Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

مدیر عامل یک هلدینگ پتروشیمی، چشم انداز صنعت پتروشیمی را بررسی کرد.

چشم انداز صنعت پتروشیمی به روایت مدیرعامل «پترول»

به گزارش بورس24 ؛ سید ابوالحسن سید خاموشی، مدیر عامل شرکت گروه پتروشیمی ایرانیان در خصوص نقش صنعت پتروشیمی کشور در اجرای اقتصاد مقاومتی گفت: صنعت پتروشیمی در طول عمر خود، گام­های بلندی را برای خودکفایی برداشته که در اقتصاد مقاومتی با در نظر گرفتن اقتصاد متکی بر دانش و فناوری پویا و پیشرو، این صنعت بیش از پیش خودنمایی می­کند. سیاست های کلان اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری، اصول اساسی اقتصادی در راستای رسیدن به اهداف بلندمدت نظام جمهوری اسلامی ایران است، اصولی که تماماً لزوم استفاده از حداکثر توان داخلی با اتکا به تولید ملی و استفاده مفید از فرصت­های بین­المللی است.

وی ادامه داد: صنعت پتروشیمی به توسعه کارآفرینی با در نظر گرفتن شرایط، امکانات، منابع مالی، انسانی و علمی می­پردازد و در این راستا به حداکثرسازی توان مشترک آحاد جامعه در فعالیت­های اقتصادی با تاکید بر همکاری جمعی و ارتقای نقش طبقات کم درآمد و متوسط در اقتصاد پرداخته است.

وی گفت: رشد بهره­وری با تقویت عوامل تولید، توانمندسازی نیروی کار و همچنین افزایش میزان رقابت­پذیری در اقتصاد، به کارگیری ظرفیت­های مختلف جغرافیایی کشور قابلیت اجرایی دارد و افزایش ارزش افزوده از طریق تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز و توسعه تولید کالاهای دارای بازدهی بهینه، انجام­پذیر است.

خاموشی افزود: صنعت پتروشیمی در راستای تحقق شعار "اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال"، سیاستهایی از قبیل افزایش تولید، اشتغال و بهره‏وری، توسعه کارآفرینی، محوریت رشد بهره­وری در اقتصاد کشور، ایجاد ارزش افزوده از طریق تکمیل زنجیره ارزش، توسعه مشارکت­ها، ایجاد و جلوگیری از خام فروشی، مدیریت انرژی، ارتقای کیفیت و رقابت پذیری در تولید، گسترش پایدار سهم ایران در بازارهای هدف را سرلوحه خود قرار داده است. از طرف دیگر ثبات و تضمین خوراک صنعت پتروشیمی در کشور زمینه مناسبی برای حضور سرمایه‏گذاران داخلی و بین‏المللی فراهم نموده است.

وی در پاسخ به این سوال که چشم انداز صنعت پتروشیمی در دولت دوازدهم را چگونه می بینید؟ گفت: جهش دوم پتروشیمی با پسا تحریم آغاز شد. برداشته شدن تحریم­ها و حضور سرمایه­گذاران خارجی جهت فاینانس پروژه ها، جهش بزرگ در توسعه پتروشیمی محسوب می­شود. در دولت یازدهم پس از به ثمر رسیدن توافق برجام، تمرکز بر افزایش تولید نفت و بازپس­گیری سهم فروش آن در دستور کار قرار گرفت که این مهم حاصل گردید.

وی ادامه داد: با توجه به تحقق این امر و برداشت خوراک های همراه نفت و گاز، تحقق اهداف برنامه های توسعه­ای کشور در صنعت پتروشیمی و محصولات پایین دست در جهت اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری و اجرای سیاست­های کلان اقتصاد مقاومتی، یکی از بنیان­های اصلی و مهم در دستور کار این دولت است.

وی در خصوص چشم انداز گروه پتروشیمی سرمایه­گذاری ایرانیان توضیح داد: جایگاه این هلدینگ در افق 1404 کسب مالکیت قریب به 20 درصد سهام کلیه مجتمع های تولید کننده محصولات پتروشیمی در کشور برنامه ریزی شده است تا به چشم انداز گروه "تبدیل گروه به بازیگر اصلی بخش خصوصی در صنایع پتروشیمی کشور و یکی از بازیگران مطرح در سطح منطقه با هدف تحصیل نام تجاری" دست یابد.

مدیرعامل پترول درباره وضعیت پروژه­های گروه پتروشیمی سرمایه­گذاری ایرانیان گفت: گروه پتروشیمی سرمایه­گذاری ایرانیان، با داشتن 8 طرح با سرمایه­گذاری حدود 4.5 میلیارد دلار، دارای طرح­های متنوعی در زنجیره تولید محصولات پتروشیمی از اتان در پتروشیمی ایلام و پتروایرانیان تا پلی اتیلن در مجموعه پتروشیمی گچساران، پلیمر گچساران و خط دنا، همچنین اوره-آمونیاک در شرکت کود شیمیایی اوره لردگان و تولید لاستیک مصنوعی در شرکت صدف عسلویه در پرتفوی سرمایه­گذاری خود دارد که تمامی این طرح­ها موجب خلق ارزش افزوده و افزایش حقوق صاحبان سهام خواهد بود.

او درباره اینکه زمان راه­اندازی طرح­ها و تاثیر آن بر سودآوری گروه پتروشیمی سرمایه­گذاری ایرانیان به چه صورت خواهد بود گفت: پتروشیمی ایلام یکی از طرح های مهم گروه می­باشد که فاز اول آن شامل تولید پلی اتیلن سنگین به ظرفیت اسمی 300 هزار تن و یوتیلیتی مورد نیاز در اواسط سال 94 در مدار تولید قرار گرفت و فاز دوم آن شامل واحدهای سولفور زدایی و تولید الفین با سرمایه گذاری بالغ بر 1.1 میلیارد دلار تا پایان سال 96 به بهره برداری می رسد که ظرفیت تولیدی این طرح معادل یک سوم پتروشیمی جم است. بر اساس مصوبه شورای اقتصاد شرکت پتروشیمی ایلام به مدت 10 سال از تخفیف 30 درصدی در دریافت خوراک بهره مند گردیده است که با لحاظ نمودن این تخفیف و ثبات شرایط کنونی سودآوری این طرح حدود 150 میلیون دلار برآورد می­گردد که به سود هر سهم پترول حدود 200 تا 300 ریال می­افزاید.

پتروشیمی گچساران یکی از بزرگترین مجتمع های پتروشیمی کشور می باشد که به همراه طرح های زیر مجموعه آن (مجموعه خط دنا) تکمیل کننده زنجیره ارزش پروژه ملی پالایشگاه گازی بیدبلند خلیج فارس است؛ این شرکت خوراک اتان مورد نیاز خود را از پالایشگاه گازی بیدبلند خلیج فارس تامین خواهد کرد که پیشرفت فیزیکی آن در حال حاضر حدود 40 درصد می‏باشد و در اوایل سال 98 به بهره­برداری خواهد رسید. اعتبار اسنادی پتروشیمی گچساران از طریق منابع صندوق توسعه ملی با عاملیت بانک توسعه صادرات به مبلغ 220 میلیون یورو در سال 95 موثر گردیده است. سودآوری این طرح با ظرفیت اسمی تولید 1 میلیون تن اتیلن و در نهایت تولید 1.2 میلیون تن پلی اتیلن از طریق شرکت های مجموعه خط دنا با سرمایه­گذاری 2.1 میلیارد دلار تقریبا برابر با سودآوری پتروشیمی مارون خواهد بود.

پتروشیمی لردگان در حدود 75 درصد پیشرفت داشته و برآورد ما این است که در نیمه اول سال 97 راه­اندازی خواهد شد که با بهره برداری از این طرح بالغ بر یک میلیون تن اوره به ظرفیت فعلی تولید اوره کشور افزوده خواهد شد. برآورد مبلغ سرمایه گذاری نزدیک به 600 میلیون دلار است که در سال از طریق93 خط اعتباری سایناشور چین به مبلغ 502 میلیون یورو با عاملیت بانک سپه گشایش یافته است. به صورت تقریبی ظرفیت این طرح دو برابر ظرفیت پتروشیمی کرمانشاه است.

او درباره برنامه های پترول برای بازار سرمایه گفت: با توجه به ارزشمند بودن پروؤه های سرمایه­گذاری این شرکت و همچنین بهره­برداری قریب­الوقوع اکثریت آنها، سیاست حمایت از روند قیمتی سهم و در نتیجه آن سرمایه سهام­داران خرد از سیاست­های حمایتی سهامدار عمده در حوزه بازار سرمایه است، همچنین در صورت مهیا بودن شرایط نقدینگی وکشش بازار، برنامه عرضه شرکت سرمایه­گذاری مدبران اقتصاد که شرکتی با نیروهای کارآمد و سرمایه فکری بالا است در دستور کار قرار دارد؛ در حال حاضر ارزش فعلی پرتفوی سرمایه­گذاری این شرکت حدود پانزده هزار میلیارد ریال است.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24