Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

روز گذشته مجمع شرکت آذرآب برگزار شد تا کارگزاری هایی مثل بانک کشاورزی ، انصار ، سی ولکس ، بهمن و ...که از قضای روزگار با نکول مالک اصلی این شرکت مواجه شده بودند ،وارد هیت مدیره این تجهیزاتی شوند.این کارگزاری ها به مالک فعلی برای خرید سهام فاذر اعتبار داده بودند اما فردی که آذرآب را خریداری کرده بود از پرداخت دیون خود نکول کرد و آن ها ماندند با تعدادی برگه سهم،روز گذشته اما همان مالک آذرآب که در پرداخت دیون خود ناتوان مانده ، یک مجمع کاملا «وسترنی» را رقم زد،مجمعی که کسی کلاه کابویی بر سر نداشت اما همه با کت و شلوار رفتار های به مراتب بدتر از کابوی های آمریکای جنوبی را رقم زدند... خبرنگار بورس ٢۴ در یک گزارش کامل به همه رخدادهای این مجمع پرتنش که ١٨٠ دقیقه به طول انجامید پرداخته است...

١٨٠ دقیقه تنش مداوم در مجمع «وسترنی» آذرآب

بورس24 – حیدر کثیری: خصوصی سازی، پروسه ای است که شکل گرفت تا در راستای کوچک سازی دولت و واگذاری صنایع به بخش خصوصی گام بردارد.در آن دوران مدیریت دولتی به دلیل ناکارا بودن و چابک نبودن نظامات دولتی منجر می شد تا شرکت ها آنطور که باید شکوفا نشوند و نیاز به ارائه سیستم های جدید مدیریتی و اصلاح ساختار سازمانی شرکت احساس می شد. اما این طرح هم همانند بسیاری از طرح های پیشنهاد شده در کشور، با ضعف هایی همراه بود و به جای اینکه منجر به اصلاح ساختارها شود معضلات بسیاری را پدید آورد.

خصوصی سازی اجرائی شد و شرکت ها از چاله دولتی بودن به چاه بخش به اصطلاح خصولتی افتادند. بخش خصوصی ای همانند صندوق فرهنگیان، صندوق بازنشستگی بانک ها، صندوق تامین اجتماعی، بنیاد مستضعفان و ....، واگذار کنندگان یا درک درستی از بخش خصوصی در این زمینه نداشتند و یا دانسته برای این که شرکت های به اصطلاح خصوصی شده از دست دولت نرود و از طرفی دیون دولت هم به شکلی پرداخت شود اقدام به چنین نوع خصوصی سازی کردند.

حال پس از گذشت دورانی که تب خصوصی سازی داغ شده بود، دود این آتش به چشم سهامداران خرد و کارگران این شرکت های خصوصی شده می رود.آلومینیوم ایران، هپکو و دیروز آذرآب. اینها تنها سه مورد از شرکت های صنعتی به نام و صاحب برند ایران هستند که در آتش غفلت خصوصی سازی سوختند.

بررسی های بورس24 نشان می دهد : ایرالکو پس از مدت ها کش و قوس و توقف نماد و بدهی های میلیاردی و ایضا زیان میلیاردی اکنون به ویرانه ای تبدیل شده است که از نو باید ساختار آن اصلاح شود و گیر سهام عدالتی افتاده که نه می تواند در افزایش سرمایه شرکت کند و نه می تواند حمایت مالی ای از این شرکت کند تا پیکر بی جان آن را احیا کند.

هپکو شرکتی که شاید سهامداران آن چندان معترض نبوده باشند اما مدت ها به تیتر یک اعتراضات کارگری بدل شده بود. بدهی های کلان، توقف تولید و از بین رفتن برندی که شناخته شده بود یک بار خصوصی شد، ویران شد و دوباره خصوصی شد.

روز گذشته هم که آذرآب مجمعی برگزار کرد در خور توجه، اعتراضات کارگری و اعتراضات سهامداری کار را به جایی رساند که پای مراجع قضائی و حسابرس ویژه باید به این شرکت باز شود. مجمع بود یا فیلم وسترن، مشخص نیست، اما مجمع تماما صحنه های درگیری و زیر پا گذاشتن اخلاق حرفه ای بود. مدیر عاملی که از قضا رئیس مجمع نیز بود طوری مجمع را اداره می کرد که نه تنها از آلام سهامداران معترض کم نکرد بلکه باعث حساسیت بیش از حد مالکان شرکت می شد.

این سومین شرکت اراکی بورسی است که در آتش بی تدبیری، سرمایه های ملی و ایضا سرمایه های مردم را می سوزاند.

شرکت صنایع آذر آب در سال 1363 تاسیس شد و قدمتی 33 ساله دارد. صنایع آذرآب یکی از بزرگترین شرکت های پیمانکاری عمومی (GC) در ایران است که زمینه اصلی فعالیتهای این شرکت ساخت پروژه‌های نیروگاهی، پالایشگاهی، پتروشیمی و سیمان و...  به شیوه کلید در دست می‌باشد. برای انجام این پروژه‌ها از حدود  2000 نفر نیروی متخصص شامل کارگران فنی ماهر ،تکنسین های آموزش دیده و بیش از 300 نفر کارشناس با تجربه استفاده می‌گردد.

صنایع آذرآب از بدو تأسیس تا به حال جزء پیشروان ساخت نیروگاه های برق و تجهیزات پالایشگاهی در خاورمیانه به حساب آمده و تأمین‌کننده تجهیزات پروژه‌های پتروشیمی، پالایشگاه های نفت و گاز و سازنده بخش های مختلف کارخانجات سیمان و نیروگاه های برق برای بخش دولتی و خصوصی بوده است.

طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی با وجود قابلیت های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری پیشرفته و همچنین سهیم بودن در اجرای پروژه‌های ملی، صنایع آذرآب را به نقطه عطفی در صنعت سنگین کشور تبدیل نموده است.

داستان از کجا شروع شد؟

بررسی خبرنگار بورس24 حاکی از آن است : سی ام مرداد ماه سال جاری کارگزاری بانک کشاورزی نامه ای منتشر کرد با این مضمون: این شرکت کارگزاری به استناد ماده 95قانون تجارت به عنوان مدیر «صندوق یکم کارگزاری بانک کشاورزی» و وکیل و مدیر سبد سهام «صندوق رفاه و تامین آتیه کارکنان بانک کشاورزی» جمعا دارنده 30 درصد سهام درخواست برگزاری هر چه سریع تر مجمع شرکت آذر آب و صدور آگهی مربوط به آن مجمع را دارد.

همچنین این شرکت در نامه دیگری در مورخ 22 شهریور 5 روز قبل از برگزاری مجمع آذر آب اعلام کرد:نمایندگان «صندوق یکم کارگزاری بانک کشاورزی» و «صندوق تامین رفاه تامین و آتیه کارکنان بانک کشاورزی» راسا در مجامع شرکت آذرآب حضور می یابند و اعمال حق رای خواهند کرد.

به گفته مدیر عامل کارگزاری بانک کشاوری، 39 درصد از سهام آذر آب در اختیار این مجموعه است که، صندوق یکم کارگزاری بانک کشاورزی حدود 4.8 درصد، صندوق رفاه و تامین آتیه کارکنان بانک کشاورزی (به مدیریت سبد سهام و وکالت کارگزاری بانک کشاورزی) حدود 26 درصد، کارگزاری بهمن حدود 4 درصد ، کارگزاری سی ولکس حدود 1.5 درصد و بانک انصار در حدود 3 درصد سهام را در اختیار دارند. این گروه به این دلیل که در روند اداره مجموعه خللی وارد نشود و از آنجا که علاقه و تخصصی در خصوص ورود به هیئت مدیره آذرآب نداشت با سهامداران بدهکار قرارداد اقاله امضا کرد. با این موضوع که اگر تا تاریخ 25اردیبهشت 96 وجوه بدهی عودت شد یا معادل 25درصد از اصل بدهی به صورت ضمانت نامه بانکی در اختیار گروه قرار گرفت سهام تحت تملک گروه به بدهکاران عودت خواهد شد. بدهکاران تا تاریخ مذکور موفق به عودت وجه و یا تامین ضمانت نامه بانکی نشده اند و درخواست فرصت بیشتر کردند که به مدت دو ماه زمان قرارداد تمدید شد اما تاکنون اشخاص مذکور موفق به پرداخت بدهی یا ارائه ضمانت نامه بانکی نشدند. براساس قرارداد فی مابین این گروه مالک 39درصدی سهام شرکت آذرآب است. مدیرعامل کارگزاری بانک کشاورزی تاکید می کند که این مجموعه از تاریخ 15 تیر ماه مالک بلوک 39 درصدی است و برای فروش این بلوک با افراد متقاضی مذاکره می کند.

اما در روز برگزاری مجمع چه گذشت؟ سهامداران به سالن محل برگزاری هدایت می شدند. دو مرد قوی هیکل ورودی در را بسته بودند و رفت و آمد سهامداران را کنترل می کردند. اصولا سهامدار به نوعی مالک شرکت محسوب می شود که این کار با اعتراض سهامداران روبرو بود و باعث به وجود آمدن در گیری های لفظی شد.

مجمع بنا بر آگهی باید ساعت 15 روز 27 شهریور برگزار می شد که پس از گذشت حدود 30 دقیقه از ساعت مذکور هنوز شروع نشده بود و درگیری های لفظی و فیزیکی ادامه داشت.

در همین حین ناگهان درهای سالن بسته شد و نیروی انتظامی در محل برگزاری مجمع حضور یافت و بر اساس اظهارات سهامداران از حضور نماینده کارگزاری بانک کشاورزی مالک 30 درصدی سهام آذرآب ممانعت به عمل آمده و برگه ورود به مجمع وی پاره شده بود و فریبرز پرنا مدیر عامل آذرآب با استناد به قراردادی که مهلت قانونی آن طبق اظهارات حسین خزلی خرازی مدیرعامل کارگزاری بانک کشاورزی خاتمه یافته است ، اعلام داشت ما به عنوان نماینده حضور داریم و حق رای داریم.

نماینده سازمان بورس در این حین به مفادی از قانون اشاره کرد. همچنین بازرس قانونی هم به اعلام مواردی از قانون اکتفا کرد اما تمام این موارد با اعتراضات گسترده سهامداران و برخی کارگران آذرآب حاضر در مجمع روبرو بود. البته پاسخ  درخور توجه مدیر عامل آذر آب، تهدید به ارجاع دادن سهامداران معترض به نیروهای انتظامی حاضر در حاشیه مجمع بود!

پس از بالا گرفتن جنجال و تنش در مجمع و ممانعت رئیس مجمع از پخش صدای مدیر عامل کارگزاری بانک کشاورزی، نماینده کارگزاری بانک کشاورزی صورتجلسه ای تنظیم و تقدیم مجمع کرد که توسط نماینده سازمان بورس قرائت شد، با این مضمون که : پس از اخذ برگه ورود به مجمع متاسفانه توسط مدیران شرکت عبدالستار و فریبرز پرنا و افراد وابسته به ایشان ضمن درگیری فیزیکی و ضرب و شتم آقای جواد اسدی نماینده صندوق تامین آتیه کارکنان بانک کشاوری در حضور نماینده محترم سازمان بورس و مدیر حراست سازمان بورس و شهود حاضر، از اعمال حق رای اینجانبان خودداری کردند.

پس از قرائت این صورتجلسه نماینده سازمان بورس اعلام کرد با توجه به وجود ابهامات و برگزار نشدن مجمع آن طور که باید و احتمال این که تصمیمات گرفته شده در این مجمع بعدا با رسیدگی مراجع ذی صلاح ملغی گردد بنده مجمع را ترک می کنم.

وی ادامه داد: هیئت رئیسه مجمع در جریان باشند کلیه تصمیماتی که اخذ خواهند کرد مطابق با ماده 253 و 257 و قوانین بازار اوارق بهادار به عهده هیئت ریئسه مجمع است. تمام اتفاقات پیش آمده به مراجع ذی صلاح ارجاع خواهد شد و سهامداران در جریان نتایج آن قرار خواهند گرفت.

پس از تصمیم نماینده سازمان بورس ، نماینده حسابرس هم مجمع را ترک کرد و پس از مدتی رسما اعلام شد که ادامه مجمع برگزار نمی شود و هیئت رئیسه مجمع پس از حضور نیروهای انتظامی در سالن از درب دیگری محل مجمع را ترک کردند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24