Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

مدیرعامل بانک قوامین به بورس ٢۴ گفته که نرخ بازار بین بانکی به زیر ٢٠ درصد رسیده است و این به معنای جدی بودن مصوبه اخیر بانک مرکزی مبنی بر تثبیت و رعایت دقیق نرخ سپرده ١۵ درصدی است.اما بازار بین بانکی چیست و نرخ آن چه اهمیتی دارد...؟؟

سیگنال های اولیه از کاهش قطعی نرخ سود سپرده / مدیرعامل یک بانک : نرخ بازار بین بانکی ١٩ درصد شد!

بورس24 : با انتشار مقررات جدید بانک مرکزی که بر رعایت نرخ سود 15 درصدی سپرده های بانکی تاکید داشت، این موضوع به ذهن آمد که این کاهش سود قبلا هم ابلاغ شده و موضوع جدیدی نیست.اما یک راه برای این که آیا واقعا این بخشنامه اجرایی خواهد شد یا خیر سنجش نرخ سود بازار بین بانکی بود، نرخ سود بین بانکی در مقاطعی از زمان به بالای 23 درصد هم رسید، اما گویا این بار موضوع متفاوت است و این نرخ ها در جریان بخشنامه اخیر نیز تاثیر پذیرفته است.

غلامحسن تقی نتاج مدیرعامل بانک قوامین در خصوص بخشنامه جدید بانک مرکزی در خصوص تثبیت نرخ سود 15 درصدی برای سپرده های یک ساله بانکی بیان داشت:کاهش نرخ سود بانکی کاملا منطقی و رسمی بوده، این کاهش، ضرورت اقتصاد ایران است. با توجه به شرایط اقتصادی موجود این موضوع باید مورد توجه قرار بگیرد. از آن جایی که نرخ تورم ما کاهشی بوده ما شاهد شکافی عمیق بین نرخ سود سپرده ها و نرخ سود بانکی هستیم.

وی ادامه داد: نرخ سود بانکی بر خلاف نرخ تورم حالت مسابقه ای دارد و باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد. در شرایطی که بازده اقتصاد واقعی حول و حوش 10 درصد بوده، نرخ های بالای سود به زیان بانک ها است، دلیل اصلی لحاظ کردن نرخ سود بانکی بالا انتشار اوراق بهادار مختلف با نرخ های 17، 18 و 19 درصد است که وقتی در معرض تنزیل قرار می گیرند این نرخ ها به بالای 25 و 26 درصد هم می رسند و اگر بانک ها نرخ های خود را کمتر از این مقدار لحاظ کنند با خروج جریان نقدی نیز مواجه خواهند بود.

وی با اشاره به بخشنامه اخیر بانک مرکزی گفت: در جریان جدید به وجود آمده این اجماع عمومی ایجاد شده که این بار به نحوی عمل شود که کلیه مسیرهای انحرافی مسدود شود. در فاز جدید برای کاهش نرخ سود بانکی اگر چه به ظاهر بخشنامه جدید به حساب می آید اما تثبیت بخشنامه قبلی بوده و تاکیدی بر بخشنامه قبلی بانک مرکزی است. با این حساب که این بار نرخ سود برای صندوق ها نیز به تبعیت از آن کاهش می یابد.

این مقام مسئول در خصوص نرخ بازار بین بانکی نیز عنوان کرد: نرخ سود بین بانکی نیز در جریان این عمل کمتر خواهد شد، چرا که بازار بین بانکی نیز نباید یک بازار برای کسب درآمد تلقی شود، این بازار در صورتی که مدیریت نشود به یک بازار شبانه تبدیل می شود.

وی ادامه داد: در طی دو هفته اخیر نیز ما شاهد روند رو به کاهش در بازار بین بانکی و تا حدود 19 و 20 درصد بودیم. با جریان جدید ایجاد شده نیز ما شاهد مدیریت بیشتر نرخ سود بین بانکی خواهیم بود. تا سایر راه های انحرافی نیز بسته شود و این سیگنال مهمی برای کاهش واقعی نرخ سود سپرده بانکی است.

نتاج تاکید کرد: این جریان جدید بسیار علمی و با منطق از سوی بانک مرکزی هدایت شده و با اجرایی شدن اتفاقات مثبتی در سایر بخش های اقتصاد نیز رخ خواهد داد.

بررسی های بورس24 درباره بازار بین بانکی و تاثیر آن بر نرخ سود سپرده حاکی از آن است : بانک ها نباید به کسری بخورند، میزان ورودی و خروجی پول از بانک ها دائما توسط بانک مرکزی چک می شود. بانک هایی که نصاب های بانک مرکزی را رعایت نکنند و کسری بیاورند ، با نرخ 34 درصد توسط نهاد ناظر بازار پول کشور جریمه می شوند. اما مگر می شود کسری نیاورد.بانک است دیگر،وام می دهد،وام گیرنده به موقع قسط خود را نمی دهد یا اصلا نمی دهد!

سپرده گذاران زیادی هم در یک روز برای دریافت اصل و فرع سپرده خود مراجعه می کنند،در این حالت بانک عملا کسری آورده است اما وقعا توان تحمل جریمه 34 درصدی بانک مرکزی را ندارد.بانک ها برای فرار از جریمه برای خود یک بازار بین بانکی تشکیل داده اند و در آن به یکدیگر پول قرض می دهند ، آن هم با نرخ های زیر 30 درصد.بنابراین بانک دچار کسری شده برای فرار از جریمه بانک مرکزی ، در بازار بین بانکی اقدام به تهیه نقدینگی با نرخ 27 تا 30 درصدی می کند.حال سوال جدید به وجود می آید ؛منابع بازار بین بانکی از کجا تامین می شود!؟

پاسخ مشخص است،سپرده های خاص و صندوق های سرمایه گذاری مشترک با درآمد ثابت تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار.نرخ سود بانکی تا قبل از صدور مقررات جدید هم به طور قانونی 15 درصد بود اما برخی بانک ها به سپرده های خاص بالای یک میلیارد تومان ، سودهای بالاتری می دادند و نرخ سود بیشتر صندوق های با درآمد ثابت هم 20 درصد بود.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24