Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت از جمله منابع جذب سپرده به حساب می آیند. این صندوق ها توسط بانک ها یا تامین سرمایه ها مدیریت می شوند. صندوق های با درآمد ثابت می توانند به عنوان رقیبی برای سپرده های بانکی به حساب آیند.

صندوق های سرمایه گذاری حجیم می شوند؛ رقیب جدی سپرده های ١۵ درصدی بانک ها

بورس24 : با انتشار مصوبه اخیر مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی تا حداقل 15 درصد، ابهامی برای دارندگان یونیت های صندوق های با درآمد ثابت ایجاد شد که آیا این صندوق ها هم باید نرخ سود را پایین بیاورند، اما قضیه از این قرار نبود و صندوق ها قانونا می توانستند نرخ های بالاتر از 15 درصد را برای دارندگان یونیت در نظر بگیرند. NAV صندوق ها محاسبه شده و میزان بازدهی تقسیمی برای دارندگان نیز توسط مدیران صندوق تعیین می شود. دارایی صندوق ها از آن مشتریان است و طبق اساسنامه میزان سود تقسیمی توسط این نهادهای مالی توسط مدیران آن صندوق ها و براساس بازدهی آن ها تعیین می شود.

بازدهی کلی صندوق هایی که بخشی از بازدهی ماهانه خود را از طریق سپرده گذاری در بانک ها به دست می آورند با اجرای این مصوبه و کاهش نرخ سود بانکی مسلما کاهش می یافت و آن ها دو راه داشتند یا سپرده های خود را به سپرده های بلند مدت تبدیل نمایند و یا راه های دیگری برای کسب بازدهی بیابند.

این قانون از 11 شهریور ماه اجرایی شده و بانک ها ملزم به اجرایی کردن آن شدند. به همین دلیل انتظار می رود که حجم صندوق ها پس از اجرایی شدن این قانون تحت تاثیر قرار گیرد.

مجتبی جهانگیری مدیر سرمایه گذاری صندوق با درآمد ثابت شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان در گفتگو با بورس24 در خصوص حجم صندوق ها پس از اجرایی شدن قانون جدید بانک مرکزی عنوان کرد: با بررسی های به عمل آمده ورودی صندوق ها پس از اجرایی شدن این قانون بالا رفته و انتظار این رشد نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: با توجه به نرخی که اخیرا اعلام شده صندوق ها می توانند حجم ورودی خود را تغییر دهند و این روند رشد ادامه خواهد داشت. چرا که این صندوق ها توانایی بالا بردن سود خود را بیشتر از نرخ مصوب سود بانکی دارند. در حال حاضر صندوق های با درآمد ثابت با نرخ حدود 20 درصدی کار می کنند.

وی تاکید کرد: مدیریت صندوق هایی که توسط بانک ها صورت می گیرد نیز می توانند نرخ بیشتری را بین دارندگان یونیت تقسیم کنند اما آن چه الزام دارد نرخ سپرده هایی است که صندوق ها نزد بانک های خود نگه می دارند. این سپرده ها نیز متعاقبا از قانون اخیر بانک مرکزی تبعیت می کنند.

وی عنوان کرد: صندوق های سرمایه گذاری می توانند با توجه به میزان NAV خود میزانی از سود را بین دارندگان یونیت تقسیم نمایند، به طور میانگین میزان نرخ پرداختی توسط مشتریان به سرمایه گذاران شان حدود 20 درصد است.

جهانگیری در خصوص دلیل افزایش حجم سپرده های صندوق ها بیان داشت: صندوق ها می توانند نرخ بیشتری را به سرمایه گذاران بدهند و از طرفی نرخ شکست نیز ندارند. یعنی محدودیتی در زمان سرمایه گذاری به مثابه بانک ندارند.

وی تاکید کرد: انتظار می رود سپرده های قبل از 11 شهریور به سپرده های بلند مدت تبدیل شود و سپرده هایی که پس از آن به بانک ها وارد شود به سمت صندوق ها نیز سوق پیدا کنند.

جدول زیر میزان حجم سپرده های صندوق ها را تا مرداد ماه 96 نشان می دهد.

میزان بازدهی صندوق ها نیز به شرح زیراست:

آخرین اطلاعات منتشر شده توسط سازمان بورس برای انتهای خرداد ماه به شرح زیر است:

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24