Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بررسی های بورس ٢۴ نشان می دهد که عملکرد هادی اخلاقی فیض در حفظ حاشیه سود و ثبات متغیرهای مهم مالی در بانک ملت قابل دفاع است ، اما در زیرمجموعه های بورسی از سهام حمایت لازم نشده تا قیمت بالای ١٠٠ تومانی برای این بانک سودده تثبیت شود.در شرکت های تابعه به هم ریختگی خاصی دیده می شود و این شرایط سبب شده که طرح تحقیق و تفحص از بانک ملت چهارشنبه گذشته با مصاحبه سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس کلید بخورد...

چرا روی بانک ملت نورافکن گرفته اند؟ / دردسرهای زیرمجموعه ها برای مدیرعامل !

بانک پرحاشیه ملت نخستین بانکی خواهد بود که تغییرات مدیریتی در دولت دوازدهم در آن استارت می خورد!؟

به گزارش بورس24 ، در حالی بیش از یک سال از انتصاب هادی اخلاقی به عنوان مدیرعامل بانک 4900 میلیارد تومانی ملت می گذرد که گمانه زنی ها از احتمال انتصاب دو عضو کنونی هیات مدیره به جای وی جهت تصدی پست مدیریت عاملی حکایت دارد.

دولت در این بانک 17 درصد سهام دارد اما با توجه به این که اداره سهام عدالت هم توسط دولت صورت می گیرد هر گونه تغییر مدیریتی در این بانک با نظر وزیر امور اقتصادی و دارایی انجام می شود.

آخرین ترکیب سهامداران بانک ملت بر مبنای گزارش هیات مدیره سال 95

اما عملکرد هادی اخلاقی در بانک ملت قابل دفاع است چرا که بررسی تنها یک متغیر مهم یعنی سودآوری نشان می دهد که این بانک توانسته برخلاف بانک های قدرتمندی مثل تجارت ، صادرات و سایر بانک ها ، حاشیه سودی هر چند اندک برای خود داشته باشد و در سال 95 معادل 398 میلیارد تومان سود شناسایی کرده و در سال 96 هم پیش بینی سود آوری 666 میلیارد تومانی داشته باشد.سایر متغیرهای این بانک از جمله مطالبات مشکوک الوصول 295 میلیارد تومانی هم در مقایسه با سایر بانک ها مطلوب ارزیابی می شود.

اما در بورس عملکرد قابل دفاع مدیرعامل نتوانسته توسط تیم بورسی هادی اخلاقی فیض به درستی به نمایش گذاشته شود تا جایی که ارزش بازار بانک ملت حتی پائین تر از سرمایه این بانک است!سرمایه ثبتی بانک ملت در حالی 5 هزار میلیارد تومان است که ارزش بازار سهم در بورس 4900 میلیارد تومان رقم خورده است!

در حالی از ابتدای سال شاهد افت و ریزش قیمت سهام بانک ملت از 110 تومان به سطوح 97 تومان و بازدهی منفی 12 درصدی هستیم که حامیان و حقوقی های این بانک به نظر می رسد کماکان سیاست حمایت حداقلی از این سهم را در پیش گرفته و روند سهم چندان برایشان مهم نیست.

گروه مالی ملت بازوی اجرایی بانک ملت در بازار سهام که با بیش از 2500 میلیارد تومان منابع ، سهامدار درصدی چندین و چند شرکت بورسی مانند پالایش نفت اصفهان ،سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات ، پترول و... می باشد ، خرید سهام بانک ملت را در شرایط خاص و در حجم نه چندان بالا انجام می دهد گویی که بیشتر به دنبال خرید سهم هایی غیر از بانک ملت است!

بررسی های بورس24 نشان می دهد : گروه مالی ملت در یک ماهه اخیر تنها 23 میلیون سهم از سهام بانک ملت را خریداری نموده ، در حالی که سوق دادن منابع بیشتر به سمت این بانک با جلوگیری از کاهش قیمت سهام بانک ، باعث عدم کاهش ارزش پرتفولیوی گروه مالی ملت و هم باعث عدم ضرر و زیان سهامداران بانک می شود.

برای مثال در بانکی مانند انصار که 15 تومان هم برای سال جاری سود نقدی تقسیم کرده است ، شاهد قیمت های 217 تومانی برای اول سال و قیمت های 207 تومانی در مقطع فعلی هستیم که با احتساب سود نقدی مجمع ، سهامداران بانک نه تنها زیانی نداشته اند بلکه در سود نیز قرار دارند ، علت این امر حمایت بی چون و چرای سهامداران حقوقی به خصوص بازارگردانی ماهرانه برای سهام بانک انصار است.

این بررسی نشان می دهد در حالی که گروه مالی ملت به عنوان بازوی حمایتی بانک در مدت یک ماه آن هم در بانک بزرگی مانند ملت تنها 23 میلیون سهام خریداری کرده که بازارگردان بانک به مراتب کوچکتری مانند انصار طی یک ماهه اخیر بیش از 31 میلیون سهم از سهام این بانک را خریداری و باعث تعادل بسیار خوبی در روند «انصار» شده است امری که سهامداران باید بدان توجه ویژه ای داشته باشند.

به نظر می رسد به هم ریختگی و تغییرات مدیریتی گسترده در زیرمجموعه های بورسی بانک ملت یکی از دلایل وضعیت نه چندان مطلوب سهم در بازار سرمایه است.از مهر 95 که مدیریت گروه مالی ملت دستخوش تغییراتی شد ، بیشتر شرکت های وابسته به این گروه نیز با تغییرات مدیرتی مواجه شدند.تامین سرمایه بانک ملت،سرمایه گذاری توسعه معین ملت،کارگزاری بانک ملت ، واسپاری ملت و چند دیگر در کمتر از یک سال کذشته با تغییرات مدیریتی مواجه شده اند و حتی شرکت اطلاع رسانی ملت بازار غیر فعال شد!

بررسی های بورس24 حاکی از آن است : تامین سرمایه بانک ملت در اسفند 95 با تغییرات مدیریتی مواجه شد و پس از گذشت 7 ماه توسط سرپرست اداره می شود این در حالی است که طبق ماده 48 اساسنامه شرکت های تامین سرمایه ، این نهادهای مالی حداکثر 1 ماه می توانند توسط سرپرست اداره شوند.گفته می شود برخی اختلاف نظرها بین مدیریت عالی بانک و مدیران گروه مالی ملت ، علت عدم انتخاب مدیرعامل برای این شرکت تامین سرمایه است که در پنج سال گذشته فعال ترین تامین سرمایه کشور با رکورد بیش از  5000 میلیارد تومان تامین مالی بوده است.این تامین سرمایه در چند صندوق زیرمجموعه خود حدود 3000 میلیارد تومان از سرمایه های مردم را اداره می کند ، حال آن که برای اداره این حجم از سرمایه سنگین ، مدیرعاملی در این نهاد مالی مهم استقرار پیدا نکرده است.

ظواهر امر نشان می دهد : سازمان بورس و اوراق بهادار نیز به عنوان نهاد نظارتی بازار سرمایه درباره این تخلف محرز در تامین سرمایه بانک ملت واکنش خاصی نداشته و اقدام به شفاف سازی نکرده است.

یکی از مدیران گروه مالی ملت هم خرداد ماه سال جاری در نامه ای عجیب از زیرمجموعه های خود خواسته بود که سپرده های خود را در برخی بانک ها ابطال کنند.

نکته عجیب این نامه این بود که این مقام گروه مالی ملت شرکت های تابعه را از گشایش حساب یا تداوم سپرده گذاری در بانک های سرمایه ، گردشگری ، ایران زمین ، دی ، قوامین ، آینده ، حکمت ایرانیان ، موسسه اعتباری ملل ، توسعه و کوثر منع کرده و هشدار داده بود سپرده های قبلی را نیز حداکثر تا یک ماه دیگر ابطال کند.

این نامه که بازتاب بسیار منفی در شبکه های اجتماعی داشت و بر ترس مردم از ایجاد بحران بانکی دامن زده بود از سوی بانک ملت جعلی خوانده شد درحالی که در برخی از زیرمجموعه ها توزیع شده بود!

این شرایط سبب افزایش حساسیت نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عملکرد بانک ملت شده است.چهارشنبه گذشته سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس از تقدیم طرح تحقیق و تفحص از عملکرد بانک ملت به هیئت رئیسه پارلمان خبر داد.

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌ و گو با تسنیم از ارائه طرح تحقیق و تفحص از عملکرد بانک ملت به هیئت‌ رئیسه مجلس خبر داد و گفت: این طرح پیش از سرکشی نمایندگان به حوزه‌ های انتخابیه با 14 امضا تقدیم هیئت رئیسه پارلمان شد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس درباره محور‌های این تفحص تصریح کرد: پرداخت تسهیلات، عملکرد بانک در حمایت از تولید، اجرای سیاست‌ های اقتصاد مقاومتی، پرداخت حقوق و دستمزد به مدیران بانک، نحوه اجرای مصوبات شورای پول و اعتبار، عملکرد بنگاه‌ ها و شرکت‌ های تابعه بانک، عملکرد بانک در حوزه ارزی، سپرده‌ های قرض‌ الحسنه و وام ازدواج و همچنین بررسی عملکرد و توانمندی مدیرعامل بانک ملت از جمله محور‌های این تحقیق و تفحص است.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24