Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

دبیر انجمن داروسازان ایران وضعیت نقدینگی و مطالبات داروخانه‌ها از سازمان‌های بیمه‌گر را بحرانی خواند و هشدار داد که داروخانه‌ها ممکن است در روزهای آینده نتوانند داروهای لازم را تامین کنند.

داروخانه‌ها در آستانه بحران مالی

به گزارش بورس24 ؛ دکتر سجادی در نشستی خبری درباره آخرین وضعیت پرداختی مطالبات داروخانه‌ها گفت: آخرین پرداختی بیمه سلامت تا آذرماه سال ۹۵ و بیمه تامین اجتماعی تا بهمن سال گذشته بوده است. با توجه به این وضعیت، انجمن اعلام شرایط بحرانی می‌کند و هشدار می‌دهد؛ چرا که گردش فعلی نقدینگی در داروخانه‌ها ممکن است در روزهای آینده مشکل ایجاد کند و آنها نتوانند داروهای لازم را تهیه کنند. وی ادامه داد: این موضوع به آرامی در استان‌های دیگر نیز در حال رخ دادن است. داروخانه‌های استان‌های دیگر به این سمت پیش می‌روند که به صورت اطلاعیه به مردم اعلام کنند، اگر سازمان‌های بیمه‌گر نتوانند مطالبات خود را پرداخت کنند در پیچیدن نسخه‌ها معذوریت خواهند داشت. اگر این روند ادامه داشته باشد با چالش‌های جدی روبرو می‌شویم.

دبیر انجمن داروسازان ایران افزود: مطالبات داروخانه‌های بخش خصوصی از بیمه‌ها ماهیانه ۵۰۰ میلیارد تومان است که در مجموع با توجه به هشت ماه تاخیر در پرداخت مطالبات، این رقم به ۴۰۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

داروخانه‌های گیاهی؛ آری یا خیر؟

سجادی درباره نظر این انجمن نسبت به راه‌اندازی داروخانه‌های گیاهی گفت: با توجه به اینکه وزارت بهداشت شعار توسعه طب سنتی را مطرح کرده است، این موضوع مورد پذیرش انجمن داروسازان نیز قرار دارد، اما با رویکرد تاسیس داروخانه‌های گیاهی به صورت مجزا مخالف است. چون داروخانه در تمام دنیا تعریف مشخصی دارد.

وی افزود: از سوی دیگر با توجه به اینکه عطاری‌ها نیز گیاهان دارویی عرضه می‌کنند باید داروهای گیاهی در داروخانه‌های عادی با نظارت مسئول فنی عرضه شود. در عین حال باید نظارت قوی‌تری در عطاری‌ها وجود داشته باشد. چون بسیاری از آنها مجوز فعالیت ندارند. امیدواریم در دولت دوازدهم بازار داروهای گیاهی در داروخانه‌های عمومی تقویت شود. دستورالعمل تاسیس داروخانه‌های گیاهی فعلا متوقف شده است.

رشد ۳۰ درصدی صادرات دارو طی ۳ سال گذشته

دبیر انجمن داروسازان ایران در ادامه این نشست با اشاره به رشد ۳۰ درصدی صادرات دارو طی سه سال گذشته ادامه داد: با توجه به این رشد به نظر می‌آید باید استانداردسازی بیشتری در حوزه خدمات انجام شود. در ابتدای طرح تحول پایه صادراتی دارو در کشور ۱۰۰ میلیون دلار بود که امروز این رقم به ۱۵۰ میلیون دلار رسیده است.

سجادی درباره وضعیت فروش داروی بیماران خاص در داروخانه‌های بخش خصوصی نیز توضیح داد و گفت: در حال حاضر این داروها در داروخانه‌های دانشگاهی و بیمارستانی عرضه می‌شوند، اما قرار شده که داروخانه‌های منتخب بخش خصوصی نیز توزیع داروهای خاص را بر عهده گیرند. بار هزینه داروهای بیماری‌های خاص زیاد است. به همین دلیل عرضه آن برای بخش خصوصی مشکل است.

وی رشد فارغ التحصیلان رشته داروسازی، ایجاد شهرک دارویی برکت، جذب سرمایه گذاری خارجی و افزایش تولید داروهای مورد نیاز در کشور به میزان دو درصد را بخشی از اتفاقات مثبت حوزه دارو در دولت یازدهم اعلام کرد.

سجادی یکی از مشکلات حوزه داروسازی کشور را توجه ناکافی به فعالیت بخش خصوصی دانست و تصریح کرد: در دولت قبل شاهد فعالیت بخش خصوصی در داروسازی نبودیم و دولت حضور بسیار پررنگ‌تری داشت. امیدواریم در دولت دوازدهم فرصت سرمایه گذاری و توجه به انجمن‌های صنفی ایجاد شود.

انتقاد از شیوه اخذ مالیات از داروخانه‌داران

دبیر انجمن داروسازان ایران ضمن انتقاد از شیوه دریافت مالیات از صنف داروخانه‌داران بیان کرد: مالیات باید از درآمد گرفته شود، اما سازمان‌های مالیاتی از داروخانه‌ها بر اساس خرید و علی‌الراس مالیات دریافت می‌کنند که اعداد نجومی را به دنبال دارد. این موضوع بدون در نظر گرفته شدن مطالبات آنها از بیمه‌ها و هزینه‌های ثابت و متغیر داروخانه‌ها است.

وی همچنین به برگزاری همایش ملی روز داروسازی در روزهای یکم تا سوم شهریور ماه نیز اشاره کرد و گفت: این همایش در سالن همایش‌های بین‌المللی پژوهشگاه وزارت نیرو با نام "اقتصاد مقاومتی؛ اشتغال و مدیریت داروسازی" برگزار می‌شود. استانداردسازی و نهادینه کردن اخلاق کسب و کار، الزامات اشتغال داروسازان در بخش‌های خدماتی، چالش‌های اقتصادی دارو در زنجیره تامین و مدیریت اقتصادی دارو در شرایط رقابتی بخشی از محورهای اصلی این همایش است.

سجادی ادامه داد: در حال حاضر شرکت‌های داروسازی داخلی ۹۹ درصد تولید داروی داخل را بر عهده دارند. برای رسیدن به شعار اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال باید زیرساخت‌های لازم مانند استاندارد سازی، قیمتگذاری مناسب و ارتقای کیفیت داروها را در نظر گرفت.

دبیر انجمن داروسازان ایران با اشاره به طرح توانمندسازی و ارتقای خدمات داروخانه‌ها اظهار کرد: انجمن داروسازان ایران این طرح را به تایید سازمان غذا و دارو رسانده است. طرح توانمندسازی و ارتقای خدمات داروخانه‌ها به شکل ظاهری، لوگو، استانداردهای فضای داخلی، دستورالعمل نظارت بر نسخه، تحویل و سفارش دارو را مورد توجه قرار می‌دهد.

جایگاه داروسازان در طرح تحول نظام سلامت

در ادامه این نشست دکتر محمدباقر ضیا - رئیس جدید انجمن داروسازان ایران درباره جایگاه داروسازان در طرح تحول نظام سلامت گفت: طرح تحول نظام سلامت برای بسیاری از رده‌های فعال در عرصه سلامت مفید و قابل قبول بود. اما در عرصه داروسازی به داروسازان توجه لازم نشد. یکی از مواردی که از وزارت بهداشت گلایه داریم دیده نشدن ارزش خدمات داروسازان در کتاب ارزشگذاری نسبی بوده است. آنچه که در این کتاب آمده متناسب با خدمات آنها نیست. ما از وزارت بهداشت درخواست می‌کنیم که در این مورد تجدید نظر کند.

وی افزود: سازمان غذا و دارو در راه الکترونیکی شدن خدمات، سیستم HIX را در داروخانه‌ها راه‌اندازی کرده است که به این ترتیب مجموعه کنش‌های داروخانه‌ها مستقیما در اختیار این سازمان قرار می‌گیرد. اما باید توجه کرد که این سیستم احتیاج به اپراتور و سرمایه گذاری مالی دارد. آیا اقتصاد ضعیف داروخانه‌ها که به دلیل بی مهری مسئولان و سازمان‌های بیمه‌گر نفس‌های آخر خود را می‌کشد، می‌تواند این هزینه را تحمل کند؟

رئیس انجمن داروسازان ادامه داد: همانطور که سایر کنشگران عرصه سلامت در طرح تحول نظام سلامت دیده شدند، داروساز و خدماتش نیز باید دیده شود. اگر او هر روز درگیر مشغله‌های متعدد خود باشد باید انتظار خدماتی با کیفیت پایین‌تر داشته باشیم.

ضیا در خصوص وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان رشته داروسازی نیز توضیح داد و گفت: در حال حاضر داروساز بیکار به معنای اقتصادی آن نداریم، اما با توجه به شرایط فعلی و تعداد دانشجویانی که در ایران و کشورهای منطقه در حال آموزش هستند، اگر اشتغال آنها محدود به داروخانه‌ها شود، با تعداد زیادی از داروسازانی روبرو خواهیم شد که شغلی ندارند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر سیستم دولتی در مراکز خود داروساز ندارد؛ چون انگیزه‌ای برای این کار ایجاد نمی‌شود. ما نگران سهم اشتغال فارغ التحصیلان داروسازی در کارخانه‌های داروسازی هستیم. در عین حال با توجه به پیشنهاداتی که با دانشگاه‌های علوم پزشکی، صنایع داروسازی و سازمان غذا و دارو مطرح کردیم، هماهنگی‌هایی برای ورود فارغ التحصیلان داروسازی به مشاغلی به جز داروخانه‌ها انجام شده است.

رئیس انجمن داروسازان تاکید کرد: ما شاهد جای خالی مشاوره با انجمن داروسازان از طرف نهادهای مسئول هستیم و انتظار داریم که از نقش کارشناسی آن بیشتر استفاده کنیم. البته تاکید می‌کنیم که ریاست فعلی سازمان غذا و دارو از نگاه این انجمن منصف و کارآمد است.

در ادامه این نشست دکتر رهبر مژدهی آذر - رئیس سابق این انجمن با تاکید بر اینکه نقشی که وزارت بهداشت برای داروسازان تعیین کرده مربوط به ارائه خدمات دارویی نیست و بستری برای آن آماده نشده است، گفت: داروساز در بهترین شرایط می‌تواند ۲۰ درصد از سرمایه‌ای که در داروخانه می‌گذارد، استفاده کند اما برای خدمات او سودی تعیین نشده است. این موضوع از سال‌های قبل نیز وجود داشته است. زمانی که گستردگی داروهای صنعتی زیاد نبود پزشکان داروهای ترکیبی می‌نوشتند و داروساز آن را تهیه می‌کرد. در نتیجه مردم به داروخانه‌ها نگاهی علمی داشتند. اما بعد از افزایش توزیع داروهای صنعتی، وزارت بهداشت باید وارد جریان می‌شد و خدمات داروسازان را در نظر می‌گرفت.

وی ادامه داد: به تازگی برای این خدمات ۲۰۰۰ تومان تعیین شده است. آیا مهر داروخانه تنها ۲۰۰۰ تومان ارزش دارد؟ وقتی داروساز می‌بیند که خدماتش به همین اندازه ارزش دارد نمی‌توان از او توقع داشت که مشاوره دارویی نیز انجام دهد و هویتش را از دست می‌دهد. در کنار این موضوع نیز در شرایطی که رکود در کشور وجود دارد و تا مدتی پیش نیز رشد اقتصادی منفی بود مالیات اصناف را ۱۰ برابر کردند، اما دولت باید برای تامین بودجه خود فکری اساسی کند.

مژدهی آذر درباره علت مخالفت انجمن داروسازان با راه اندازی داروخانه‌های گیاهی نیز گفت: این داروخانه‌ها در ایران سودی نخواهند داشت؛ پزشک تحصیل کرده باید نسخه این داروها را بنویسد و بعد از داروخانه گیاهی داروها تحویل گرفته شود، اما در شرایط فعلی این اتفاق کم صورت می‌گیرد.

منبع: ایسنا

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24