Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران که از سه سال گذشته غزل خداحافظی از ایرالکو را کوک کرده امروز طبق آگهی عرضه منتشره در تاریخ ٢٨مرداد قصد طلاق رسمی «فایرا» را در محضر بورس داشت، اما سردفتر این عقد یعنی بورس تهران به دلایل نامعلومی کرکره دفترخانه را پائین کشید تا علامت سوال های جدید برای این سهم پربیننده روزهای اخیر به وجود بیاید...

سریال جدایی نافرجام «فایرا» از «وتوصا» به کارگردانی «عدالت»

بورس24 : حاشیه های ایرالکو در بورس تهران تمامی ندارد. این سهم که دو هفته پیش پس از 20 ماه غیبت به تابلوی بورس برگشته بود و از زمان بازگشایی در روز24 مرداد تا به امروز حدود 65 درصد رشد کرده امروز با رخدادی عجیب مواجه شد.

سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران که از سه سال گذشته غزل خداحافظی از ایرالکو را کوک کرده امروز طبق آگهی عرضه منتشره در تاریخ 28مرداد قصد طلاق رسمی «فایرا» را در محضر بورس داشت، اما سردفتر این عقد یعنی بورس تهران به دلایل نامعلومی کرکره دفترخانه را پائین کشید تا علامت سوال های جدید برای این سهم پربیننده روزهای اخیر به وجود بیاید.

شواهد و قرائن به دست آمده حاکی از آن است که امروز 5 شخصیت حقیقی و حقوقی برای خرید بلوک 15درصدی ایرالکو که به قیمت هر سهم 86 تومان یعنی47 تومان ارزان تر از قیمت تابلو آگهی شده بود گارد خریدار به خود گرفته بودند،سردسته این خریداران سرمایه گذاری ملی ایران بود که هیچ یک از آن ها توسط بورس تهران برای خرید بلوک مزبور مورد تائید قرار نگرفتند!

شرکت بورس اوراق بهادار تهران امروز حتی حاضر به بازگشایی نماد (ژعمده) نشد تا مبادا خریداری از تائید صلاحیت شده ها از غیب پیدا شود و با وجود نارضایتی سهام عدالت صاحب یک کرسی مدیریتی از آلومینیوم ایران گردد.

ردپای «عدالت»

پیگیری های این ماجرا نشان می دهد که همه کاسه های امروز زیر نیم کاسه سهام عدالت است.سهام عدالت ؛ این بخش غیرشفاف اقتصاد ایران که به ظاهر پرچم 49 میلیون ایرانی را در دست دارد فقط از دولت دستور می گیرد. در همه مجامع نمایندگان سهام عدالت را دولت تعیین می کند، مدیران سهام عدالت منصوب دولت هستند و در هماهنگی کامل با دولتی ها. دولت ، دولت است فرقی نمی کند که پدر سهام عدالت محمود احمدی نژاد باشد یا فردی دیگر،مهم این است که هم اکنون این فرزند تقریبا 10 ساله از دولت روحانی دستور می گیرد.

سهام عدالت از چندی پیش در نامه نگاری های متناوب از عرضه کننده سهم و بورس تهران می خواهد که عرضه بلوکی فایرا را لغو کند. بهانه سهام عدالت تضاد منافع است و می گوید چون ما در توسعه صنعتی سهامدار هستیم ( دو کرسی وتوصا در اختیار سهام عدالت است) و چون دو کرسی آلومینیوم ایران هم از آن ماست؛پس از ماست که بر ماست و خلاصه این که تضاد منافع دارد این عرضه.

البته خروج «وتوصا» از ایرالکو را می توان در راستای رفع تضاد منافع ارزیابی کرد و این که نفوذ مالکی که مالک یکی از سهامداران عمده بوده ، در این ماجرا کم می شود.

باری؛ سهام عدالت به این بهانه نامعلوم و البته بهانه دیگری تحت عنوان ارزان فروشی سهم با نفوذی که در دولت دارد بر بورس تهران فشار وارد می کند، آنقدر این فشارها پر زور بود که بورس تهران حتی نماد بازار عمده را بر خلاف عرف برای ایرالکو باز نمی کند تا حداقل به روش محترمانه تری و به دلیل عدم وجود خریدار این عرضه انجام نشود!

ادعای ارزان فروشی در حالی در این رخداد مطرح شده که هر عقل سلیمی می داند که با وجود 5 گروه خریدار قطعا سهم در نرخ زیر 140 تومان معامله نمی شد.

گفته می شود ترس سهام عدالت از سرمایه گذاری ملی است ، شرکتی که هم اکنون مالکیت اصلی آن در اختیار گروهی است که در صنعت آلومینیوم و آلومینیوم المهدی نفوذ بالایی دارد و قطعا خرید سهام توسط «ونیکی» به حکومت طولانی مدت دولت و سهام عدالت در یکی از بزرگترین تولید کنندگان آلومینیوم در ایران پایان می دهد.

پیر بورس را رد صلایحت کردند!

حالا «ونیکی» که با کد معاملاتی «شرک00001» ریش سفید بورس ماست به دلیل عدم صلاحیت از یک معامله 70 میلیارد تومانی کنار گذاشته می شود ، اما بورسی ، «ونیکی» را تائید صلاحیت نکرده که اسفند ماه گذشته خریدار شرکت 2000 میلیارد تومانی سرمایه گذاری ملی ایران را در معامله ای که آزادانه و رقابتی ارزیابی نمی شد،با ارزیابی اعتباری نه چندان زیاد تائید صلاحیت کرد!

توسعه صنعتی : نمی دانیم چه شد!

رخداد امروز قطعا واکنش هایی را در پی خواهد داشت.در نخستین واکنش مدیرعامل سرمایه گذاری توسعه صنعتی و عرضه کننده سهم که با خبرنگار بورس24 سخن می گفت اعلام کرد: نمی دانیم به چه دلیل معامله انجام نشد تمام تشریفات قانونی از سوی ما انجام شده بود و خریداران تا آخرین لحظه با ما در تماس بودند که چرا نماد برای انجام معامله باز نمی شود.

رضا مرادی توضیح داد: عرضه بلوک 15 درصدی «فایرا» از سوی گروه توسعه صنعتی تمام مسیر های قانونی را طی کرده بود  و مصوبات هیئت مدیره در خصوص فروش این بلوک وجود دارد ، تمام نامه های لازم به منظور شفاف سازی در خصوص این معامله در کدال قرار گرفت و تائیدیه های لازم اخذ شده بود، تمام آنچه که بورس از مجموعه برای انجام این معامله خواسته بود را ما ارائه کردیم.

ایرالکوی ما 5 خریدار داشت...

مدیر عامل «وتوصا» ادامه داد: اقدامات و مطالعات لازم در خصوص بازاریابی و فروش این بلوک را انجام دادیم به طوری  که 5 خریدار بزرگ برای خرید اعلام آمادگی کرده بودند و برخی از خریداران هم از شرکت های بزرگ بورسی بودند براساس اعلام خریداران ، آن ها نیز قواعد لازم را اجرائی کردند از جمله ضمانت نامه ها و مکاتبات لازم ارائه شده بود و حتی تا قبل از زمان اتمام بازار نیز تماس های خریداران مبنی بر چرایی عدم بازگشائی نماد به منظور معامله وجود داشت، تمام این موارد نشان می دهد که همه چیز آماده بوده است. فعلا بازار در بهت است تا بداند علت عدم انجام معامله چه بوده است هم خریدار و هم فروشنده آماده بودند تمام مراحل قانونی طی شده بود و الان توپ در زمین بورس است و باید پاسخگو باشند که چرا پس از طی تمام مراحل لازم نماد برای انجام معامله باز نشده است . هم ما و هم خریداران هنوز در حیرت هستیم که چرا معامله انجام نشده است.ما این حق را برای خود محفوظ می دانیم که به دلیل زیان ایجاد شده اقدامات حقوقی لازم را انجام دهیم و بورس باید به صورت شفاف اعلام کند که چرا معامله ای که تمام اقدامات قانونی آن اجرائی شده بود ، انجام نشد.

مرادی افزود: در حال حاضر این اقدام بورس منجر به ایجاد ضرر به سهامدار «وتوصا» شده است و نماد شرکت بر اثر این تصمیم ناگهانی بورس با افت قیمت همراه شد.

شکایت می کنیم...

وی ادامه داد: بورس نمی تواند در معامله ای که همه چیز شفاف بوده و تمام اقدامات صورت گرفته است ایجاد مانع کند.

مرادی با طرح این سوال که چطور می شود که  بورس اجازه نمی دهد شرکت ها در یک فضای آزاد قانونی رقابت کنند  و باعث ایجاد مانع کند،تصریح کرد: در شرایط فعلی سهامداران «وتوصا» از این اقدام متضرر شده  اند و گروه توسعه صنعتی پیگیری های حقوقی را در این خصوص حق قانونی خود می داند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24