اقتصاد باید بازار سرمایه محور شود بدون شک بازار سرمایه نبض اقتصاد کشور است و در صورتی که به خوبی در این زمینه فرهنگ سازی شود، تامین مالی صنایع و بنگاه ها از این مسیر صورت گرفته و شاهد رونق اقتصادی خواهیم بود...
بورس24 : یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که رادیو و تلویزیون از فراگیری مناسبی در کشور برخوردارند گفت: متاسفانه تا کنون از پتانسیل رسانه ملی بهره گیری مناسبی در زمینه ساخت و تولید برنامه های مدون در راستای آشنایی جامعه با بازار سرمایه صورت نگرفته است.
مهدی کاظمی اسفه با اشاره به لزوم فرهنگ سازی در اقتصاد، بویژه بازار سرمایه گفت: بدون شک بازار سرمایه نبض اقتصاد کشور است و در صورتی که به خوبی در این زمینه فرهنگ سازی شود، تامین مالی صنایع و بنگاه ها از این مسیر صورت گرفته و شاهد رونق اقتصاد خواهیم بود.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: یکی از مشکلات کنونی اقتصاد کشور بانک محوری آن است، در حالی که در کشورهای پیشرو، بازار سرمایه محور اصلی اقتصاد را تشکیل می دهد، بنابراین اگر می خواهیم به سمت شکوفایی اقتصادی پیش برویم باید در این زمینه فرهنگ سازی و اطلاع رسانی مناسبی داشته باشیم.
وی اضافه کرد: البته در این میان نقش رسانه ملی بیش از هر رسانه دیگر می تواند اثرگذار باشد، چرا که رادیو و تلویزیون از فراگیری مناسبی در کشور برخوردار هستند و از تمامی اقشار جامعه، مخاطب رسانه ملی می باشند.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که فرهنگ سازی در زمینه موضوعات مرتبط با بازار سرمایه مختص گروه سنی خاصی نیست و تمامی گروه های سنی و مخاطبان را شامل می شود اذعان داشت: متاسفانه تا کنون از پتانسیل رسانه ملی بهره گیری مناسبی در زمینه ساخت و تولید برنامه های مدون در راستای آشنایی جامعه با بازار سرمایه صورت نگرفته است.
کاظمی اسفه ادامه داد: زمانی که می گوییم اقتصاد باید بازار سرمایه محور شود، می بایست متناسب با آن زمینه سازی ها در بخش های مختلف جامعه صورت بگیرد؛ بنابراین اقتصاد کشور و نیز بازار سرمایه امروز بیش از هر روز دیگری محتاج مقوله فرهنگسازی و اطلاع رسانی است که در این میان نقش رسانه ملی به دلیل تنوع و گستردگی مخاطبان می تواند بیش تر از تمامی رسانه ها مورد توجه قرار گیرد.
این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که رسانه های دیگر در این زمینه فرهنگ سازی در راستای بهبود شرایط و نقش بازار سرمایه در اقتصاد کشور چه اثری می توانند داشته باشند تصریح کرد: بدون شک هر یک از ابزارهای اطلاع رسانی و هر یک از رسانهها مخاطبان خاص خود را دارند و فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در زمینه بازار سرمایه می بایست از مجراهای مختلف و با استفاده از توان و پتانسیل تمامی رسانه ها صورت بگیرد، اما در این میان باید نقش رسانه ملی نیز در زمینه فرهنگ سازی و آشنایی جامعه با مقوله بازار سهام و تامین مالی از این طریق مورد نقد و بررسی قرار گیرد.
وی با تاکید دوباره بر این که رسانه ملی از تنوع مخاطب و گستردگی برخوردار است و باید در این زمینه نقشآفرینی بیشتری داشته باشد اذعان داشت: طبق قانون دیر یا زود سهام عدالت مشمولان آزادسازی خواهد شد و مطابق آن مشمولان باید بتوانند از طریق بازار سرمایه اقدام به خرید و فروش سهام خود کنند.
کاظمی اسفه افزود: بر این اساس در حال حاضر شمار سهامداران عدالت در کشور 50 میلیون نفر است و اگر قرار باشد آزادسازی این سهام در اواخر امسال یا سال آینده صورت بگیرد، حجم زیادی از نقدینگی وارد اقتصاد و بازار سرمایه کشور خواهد شد.
وی ادامه داد: جدای از این موضوع که باید فرهنگسازی مناسبی در زمینه حفظ سهام و مفاهیم مربوط به بازار سرمایه برای دارندگان سهام عدالت صورت بگیرد، میبایست رفته رفته به سمتی پیش برویم تا اقشار مختلف جامعه به این باور برسند که آوردن نقدینگی به بازار سرمایه علاوه بر این که میتواند به صورت فردی موجب افزایش سرمایه آنها شود، در بحث کلان اقتصادی نیز این موضوع میتواند به بهبود مسیر تامین مالی صنایع از طریق بازار سهام منجر شود و از این منظر نیز اقتصادی پویا و رو به رشد داشته باشیم؛ به همین دلیل نقش رسانهها بویژه رسانه ملی در این زمینه میتواند راهگشا باشد.
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: البته منظور از حضور مردم در بورس این نیست که سرمایهگذاران خرد به صورت مستقیم در بازار سرمایه اقدام به خرید و فروش سهام کنند؛ چرا که در بورسهای پیشرو و بزرگ دنیا که بیش از 70 درصد افراد جامعه در آنها حضور دارند، همانند بورس ما هر فرد بهصورت مستقیم و انفرادی اقدام به خرید و فروش سهام نمیکند و از طریق ابزارهای مختلف همانند صندوقهای سرمایهگذاری این امر صورت میگیرد.
وی افزود: بنابراین ما هم باید به این سمت پیش برویم که نخست مردم به این باور برسند که مکان مناسب برای سرمایه گذاری و هدایت نقدینگی، بازار سرمایه است و در گام بعدی اطلاعرسانی مناسبی در زمینه چگونگی حضور آنها در این بازار صورت بگیرد.
کاظمی اسفه اظهار داشت: بر این اساس نقش رسانهها بویژه رسانه ملی در زمینه ساخت برنامههای مختلف برای رسیدن به این مقصود بیش از پیش ضروری بنظر میرسد و متولیان امر نباید به سادگی از پتانسیلهای رادیو و تلویزیون و دیگر رسانهها بسادگی عبور کنند.
وی همچنین با بیان این که در فرآیند حمایت از بازار سرمایه، رسانه ملی سهم قابل توجهی دارد اذعان داشت: مهمترین نقشی که این رسانه میتواند در این زمینه ایفا کند، مطالبهگری و حمایت از بخش خصوصی، آشنایی جامعه با بازار سرمایه و مجاب کردن متولیان اقتصادی با موضوع تامین مالی از طریق بازار سرمایه و بورس محوری شدن اقتصاد بجای بانک محوری است.
این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: البته نباید از تلاشهای صورت گرفته توسط رسانهها بویژه رسانه ملی در زمینه فرهنگسازی و آشنایی جامعه با مفاهیم مربوط به بازار سرمایه غافل شد و خوشبختانه صدا و سیما در این زمینه گامهای موثری برداشته است، اما با یک برنامهریزی مدون و حساب شده باید در این زمینه تلاشهای بیشتری صورت گیرد.
منبع: تسنیم
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.