Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

نمی توان گفت که کاهش نرخ سود سپرده ها حتما و الزاما موجب راهی شدن نقدینگی به بخش مسکن خواهد شد بلکه سرمایه گذار به دنبال محلی است تا سرمایه گذاری اش توجیه اقتصادی داشته باشد.

مسکن در فاز پیش رونق قرار دارد؟

رشد تعداد معاملات خرید واحدهای مسکونی شهر تهران در مرداد ماه نخستین جرقه های امید را از پایان احتمالی رکود طولانی مدت بازار مسکن روشن کرده است. بر اساس آمارهای بانک مرکزی تعداد معاملات مرداد ماه نسبت به ماه مشابه در سال 95 بیش از 6 درصد افزایش و در قیاس با تیر ماه حدود 24 درصد رشد یافته است.

همچنین میانگین قیمت هر مترمربع بنای مسکونی در مرداد ماه اکسال نسبت به مرداد ماه سال قبل 6.2 درصد و در قیاس با تیر ماه سال جاری 1 درصد افزایش داشت. این آمارها می تواند نشان از آن داشته باشد که در حال حاضر بازار مسکن در مرحله پیش رونق قرار گرفته است.

رشد نسبی معاملات مسکن در ماه های اخیر

ایرج رهبر عضو هیات مدیره و نایب رییس انجمن صنفی کارفرمایی انبوه سازان به خبرنگار بورس24 اعلام کرد: در ماه های اخیر تعداد معاملات انجام شده در بخش مسکن نسبت به ماه های ابتدایی امسال با رشد نسبی همراه شده است. همچنین نرخ فروش املاک نیز تغییراتی داشت.

او با اشاره به اینکه تغییرات انجام شده کمتر از 10 درصد بوده ابراز داشت: به طور کلی می توان گفت تعداد معاملات انجام شده در ماه های اخیر حدود 3 تا 4 درصد بیشتر از ماه های اولیه امسال بود.

بررسی اثرات کاهش نرخ سود بانک ها و تک نرخی شدن ارز بر صنعت ساختمان

وی درباره تاثیر کاهش نرخ سود سپرده های بانکی در ایجاد محرک برای رشد صنعت ساختمان و خروج مسکن از رکود تاکید کرد: به طور کلی کاهش نرخ سود سپرده ها در کل بخش های سرمایه گذاری در حوزه خصوصی تاثیرگذار است. پایین آمدن نرخ سود می تواند موجب راهی شدن نقدینگی به بخش خدمات مسکن شود اما عاملی که موجب می شود تا سرمایه به بخشهای مختلف روانه شود در واقع به زمینه سازی در بخش های گوناگون بستگی دارد تا بتواند انگیزه لازم برای سرمایه گذاری را ایجاد نماید.

رهبر تصریح کرد: در واقع نمی توان گفت که کاهش نرخ سود سپرده ها حتما و الزاما موجب راهی شدن نقدینگی به بخش مسکن خواهد شد بلکه سرمایه گذار به دنبال محلی است تا سرمایه گذاری اش توجیه اقتصادی داشته باشد. در صورتی که بازار مسکن رونق گیرد و از نظر اقتصادی توجیه پذیر باشد می تواند نقدینگی ها را به سمت خود جذب کند اما در غیر این صورت منابع به سمت سایر بخش ها خواهد رفت. همانطور که اخیرا شاهد ورود نقدینگی به سمت بازار طلا و ارز بودیم.

در ادامه از عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی انبوه سازان درخصوص تاثیر تک نرخی شدن ارز بر حوزه مسکن و شرکتهای ساختمانی پرسیدیم. وی اظهار داشت: بخش مسکن به طور مستقیم ارتباط چندانی با ارز ندارد بلکه از طریق مواد اولیه ای که در ساختمان به کار برده می شود تاثیرپذیر است مانند فولاد.

وی افزود: به طور کلی تک نرخی شدن ارز تاثیر چندانی بر حوزه مسکن ندارد اما کاهش نرخ ارز ممکن است موجب تاثیرات قیمتی بر حوزه ساخت و ساز و مسکن شود.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24