Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

از آنجایی که نرخ دلار در طی چند روزه گذشته با افزایش رو به رو بوده، انتظار تداوم این رشد، وجود دارد. در نتیجه انتظار می رود تا در بازار سرمایه هم شاهد رشد باشیم.

دلار در چه نرخی آرام می گیرد؟/ بورس کی واکنش نشان می دهد؟/اظهار نظرهایی از مارانی، رحمانی و چند خبره دیگر

بورس24 : بازار ارز و نوسانات آن همیشه یک متغیر مهم و تاثیر گذار بر بازار سرمایه بوده است. با توجه به تغییرات نرخ بهره از سوی بانک مرکزی و این الزام برای بانک ها تا نرخ خود را تا مرز 15 درصد کاهش دهند، این موجبات فراهم شد تا سرمایه گذاران نقدینگی خود را روانه بازارهای موازی همچون بازار سرمایه، ارز، طلا و... نمایند. در پی این موضوع و استقبال از بازار سرمایه، شاهد تغییرات و نوسانات در بازار ارز نیز بودیم. افزایش نرخ ارز به عنوان یک عامل تاثیرگذار بر بازار سرمایه نیز موجبات رشد در این بازار را فراهم آورد، البته این رشد در قسمتی از صنایع مشاهد شد و برخی از صنایع از آن هیچ گونه تاثیری نپذیرفتند.

از آنجایی که نرخ دلار در طی چند روزه گذشته با افزایش رو به رو بوده، انتظار تداوم این رشد، وجود دارد. در نتیجه انتظار می رود تا در بازار سرمایه هم شاهد رشد باشیم. بازار سرمایه به عنوان یک متغیر وابسته از نرخ ارز تاثیر می گیرد، شایان ذکر است که با انتشار بخشنامه جدید بانک مرکزی مبنی بر کاهش نرخ بهره پیش بینی ورود نقدینگی به سایر بازارها می رفت.

نوسانات نرخ دلار وجود دارد اما اینکه نرخ واقعی چه نرخی خواهد بود و چه میزان در سال 96 شاهد افزایش این نرخ هستیم نکته مهمی است که کارشناسان اقتصادی ایران در مورد آن اظهار نظر کرده اند، به گفته علیرضا عسگری مارانی از مدیران ارشد اقتصادی ایران، نرخ واقعی دلار بسیار بالاتر از ارقام فعلی بوده و هر چه این رقم بالاتر رود به نفع ایران و سیستم اقتصادی آن است.

چنانچه نرخ ارز رشد داشته باشد، همه چیز از جمله گردشگری، تولید داخلی، رفع از رکود و رونق توجیه پیدا می کند، برای رفع رکود اقتصادی نیاز به افزایش نرخ ارز و نزدیک شدن به قیمت واقعی آن است چرا که در این صورت است که ساخت و ساز نیز به عنوان یک رکن از اقتصاد ایران رشد خواهد داشت و به تبع آن ما شاهد رشد اقتصادی و خروج از بحران فعلی خواهیم بود.

کارشناسان ارشد بازار سرمایه

بورس با چه نرخی از دلار واکنش نشان می دهد؟

دلار اساسا روی چه نرخی آرام می گیرد؟

علی رحمانی

نظری در این خصوص ندارم و نمی توانم در مورد این نرخی صحبتی کنم.

به نظر می رسد با توجه به کسری بودجه دولت و سیاست های کابینه جدید نرخ دلار همچنان رشد کند، پیش بینی بنده برای سال 96 آرام گرفتن دلار روی رقم 4200 تومان است.

علیرضا عسگری مارانی

بازار سرمایه آنقدر هوشمند شده که مصادیق و ارقام دلار را به طور روزانه متوجه می شود، هر گونه تغییر در نرخ دلار منجر به تغییر درآمدی شده و در نتیجه تاثیر خود را بر شرکت ها و به تبع آن بازار سرمایه و شاخص کل می گذارد. چرا که این تغییر و افزایش، مستقیم در سود می نشیند. کارایی بازار سرمایه بالا رفته و تغییرات کوچک را احساس می کند.

نوسانات نرخ دلار زیاد بوده و از آنجایی که عرضه دلار توسط بانک مرکزی صورت می گیرد نمی توان پیش بینی دقیقی برای نرخ دلار داشت. از آن جایی که نرخ بهره توسط بانک مرکزی 15 درصد اعلا شده، مسلما سرمایه گذاران به سمت سایر بازارها از جمله ارز روی می آورند، در نتیجه به دلیل افزایش تقاضا ما شاهد خیز قیمت دلار خواهیم بود، اقتصاد سیاسی ایران قابلیت پیش بینی ندارد اما آن چه که می توان گفت این است که نرخ دلار ایران در مقایسه با نرخ دلار امریکا ارزان بوده و نرخ واقعی دلار باید بیشتر از این ها باشد، بنده به شدت طرفدار افزایش نرخ دلار هستم چرا که با این افزایش اقتصاد ایران رشد کرده و تولیدات نیز افزایش خواهد یافت. حمایت از تولیدات داخل از طریق افزایش نرخ ارز امکان پذیر است. نرخ واقعی دلار با نرخ واقعی فاصله زیادی دارد و این رشد زود یا دیر باید اتفاق بیفتد.

فرهاد حنیفی

با توجه به اینکه شرکت های بورسی نرخ دلار خود را روی 3700 تا 3750 بسته اند، هر گونه تغییری از این بازه منجر به تغییر در درامد شرکت ها و در نتیجه کل بازار بازار سرمایه خواهد شد. به نظر می رسد با تغییر و افزایش 10 درصدی دلار از این نرخ ها شاهد تغییر و عکس العمل بورس باشیم.

دلار نوسان خود را دارد، ممکن است شاهد نوساناتی به پایین یا بالا باشیم، اما در افق 6 ماهه یا یکساله افزایش 10 تا 15 درصدی را شاهد خواهیم بود. انتظار می رود بیش از این رشدی را شاهد نباشیم چرا که کنترل ارز به عهده بانک مرکزی بوده و هر زمان می تواند آن را مدیریت کند.

عادل نژادسلیم

باید ببینیم تغییرات نرخ دلار چه تاثیری بر شرکت های بورسی می گذارد، مسلما تغییرات ارز بر روی شرکت های صادرات محور اثر می گذارد، صادرات شرکت ها رشد خواهد کرد و ما شاهد تعدیلات مثبت خواهیم بود، این موضوع به نوبه خود بر بازار سرمایه تاثیر خواهد گذاشت.

تغییرات نرخ ارز علاوه بر عرضه دولت به سیاست های امریکا نیز وابسته است، همچنین روابط سیاسی، روابط اقتصادی و روابط بین المللی بر نرخ ارز تاثیر می گذارند، از آن جایی که هنوز شرایط اقتصادی و سیاسی دولت مشخص نیست نمی توان در مورد هدف ارز تصمیم گرفت، امکان نوسان نرخ ارز به بالا و یا پایین وجود دارد.

عبدا... رحیم لوی بنیس

بورس با هر نرخی از دلار واکنش نشان می دهد رکود ایجاد شده در بازار سرمایه منجر شده تا هر گونه افزایشی در نرخ دلار تاثیرات خود را بر بازار بگذارد، دلار یک متغیر تاثیرگذار بر بورس بوده که هر گونه تغییری می تواند تاثیر خود را بگذارد، افزایش نرخ دلار برای شرکت های صادرات محور و اصلاح ساختار مالی آن ها مفید خواهد بود. البته باید نگاه و سیاست تیم اقتصادی جدید دولت را بسنجیم. ضمن اینکه فعالین بازار سرمایه با توجه به جو روانی و سیاست های نرخ بهره به سمت بازار سرمایه روی خواهند آورد.

به نظر می رسد در مدت دو یا سه ماهه دلار روی ارقامی همچون 4200 تومان ثابت شود و با توجه به اینکه دولت عرضه کننده دلار بوده، احتمالا روی همین بازه ها نرخ را نگه دارد، لازم به ذکر است که این نرخ، نرخ واقعی دلار نیست و با توجه به نرخ های جهانی و اقتصاد جهان هنوز نرخ دلار برای ایران پایین است. به نظر بنده نرخ واقعی دلار روی بازه 6000 تومان است.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24