Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

دو سهامدار کنتورسازی ایران به همراه مدیر روابط عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار از آخرین اوضاع و احوال پرونده پیچیده این شرکت بورسی سخن گفته اند.برخی سهامداران کنتورسازی ایران امروز در تالار حافظ قصد تجمع داشتند...

آخرین وضع کنتورسازی / تشخیص ۵ جرم در پرونده / راهکار یکی از سهامداران : با دارایی معین رنان ١٠٠ میلیارد تومان پول مالباختگان را بدهید و تمام! / انتخاب مدیرعامل جدید و شروع دوباره تولید...

بورس24 : سهامداران کنتورسازی در روز سالگرد توقف نماد این شرکت صبح امروز بر اساس برنامه ریزی هایی که از قبل صورت گرفته بود در محل تالار حافظ جمع شدند تا یک بار دیگر اعتراض خود را نسبت به چگونگی روند این پرونده اعلام کنند اما این اعتراض با درهای بسته مواجه شد.

از ماجرای تخلف های رخ داده در شرکت کنتورسازی بیش از یک سال است که می گذرد اما سهامداران بخت برگشته این شرکت که با سودای تعدیل های مثبت خیره کننده و رشد شارپی سهم اقدام به خرید آن کرده بودند همچنان بلاتکلیف هستند و آینده این پرونده در هاله ای از ابهام قرار دارد.

خبرنگار بورس24 در روزهای اخیر بارها و بارها سعی کرد از طرق گوناگون از چگونگی وضعیت کارخانه و آخرین شرایط تولید و فروش آن اطلاعاتی را به دست آورد اما هر بار به در بسته خورد. مدیران کارخانه از پاسخگویی درباره وضعیت تولید و فروش و همچنین شرایط کارگران سر باز می زنند اما بر اساس آنچه که به برخی از سهامداران کنتورسازی از داخل کارخانه اطلاع داده شده حدود 3 تا 4 ماه است که تولیدات کارخانه از سر گرفته شده اما در حال حاضر کنتورسازی با حدود 20 درصد ظرفیت کارخانه تولید می کند که بر اساس توافق های صورت گرفته این محصولات به برق منطقه ای فروخته می شود. کارگران این کارخانه با وجود این که دوباره مشغول به کار شده اند اما هنوز حقوق عقب مانده خود را دریافت نکرده اند و در ماه های اخیر مبلغی را به عنوان حقوق علی الحساب به آن ها پرداخت می کنند که بسیار ناچیز است. در این مدت برخی از تغییرات مدیریتی نیز در کارخانه رخ داده به نحوی که مدیریت کارخانه از یکم شهریور ماه تغییر یافته و به آقای کشاورز سپرده شده است. شرکت ظاهرا توسط شورای تامین استان البرز اداره می شود.

با وجود این که دوباره چرخه تولید این کارخانه به کار افتاده اما دفتر مرکزی شرکت در تهران به دلیل مشکلات مالیاتی سنگینی که دارد همچنان پلمپ مانده است.

توصیه پلیس

تورج غفاری یکی از سهامداران کنتورسازی که در بسیاری از جلسات سازمان در خصوص این پرونده حضور داشته و به نوعی یکی از نماینده های اصلی سهامداران این شرکت محسوب می شود امروز به بورس24 گفت: من به توصیه پلیس در این تجمع حضور پیدا نکردم.

وی افزود: تنها خواسته ما سهامداران کنتورسازی این است که به حق و حقوق خود برسیم اما متاسفانه 11 ماه است که پیگیری های ما به جایی نرسیده و جوابی که سازمان در این مدت به ما داده این است که ما خود پیگیر پرونده هستیم. هفته گذشته تا ساعت 10 شب با بخش حقوقی سازمان جلسه حضوری داشتیم و در خصوص این تجمع به آن ها اطلاع دادیم. در این مدت بارها از سازمان تقاضا کردیم تا موضوع را از طریق مذاکره حل نمایند اما به نظر می رسد سازمان دنبال خرید زمان است.

پرونده کنتورسازی راه حل های زیادی دارد اما ...

کیهان زاده یکی دیگر از سهامداران شرکت کنتورسازی که از صبح امروز در مقابل درب تالار حافظ حضور داشت و قصد شرکت در تجمع اعتراضی برنامه ریزی شده را داشت به خبرنگار بورس24 گفت: از ساعت هشت و نیم صبح امروز سهامداران کنتورسازی به مناسبت سالگرد بسته شدن نماد «آکنتور» و اعتراض به این که سازمان همچنان به دنبال مقصر است گرد هم جمع شدند اما از ورود آن ها به تالار جلوگیری شد.

وی افزود: امروز نه تنها سهامداران کنتورسازی بلکه هیچ یک از افراد فعال بازار سرمایه و سهامداران سایر شرکت ها نیز به تالار راه نیافتند و تنها افراد فعال در هسته معاملات و تریدرهای تالار حافظ پس از آن که با ارایه کارت مورد شناسایی قرار گرفتند وارد تالار شدند.

این سهامدار اذعان داشت: سهامداران کنتورسازی می خواهند صدای خود را به همه جا برسانند زیرا تاکنون به قول هایی که به آن ها داده شده عمل نشده است. در این مدت قول هایی از طرف سازمان به سهامداران کنتورسازی داده شد مبنی بر این که از طریق مذاکرات خارج از بحث های قضایی به دنبال حل ماجرا هستند اما به نظر می رسد سازمان تنها از راه قضایی پیگیر این پرونده باشد.

او در ادامه گفت: در حالی که نرخ سود بانکی رو به کاهش است و ممکن است بخشی از سپرده گذاران بانک ها قصد ورود به بازار سرمایه را داشته باشند، مشاهده چنین تجمع ها و تخلف هایی در بورس ممکن است ترس در دل آن ها ایجاد کند و اعتماد به معاملات بازار سرمایه کاهش یابد. سازمان باید توجه داشته باشد که پرونده کنتورسازی را می توان با 100 میلیارد تومان حل کرد و حق سهامداران آن را پرداخت ، در حالی که سلب اعتماد سهامداران قدیمی و جدید ممکن است ضربه های چند ده هزار میلیاردی به بازار وارد نماید.

وی به ارزش شرکت اشاره کرد و گفت: این مساله ای نیست که راهکاری نداشته باشد. در حال حاضر ارزش شرکت کنتورسازی حدود 200 میلیارد تومان است که 110 میلیارد تومان آن در دست سهامدار عمده یعنی معین رنان می باشد. در حالی که سهامداران مظلوم کنتورسازی کمتر از 11 هزار نفر هستند و حق و حقوق آن ها را حداکثر با 100 میلیارد تومان می توان پرداخت کرد.

او افزود: سازمان بورس از سهامدار عمده تعهد گرفته بود که در صورتی که نتواند گزارش اعلامی خود را محقق نماید باید تمام ضرر و زیان سهامداران را پرداخت کند. وقتی این شرکت دارایی خوبی دارد که می توان از آن طریق ضرر و زیان سهامداران را جبران کرد چرا موضوع از این طریق حل نمی شود؟ یکی دیگر از راه حل هایی که برای این موضوع وجود دارد این است که آن بخش از سهام کنتورسازی که در آن برهه زمانی توسط بانک ها فروخته شد ابطال شود. این پرونده راه حل های زیادی دارد اما به نظر می رسد هیچ یک از آن ها مد نظر سازمان نباشد.

تلاش همه جانبه سازمان بورس برای احقاق حق سهامداران کنتورسازی

در ادامه با یاسر فلاح مدیر روابط عمومی سازمان بورس به گفت و گو نشستیم تا درباره چگونگی روند پرونده کنتورسازی و تجمع اعتراضی امروز سوالاتی را بپرسیم. وی به بورس24 گفت: سازمان بورس اوراق بهادار برای دفاع از سهامداران خود را مقید می داند و برای احقاق حقوق سهامداران کنتورسازی راه های مختلفی را انجام داده است. پیگیری های سازمان بر روی این پرونده ادامه دارد و در حال حاضر این پرونده از مرحله بازپرسی وارد مرحله دادرسی شده است و سازمان بورس به جد پیگیر به نتیجه رسیدن پرونده است.

وی افزود: یکی از بخش هایی که در این پرونده باید پاسخگو باشد هفته جاری به دادگاه احضار خواهد شد. این بخش که یکی از طرف هایی است که باید پاسخگو باشد خارج از مجموعه بازار سرمایه است.

اعلام 5 عنوان مجرمانه برای پرونده کنتورسازی

فلاح تاکید کرد: سهامداران کنتورسازی دائما با سازمان بورس در ارتباط هستند و ما آن ها را در جریان روند پرونده قرار می دهیم. سهامداران کنتورسازی نباید فراموش کنند که شاکی اصلی این پرونده سازمان بورس است و مدیر عامل شرکت کنتورسازی با شکایت سازمان راهی زندان شده است. سازمان از افراد دیگری که در این پرونده دخیل هستند شکایت کرده است. توجه داشته باشیم که این پرونده یک ضلع ندارد و دارای ابعاد دیگری نیز می باشد که در خارج از بازار سرمایه قرار دارند. این افراد هم باید نسبت به عملکردشان پاسخگو باشند.

مدیر روابط عمومی سازمان بورس با اشاره به پیچیدگی پرونده کنتورسازی تصریح کرد: در مورد پرونده کنتورسازی با 5 عنوان مجرمانه مواجه هستیم که یکی از آن ها کوتاهی در ارایه اطلاعات است. ارایه اطلاعات خلاف واقعیت به سازمان بورس مورد بعدی تخلف این شرکت محسوب می شود و تخلف در تهیه صورت های مالی یکی دیگر از آنهاست. همچنین چهار عنوان مجرمانه در مورد مدیر عامل،‌ اعضا هیات مدیره و حسابرس شرکت اعلام شده که بحث آن ها کلاهبرداری است.

صحت و سقم گزارش ها وظیفه حسابرس و ناشر است

در ادامه از فلاح پرسیدیم که سازمان بورس اوراق بهادار بر روی گزارش ها و اطلاعیه هایی که شرکت ها منتشر می کنند چه نظارت هایی دارد؟ وی تصریح کرد: سازمان بورس دارای یکسری حسابرس معتمد است که از طرف سازمان حسابرسی کشور تایید و معرفی شده اند. شرکت های بازار سرمایه نیز از میان حسابرس های مورد اعتماد معرفی شده یکی را انتخاب می کنند. اطلاعیه ای روی کدال قرار می گیرد توسط ناشر تایید می شود. سازمان بورس اوراق بهادار مجموعه ای است با 200 کارمند در حالی که در بازار سرمایه 600 شرکت بورسی کوچک و بزرگ حضور دارند. برای سازمان بورس مقدور نیست که بر روی تهیه گزارش های تک تک شرکت ها نظارت مستقیم داشته باشد و این وظیفه بر عهده حسابرس معتمد و ناشر قرار دارد.

او افزود: در این مورد خاص حسابرس مشکلی را به وجود آورده و متولیان شرکت کنتورسازی، مدیر عامل و اعضا هیات مدیره نیز مرتکب تخلف و سهامداران متضرر شده اند. بدون شک سازمان در راستای احقاق حقوق سهامداران در حال پیگیری این پرونده است و کوتاه نمی آید. با وجود این که سهامداران باید بدانند که داد و ستدهای بورسی با ریسک هایی همراه است اما لازم است تاکید کنیم که مجموعه سازمان بورس اوراق بهادار در تلاش است که مشکل این شرکت را تا حدی برطرف نماید و شرکت از حالت فعلی خارج گردد.

فلاح در پایان خطاب به سهامداران کنتورسازی اظهار داشت: از سهامداران کنتورسازی می خواهیم که حتما اصول و اخلاق حرفه ای و قانونی را رعایت نمایند و بدانند که سازمان در مدار قانونی در حرکت است و جهت احقاق حقوق سهامداران کنتورسازی نسبت به توقیف اموال متخلفین اقدام کرده است. از سوی دیگر در تلاش هستیم تا اقداماتی انجام شود که تولیدات کارخانه مجددا از سر گرفته شود.

او افزود: سازمان در کنار پیگیری های قضایی کارگروهی را به منظور بررسی چگونگی جبران ضرر و زیان سهامداران تشکیل داده که توسط معاونت حقوقی در حال بررسی است. نمایندگانی به نیابت از سهامداران کنتورسازی نیز به طور منظم در جلسات این کارگروه شرکت می کنند و در جریان روند آن قرار دارند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24