Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

پروژه شناسایی و رفع نقاط پرحادثه جاده‌های کشور گامی در جهت کاهش تلفات و خسارات ناشی از تصادفات است، در این راستا علائم راهنمایی و رانندگی جدید در این مقاطع و نقاط پرحادثه جهت آگاهی رانندگان، ارتقاء ایمنی سیر و کاهش تصادفات نصب می‌شود.

 علائم جدید راهنمایی و رانندگی را بشناسید

به گزارش بورس24 : در تاریخ 27 مردادماه 1394 دستورالعمل نحوه شناسایی و اولویت‌بندی نقاط پرتصادف راه‌ها ‌توسط کمیسیون ایمنی راه‌ها‌ در وزارت راه و شهرسازی‌ به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ شد که بر اساس آن طبق شاخص نرخ تصادفات این نقاط به موقعیت‌های پر تصادف و همچنین دارای تصادف تقسیم بندی ‌شده است‌.

سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور با بکارگیری دانش روز و علم مهندسی ایمنی راه تعداد 3400 نقطه حادثه خیز در کل کشور شناسایی کرد که طی آن 1580 نقطه از آنها «پر تصادف» و مابقی «دارای تصادف» هستند و تابلوهای آشکارساز استاندارد برای نقاط پر تصادف در نظر گرفته شده است که در ادامه به جزییات و کاربرد آنها می پردازیم.

«شاخص تصادفات»، عددی است که برای یک نقطه دارای تصادف از یک راه و در دوره زمانی مطالعه مطابق دستورالعمل مذکور بر اساس فرمول‌های مربوطه محاسبه می‌شود.

«نقاط پرتصادف»، ‌نقطه دارای تصادف است که مقدار عدد شاخص تصادفات آن نقطه از میانگین عددی این شاخص در سطح شبکه راه‌های کشور بیشتر یا مساوی آن باشد، با این حساب نقطه‌ای که در آن حداقل 2 تصادف فوتی و 3 جرحی و بیشتر رخ داده باشد، نقطه پرتصادف است.

«نقطه دارای تصادف» نقطه‌ای از راه یا قطعه ای حداکثر به طول 300 متر است که در آن حداقل یک تصادف خسارتی‌، جرحی و یا فوتی اتفاق افتاده باشد.

* نحوه آشکارسازی نقاط پرتصادف‌

به طور کلی جهت هشداردهی لازم به کاربران راه و آشکارسازی نقاط پرتصادف شناسایی شده مطابق چارچوب نظام تشخیص نقاط پرحادثه در انواع راه‌های کشور حسب شرایط موجود به لحاظ نوع خطر و محل قرارگیری (‌قوس، تقاطع، نواحی عبور عرضی و غیره)‌ تابلوهایی‌ در چهار تیپ طراحی و قبل از نقاط یا مقاطع پرحادثه نصب می‌شوند .

تیپ اول‌ نمونه تابلوی آشکارسازی نقاط پر تصادف در محل قوس معکوس (دوبل) است که عدم رعایت سرعت مجاز عامل اصلی تصادفات است.

تیپ دوم‌، نمونه تابلوی آشکارسازی نقاط پرتصادف است که تواماً سرعت و سبقت غیر مجاز در بیشتر تصادفات عامل اصلی حادثه بوده است.

تیپ سوم، نمونه تابلوی آشکارسازی محدوده پرتصادف است که عدم توجه و سرعت غیر مجاز منجر به تصادف با عابر پیاده و یا کاربران خاص می‌شود.

تیپ‌ چهارم، نمونه تابلوی آشکارسازی نقطه پرتصادف است که سرعت غیرمجاز و توجه نکردن به تقاطع عامل اصلی تصادف است.

‌در پایان باید به این موضوع اشاره کنیم که سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور به عنوان متولی اصلی شبکه راه‌های مواصلاتی در کشور ‌تلاش می‌کند تا پروژه مذکور هرچه سریع‌تر به پایان رسیده و همه نقاط پرحادثه کشور ضمن شناسایی و انجام مطالعات ایمنی همه‌ مشکلات و خطرات موجود در این نقاط را رفع کند.

البته ضروری است که رانندگان و‌ کاربران راه به‌ علائم موجود در جاده‌ها توجه‌ و به تابلوهای نقاط پرتصادف نگاه ویژه داشته باشند.

منبع: فارس

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24