Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

سال مالی ۵۴ درصد شرکت های کارگزاری منتهی به ٣١ شهریور ماه هست که بر همین اساس نوبت تسویه های اعتباری این کارگزاران در همین شهریورماه است...

دلیل قرمز نشدن بازار در روزهای تسویه اعتبارهای کارگزاری ها بررسی شد

بورس24 : رشد شاخص اوراق بهادار طی ماه جاری، گواه این است که امسال برخلاف سال های گذشته فشار فروش از سوی کارگزارانی که نزدیک سال مالی خود هستند، بسیار کمتر بوده است. گرچه هر کارگزاری میزان وجوه قابل تسویه خود را در اختیار دارد، اما سازمان عدد کلی برای عموم تاکنون افشا نکرده است که دلیل اصلی را متغیر بودن این ارقام عنوان می کند.

بر اساس آمارها و ارقام میزان کل وجوه اعتباری برابر با 2هزار میلیارد تومان و میزان تسویه اعتبارات کارگزاری ها برای سال مالی شهریور 96 حدود 500 میلیارد تومان برآورد می شود. به نوعی یک چهارم از اعتبارات در شهریور ماه تسویه می شوند. البته با وجود این رقم هنوز شاخص بازار واکنش منفی نشان نداده است ، پس می توان گفت بازار از عوامل دیگری مثبت مانده که این به جای خود قابل تامل است.

بهنام بهزادفر، مدیر امور اعضای کانون کارگزاران درخصوص حجم تسویه اعتبارات و آخرین وضعیت آن ها به خبرنگار بورس24 گفت: آمار بدهی مشتریان و اعتبارات اعطایی کارگزاران در اختیار سازمان بورس و اوراق بهادار قرار دارد و عموما نیز به صورت عموم منتشر نمی شود.

وی افزود: اما به هر حال سال مالی ۵۴ درصد شرکت های کارگزاری منتهی به 31 شهریور ماه هست که بر همین اساس نوبت تسویه های اعتباری این کارگزاران در همین شهریورماه است. طبیعتا مشتریان کارگزاران فوق الذکر در این ماه اقدام به تسویه اعتبارات می کنند.

او گفت: البته امسال این فرایند پررنگ نبوده چرا که بازار منفی نشده و حتی شاخص در شهریور ماه ۱۳۰۰ واحد هم مثبت شد و از کانال 82هزار به 83هزار واحد رسید. به دلیل افزایش قیمتهای جهانی، سخت گیری بر روی نرخ سود بانکی ۱۵ درصد، دلایل تکنیکالی و سایر عوامل داخلی و خارجی در حال حاضر بازار مثبتی داریم.

وی گفت: این نکته را هم مورد توجه قرار داشته باشیم که بسیاری از کارگزارانی که به مشتریان اعتبار دادند سال مالی31 شهریور ماه ندارند. امسال از معدود سال هایی بوده که فشار اعتباری در بازار کم شده و شاخص هم مثبت بود. ضمن اینکه زمان تسویه های اعتباری هم تقریبا اکنون به پایان رسیده است.

کفه ترازوی نرخ تسهیلات هم وزن نرخ اعتبارات است...

وی در خصوص کاهش نرخ سود و تسهیلات بانک ها و تاثیر آن در کاهش تسهیلات کارگزاری ها گفت: اگر نرخ تسهیلات کاهش یابد طبق مقررات بازار سرمایه چون میزان نرخ اعطایی کارگزار باید برابر با بهای تمام شده باشد، به تبع آن نرخ اعتباری کارگزاران هم کاهش پیدا می کند.

بهزادفر گفت: در کل کاهش نرخ سود بانکی برای کل بازار سرمایه خوب است، چرا که کف قیمت به درآمد بازار سرمایه عملا معادل 6.67 بسته خواهد شد «این نرخ برای بورس اکنون ۷ هست» که باعث می شود سرمایه گذارانی که ریسک پذیر تر هستند وارد بازار سرمایه شوند. در مجموع کاهش نرخ سود بانکی برای همه بازار های موازی، اتفاق مثبتی است. افزایش خرید و فروش هم به نفع کارگزاران، سرمایه گذاران و تمام ارکان بازار سرمایه خواهد بود.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24