Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

اگر قیمت های جهانی نفت و گاز و میعانات کاهش یابد به تبع آن درآمدهای ما نیز با کاهش روبرو می شود. این باعث می شود که دلار، یورو و سایر ارزها کمیاب گردد. حال باید دید بانک مرکزی برای در دسترس بودن فراوانی ارزها چه سیاستی را در نظر دارد تا بازار سیاه غیر متشکلی که سی سال پیش در کشور وجود داشته برای بار دوم به وجود نیاید.

اولین نگرانی از تک نرخی شدن ارز؛ نکند بازار سیاه سی سال قبل دوباره تشکیل شود

بورس24 :با دستور حذف پرداخت ارز مسافرتی با نرخ مبادله ای، احتمال تک نرخی شدن ارز قوت گرفت. حذف ارز از برخی کالاها نیز گواه آن دارد که به زودی شاهد رشد اندکی تورم و نرخ ارز خواهیم بود.

بهزاد گلکار، کارشناس ارشد بازار سرمایه در خصوص احتمال تک نرخی شدن ارز با توجه به حذف پرداخت ارز مسافرتی با نرخ مبادله ای به خبرنگار بورس24 گفت: سیاستی که بانک مرکزی در خصوص تک نرخی شدن ارز و حذف ارز مرجع در پیش گرفته، حذف ارز بسیاری از کالا ها و حذف روش قیمت گذاری دولت بسیاری از کالاها به غیر از شیر و نان، می تواند به تدریج در جامعه ایجاد تورم نماید و به دنبال آن نرخ ارز قطعا رشد 10 تا 15 درصدی خواهد داشت.

وی ادامه داد: پس از افزایش نرخ ارز، تک نرخی شدن در دستور کار خواهد بود که این نرخ مابین نرخ ارز مرجع و بالاترین نرخ ارز بازار آزاد قرار می گیرد و به عنوان یک مرجع رسمی برای رشد قلمداد می شود.

گلکار گفت: درکل ماهیت تک نرخی شدن ارز بد نیست چرا که خیلی از تصمیم های سرمایه گذاری سرمایه گذاران خارجی را برای اقتصاد ما راحت تر و سهل تر و شفاف تر می کند.

درآمد نفت و گازی بیشتر می شود...؟

وی افزود: آمار و ارقامی که با محاسبات داده ها و اطلاعات مختلف به دست می آید، مفید خواهد بود. اما نکته مهم این است که اقتصاد ما مبنی بر صادرات نفت و گاز بوده و درآمدهای ارزی هم بر همین اصول است. تغییراتی که در قیمتهای این محصولات در سطح جهانی به وجود می آید عاملی است که می تواند درآمدهای ارزی ما را دچار نوسان کند. بیشتر درآمدهای ارزی ما که از محل صادرات نفت و میعانات نفتی و گازی است می تواند با تغییراتی در قیمت آن ها از قیمت جهانی درآمدهای یک دوره کوتاه مدت ما را چه در جهت مثبت و چه منفی دچار نوسان کند.

این کارشناس گفت: همین عامل موجب می شود که ارز یا به صورت فراوان در دسترس باشد یا کمیاب گردد. اگر قیمت های جهانی نفت و گاز و میعانات کاهش یابد به تبع آن درآمدهای ما نیز با کاهش روبرو می شود.

گلکار گفت: این باعث می شود که دلار، یورو و سایر ارزها کمیاب گردد. حال باید دید بانک مرکزی برای در دسترس بودن فراوانی ارزها چه سیاستی را در نظر دارد تا بازار سیاه غیر متشکلی که سی سال پیش در کشور وجود داشته برای بار دوم به وجود نیاید. در هر صورت اگر بانک مرکزی سیاستی داشته باشد که بتواند نرخ دلار و یورو را بر اساس تفاوت تورم داخل و خارج کشور، میانگین آن و بر اساس تقاضا روزانه تعیین کند؛ عامل مهمی در تعیین نرخ ارز است و به صورت دستوری نبوده، اما اگر نرخ بر اساس سیاست های بانک مرکزی تعیین شود این تا حدودی نگران کننده است و آینده قیمت گذاری نرخ ارز را در ایران بدتر از وضعیت کنونی خواهد نمود.

وی افزود: در مورد قیمت گذاری دولت بر کالاها، باید دید که آیا قرار است تعیین قیمت توسط عرضه و تقاضا در بازار انجام شود یا تولیدکنندگان قرار است به صورت انحصارگر در زمینه قیمت گذاری عمل کنند. در مورد این موضوع بیشتر بررسی انجام شود. در هر حال باید تبعات قیمت گذاری نیز مورد بررسی قرار بگیرد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24