Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

مدیر پذیرش بورس اوراق بهادار تهران اعلام کرد هلدینگ های زیرمجموعه شستا در بورس پذیرش می شوند تا در نهایت، شرایط برای پذیرش خود شستا در بورس هم فراهم شود.

شستا و هلدینگ های زیرمجموعه‌اش در بورس پذیرش می شوند

به گزارش خبرنگار بورس24 ؛ نشست خبری اسماعیل درگاهی مدیر پذیرش بورس اوراق بهادار تهران امروز برگزار شد.

این مقام مسئول در خبرهای جدیدی درباره پذیرش شرکت ها در بورس ارائه کرد که مهم ترین آن ها به شرح زیر است:

* اسامی شرکت های درج شده و عرضه نشده بورس:

توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا، بین الملل ساختمان و صنعت ملی، شفا دارو

*اسامی ۹ شرکت که آماده عرضه در سال ۹۶هستند:

هلدینگ صنعتی مینو، ترانسفورماتور زنگان، فولاد کاوه جنوب کیش، تامین سرمایه امید، مادر تخصصی مالی و سرمایه گذاری سینا، توسعه نیروگاهی جهرم، توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا، بین الملل ساختمان و صنعت ملی، شفا دارو

*هلدینگ های شستا وارد بازار سرمایه می شوند

هلدینگ صدر تامین، هلدینگ عمران و حمل و نقل تامین، هلدینگ سیمان تامین، مد نظر هستند که در جلسه ۱۵ یا ۲۲ مهر در جلسه هیئت پذیرش پذیرش مطرح خواهند شد. هلدینگ های شستا برای شفافیت به این موضوع نیاز دارند. هدف نهایی پذیرش این هلدینگ ها در بورس، اتفاق بزرگی است که پس از آن رخ می دهد. این اتفاق، پذیرش خود شستا در بورس است تا شفافیت این نهاد بیشتر شود.

* فهرست شرکت هایی که در خواست درج در بورس را داده اند:

پتروشیمی مروارید، تامین سرمایه ملت، ملی نفت کش، سیمرغ، طرح و توسعه پویا، ایران سازه، تامین سرمایه نوین، صنایع کاغذ پارس، فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش

*بورس تهران روی مشارکت ارزی کار می کند تا شرکت ها بتوانند تامین مالی ارزی خود را انجام دهند، انتشار اوراق مشارکت ارزی با بخش خصوصی در حال پیشروی است.

*بورس تهران در تلاش است تا شرکت های اعتبار سنجی را وارد بورس شوند و سپس اوراق مشارکت ارزی را شاهد باشیم.

*پذیرش متقابل شرکت ها در سایر بورس ها نیز جزو برنامه های شرکت بورس بوده که با بورس استانبول به نتایج خوبی رسیده ایم.

*در تلاشیم تا به ورود سایر صنایع به بورس نیز اقدام نماییم. از جمله آن ها می توان به صنعت گردشگری، توریست، صنعت بیمارستان، صنعت چاپ و نشر، حمل و نقل هوایی، ICT و از همه مهمتر ورود شرکت های تعاونی به جد دنبال می شود.

*برای شرکت های تعاونی به دنبال تابلوی جداگانه هستیم. ورود تعاونی ها به بورس به ورود تعاونی های سهام عدالت به بورس کمک خواهد کرد اما در مورد مدل عرضه آن هنوز نتیجه گیری نشده و سناریو های متفاوتی دارد. این تعاونی ها هنوز به استاندارد های بورس نرسیده اند و باید مدل عرضه آن ها به جد مورد مطالعه قرار گیرد.

*پذیرش ایرانسل در بورس به جد توسط بورس دنبال می شود، اما سهامداران این مجموعه در قبال این موضوع مقاومت می کنند، به نظر می رسد این موضوع نیازمند دستور حکومتی است، وزیر ارتباطات و بورس از این مسئله استقبال می کنند. این عدم تمایل ایرانسل دلیلی بر عدم شفافیت آن نیست، این شرکت بسیار شفاف بوده و شاید به تامین مالی هم نیازمند نباشد اما هنوز توافق بین سهامداران این مجموعه صورت نگرفته است.

خبر تکمیلی:

جلسه نشست خبری شرکت بورس در خصوص پذیرش نمادها صبح یکشنبه برگزار شد.
در ابتدای این جلسه اسماعیل درگاهی مدیر پذیرش بورس عنوان کرد: یکی از ثمرات سال 95 نزدیک شدن بخش خصوصی به بورس بود که نمونه بارز آن عرضه های وب در بورس بود این شرکت کاملا خصوصی بوده و بسیار موفق نیز عمل کرده است. این رویداد امسال هم ادامه دارد و ما بیشتر شاهد حضور بخش خصوصی در بورس نیز هستیم. از جمله اقدامات و فعالیت های شرکت بورس برگزاری حداقل یک جلسه در ماه  و پذیرش یک نماد در آن است در طی 6 ماهه ابتدای سال جاری عملیات درج شرکت های لیزینگ پارسیان، کشت و صنعت دامپروری پارس، مولد برق یزد، انتقال داده های آسیا تک، سیمان فیروزکوه و پرداخت الکترونیک سامان صورت گرفت.
وی ادامه داد: این روند پذیرش نیز در نیمه دوم سال جاری ادامه خواهد داشت. در پاییز سه جلسه در این خصوص در بورس برگزار خواهد شد. افق پیش روی ما تعامل نزدیک با بخش خصوصی بوده، در عرضه های اولیه گذشته ما نیز مشکل آن چنانی نداشتیم، اصولا شرکت بورس به دنبال قیمت گذاری مناسب سهم بوده و منافع هر دو طرف را در نظر می گیرد. شرکت های آماده عرضه در بورس که در سال 96 این آمادگی را کسب کرده اند شامل توسعه نفت و گاز پرشیا، بین المللی ساختمان و صنعت ملی و شفا دارو است، در سال گذشته نیز چند شرکت آماده عرضه بودند که امسال در اولویت در برای این موضوع هستند، شامل هلدینگ صنعتی مینو، ترانسفورماتور توزیع زنگان، فولاد کاوه جنوب کیش با سرمایه 700 میلیارد تومانی، تامین سرمایه امید، مادر تخصصی مالی و سرمایه گذاری سینا و توسعه نیروگاهی جهرم می باشند. لازم به ذکر است که از جنش شرکت های تامین سرمایه در بورس نداشته ایم و این صنعت نیز با ورود تامین سرمایه امید به بورس آغاز خواهد شد. 9 شرکت که آماده عرضه در بورس هستند می توانند تجارت خوبی برای بورس محسوب شوند.
وی با اشاره به شرکت هایی که پذیرش شده اما درج نشده اند گفت: از جمله این شرکت ها می توان به لیزینگ پارسیان، کشت و صنعت دامپروری پارس، مولد برق یزد، آسیا تک، فیروزکوه و پرداخت الکترونیک سامان کیش اشاره کرد. شرکت های پتروشیمی مروارید، تامین سرمایه ملت، ملی نفت کش متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری و صندوق بازنشستگی نفت، سیمرغ متلق به بانک کشاورزی و با سرمایه 80 میلیارد تومان، طرح و توسعه پویا مربوط به بانک ملی و ایران سازه، تامین سرمایه نوین به عنوان سومین تامین سرمایه با سرمایه 550 میلیارد تومان، صنایع کاغذ پارس، فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش متعلق به گروه صنعتی گلرنگ با سرمایه 90 میلیارد  تومان اشاره کرد.  هلدینگ شستا نیز تمایل دارد تا وارد بازار سرمایه شود، شستا مجموعه ای بسیار بزرگ بوده و زیر مجموعه های خود را کم کم وارد بورس می کند. این مجموعه در نظر دارد تا هلدینگ صدر تامین با سرمایه 230 میلیارد تومان، هلدینگ عمران و حمل و نقل تامین با سرمایه 200 میلیارد تومان و هلدینگ سیمان با سرمایه 250 میلیارد تومانی را وارد بورس کند. بورس حداکثر مساعدت خود را به شستا خواهد کرد تا بتواند به شفافیت هر چه بیشتر شستا کمک کند. هدف ما این است که در ابتدا زیرمجموعه های شستا را وارد بورس کنیم و در نهایت اقدام به ورود خود مجموعه شستا به بازار سرمایه نماییم.
درگاهی بیان داشت: پلی پروپین جم با سرمایه 2000 میلیارد تومانی در انتظار درج بوده، تولید فولاد سپید فراب کویر که تولید کننده میلگرد  ورق در اصفهان بوده نیز کاندید هفته های آتی برای ورود به هیئت پذیرش است. برنج محسن یا همان پخش سراسری آسیا فراز ایران با سرمایه 50 میلیارد تومانی به عنوان اولین نمونه شرکت بازرگانی وارد بورس خواهند شد. همچنین کیش بتن، مدیران خودرو و ارس خودرو نیز جزو شرکت های مورد درخواست برای پذیرش هستند. به طور کل برای سال 96 حدود 40 شرکت آماده ورود به بورس هستند.
این مقام مسئول با تاکید کرد: شرکت بورس در نظر دارد تا به ورود سایر صنایع به بورس نیز اقدام کند، از جمله این صنایه که اخیرا فرابورس اقدام کرده صنعت گردشگری بود که بورس نیز به این پذیرش اقدام خواهد کرد، همچنین صنعت هتل داری، توریست، بیمارستان، چاپ و نشر، حمل و نقل هوایی، صنعت ICT  و از همه مهمتر ورود بخش تعاونی به بورس، از جمله صنایع مورد توجه بورس بوده که باید وارد بازار شوند.  بخش تعاونی بخشی است که برای تامین مالی آن غفلت وجود داشته و باید به ورود این بخش به بورس برای تامین مالی کمک شود. ما در نظر داریم تا تابلوی جدا برای این موضوع مدنظر قرار دهیم. برای بخش تعاون باید دستورالعمل جدا و اصلاح دستورالعمل ها را اجرایی کنیم.

وی با اشاره به صندوق های سرمایه گذاری بیان داشت: در سال گذشته 3200 میلیارد تومان صندوق پذیرش کردیم. همچنین در نظر داریم تا 9 ابزار مالی برای ورود در دست اقدام داریم. از جمله این ابزار مالی می توان به اوراق مشارکت رایان سایپا، صکوک اجاره فناپ، صکوک اجاره پاکشو، صکوک اجاره شاتل، صکوک مرابحه ایران خودرو، صکوک اجاره ایران مال از جمله آن ها هستند.
در ادامه خانم علیپور کارشناس بخش پذیرش در خصوص سایر نکات مهم بورس گفت: ما در نظر داریم تا روی اوراق مشارکت ارزی نیز کار کنیم، این اوراق شرایط خاص خود را دارند تا تامین مالی بین المللی شرکت ها صورت بگیرد، پیشنهاداتی از چند شرکت خارجی در این خصوص داشته ایم اما هنوز به نتیجه نرسیده است، در ابتدا قرار بود اوراق مشارکت ارزی توسط دولت منتشر شود اما این موضوع صورت نگرفت و در حال حاضر در نظر داریم تا این اوراق را از طریق بخش خصوصی منتشر کنیم. تعاملات خوبی صورت گرفته و ادامه دارد.
وی ادامه داد: البته در نظر داریم در ابتدا شرکت های اعتبار سنجی را وارد ایران کنیم و پس از ورود این شرکت ها به بازار ایران برای انتشار اوراق مشارکت ارزی نیز اقدام خواهیم کرد. همچنین در تلاشیم تا سهام شرکت های ایرانی در بورس های خارجی و بالعکس پذیرش شود، در خصوص این موضوع با بورس استانبول به نتایج خوبی رسیده ایم و با سایر کشورهای مشابه نیز مذاکراتی را صورت داده ایم.
درگاهی در پاسخ به سوال حاضرین در خصوص ورود ایرانسل به بورس گفت: پذیرش ایرانسل در بورس به جد توسط بورس دنبال می شود، اما سهامداران این مجموعه در قبال این موضوع مقاومت می کنند، به نظر می رسد این موضوع نیازمند دستور حکومتی است، وزیر ارتباطات و بورس از این مسئله استقبال می کنند. این عدم تمایل ایرانسل دلیلی بر عدم شفافیت آن نیست، این شرکت بسیار شفاف بوده و شاید به تامین مالی از بورس هم نیازمند نباشد اما هنوز توافق بین سهامداران این مجموعه صورت نگرفته است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24