Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

شرکت بورس انرژی ایران ١٧ تیر ماه سال ١٣٩١ به ثبت رسید و فعالیت های عملیاتی خود را در زمینه انجام معاملات نقدی، قرارداد سلف موازی استاندارد، قراردادهای آتی و اختیار معامله و به منظور مرتفع سازی نیازهایی مانند خرید و فروش انرژی، تامین مالی برای تولید کنندگان و تامین منابع انرژی برای توزیع کنندگان و مصرف کنندگان از ١٩ اسفند ماه همان سال آغاز کرد...

دلیل رشد ٧٠ درصدی قیمت سهام انرژی ٣ بررسی شد

بورس24 : شرکت بورس انرژی ایران 17 تیر ماه سال 1391 به ثبت رسید و فعالیت های عملیاتی خود را در زمینه انجام معاملات نقدی، قرارداد سلف موازی استاندارد، قراردادهای آتی و اختیار معامله و به منظور مرتفع سازی نیازهایی مانند خرید و فروش انرژی، تامین مالی برای تولید کنندگان و تامین منابع انرژی برای توزیع کنندگان و مصرف کنندگان از 19 اسفند ماه همان سال آغاز کرد.

بر اساس گزارش فعالیت هیات مدیره دوره 12 ماهه سال 1395 سرمایه شرکت بورس انرژی 200 میلیارد ریال است که به 200 میلیون سهم عادی 1000 ریالی با نام تقسیم و تمام آن به صورت نقدی پرداخت شده که برابر افزایش سرمایه 200 درصدی انجام شده به مبلغ 600 میلیارد ریال شامل 600 میلیون سهم یک هزار ریالی افزایش یافته که این افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات حال شد سهامداران بوده است.

سهام شرکت بورس انرژی در نمادهای انرژی 1، 2 و 3 در بازار پایه «ب» فرابورس فعال است. در حال حاضر دو نماد انرژی 1 و 2 بدون معامله دنبال می شوند اما نماد انرژی 3 در هفته های اخیر رشد قیمتی قابل توجهی را تجربه کرده است. قیمت این سهم 28 مرداد ماه در محدوده 3400 ریال قرار داشت که در طول 11 روز کاری قیمت آن حدود 68 درصد رشد کرد و به 5710 ریال رسید ، اما از 12 شهریور ماه وارد فاز اصلاحی شد و هم اکنون تا محدوده 4800 ریال کاهش یافته است.

یک شرکت با سه نماد معاملاتی

محمدصادق شاه علی مسئول امور سهام شرکت بورس انرژی در گفت و گو با خبرنگار بورس24 درباره نحوه معاملات سهام این شرکت ابراز داشت: در حال حاضر سهامداران شرکت به سه دسته نهادهای مالی، تولیدکنندگان و سایر فعالان حوزه حامل های انرژی و سایر اشخاصی که در زمره دسته های اول و دوم نیستند تقسیم بندی شده اند.

او افزود: هم اکنون شرکت بورس انرژی دارای سه نماد به نام های انرژی 1، انرژی 2 و انرژی 3 می باشد. انرژی 1 شامل نهادهای مالی، انرژی 2 شامل فعال های بازار سایر حوزه حامل های انرژی مانند بانک ها، کارگزاری ها و موسسات مالی اعتباری و انرژی 3 سایر افرادی که در دسته بندی انرژی یک و دو طبقه بندی نمی شوند و شامل اشخاص حقوقی و حقیقی هستند.

وی اذعان داشت: حداکثر سهام متعلق به هر یک از دسته های نهادهای مالی، تولید کنندگان و سایر فعالان حوزه حامل های انرژی به ترتیب 60 درصد و 20 درصد بوده که به وسیله سازمان بورس اوراق بهادار تعیین شده است.افزون بر این، هر شخص در هر زمان به طور مستقیم یا غیر مستقیم حداکثر 2.5 درصد از سهام شرکت را می تواند در مالکیت خود داشته باشد و تنها در درون دسته سهامداری خود می تواند اقدام به نقل و انتقال سهام نماید.

مسئول امور سهام بورس انرژی درباره ترکیب سهامداران این شرکت گفت:سهامداران شرکت بورس انرژی به سه دسته تقسیم بندی می شوند. دسته اول نهادهای مالی هستند که شامل 177 حقوقی اند و با در اختیار داشتن 358،761،060 سهم از سهام این شرکت مالکیت 59.7 درصد از آن را در نماد انرژی 1 در اختیار دارند.دسته دوم فعالان بخش انرژی اند که این گروه مالک 115،699،500 سهم از سهام شرکت در نماد انرژی 2 و معادل 19.3 درصد از آن هستند. این گروه شامل 95 شرکت حقوقی می باشند و دسته سوم سایر اشخاصی هستند که جزء دسته های اول و دوم نیستند و 125،539،440 سهم معادل 21 درصد از سهام شرکت را در اختیار دارند. این گروه شامل 8،128 حقیقی و حقوقی هستند که بر روی نماد انرژی 3 فعالیت می کنند.

معاملات در بازار توافقی انجام می شود

شاه علی ادامه داد: نمادهای انرژی 1 و 2 صرفا توسط اشخاص حقوقی معامله می شود اما نماد انرژی 3 بیشتر توسط حقیقی ها داد و ستد می شود. به طور کلی معاملات انرژی 1، 2 و 3 به صورت توافقی معامله می شود. به این معنی که معاملات آن ها در بازاری کاملا توافقی بین خریدار و فروشنده انجام می شود. بنابراین بدون حضور و توافق خریدار و فروشنده معاملات نمادهای انرژی صورت نمی گیرد.

وی درباره علت توقف نمادهای انرژی 1 و 2 تاکید کرد: عدم انجام معاملات این دو نماد ناشی از ابهام در اطلاعات یا منوط به انتشار گزارش به سازمان نیست و دلیل آن عدم توافق خریدار و فروشنده است.

سه نماد با یک صورت مالی

مدیر امور سهام شرکت بورس انرژی درباره شرایط عملیاتی این شرکت اعلام کرد:هر سه این نمادها با یک صورت مالی تحت عنوان بورس انرژی ایران و با نماد انرژی صورت های مالی خود را منتشر می کنند و همانطور که در گزارش های شرکت منتشر شده سود عملیاتی هر ساله بهبود یافته و روند مطلوبی دارد. افزون بر این، بخشی از روند قیمتی سهام این سه نماد به انتظارات فعالان بازار از سهام این شرکت بازمی گردد. به طور مثال پس از آن که در هفته های گذشته امیدواری هایی مبنی بر انجام معامله نفت خام ابراز شد قیمت سهام انرژی 3 با رشد قیمتی همراه شد اما پس از گذشت چند روز به دلیل عملیاتی نشدن انجام این معامله قیمت سهام انرژی 3 متحمل کاهش قیمت شد.البته بیشتر متغیرهای این شرکت صعودی است و بورس انرژی در حال تجربه حجم های خوبی است.

او درباره سهامداران عمده شرکت بورس انرژی تصریح کرد: بر اساس گزارش هیات مدیره سال مالی 95 تعداد 29 سهامدار دارای بیش از 3،483،000 سهم از سهام شرکت بورس انرژی هستند. برخی از این افراد حقوقی که مالکیت بالای یک درصدی دارند شامل شرکت گروه مالی سپهر صادرات، شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان، بانک رفاه کارگران، شرکت ملی نفت ایران، بانک پاسارگاد، بیمه ایران، گروه مالی بانک پارسیان، بانک تجارت، شرکت سرمایه گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی، سرمایه گذاری ساختمان ایران، سرمایه گذاری تدبیر و شرکت فرابورس ایران هستند.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24