Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

آخوندی: ۱۹ میلیون نفر در بد مسکنی مطلق زندگی می‌ کنند / نماینده مخالفت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی: جثه سهمگین رکود سایه اش روی بازار ملک است! چهارمین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی امروز شنبه ٢٨ مرداد ماه برگزار شد و در این جلسه...

گزارشی از چهارمین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی

بورس24 : چهارمین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در حال برگزاری است. 

چهارمین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی با ارائه برنامه‌ های آخوندی برای وزارت راه و شهرسازی در حال برگزاری است.

گزارش ایلنا از چهارمین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی + تصاویر

چهارمین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در حال برگزاری است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، چهارمین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی با ارائه برنامه‌ های آخوندی برای وزارت راه و شهرسازی در حال برگزاری است.

ساعت ۱۶:۰۵

فضای مجلس و نمایندگان را می‌شناسم/ سیاست خارجی دنباله سیاست داخلی است

فضای مجلس و نمایندگان را می‌شناسم/ سیاست خارجی دنباله سیاست داخلی است

وزیر پیشنهادی کشور با توجه به سوابق خود گفت: فضای مجلس و نمایندگان را می‌ شناسم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، عبدالرضا رحمانی فضلی عصر امروز و در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: توفیق شد چند روزی که در جلسات مختلف در محضر نمایندگان باشم موضوعات و مشکلاتی که مطرح شد، همه مسائل دلسوزانه مشتاقانه و برای احقاق حق مردم و اجرای قانون بود.

فضای مجلس و نمایندگان را می‌ شناسم

او با اشاره به سوابق خود اظهار داشت: بنده به عنوان کسی که تجربه یک دوره نمایندگی را دارم، در کسوت معاونت پارلمانی در صداوسیما و شورای عالی امنیت ملی درخدمت شما عزیزان بودم و دو دور نیز رای اعتماد برای مسئولیت دیوان محاسبات را برای خدمت به مجلس را دارم و لطفی که در یک دور تصدی مسئولیت وزارت کشور پیدا کردم، فضای مجلس و نمایندگان را می‌شناسم و به آنها حق می‌دهم موضوعات منطقه‌ای و ناحیه‌ای مردم را پیگیر باشند.

وزیر پیشنهادی وزارت کشور ادامه داد: آنچه در این چند روز دیدم، تماما زیبایی بود. فرمانداری شیروان که زادگاه و محل تربیت من است، در زمان نوجوانی در جایی قرار داشت که حداقل یک بار در روز باید برای رفتن به مدرسه باید از آن رد می‌شدیم. جلوی آن دو سرباز حضور داشت و هیچ کسی بجز مسئولان و مدیران، حق ورود به آن را نداشت. از آرزوهای ما در آن دوران، رفتن به داخل آن بود و با پیروزی انقلاب از اولین کارهای ما رفتن به فرمانداری بود. هم‌اینک خدا را شکر می‌کنم ۴۳۰ فرمانداری و ۱۴۰۰ بخشداری در کشور در خدمت بنده است و شما بر ما نظارت می‌کنید.

سیاست خارجی دنباله سیاست داخلی است 

رحمانی فضلی افزود: همه باید خدا را برای انقلاب اسلامی، داشتن چنین رهبری و داشتن مجلس سپاسگذار باشیم. از رئیس‌جمهور که این بار نیز لطفشان شامل بنده شد و بنده را معرفی کردند، تشکر می‌کنم.

او با بیان اینکه وزارت کشور بابت جنبه‌های استراتژیک در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و امنیتی .و... و ابعاد آن در عرصه‌های گوناگون، در تامین منافع ملی و امنیت ملی می‌تواند نقش مهمی داشته باشد، تصریح کرد: این وزارتخانه می‌تواند در جهت تامین امنیت ملی و رضایت عمومی مردم موثر باشد. سیاست خارجی دنباله سیاست داخلی است و ارتباط و تعامل آن با سیاست داخلی ناگسستنی است.

وزیر پیشنهادی وزارت کشور تاکید کرد: یک کشور توسعه‌یافته با مردم رضایتمدار می‌تواند پشتوانه‌ای قوی برای وزارت امور خارجه باشد تا آن وزارتخانه با تمام توان در عرصه جهانی برای تامین منافع کشور فعالیت کند.

رحمانی فضلی در ادامه عنوان کرد: اگر توفیق یابم که در چهار سال آینده نیز در این مسند قرار بگیرم به مردم اثبات خواهم کرد که تمام تلاشم را برای اجرای اهداف برنامه‌هایم به کار گرفته‌ام.

او تاکید کرد: با نگاهی که وزارت کشور و شخص رئیس جمهور دارد مبنای ما توسعه است. رئیس جمهور هم در دوره قبل و هم این دوره مکررا تاکید کردند که توسعه باید از اصول اصلی ما باشد.

وزیر پیشنهادی کشور ادامه داد: موضوع توسعه یک موضوع همه جانبه و پایدار است ما باید توسعه اجتماعی، اقتصادی ، فرهنگی و سیاسی داشته باشیم.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: وزارت کشور نقش ویژه‌ای در هماهنگی بین سایر وزارتخانه‌ها و نهادها دارد. ۱۴ دستگاه اجرایی با وزارت کشور به طور مستقیم در تعامل هستند در زمان بحران این وزارتخانه و دستگاه‌های اجرایی به طور هماهنگ با یکدیگر کار می‌کنند.

وزیر پیشنهادی کشور در دولت دوازدهم تاکید کرد: اگر می‌خواهیم کشوری متعادل و متوازن داشته باشیم باید نگاه‌مان به توسعه باشد. در ۷۰ سال اخیر با مطالعه‌ای که انجام شده بدون تعارف می‌توان گفت مرزهای ما از عدم توازن رنج می‌برند.

او ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات ما مناطقی است که تجمع ثروت در آنها وجود دارد که به همان میزان نیز جرم و جنایت و آسیب‌های اجتماعی افزایش پیدا می‌کند. اگر ما خواستار جغرافیای کامل توازن هستیم باید به درستی گام برداریم.

رحمانی فضلی با اشاره به منشور حقوق شهروندی اعلام کرد: وزارت کشور در حوزه حقوق شهروندی که یکی از نگرانی‌ها و دغدغه‌های رئیس جمهور است به خوبی اقدام کرده است. ما با استناد به فصل سوم قانون اساسی شاخصه‌هایی که این امر را تهدید می‌کند شناسایی و آنها را رفع خواهیم کرد.

ساعت ۱۵:۵۰ 

همه نمایندگان از هر طیفی دنبال رای‌ آوری سیاسی رحمانی‌فضلی هستند / وزیر کشور بسیار نقد‌پذیر است

همه نمایندگان از هر طیفی دنبال رای‌آوری سیاسی رحمانی‌فضلی هستند/ وزیر کشور بسیار نقد‌پذیر است

نماینده پاوه گفت:‌ همه نمایندگان از هر طیفی دنبال رای‌آوری سیاسی رحمانی فضلی هستند او با توجه به سابقه کاری که در دستگاه‌های مختلف داشته دارای شخصیتی پخته، ورزیده و با قدرت نوآوری بالا است که این سرمایه مهمی برای کشور است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شهاب نادری در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی کشور اظهارکرد: وزارت کشور گسترده‌ترین وزارتخانه است و به عنوان وزیرالوزرا شناخته می‌شود؛ چراکه از مهمترین وزراتخانه‌ها است و طیف وسیعی از مسئولیت‌ها را در برمی‌گیرد و مسئولیت مدیران عالی استان‌ها با مدیرعامل کشور است و مهمترین نماد مشارکت سیاسی یعنی انتخابات را در کشور به عهده دارد.

او ادامه داد: رحمانی‌ فضلی دارای نگرش سیستمی و قدرت تحلیل بوده و دارای تفکر جامعه‌نگر است و همه ابعاد را در کنار هم چینش می‌ دهند و دنبال حل مسئله است. در سخترین شرایط با توجه به نبوغ فکری بن‌ بستی برای او وجود ندارد. او دارای رویکرد مدیریت بحران است و در هر شرایطی قدرت تصمیم‌ گیری خاصی دارد که بر اساس منطق انجام می‌ دهد.

نماینده مردم پاوه و جوانرود با اشاره به اینکه رحمانی‌ فضلی بسیار نقد‌پذیر است، گفت: اگر مشکلی باشد آن را پیدا و مورد بررسی قرار می‌دهد. دارای مدیریت میدانی است او یکی از وزیرانی است که پر سفرترین و پرتحرکترین در حوزه خود بوده است و از مناطق آسیب دیده بازدید داشته است این بی‌انصافی است که بگویند او در صندلی‌اش نشسته و جایی نرفته است.

او با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: او استاندار، فرماندار و بخشدار را در استان‌ های پایلوت که برای مجموعه اقتصاد مقاوتی انتخاب شده بودند، فعال کرد و اقداماتی خوبی انجام شد. همچنین بحث تمرکززدایی را در پیش گرفت و عدم تمرکز در کشور در دوران او تشکیل شده است.

نادری با بیان اینکه رحمانی‌فضلی دارای برنامه‌هایی برای تقویت استان‌هاست، گفت: در دوران او بودجه استان‌ها از ۵ درصد به ۳۰ درصد افزایش داشته است. اختیارات تام به استان‌ها و تمرکز زدایی از اقدامات اوست. مجموعه دستگاه‌ها با پیگیری ایشان به مدیریت استان‌ها واگذار شده است.

او ادامه داد: همه نمایندگان از هر طیفی دنبال رای‌آوری سیاسی رحمانی فضلی هستند او با توجه به سابقه کاری که در دستگاه‌های مختلف داشته دارای شخصیتی پخته، ورزیده و با قدرت نوآوری بالا است که این سرمایه مهمی برای کشور است.

ساعت ۱۵:۴۶

میزان استفاده رحمانی‌فضلی از خدمات بانوان در وزارت کشور مورد قبول نیست/ انتظار معرفی یک زن برای وزارت علوم همچنان پابرجاست

میزان استفاده رحمانی‌فضلی از خدمات بانوان در وزارت کشور مورد قبول نیست/ انتظار معرفی یک زن برای وزارت علوم همچنان پابرجاست

نماینده مبارکه تاکید کرد:‌ اطلاع دارم هیات چهارنفره استانداران را مشخص می‌کنند. انتظارمان این بود که به جای اینکه تمام هم و غم شما رضایت همکاران شود، بدانید که موقعیتی به نام مجلس وجود دارد که طبق قانون اساسی شان نماینده و وزیر یکسان است .

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، زهرا سعیدی نماینده مبارکه در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی کشور در مخالفت با رحمانی‌فضلی اظهار داشت: مخالفتم براساس تعابیر و بداخلاقی‌ها نیست؛ بلکه برپایه عهدم با مردم در جهت اصلاح ساختار و برنامه‌ها است. لذا اهمیت جایگاه وزارت کشور در سیاست داخلی و توسعه کشور بر کسی پوشیده نیست و موارد متعددی در نظر دارم.

او افزود: از آقای رحمانی‌فضلی به طور شفاف پاسخ می‌خواهم و مجلس به جهت جایگاه نظارتی خود باید به سکینه قلبی برسد و هدف، روشن شدن و شفاف‌سازی است و مجلس نشان داده هر جا که لازم بوده در کنار سایر قوا حاضر شده است و هیچ قصدی برای نصحیت دولت ندارد.

سعیدی خطاب به وزیر کشور اظهار داشت: در دولت یازدهم آقای روحانی شما را با رویکرد توسعه‌ محور دعوت به کابینه کرد و چقدر فکر می‌کنید برای این مسیر اقدامات شایسته در چهار سال گذشته انجام دادید؟ آیا استانداران و فرمانداران شما با این ویژگی انتخاب شدند؟ چقدر در چهار سال گذشته به اصفهان سفر کردید که به عنوان مرکز صقل سیاسی و امنیت کشور است تا از نزدیک با واقعیت‌ها مواجه شوید؟ واقعاً خودتان به عملکرد سیستم‌ها و نقش آن در هماهنگی‌ ها به ویژه در ظرفیت توسعه‌ای برای حل معضل بیکاری و به کارگیری ظرفیت‌ ها خصوصاً در بحث اقتصادی رضایت دارید؟

او ادامه داد: البته اطلاع دارم هیات چهارنفره استانداران را مشخص می‌کنند. انتظارمان این بود که به جای اینکه تمام هم و غم شما رضایت همکاران شود، بدانید که موقعیتی به نام مجلس وجود دارد که طبق قانون اساسی شان نماینده و وزیر یکسان است . ما ظرفیتی داریم که مهم‌ترین مبانی و برنامه‌ها توسعه‌ای در مجلس تصویب می‌شوند و اگر نقدی می‌کنیم بر حسب وظیفه نمایندگی‌مان و به خاطر عملکرد دولت و مردم است.

سعیدی اظهار داشت: شان مجلس و نمایندگان کم و زیاد نخواهد شد، لذا جایگاه‌ ها دست حضرت دوست است و نمایندگان شان قانون اساسی است.

نماینده مبارکه گفت: آنهایی که حساب بین مجلس و دولت می‌کشند استان‌ها را از ظرفیت نمایندگام محروم می‌کنند و در نهایت مردم هستند که ضرر خواهند کرد. اگر در برنامه بودجه امسال ۳۰ درصد اعتبارات استانی را افزایش دادیم کار استانداری نمایشی و بی‌اثر می‌شد و این نه به خاطر فشار استانداران بلکه به خاطر اعتقاد نمایندگان به عهد خود به مردم بود که معتقد تمرکززدایی بودیم.

او ادامه داد: ‌آقای رحمانی‌فضلی وقتی شما وسط این ترازو قرار دارید وزن دولت را هم‌وزن مجلس بدانید و اجازه ندهید که مدیران شما مجلس را نادیده بگیرند تا مبادا مردمی که به روحانی رای دادند یا ندادند شاهد افت شاخص‌های استانی باشد. آیا اطلاع دارید استانداری که با حکم شما استاندار شده در طول زمان خدمت یک زمان ملاقات مردمی نداشته است و آیا این با آن شاخص‌های توسعه‌ای همخوان است؟

نماینده مبارکه با اشاره به بحث انسداد مرزها و ورود اتباع بیگانه و قاچاق کالا گفت: چقدر اتباع بیگانه غیرمجاز داریم که فرصت کار را از بیکاران ما گرفته‌ است و هم مشکلات عدیده به وجود آورده است. اگر دغدغه شما در این زمینه جدی بوده چرا وضع اینگونه است.

او با اشاره به بحث زمان گفت: انتظار مجلس و مردم از روحانی این بود که حداقل وزیر زن در کابینه معرفی می‌کردند که البته انتظارها هنوز پابرجاست و امیدواریم این فرصت به عنوان وزیر علوم در اختیار زنان قرار گیرد. متاسفانه میزان استفاده شما از خدمات بانوان در وزارتخانه مورد قبول نبوده است.

سیدی افزود: جا دارد به عنوان وزیر به استانداران تاکید کنیم که حداقل در ادارات کل و فرمانداری و بخشداری بیش از این از زنان شایسته استفاده کنند. البته ما به دنبال سهم خواهی نیستیم، بنا را بر شایسته‌سالاری بگذارید و انشاله مشکلات حل می‌شود.

نماینده مبارکه در مخالفت عملکرد وزیر کشور در حوزه مواد مخدر گفت: اقدامات ستاد مبارزه با مواد مخدر چقدر تاکنون تاثیر داشته است. وظیفه هماهنگی دستگاه‌های قضایی و انتظامی با رئیس جمهور محترم در ستاد مبارزه با مواد مخدر بوده که از سوی ایشان وظیفه اجرا کردن آن به دست حضرتعالی سپرده شده است. گزارشاتی ارسال شده که به استناد آن اقدامات کارآمد نبوده است و خواهان توضیحات صریح و شفاف شما در رابطه با بودجه‌ای که برای این کار اختصاص یافته، هستیم.

او با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در زمینه ابلاغ قانون مبارزه با مواد مخدر گفت: همانگونه که مقام معظم رهبری در ابلاغ قانون مواد مخدر نگرانی خود را ابراز داشتند نشان می‌دهد که فعالیت‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر چقدر از نظر معظم‌له دارای اهمیت است اما متاسفانه به دلیل کم‌توجهی‌ها و عدم حضور فردی که مصمم است، انجام وظیفه کند، مشکلات بیشتر هم شده است؛ به طوری که در خصوص مبارزه با مواد مخدر عزم جدی و برنامه مشخص پیدا نکردیم و نوعی بی‌ اعتمادی در مردم به وجود آمد و خواهش می‌ کنم به سه نگرانی اصلی مردم بیکاری، تورم و اعتیاد توجه بیشتری شود. براساس گزارشاتی که به دستمان رسیده در مورد این نگرانی دائمی در خصوص ستاد مبارزه مواد مخدر، کوتاهی‌هایی وجود داشته است. حدود ۱۴ میلیون خانواده درگیر فرد معتاد وجود دارد. نمی‌توانیم واقعیت‌ها را پنهان کنیم.

سعیدی اظهار داشت: سالانه در کشور ۴ هزار نفر قربانی موادمخدر می‌شوند و برخی کارشناسان اعتقاد دارند که میزان شیوع مواد مخدر در بین معتادان واقعی نسبت به جمعیت، حدود ۵ میلیون نفر است و ۲۰ درصد جرایم خرد برای معتادان است که عامل ۵۰ درصد طلاق‌ها و کودک‌آزاری‌ها به دلیل مواد مخدر گزارش شده و کودک‌آزاری و قتل‌ها ناشی از این آسیب اجتماعی است و گردش مالی ناشی از فروش مواد مخدر ۳۰ هزار میلیارد دلار است. آیا این پول کثیف نمی‌تواند بسیاری از عرصه‌های سیاسی را تحت‌الشعاع قرار دهد؟

نماینده مبارکه ادامه داد: از زحمات و خدماتی که شما و وزرای دیگر طی چهار سال گذشته داشته‌اید تشکر می‌کنم اما آیا حضور غیرقانونی و همزمان شما در دو پست وزارت کشور و دبیر کلی ستاد مبارزه با مواد مخدر تقویت‌کننده این مشکلات نبوده است و وزارت کشور چه اقدامی برای ساماندهی پیشگیری و مبارزه با قاچاقچیان داشته است؟ اگر خودتان بخواهید به این بخش نمره دهید چه نمره‌ای را اختصاص می‌دهید؟

سعیدی گفت: هزینه‌هایی از محل مبارزه با مواد مخدر از فروش اموال منقول و غیر منقول توسط قوه قضائیه ضبط شده است و خرج جاهایی شده که نباید می‌شد و براساس گزارشاتی که به من رسیده است برخلاف اصل ۵۳ قانون اساسی بوده و خواهش می‌کنم توضیح صریح و شفاف خود را در محضر نمایندگان بفرمایید.

او اظهار داشت: موضوع دیگر این است که حمایت شما از NGOها با عذرخواهی فراوان قابل قبول نبوده است. لذا هرجایی که بوده با تکیه بر نیروهای مردمی پیروز شده‌ایم چرا در بحث مواد مخدر مردم را درگیر نکردیم و در زمینه خرید ساختمان و مبارزه با مواد مخدر صادقانه شفاف به مردم توضیح دهید. ازشما انتظار داشتیم برای مهار و جلوگیری از چالش‌های اجتماعی مانند طلاق ، مواد مخدر، حاشیه‌نشینی، مهاجرت و مبارزه با مافیای مواد مخدر، اقدامات ویژه‌تری انجام دهیم.

او در پایان گفت: چرا برنامه و تدبیر در چهارساله گذشته نداشتید و تاکتیک‌های بالاتری را اجرا نکردید که ما باید همواره از سربازان گمنام و نیروی انتظامی تشکر کنیم که این روند قابل نبوده است.

ساعت ۱۵:۳۲

هیات رییسه با رعایت بی‌طرفی نسبت به نوبت‌دهی به نمایندگان اقدام کند

هیات رییسه با رعایت بی‌طرفی نسبت به نوبت‌دهی به نمایندگان اقدام کند

نماینده مردم مرند و جلفا گفت: انتظار داریم اعضای هیات رییسه با رعایت بی‌طرفی نسبت به نوبت‌دهی به نمایندگان اقدام می‌کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد حسن‌نژاد در تذکری در جریان نشست علنی مجلس با انتقاد نسبت به عملکرد هیات رییسه گفت: متاسفانه تعدادی از اعضای هیات رئیسه مجلس در جایگاه خود حضور ندارند.

او گفت: انتظار داریم اعضای هیات رییسه با رعایت بی‌طرفی نسبت به نوبت‌دهی به نمایندگان اقدام می‌کردند.

این نماینده مجلس همچنین به توزیع برگه‌هایی در صحن اشاره کرد و گفت: در جریان نشست علنی امروز برگه‌هایی تحت عنوان واخواهی از دستگاه‌ها توزیع شده است. اگرچه می‌دانیم عدد و بودجه دستگاه‌ها مشخص است و بحث اصلی این بودجه‌ها است اما به نظر می‌آید این سند گمراه‌کننده بوده و امکان دارد بر رای نمایندگان تاثیر بگذارد.

علی لاریجانی در واکش به این تذکر اعلام کرد: نمی‌دانم مصدر این مواردی که می‌گویید، کجاست اما از آ‌قای وکیلی عضو هیات رئیسه مجلس در این مورد سوال خواهم کرد.

ساعت ۱۵:۲۰

تقویت مشارکت در مناطق قومی و مذهبی از توانمندی‌های رحمانی‌فضلی است/ تلاش‌های او در زمینه احزاب نیز قابل توجه است

تقویت مشارکت در مناطق قومی و مذهبی از توانمندی‌های رحمانی‌فضلی است/ تلاش‌های او در زمینه احزاب نیز قابل توجه است

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی با اشاره به توانمندی‌های وزیر پیشنهادی کشور گفت: تقویت مشارکت در مناطق قومی و مذهبی از توانمندی‌های رحمانی‌فضلی است و این انتظار وجود دارد که برای اقلیت‌های قومی سهمیه مدیریت‌ها در سطح کشور افزایش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فریده اولاد قباد در جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در موافقت با وزیر پیشنهادی کشور گفت: رحمانی فضلی برای وزارتخانه‌ای حساس انتخاب شده است. وزارت کشور حافظ نظم و امنیت است که مسئولیت سیاسی عمومی و هماهنگ کننده دولت و مردم در محلات، شهرها ، شهرستان‌ها و هماهنگ‌کننده امور دولت است و ماموریت‌های متفاوتی دارد.

نماینده مردم تهران ادامه داد: ماموریت‌های امنیتی، سیاسی، عمرانی و شهری و همچنین روستایی بر عهده وزارت کشور است و انجام همه این مسائل نیاز به وزیری آگاه نسبت به امور جامعه و با اطلاع کافی از مسائل سیاسی و توانمند دارد. دکتر رحمانی فضلی به عنوان این گزینه برای دولت دوازدهم می‌تواند به نحو مطلوبی به خواسته‌های مردم پاسخ دهد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی گفت: وزیر پیشنهادی کشور می‌تواند در این راستا مسئولیت‌های سیاسی و اجتماعی را بپذیرد زیرا دارای نگرش سیاسی و به جای تحلیل خطی دارای رویکرد تحلیلی به جامعه است. یعنی جامعه را از همه ابعاد اجتماعی سیاسی و فرهنگی در نظر می‌گیرد و در امر کلیات نظام سیاسی حرکت می‌کند و آن را بر سلیقه شخصی و جناحی ترجیح می‌دهد.

نماینده تهران با اشاره به سوابق اجرایی وزیر پیشنهادی کشور گفت: او در سازمان‌های مختلفی کار کرده و رویکرد توسعه محوری و استفاده از همه ظرفیت‌ها از خط مشی مدیریتی اوست او همه تلاش خود را برای منافع ملی کشور و مصالح مردم به کار برده و کارها را پیگیری کرده همچنین حضورش در حوزه اقتصاد مقاومتی زبان زد است.

اولاد قباد با اشاره به برنامه رحمانی فضلی درباره محورهای عملکرد وزارت کشور گفت: عملکرد وزارت کشور بسیار گسترده و متنوع است در حوزه سیاسی برنامه‌ریزی و برگزاری انتخابات در فضای ایمن و سالم با مشارکت مردم و احزاب شکل گرفت و بنده به عنوان بازرس این فضا شاهد بودم که انتخابات با شعور و شور سیاسی و نظم برگزار شد که در این حوزه باعث ارتقای سطح مشارکت و تایید صحت انتخابات در همه کشور بود.

عضو فراکسیون امید افزود: در ۱۴۰ حوزه انتخاباتی در شهر و روستا این انتخابات به صورت مکانیزه برگزار شد که امیدواریم رحمانی فضلی بتواند انتخابات‌ بعدی را کاملا مکانیزه برگزار کند. همچنین برگزاری انتخابات مجلس و خبرگان و تامین مدیریت و امنیت عمومی آن در فضای مجازی و نکات ایمنی از نقاط قوت او است.

نماینده تهران گفت: تلاش‌های رحمانی فضلی در زمینه احزاب نیز قابل توجه است. زمانی مردم برای گرفتن مجوز در صف‌های طولانی می‌ماندند اما با اعتقاد قلبی او به تکثرگرایی با ۵۴ مجوز تاسیس حزب یا گروه سیاسی موافقت شد همچنین راه اندازی خانه احزاب، ایجاد فضای آرامش سیاسی و برگزاری ۳۰ کنگره احزاب از دیگر فعالیت‌های شاخص رحمانی فضلی است.

او گفت: تقویت مشارکت در مناطق قومی و مذهبی از دیگر توانمندی‌های اوست و این انتظار وجود دارد که برای اقلیت‌های قومی سهمیه مدیریت‌ها در سطح کشور افزایش پیدا کند.

اولاد قباد افزود: ۷۵ درصد برنامه‌های رحمانی فضلی همسو با اسناد بالادستی است. همچنین از کارهای بارز او تشکیل و راه‌اندازی ستاد اربعین است و در رابطه با حوزه زنان فرآیند اجرای سند امنیت کودکان و زنان را در کارنامه خود دارد.

او در پایان گفت: در حال ۱۵۰ نفر از بانوان مشغول فعالیت در پست‌های مدیریت زیر نظر وزارت کشور هستند که انتظار داریم این رقم افزایش پیدا کند.

ساعت ۱۵:۱۰

ساماندهی مرزها در دوره رحمانی‌فضلی انجام شد/ هیچ صندوقی در انتخابات ریاست‌جمهوری باطل نشد

ساماندهی مرزها در دوره رحمانی‌فضلی انجام شد/ هیچ صندوقی در انتخابات ریاست‌جمهوری باطل نشد

نماینده ممسنی تاکید کرد: در دوره رحمانی‌فضلی ساماندهی مرزها انجام شده است. همه دستگاه‌های اجرایی می‌دانند معیشت مرزنشینان و بازارچه‌های مرزی به چه صورت بود و امروز همه سامان‌دهی شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مسعود گودرزی نماینده ممسنی در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی کشور با بیان اینکه همه دستگاه‌های اجرایی در کشور زحمت می‌کشند، اظهار کرد: در بین همه دستگاه‌‌ها هیچ دستگاهی به گستردگی وزارت کشور نیست. موضوع اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی حتی احوال شخصی افراد نیز به این وزارتخانه مربوط می‌شود.

او با بیان اینکه با توجه به گستردگی این وزارتخانه بزرگ اشکالاتی نیز وجود دارد، گفت: این اشکالات از نظر ما و از نظر وزیر امری طبیعی است و باید حل شود و مواردی که بیان می‌کنم نافی این مشکلات نیست.

نماینده مردم ممسنی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهرها و روستاها تصریح کرد: مباحث سیاسی و انتخابات دوره گذشته برگ زرینی برای اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران بود. ما چندین دوره انتخابات را برگزار کرده‌ایم و همه می‌دانیم این شور و مشارکت بی‌سابقه بوده است؛ چراکه در دوره‌های گذشته حداکثر ۳۹ میلیون نفر شرکت می‌کردند اما در این دوره ۴۲ میلیون شرکت کردند که این بی‌سابقه بوده است.

گودرزی با اشاره به زمان ثبت‌نام انتخابات گفت: تلاش صادقانه و جهادی دوستان در وزارت کشور از ۲۹ اسفند تا ۶ فروردین در زمان ثبت‌نام انتخابات و اقداماتی که پس از آن انجام شد، منتج به برگزاری انتخاباتی شد که همه ما شاهد بودیم.

او با بیان اینکه در این دوره هیچ رای و صندوقی باطل نشد، گفت: این اقدامات به عنوان شاخصی بیانگر این است که کارهای فراوانی انجام شده تا این حرکت عظیم مردم نمایش داده شود. اینها کارهای ارزشمند رحمانی‌فضلی است که به خاطر روحیه تعاملی او با دستگا‌هی نظارتی از جمله شورای نگهبان بوده است.

این نماینده مجلس دهم ادامه داد: در حوزه سیاسی کدام در خواست سیاسی در کمیسیون ماده ۱۰ افراد مانده است. تمامی درخواست‌ها در دوره آقای رحمانی‌فضلی پاسخ داده شده و تشکل‌ها مجوز گرفتند و فعالیت خود را انجام می‌‌دهند.

گودرزی خاطرنشان کرد: همچنین در حوزه امنیتی از سال ۸۰ تا ۹۲، ۲۵ دستور العمل و طرح امنیتی مصوب شده در حالی که در این ۴ سال ۳۰ طرح امنیتی مصوب شده و این باعث شده که در طول سی سال روند سرقت‌های عمومی افزایش داشته اما در این چهار سال کاهش داشته این هماهنگی‌های مستمر باعث آرامش در جامعه شده است.

او با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه مرزها گفت: در این دوره ساماندهی مرزها انجام شده است. همه دستگاه‌های اجرایی می‌دانند معیشت مرزنشینان و بازارچه‌های مرزی به چه صورت بود و امروز همه سامان‌دهی شده است. همچنین وضعیت کولبران سامان دهی شده و امروز کولبران با عزت اقدام خواهند کرد و دلالان حق کولبران را نخواهند برد و این اقدامات در حوزه مرزنشینان انجام شده است.

این نماینده مردم خاطرنشان کرد: در حوزه مسائل اقتصادی بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی سه استان به عنوان پایلوت مشخص شد. وزارت کشور در اندک زمانی کارها را انجام داد و درباره مشکلاتی که پدیده شاندیز داشتند ۱۳۶ هزار نفر پرونده‌هایشان بررسی شد.

ساعت ۱۵:۰۰

قاضی‌پور: انتظار داشتیم رییس‌مجلس مصادف با ۲۸ مرداد نطق می‌کردید/ لاریجانی: بخاطر بررسی صلاحیت وزرا صحبت نکردیم

قاضی‌پور: انتظار داشتیم رییس‌مجلس مصادف با ۲۸ مرداد نطق می‌کردید/ لاریجانی: بخاطر بررسی صلاحیت وزرا صحبت نکردیم

نماینده مردم ارومیه از عدم نطق رییس‌مجلس درباره کودتای ۲۸ مرداد انتقاد کرد و لاریجانی نیز گفت که به خاطر اینکه وقت بررسی صلاحیت وزرا مطرح بود صحبت نکردیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نادر قاضی‌پور در جریان نشست علنی مجلس شورای اسلامی در تذکری با استناد به ماده ۱۱۰ آیین‌نامه داخلی مجلس اعلام کرد: رئیس مجلس باید در هر جلسه در مورد مسائل مهم روز سخنرانی کند و امروز روز ۲۸ مرداد مصادف با کودتای آمریکا بود.

او خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار داشتیم شما به عنوان فردی آمریکاستیز و ولایتمدار در صحن نطق کرده و اهداف جمهوری اسلامی ایران را یادآوری می‌کردید.

نماینده اصولگرای ارومیه با اشاره به پخش زنده جلسات علنی در صداوسیما خاطرنشان کرد: مخاطبان جوان باید می‌دیدند و می‌شنیدند که آمریکا چقدر ظالم است.

علی لاریجانی در واکنش به این تذکر با کنایه گفت: البته شما به جای ما نطق کردید.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: نکته این است که آیین‌نامه تاکید دارد رئیس مجلس در صورت لزوم می‌تواند نطق کند و الزامی ندارد.

لاریجانی در پایان گفت: با این حساب ما هم بیشتر به خاطر اینکه وقت بررسی صلاحیت وزرا مطرح بود صحبت نکردیم که خوشبختانه شما نطقی بلیغ داشتید.

ساعت ۱۴:۴۵

اتباع بیگانه به درستی سامان دهی نشده اند/ چگونه می‌خواهید زنان را توانمند و در امور دخالت دهید

اتباع بیگانه به درستی سامان دهی نشده اند/ چگونه می‌خواهید زنان را توانمند و در امور دخالت دهید

نماینده مردم نور در مخالفت با وزیر پشنهادی کشور گفت: طبق اصل ۴۶ یکی از طرح‌ها تاکید و تقویت نهاد خانواده و جایگاه زن است بفرمایید چگونه می‌خواهید ۵۰ درصد از جامعه را توانمند و در امور دخالت دهید.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا،‌ علی اسماعیلی در مخالفت با وزیر پیشنهادی کشور برای دولت دوازدهم ضمن تشکر از خدمات ۴ ساله کابینه یازدهم گفت: دولت یازدهم در شرایطی کشور را اداره کرد که بحران‌های بزرگ و کوچک وجود داشت. مخالفت من امروز با شخص آقای رحمانی فضلی نیست من ایشان را نیرویی انقلابی و خدمت‌گزار کشور می‌دانم.

او خاطرنشان کرد: در این جایگاه لازم است از فرمانداران استانداران و شخص وزیر کشور تشکر کنم انتقاد من از عملکرد چهار ساله گذشته ایشان است.

نماینده مردم نور در ادامه با اشاره به برنامه رحمانی فضلی برای حضور در دولت دوازدهم عنوان کرد: سال‌های ۹۵ و ۹۶ با عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری شده است،‌آقای وزیر پیشنهادی استاندارن شما فرمانده این ستاد در سراسر کشور هستند آیا عملکردشان در جهت منویات رهبری بوده است یا خیر؟ این را به نمایندگان مردم در خانه ملت توضیح دهید.

او ادامه داد: جناب آقای رحمانی فضلی مجلس در طول ادوار گذشته طرح ساماندهی سواحل و دریا را تصویب کرد و به منظور اجرا به دست دولت داد چرا اساسنامه این طرح تهیه نشد؟ مسئولیت سازماندهی این لایحه با شما بود، مسئولیت غرق شدن انسان‌های بی‌گناه در سواحل خزر بر عهده چه کسی است؟

اسماعیلی در ادامه با اشاره به معضل زباله در شهرهای شمالی کشور اظهار داشت: تهدید زباله دیرزمانی است که استان‌های شمالی ما را تهدید می‌کند مدیریت این امر به عهده کیست؟ شما به خوبی می‌دانید که زباله جان طبیعت استان‌های شمالی را تهدید می‌کند.

او ادامه داد: خواست مردم و سازمان‌های مردم نهاد حفظ محیط زسیت، طبیعت و سلامتی آب و هوا است. نمایندگان مجلس، استان‌های شمالی مانند گیلان، گلستان و مازندران با بحران زیست محیطی روبروست چه کسی آنها را ساماندهی می‌کند.

نماینده مردم محمودآباد ادامه داد: امروز سفره‌های زیرزمینی در خطر آلودگی هستند زباله‌های انباشته شده در استان‌های شمالی زیست بوم را تهدید می کنند. جناب آقای وزیر در آینده قرار است آب آشامیدنی و کشاورزی از طریق سدها تامین شوند معضل زباله چه کسی مسئولیت را بر عهده می‌گیرد؟

این نماینده مجلس دهم با ا شاره به ماده ۲۶ و ۲۷ برنامه ششم توسعه که در مورد مهاجرت از شهرها به روستاهاست اشاره کرد و گفت: برنامه ششم توسعه در جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها تاکید دارد شما چه کاری انجام داده‌اید؟

او یادآور شد: در حال حاضر دهیاران در یک شرایط بسیار سخت معیشت می‌گذرانند اما مظلومانه به تلاش ادامه می‌دهند اهمیت ثبات شغلی دهیاران یکی از نگرانی‌های آنهاست آقای وزیر پیشنهادی چه گام‌هایی برداشته‌اید.

اسماعیلی خطاب به رحمانی فضلی گفت: در طول چهار سال گذشته موسسات غیرقانونی مالی تخلفات گسترده‌ای را انجام داده‌اند ثامن الحجج، میزان و فرشتگان از این دست هستند و پدیده شاندیز را نیز به آن اضافه کنید این تخلفات مالی گسترده اعتماد عمومی را سلب کرده است. وزارت کشور چه کرده تا دوباره این تخلفات روی ندهد.

نماینده مردم نور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بارش‌های برف و باران در سال‌های ۸۹، ۹۲ و ۹۵ گفت: در این سال‌هایی که گفتم بحران و سیلاب خسارات زیادی به استان‌های غربی و مازندران وارد کرد آب، برق، تلفن، جاده‌های مواصلاتی آسیب دیدند. سازمان مدیریت بحران زیر نظر وزارت کشور است برای مردم توضیح دهید برای اینکه در صورت بروز این بحران‌ها این مشکلات دوباره به وجود نیاید چه کردید.

او ادا مه داد: جناب آقای وزیر پیشنهادی بودجه‌های استان‌های بحران زده ۱۰ و ۱۲ برابر شده چرا به عدالت آنها را تقسیم نمی‌کنید؟

اسماعیلی در ادامه بیان کرد: در برنامه پیشنهادی شما فصل اول بخش چهارم پیشنهادهای خوبی درباره سازماندهی پرونده‌های موجود در وزارت کشور داده شده اما به خوبی می‌دانید حجم آنها خیلی زیاد است و اکثریت آنها متوقف مانده‌اند برای این چه می‌گویید؟

او همچنین ادامه داد: چرا باید وزارت راه و شهرسازی برنامه و بودجه برای بودجه بندی پاسخ استعلامات را ندهند.

نماینده مردم محمود آباد خطاب به رحمانی فضلی عنوان کرد: مگر وزارت کشور متولی تقسیمات کشوری نیست چرا پاسخ این مطالبات را نمی‌دهد.

او در ادامه عنوان کرد: پرسنل خدوم و پرتلاش نیروی انتظامی که حفظ و حراست کشور بر عهده آنان است از حداقل امکانات بی‌بهره‌اند چرا سعی نمی‌کنید این مشکلات را برطرف کنید.

اسماعیلی عنوان کرد: یکی از ماموریت‌های وزارت کشور سازماندهی اتباع بیگانه است آنان از بهداشت، برق، آب، گاز، تلفن و اینترنت استفاده می‌کنند اما هیچ پرداختی ندارند در صورتی که کارگران ۳۰ درصد از حقوق خود را حق بیمه می‌دهند چرا فکری به حال ساماندهی آنان نمی‌کنید با پروژه دستگیری و برگرداندن آنان به نقطه صفر مرزی چه نتیجه‌ای حاصل می‌شود.

او در ادامه افزود: ماده ۸ برنامه ششم توسعه پیشگیری از آسیب‌ها یاجتماعی است آیا توانسته‌اید این آسیب‌ها را کاهش دهید یکی از وظایف وزارت کشور مقابله با قاچاق ارز و کالا و مواد مخدر است در برنامه پیشنهادی شما نیز عناوینی عنوان شده اما آیا عملی خواهد شد.

نماینده مردم محمودآباد و نور در ادامه خاطرنشان کرد: ماده ۴۴ الحاقی برخی مواد مالی دولت در وزارت کشور تمرکز زدایی است اما در برنامه شما این اعمال نشده وقتی که هم صحبت می‌شود می‌گویید وزارت کشور یک ریال ندارد و باید از سازمان مدیریت بگیرید.

اسماعیلی با اشاره به سیاست‌های تحکیم خانواده اظهار داشت: طبق اصل ۴۶ یکی از طرح‌ها تاکید و تقویت نهاد خانواده و جایگاه زن است بفرمایید چگونه می‌خواهید ۵۰ درصد از جامعه را توانمند و در امور دخالت دهید.

او در خاتمه بیان کرد: آقایان خانم‌ها نمایندگان مردم در خانه ملت هر آنچه که گفتم برای اصلاح امور است کشور ما مشکلش منابع مادی و انسانی نیست بلکه فقدان مدیریت جهادی است.

ساعت ۱۴:۴۰

نوبت دوم چهارمین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آغاز شد

نوبت دوم چهارمین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آغاز شد

جلسه بررسی برنامه و صلاحیت وزرای پیشنهادی در صحن علنی مجلس آغاز شد

به گزارش‌ ایلنا، نوبت بعد از ظهر چهارمین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم با ایراد سخنرانی موافقان و مخالفان وزیر کشور آغاز به کار کرد.

این جلسه به ریاست علی لاریجانی و با حضور ۲۰۰ نفر از نمایندگان در حال برگزاری است .

ساعت ۱۳:۱۰

پایان نوبت صبح بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم

پایان نوبت صبح بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم

نشست نوبت صبح مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم پایان یافت.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا،‌ دقایقی پیش نشست نوبت صبح مجلس شورای اسلامی بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رییس جمهور برای دولت دوازدهم به پایان رسید.

در این نوبت، موافقان و مخالفان وزرای پیشنهادی راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت و فرهنگ و ارشاد اسلامی به بیان نظرات خود پرداختند و عباس آخوندی، محمد شریعتمداری و سیدعباس صالحی با تشریح برنامه‌های خود، از به سوالات نمایندگان پاسخ دادند.

گفتنی است ادامه جلسه راس ساعت ۱۴:۳۰ دقیقه آغاز می‌شود.

ساعت ۱۲:۴۳

دوره مدیریت پشت درهای بسته گذشته است/ معتقد به مشارکت جمعی و گفت‌وگومحور اصحاب فرهنگ و هنر هستم

دوره مدیریت پشت درهای بسته گذشته است/ معتقد به مشارکت جمعی و گفت‌وگومحور اصحاب فرهنگ و هنر هستم

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جامعه ایرانی به اعتبار استعداد ذاتی خود در چهارراه تاریخی فرهنگ قرار گرفته و مفاخر فرهنگی زیادی را به جهان عرضه کرده و نقش مهمی در تبادلات فرهنگی جهان دارد

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدعباس صالحی وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه‌های خود گفت:‌ از مخالفان و موافقان خودم در مجلس سپاسگزارم که باب گفت‌وگو را به عنوان تنها راه پیش‌برد برنامه‌های فرهنگی مطرح کردند.

او ادامه داد: همچنین از حسن اعتماد رئیس‌جمهور برای معرفی اینجانب به ملت به عنوان خادم فرهنگ سپاسگزارم و از تلاش‌های جناب آقای جنتی و صالحی امیری در دولت یازدهم و فعالیت‌های آنها در حوزه فرهنگ بسیار سپاسگزارم.

صالحی با اشاره به اینکه امروز به عنوان نماینده مدیران و کارکنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجلس حاضر شده است، گفت: جامعه ایرانی به اعتبار استعداد ذاتی خود در چهارراه تاریخی فرهنگ قرار گرفته و مفاخر فرهنگی زیادی را به جهان عرضه کرده و نقش مهمی در تبادلات فرهنگی جهان دارد و ایران پایگاه جهانی شدن فرهنگ است و سهم زیادی در تلطیف و شاعرانه شدن جهان داشته است.

او با اشاره به ویژگی‌های جامعه ایرانی و فرهنگ ایرانی گفت: دین‌مداری و توحیدگرایی هزاران سال است که در این سرزمین وجود داشته و ورود اسلام به این خاک، شعله دین‌مداری را پرفروغ کرده است. از طرف دیگر مهر اهل بیت (ع) نیز بر جان و خاک مردم این سرزمین نقش بسته است و تار و پود ایران با مهر اهل بیت گره خورده است.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: گوهر ایران و فرهنگ و هنر و ادب ایران با دین‌مداری، توحیدی و مهر اهل بیت گره خورده و همه اقوام و گروه‌ها نیز با این مساله پیوند دارند.

صالحی ادامه داد: باید هر برنامه‌ای که در کشور در حوزه فرهنگ اجرا می‌شود؛ سه اصل دین‌مداری توحیدی، مهر اهل بیت(ع) و توجه به فرهنگ اقوام و قومیت‌های ایرانی را در خود داشته با شد و با آن ارتباط برقرار کند والا ابتر و معلق و ناکارآمد می‌ماند.

او ادامه داد: برنامه فرهنگی دولت دوازدهم نیز با سه اصل گفته شده ارتباط دارد و همزمان با شرایط معاصر جهان با آینده‌نگری همسو و هماهنگ است.

صالحی با اشاره به برنامه‌های دولت یازدهم گفت: گسترش اعتمادسازی میان اصحاب فرهنگ و هنر، افزایش کمی و کیفی محصولات و بهبود اقتصاد هنر تقویت نهادهای صنفی و شفافیت در حمایت‌ها از جمله برنامه‌های دولت یازدهم در حوزه فرهنگ بود.

سید عباس صالحی با اشاره به شیوه مدیریت خود به چند مرحله اشاره کرد و گفت: ابتدا اعتقاد عمیق من به چهار اصل اساسی نظام اسلامی، انقلاب و رهبری، قانون و اخلاق است. این چهار اصل مبنای مدیریت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود. مورد دوم شفافیت در همه مراحل تصمیم‌گیری و اجرا است. دیگر دوره مدیریت پشت درهای بسته و در غیاب مردم گذشته است. اینجانب معتقد به مشارکت جمعی گفت‌وگو محور با اصحاب فرهنگ و هنر هستم.

صالحی ادامه داد: مورد سوم واگذاری امور به بخش خصوصی و فعالیت نهادهای صنفی است. همانطور که نمایندگان موافق اعلام کردند، من در دوره چهارساله معاونت فرهنگی با نگاه جدی این مسیر را طی کردم و معتقدم حوزه فرهنگ حوزه فعالیت‌های عمومی اهالی فرهنگ در بخش‌های خصوصی و صنفی است.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی نکته چهارم را تمرکززدایی جغرافیایی خواند و گفت: معتقدم خلاقیت ایرانی در همه ایران با همه اقوام و مذاهب و ادیان و سلیقه‌ها است. در سیاست‌گذاری و اجرا در پهنه فرهنگ ایران همه ۸۰ میلیون را مدنظر قرار خواهیم داد. همانطور که در معاونت فرهنگی در سال ۹۵ حدود ۶۵ درصد منابع در استان‌ها مصروف شد.

صالحی ادامه داد: در حوزه برنامه‌ها اشاره‌ای به این نکته داشتم که برنامه‌های من برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متکی بر اسناد بالادستی است. همچون برنامه فرهنگی دولت‌و برنامه ششم توسعه. شاید حجم برنامه‌ها که قرار بود در ۱۶ صفحه ارائه شود، موجب شده همه حوزه‌ها به وضوح دیده نشود اما باید بگویم تمام اسناد بالادستی به مطالعه دقیق قرار گرفته است.

او همچنین با اشاره به اینکه برنامه‌های او سه هدف اصلی را دنبال می‌کند، گفت: این سه هدف باید هفت عرصه هنر و ادبیات مناسبات اقوام، صنایع فرهنگی، معرفی فرهنگی، مناسبات ادیان و مذاهب و موارد دیگر را دنبال کند. همچنین با بررسی چالش‌های فراوان و فرصت‌های پیش‌روی فرهنگ و هنر به ۱۴ مسئله رسیدیم که آنها را به ۴۶ برنامه تبدیل کردیم.

صالحی خاطرنشان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هشت حوزه کاری دارد که من از نمایندگان محترم توقع دارم به این تنوع کاری با دقت توجه کنند. حوزه اول حوزه دین شامل قرآن، عترت، حج و زیارت و اوقاف است. حوزه دوم حوزه فرهنگی و شامل اهل قلم، نشر کتاب، ادبیات، کتابخانه‌ها و نشر و چاپ است. حوزه سوم حوزه هنر است که شامل تئاتر، هنرهای تجسمی و موسیقی است. حوزه چهارم سینما، حوزه پنجم رسانه و حوزه‌های دیگر شامل محتوای فضای مجازی، فعالیت‌های فرهنگی و هنری خارج از کشور و آموزش‌ها و پژوهش‌های فرهنگی می‌شود.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: در این حوزه هشت‌گانه، در بخشی مدعی تخصص و در بخشی آشنایی نه چندان اندکی دارم. در حوزه هنر من تعلق‌خاطر و انس وجودی به این حوزه دارم و ارتباط کاری‌ام نه تنها با هنر کم نبوده بلکه چند دهه با اهالی هنر مانوس بوده‌ام.

سیدعباس صالحی ادامه داد: تلاش می‌کنم اهالی هنر مثل اهالی فرهنگ بر صدر بنشینند. در برنامه ۴۶گانه خود چند بسته برنامه مختلف برای حوزه‌های گوناگون فرهنگ و هنر معرفی کردم. برای بهبود فضای کسب و کار در حوزه فرهنگ و هنر با رویکرد اقتصاد مقاومتی برنامه داریم. معتقدم فرهنگ هم حلقه ورود اقتصاد مقاومتی و هم یک بستر برای پیشبرد آن است. اگر اصول مرتبط با اقتصاد مقاومتی از توجه به نهادهای دانش‌بنیان، درون‌زایی و غیره است، این اصول در فرهنگ و هنر راحت‌تر و سریع‌تر و با هزینه کمتر میسر می‌شود.

او ادامه داد: برنامه‌ام برای بهبود کسب و کار حوزه فرهنگ و هنر در سه شاخصه مانع زدایی، تمرکززدایی دولتی و جغرافیایی استوار است و همچنین تاکید و تصحیح قانونی بر خلاقیت‌های فرهنگی است.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در توضیح بیشتر برنامه‌های خود بیان کرد: در بحث زیرساخت‌ها نیز برنامه‌های متعددی داریم؛ از تصویب بنگا‌ه‌های مالی و اعتباری در حوزه فرهنگی، افزایش سرانه فرهنگی با عنوان قدرت‌سازان، توسعه‌ کشور و توجه به زیرساخت‌های تولید و عرضه محصولات فرهنگی. در نظر داریم با برقراری ارتباط خوب میان وزراتخانه‌های ارشاد و ارتباطات مسیر را برای محصولات فرهنگی دیجیتال و فعالیت‌های فرهنگی در حوزه مجازی هموار کنیم.

صالحی اضافه کرد: همچنین توجه به افزایش حوزه‌های فرهنگی و هنری از معافیت‌های مالیاتی، پوشش مناسب اصحاب فرهنگ و هنر برای برخورداری از حقوق مرتبط با خود از دیگر برنامه‌های ما برای حوزه‌های فرهنگ و هنر است. معتقدم هویت‌گرایی ایرانی – اسلامی با برقراری عدالت فرهنگی و بسترسازی مناسب برای تمامی حوزه‌ها و شهرهای مختلف میسر می‌شود. زبان آداب و رسوم و فرهنگ مختلف قومیت‌های گوناگون ایرانی یک فرصت است که ایران ما را رنگین کمانی زیبا کرده که به اتکا به آن می‌توانیم فرهنگ‌مان را غنی‌تر کنیم. در این مسیر در عین توجه به کثرت و وحدت باید تمامی قومیت‌ها و زبان‌ها سهم خودشان را در این تنوع فرهنگی داشته باشند و همین مساله است که اقتدار فرهنگی ما را افزون می‌کنند.

او درباره برنامه‌هایش در حوزه حقوق و مالکیت فکری نیز گفت: تاکید بر حقوق مالکیت فکری و معنوی کسانی که آثار فرهنگی هنری تولید می‌کنند در زیرمجموعه حقوق شهروندی اهالی فرهنگ و هنر قرار می‌گیرند. صیانت از مالکیت فکری و معنوی اهالی فرهنگ و هنر و همچنین برخورد سریع و قاطع با نقض‌کنندگان این حق از جمله برنامه‌های ما است. البته در کنار الحاق و پیوستن به کنوانسیون‌های مالکیت فکری را با توجه به چارچوب‌ها و محدودیت‌های خودمان مدنظر داریم.

سیدعباس صالحی با اشاره به لزوم اهمیت به دیپلماسی فرهنگی گفت: باور کنیم که سرمایه ایران نفت نیست بلکه فرهنگ و هنر و دانش ایرانی است و آنچه می‌رود نفت است و آنچه می‌ماند فرهنگ است.

او ادامه داد: فرهنگ ثروت اساسی برای ایران است و جامعه‌ای دارای امنیت، اقتصاد و پویا است که فرهنگ پویا داشته باشد و امنیت پویای جامعه در ارتباط اصحاب فرهنگ و هنر با حاکمیت و نقش پررنگ آنها در دیپلماسی است. لذا ما باید این نقش را زیاد کنیم و ظرفیت‌ها را افزایش دهیم.

صالحی ادامه داد: باید به سمت گفت‌وگو و گسترش آن و همچنین مشارکت بیشتر حرکت کنیم؛ زیرا از الزامات اصلی گسترش دیپلماسی فرهنگی بالا بردن گفت‌وگو است.

وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برنامه‌های خود به الزامات اجرای این برنامه‌ها اشاره کرد و افزود: الزام اول ارتقای مالی و انسانی وزارت فرهنگ و ارشاد است و نمی‌شود با بودجه حداقلی انتظار حداکثری داشت. دوم باید از افکار و اندیشه‌های مختلف و فکرهای دیگر استفاده کرد و آنها را به هم نزدیک کرد اما جلوی مداخلات غیرمسئولانه و غیر رسمی را باید گرفت.

صالحی ادامه داد: قاطعانه باید جلوی مداخلات دستگاه‌های غیرمرتبط را گرفت؛ زیرا این مداخلات فقط به اعتبار و اقتدار وزارت ارشاد ضربه نمی‌زند بلکه اقتدار و اعتبار کل نظام و حاکمیت را خدشه‌دار می‌کند. همچنین باید نقش حاکمیتی وزارت ارشاد ارتقاء پیدا کند زیرا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها دستگاه منحصر حاکمیتی در حوزه فرهنگ است و همه مسئولان و افراد باید به این الزام احترام بگذارند و حوزه اختیارات نیز باید افزایش پیدا کند.

او ادامه داد:‌راه رسیدن به این اعتماد گفت‌وگوی اهالی فرهنگ و هنر با خود و سیاسیون و اصحاب امنیت است. باید در این گفت‌وگوها طرفین دغدغه‌های خود را بگویند تا راه‌حل‌های رویکردی و ساختاری بیان شود. باید مشارکت دستگاه‌های فرهنگی دیگر و همکاری آنها با ارشاد افزایش پیدا کند؛ زیرا ارشاد به تنهایی نمی‌تواند در حوزه فرهنگ گام بردارد. هرچند کانون مرکزی این مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد ا سلامی است.

صالحی در پایان گفت: من سید عباس صالحی فرزند حوزه و دانشگاه تمامی اعتبار خانوادگی و سرمایه‌ای خود را در کف دست گرفتم تا سهمی در اعتلای دین و اخلاق و ارتقاء فرهنگ و هنر داشته باشم. خدایا یار‌ی‌ام کن تا نگرانی‌های فرهنگی و دغدغه‌های هنری مقام معظم رهبری را مرتفع کنم. خدایا یاری‌ام کن تا پاسدار پیمان رئیس‌جمهور منتخب در حوزه فرهنگ باشم و در تحکیم حقوق فرهنگی موفق عمل کنم. خدایا یاری‌ام و از تو می‌خواهم دغدغه مراجع عظام را در نظر بگیرم و برای این دغدغه‌ها چاره‌ای بیندیشم. خدایا از تو می‌خواهم توانایی بدهی تا خواسته‌های به حق اصحاب فرهنگ و هنر را تامین کنیم و خدمت به آنها را به عنوان توشه دنیا و آخرت برای خود قرار بدهم.

ساعت ۱۲:۴۰

صالحی به مقولات فرهنگی و هنری در چارچوب ارزش‌های ملی و دینی کاملاً آشناست

صالحی به مقولات فرهنگی و هنری در چارچوب ارزش‌های ملی و دینی کاملاً آشناست

سیدعلی ادیانی‌راد در جلسه بررسی صلاحیت وزرای دولت دوازدهم که در موافقت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی صحبت می‌کرد، با طرح این پرسش که چرا دکتر صالحی برای تصدی وزارتخانه‌ای با پسوند ارشاد اسلامی مناسب است، گفت: با احترام به نظرات همکاران مخالف ادله محکمی در نفی صلاحیت آقای صالحی برای تصدی وزارتخانه ندیده‌ام. دوستان بیشتر کارنامه وزارت سابق را نقد کردند در صورتی که باید برنامه‌ها را تحلیل کنیم.

نماینده سوادکوه و جویبار تاکید کرد: همه می‌دانیم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک وزارتخانه خطیر و پر مخاطره است و وزارتخانه‌ای صد در صد حاکمیتی. درست است که این وزارتخانه به نوعی زیرمجموعه هیات دولت حساب می‌شود اما رویکردها، برنامه‌ها و راهبردهای این وزارتخانه رویکردی حاکمیتی دارد. پس باید فردی برای ریاست آن انتخاب شود که اعتماد عمومی و حاکمیتی را توامان داشته باشد و به قول آقای صالحی بتواند نقطه اتصال و نخ تسبیح باشد.

او ادامه داد: زاویه نگاه وزیر، مبانی فکری و اندیشه‌هایش باید در چارچوب اسلام و اندیشه‌های اسلامی – انسانی باشد و نباید خدایی ناکرده تفکرات اباهه‌گری مرتجع یا غرب‌زده و واداده داشته باشد که به سکولاریسم نزدیک است. بنابراین بر این اصل اجماع داریم که آقای صالحی دغدغه‌ای برای حوزه فرهنگ اسلامی ما باقی نمی‌گذارد. دلیل دومم در موافقت نیز صلاحیت علمی و آکادمیک اوست که توامان دارای مدارک حوزوی و دانشگاهی است. یعنی نسبت به مقولات فرهنگی و هنری در چارچوب ارزش‌های ملی و دینی ما کاملاً آشنا است. دو وجهی بودن مدارک تخصصی تحصیلی او یک نقطه مثبت است. اینکه آقای صالحی ۱۰ سال تحصیلات طبق اصول داشته و تدریس هم می‌کند یعنی آشنایی کامل با ادبیات حوزوی دارد و با مفاهیم آن آشناست.

ادیانی‌راد یادآور شد: تحصیلات دانشگاهی او نیز در حوزه دکتری کلام اسلامی با رویکرد فلسفه اسلامی است و این یعنی بهترین گزینه برای وزارتخانه‌ای که پسوند اسلامی دارد. اگر وزیر زیربنای دینی و فرهنگی نداشته باشد چگونه می‌خواهد سکان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به دست بگیرد.

این نماینده مجلس گریزی به سوابق اجرایی و مدیتی سید عباس صالحی زد و بیان کرد: دستگاه‌های فرهنگی ما از تکثر و تنوع عجیبی برخوردارند و در سابقه آقای صالحی می‌بینیم در اکثریت این نهادهای تصمیم‌ساز فرهنگی عنصر اصلی بوده است. به عنوان مثال عضو کمیسیون فرهنگی شورای عالی امنیت ملی، عضو شورای انقلاب فرهنگی، عضو شورای عالی آموزش و پرورش بوده و سال‌ها در سازمان تبلیغات اسلامی تجربه دارد و با تبلیغات اسلامی آشنا است. ما از یک وزیر غیر از این تجربیات دیگر چه می‌خواهیم. او از جنس فرهنگ کشور است.

نماینده مردم سوادکوه و جویبار درباره نقاط مثبت عملکرد وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ در معاونت فرهنگی نیز گفت: او به عنوان معاون فرهنگی نشان داد چارچوب‌های فرهنگی را به خوبی می‌شناسد و به کاهش تصدی‌گری و توجه به بخش خصوصی تاکید دارد. اغلب وزرای پیشین کمتر دارای سوابق فرهنگی تا این حد بوده‌اند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یعنی فردی که باید رابط و واسط اهالی فرهنگ و علما و حوزه باشد و دکتر صالحی چنین است. دکتر صالحی در معاونت فرهنگی نشان داده که مورد اعتماد اهالی فرهنگ و علمای اعظام است. توجه به برون‌سپاری وکاهش تصدی‌گری نیز یعنی برنامه‌هایی که همسو با اسناد بالادستی است. صالحی را فردی صالح برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌دانم.

ساعت ۱۲:۳۵

عرصه فرهنگی به صحنه مچ‌اندازی و وزن‌کشی‌های سیاسی تبدیل شده است/ سیدعباس صالحی فرزند فرهنگ و اهل تعامل است

عرصه فرهنگی به صحنه مچ‌اندازی و وزن‌کشی‌های سیاسی تبدیل شده است/ سیدعباس صالحی فرزند فرهنگ و اهل تعامل است

جمشید جعفرپور که در موافقت با وزارت سیدعباس صالحی صحبت می‌کرد، گفت: حدود ۴ دهه قبل ما انقلاب فرهنگی داشتیم که با نام خدا شکل گرفت و هدفش تغییر فرهنگ طاغوتی به فرهنگ اسلامی بود. امروز در بازنگری راه طی شده و نگاه به مسیر پیش رو، سوگمندانه باید بگوییم به رغم بهای سنگینی که مردم ایران برای این انقلاب دادند، دستاوردهای ما کمتر از انتظاراتمان بود.

جعفرپور با بیان اینکه امروز قرار نیست به بیان چرایی این واقعیت تلخ بپردازیم، گفت: متاسفانه سیاست‌زدگی مفرط بر همه شئون فردی و اجتماعی ما حاکم شده و همچون بختک روی فرهنگ افتاده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: برای مدیریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیازمند فردی هستیم که فارغ از حاشیه ها و هیاهوهای سیاسی به ماموریت‌های این وزارت بپردازد و رسیدگی به قرآن ، کتاب، مطبوعات ، سینما، تئاتر و انواع مسئولیت‌های پیش روی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در دستور کار قرار دهد.

جعفرپور خاطرنشان کرد: سیدعباس صالحی فرزند فرهنگ است و ویژگی‌ها و سوابقی دارد که ما را در رای اعتماد دادن به او کمک می‌کند. سابقه حضور طولانی‌اش در صحنه‌های فرهنگ، حضور در مناصب و مراجعی که فرهنگ‌سازی و سیاست‌سازی فرهنگی می‌کنند، حضور در کمیسیون‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی ، چهار سال معاونت فرهنگی و عضو خانواده روحانیت بودن و آگاهی به مسائل اسلامی و مشورت‌پذیری از جمله ویژگی‌هایی است که در سیدعباس صالحی وجود دارد و ما را به اینکه با رای بالا او را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برسانیم، یاری می‌کنند.

این نماینده مجلس ادامه داد: اعتقاد سیدعباس صالحی به گفت‌وگو و تعامل قابل توجه است. امروز گمشده ما در حوزه فرهنگ گفت‌وگو است. آنچه که در خانواده انقلاب و بین فرزندان امام و رهبری کم شده، گفت‌وگو است. بین فرزندان انقلاب گفت‌وگو کم شکل می‌گیرد و وقتی گفت‌وگو کم می‌شود، ناچار به حدس زدن درباره دیگران هستیم و وقتی حدس می‌زنیم از آنها غول‌هایی می‌سازیم که باید دن کیشوت‌وار به آنها حمله کنیم.

جعفرپور ادامه داد: صالحی این ویژگی را دارد که اهل تعامل است و می‌تواند بین تولیدکننده‌های محتوای فرهنگ اسلامی یعنی حوزه‌های علمیه و کسانی که مسئولیت فرآوری آنها را دارند(یعنی هنرمندان) ارتباط برقرار کرده و اسباب گفت‌وگو را بین آنها فراهم کنند.

او خاطرنشان کرد: صالحی در اختلاف فرهنگی، حاشیه‌سازی نمی‌کند. این درد ما است که صحنه‌های فرهنگی به صحنه مچ‌اندازی و وزن کشی گروه‌های سیاسی تبدیل شده است در حالی که باید مسائل این حوزه به روش‌های فرهنگی حل شود.

جعفرپور انتقال نمایشگاه کتاب از مصلی به شهر آفتاب را رویداد بزرگ فرهنگی و کار بزرگ سیدعباس صالحی خواند که آن را بدون سر و صدا انجام داد و گفت: واگذاری حوزه کتاب به اهالی نشر، کاهش فساد با حذف بن نقدی، تمرکززدایی و توجه به استان‌های محروم همگی جزو برنامه‌هایی بوده که صالحی به آنها عمل کرده و نمایندگان باید این را بدانند که توجه به مناطق و مدیران استان‌های شما نگاهی بوده که در سیدعباس صالحی و معاونت فرهنگی وجود داشته و بعد از این به عنوان وزیر در سایر حوزه‌ها می‌تواند تداوم داشته باشد.

این نماینده مجلس یادآور شد: نگاهی به برنامه‌های پیشنهادی صالحی نشان می‌دهد که یک نگرش روشن و براساس مبانی نظری نسبت به مسائل فرهنگی در ایشان وجود دارد؛ سه هدف صالحی یعنی صیانت و تعالی هویت و سبک زندگی ایرانی اسلامی از مهمترین جنبه‌هایی است که باید در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنوع یابد.

جعفرپور با تاکید بر اینکه برای رشد فرهنگ در کشور باید به اقتصاد فرهنگ توجه کرد، گفت:‌ سیدعباس صالحی برنامه‌هایی دارد که در این زمینه راهگشاست و به تولید و افزایش آفرینش‌های هنری می‌انجامد. ۴۶ عنوان برنامه او نشان می‌دهد که صالحی با برنامه‌ریزی وارد حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی شده و رای اعتمادی که شما نمایندگان در حجم بالا به صالحی خواهید داد نیز مشروط و معطوف به همین افراد و برنامه‌هایی است که او اعلام کرده است.

او خاطرنشان کرد: من به عنوان مسئول کمیسیون فرهنگی مجلس اعلام می‌کنم که این کمیسیون نسبت به وزارت سیدعباس صالحی رای مثبت داده است. که انشاالله دیگران هم بدانند که این نظر و دیدگاه اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس تخصصی است در عین حال توقع داریم که آقای صالحی پیگیری جدی منویات رهبری در حوزه فرهنگ را سرلوحه کار خود قرار دهد و امیدواریم پیگیری پیوست فرهنگی از سوی دولت بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

ساعت ۱۲:۲۰

صالحی از اقتدار لازم برای مدیریت وزارتخانه پرچالش ارشاد برخوردار نیست

صالحی از اقتدار لازم برای مدیریت وزارتخانه پرچالش ارشاد برخوردار نیست/ محدودیت در آزادی بیان اصل شده است/ بودجه‌های فرهنگی صرف خرید زمین و زمین‌خواری در شمال کشور می‌شود

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمود صادقی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در مخالفت با وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: من هم آقای صالحی را از جهت اخلاقی و سابقه دینی تایید می‌کنم اما معتقدم ایشان از توانمندی، ویژگی و اقتدار لازم برای مدیریت وزارتخانه پرچالشی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برخوردار نیست و ایشان را برای وزارتخانه مناسب نمی‌دانم.

او با اشاره به برنامه‌های صالحی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در برنامه‌های ایشان به مداخله سازمان‌های غیر از وزارت ارشاد در حوزه فرهنگ اشاره شده است اما هیچ راه حلی برای جلوگیری از این مداخلات ارائه نشده است. امروز یک فیلم که دارای مجوز است از اکران پایین کشیده می‌شود و سوال ما از صالحی این است که آیا شما قدرت مقابله با این وضع را دارید؟

صادقی افزود: امروز در حوزه مطبوعات وضعیت مشخص نیست. مثلاً مطبوعات از انتشار سخنان و تصویر یکی از شخصیت‌های محبوب جامعه محروم هستند و رسیدگی به این وضعیت معلوم نیست که برعهده چه کسی است.

صادقی ادامه داد: دستگاه‌های مختلف به عنوان فعالیت فرهنگی بودجه‌هایی را از بیت‌المال و دولت دریافت می‌کنند و حتی دولت نیز براساس ردیف ۱۷ به بسیاری از دستگاه‌ها بودجه می‌دهد اما مشخص نیست این بودجه‌ها چگونه هزینه می‌شود و ما مشاهده می‌کنیم که بسیاری از این بودجه‌ها صرف خرید زمین و زمین‌خواری در شمال کشور می‌شود.

نماینده مردم تهران با تاکید بر اینکه وزارت ارشاد مشکل ساختاری دارد گفت: باید مشخص شود که سیدعباس صالحی چه طرحی برای حل مشکلات ساختاری دارد و حمایت‌هایی که قرار است وزارت ارشاد از هنرمندان و اهالی فرهنگ کنند آیا کماکان به شیوه سنتی انجام خواهد شد.

او با انتقاد از تمرکز همه فعالیت‌های فرهنگی در تهران گفت: باید قبول کنیم که ایران فقط تهران نیست و سنندج، زاهدان، بندر لنگه و... نیز جزو ایران است. تنوع‌های فرهنگی، زبانی و قومی همه فرصت‌های ما در حوزه فرهنگ هستند اما متاسفانه تبدیل به تهدید شدند. چرا باید همه جشنواره‌های فرهنگی مانند فجر در تهران و در تالار وزارت ارشاد برگزار شود.

صادقی ادامه داد: در حوزه نظارت روش‌ها شفاف و مشخص نیست. مثلاً در امر مطبوعات همزمان قوه قضائیه و هیات نظارت بر مطبوعات، بر رسانه‌ها نظارت می‌کند اما این نظارت‌ها دچار تناقض است. مثلاً چندی پیش قوه قضائیه یکی از رسانه‌ها را به دلیل آنکه نطق بنده و یا سایر نمایندگان را منتشر کرده بود تحت فشار گذاشته است.

او ادامه داد: حقوق فرهنگی و آزادی بیان برای مطبوعات اصل است و آنچه استثناست محدودیت است اما متاسفانه وارونه شده و محدودیت اصل شده است. در حالی که نشریات در انتشار مطالب آزاد هستند.

عضو فراکسیون امید با اشاره به سابقه سید عباس صالحی در حوزه فرهنگ گفت: سابقه شما در حوزه کتاب مشخص است و سابقه خوبی دارید اما سابقه شما در سایر حوزه‌ها همچون فیلم، موسیقی مشخص نیست و معلوم نیست برای این حوزه‌ها چه برنامه‌هایی دارید. امروز مثلاً‌ در بخش موسیقی ما با سیاست یک بام و دوهوا طرف هستیم و این حوزه با بی‌مهری‌های بسیاری روبرو شده و صاحبان اصیل حوزه موسیقی رنج می‌برند و حتی خانه موسیقی نیز طی بیانیه‌ای این وضعیت را اعلام کرد اما معلوم نیست برنامه شما برای حل این مشکلات چیست.

او ادامه داد: در حوزه حمایت‌ها مشخص نیست که روش شما در وزارت ارشاد چگونه خواهد بود و آیا همچنان به جای توجه به اقتصاد و هنر به دنبال حمایت‌های بندنافی هستید و یا می‌خواهید به مسئله اقتصاد هنر یعنی روشی که هنرمند براساس آن زندگی و معیشت خود را از راه هنرش تامین کند توجه کنید.

صادقی افزود: اقتصاد هنر در ایران از تمرکزگرایی رنج می‌برد و در حوزه فرهنگ و اقتصاد هنر دولت تبدیل به کارفرمایی بزرگ شده است که اجازه فعالیت به بخش خصوصی را نمی‌دهد و فقط می‌خواهد با روش‌های گلخانه‌ای و بندنافی هنر را اداره کند.

نماینده مردم تهران افزود: مسئله مالکیت فکری یکی از مهم‌ترین مسائل در حوزه فرهنگ است. مشخص نیست شما برای مالکیت فکری که سابقه قانونی آن از ۱۳۱۰ در ایران وجود دارد چه برنامه‌ای دارید. مسئله دیگر احترام به حقوق مولفان است. متاسفانه علی‌رغم آنکه دولت دهم بسیار انزوا گرا بود شرایطی فراهم شد تا مقدمات پیوستن به کنفدراسیون برن فراهم شود اما در دولت یازدهم علی‌رغم مخالفت با انزواگرایی این مسئله اجرایی نشد.

رییس فراکسیون شفافیت سازی ادامه داد: در بسیاری از کشورها مولفان و هنرمندان، سازمان‌های غیر دولتی و مردم نهادی را تاسیس می‌کند که به سازمان‌های مدیریت جمعی معروف است. مشخص نیست شما چه برنامه‌ای برای توجه به این سازمان‌ها و فعالیت هنرمندان در این سازمان‌ها دارید.

او در پایان گفت: من همچنان سید عباس صالحی را به عنوان فردی اخلاقی و دین‌مدار می شناسم اما معتقدم از لحاظ تخصصی و توانمندی ایشان توانمندی مدیریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را ندارد.

ساعت ۱۲:۱۴

مساله فرهنگ و هنر تنها با گفت‌وگو و مدارا قابل حل نیست/ سید عباس صالحی یک روشنفکر تمام عیار دینی است

مساله فرهنگ و هنر تنها با گفت‌وگو و مدارا قابل حل نیست/ سید عباس صالحی یک روشنفکر تمام عیار دینی است

نماینده رامیان و آزادشهر گفت: من می‌خواهم به مخالفان آقای سیدعباس صالحی بگویم ما به حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی نباید نگاه سیاسی و حزبی داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا ابراهیمی نماینده رامیان و آزادشهر که در موافقت با سیدعباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی سخن می‌گفت، با ذکر این مساله که می‌خواهم چند نکته در رابطه با تناسب موقعیتی و شخصیتی آقای صالحی با پست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همگرایی برنامه‌های دولت بگویم، گفت: در این زمینه چند استدلال و مثال می‌زنم. ما در این حوزه نیاز به کسی نداریم که فقط مدیر باشد بلکه خودش هم باید اهل علم و فرهنگ باشد. در غیر این صورت هیچ چالشی از برنامه‌های فرهنگی برطرف نخواهد شد.

ابراهیمی با تاکید بر اینکه مساله فرهنگ و هنر تنها با گفت‌وگو و مدارا قابل حل شدن نیست، گفت: ما پیش از این مدیرانی داشتیم که هرکدام با دلسوزی در حوزه فرهنگ و هنر به سطحی از موفقیت رسیدند، اما خوب که نگاه می‌کنیم چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حوزه‌ای است که در مرز امور فرهنگی و مبانی دینی قرار دارد، ما نیاز به کسی داریم که روشنفکر دینی باشد. کسی که با اصول شرع آشنا بوده و از سویی خودش هم اهل فرهنگ و اندیشه باشد و با قرار دادن فرهنگ و هنر با حوزه مبانی دینی در کنار هم یک آشتی و هم‌افزایی در این حوزه ایجاد کند.

نماینده موافق وزارت سیدعباس صالحی ادامه داد: سید عباس صالحی یک روشنفکر تمام عیار دینی است، امروز جمهوری اسلامی به چنین شخصیت‌هایی نیاز دارد تا بتواند گسست‌های طبیعی جامعه را تامین کند و تلاش دشمنان برای فاصله‌ انداختن بین دین و زندگی روزمره را از بین ببرد. برای مقابله با این مشکلات نیاز به پل‌هایی مانند سید عباس صالحی داریم.

ابراهیمی ادامه داد: من می‌خواهم به مخالفان آقای سیدعباس صالحی بگویم ما به حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی نباید نگاه سیاسی و حزبی داشته باشیم. تجربه این چهار دهه نشان داده که مدیرانی که پا در این عرصه گذاشته‌اند و نگاه سیاسی و حزبی به فرهنگ و هنر داشتند، موفق نبودند.

او خاطرنشان کرد: ممکن است مدیری بگوید. من اهل فرهنگ و هنر هستم و به سنت فرهنگ دینی کاری ندارم. یا از آن طرف مدیری تنها آشنا به مبانی دینی باشد. ما قبلا همه این گزینه‌ها را آزموده‌ایم اما امروز مسئله ما گفت‌وگو و تعامل است. ما کسی را برای فرهنگ و هنر می‌خواهیم که اصولش چند جانبه باشد. اصول یا خودش قبول داشته باشد و بتواند به دیگران بقبولاند، مسائل فرهنگی را بفهمند و بتواند به دیگران بفهماند. ما به مدیری نیاز داریم که دیپلماسی داشته باشد و بتواند اصول متقن را به زبان امروزی برگرداند و خلاقیت‌های زبان را پاسداری کند.

ابراهیمی ادامه داد: اتکا بر اصول اخلاقی و ارزش‌های اسلامی، ملی و انقلابی با تکیه بر مردم‌سالاری دینی و دفاع از آزادی‌های مشروع و حفظ کرامت و امنیت اجتماعی و حمایت از نویسندگان، هنرمندان و بزرگداشت علما و حمایت از تشکل‌های صنفی را در برنامه‌های سید عباس صالحی می‌توان دید.

نماینده رامیان و آزادشهر یادآور شد: در زمینه فعالیت اجرایی صالحی، ایشان کار واگذاری نمایشگاه کتاب را با موفقیت انجام داد که می‌تواند الگوی واگذاری واقعی برای ما باشد. امروز ما نیاز به چنین فردی داریم. صالحی توانست به خوبی نمایشگاه کتاب را به اهالی نشر کتاب واگذار کند. همچنین در زمینه تمرکززدایی و سپردن مسئولیت اجرایی به خود استان‌ها توانست در حوزه کتاب خوب عمل کند که طرحی مثل انتخاب پایتخت ایران از آن جمله بود امروز به برکت هریک از این طرح‌ها شاهد حضور کارشناسان و نخبگان در استان‌ها هستیم. که توانسته‌اند، وارد کار اجرایی شوند.

ابراهیمی در پایان صالحی را به عنوان فردی کاردان دانست که با رای نمایندگان مجلس می‌تواند با سابقه چهار سال حضور در معاونت فرهنگی زمینه‌ساز حرکت فرهنگی در جامعه ایرانی – اسلامی شود.

ساعت ۱۲:۰۵

عرصه فرهنگ جز با گفت‌وگو تعامل و مدارا پیش نمی‌رود/ صالحی می‌تواند پل رابطی میان علما و اصحاب فرهنگ و هنر باشد

عرصه فرهنگ جز با گفت‌وگو تعامل و مدارا پیش نمی‌رود/ صالحی می‌تواند پل رابطی میان علما و اصحاب فرهنگ و هنر باشد

نماینده مردم تهران با تاکید براینکه وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی اشراف کامل به حوزه فرهنگ دارد، گفت:‌ دشمنان نظام در پی جدایی انداختن بین جمهوریت و اسلامیت و دین و زندگی هستند و به همین دلیل بیش ازپیش نیازمند فردی مثل دکتر صالحی هستیم که روابط منحصر به فردی با اهالی فرهنگ و علما دارد و می‌تواند پل رابطی میان علما و اصحاب فرهنگ و هنر باشد

به گزارش خبرنگار ایلنا، فاطمه ذوالقدر در جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در موافقت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: انتخاب فرزند حوزه و دانشگاه برای مدیریت فرهنگی را به فال نیک می‌گیریم و می‌دانیم راهکار مدیریت فرهنگی بهره‌گیری از استدلال و منطق است و نه جدال. برای این مهم نیازمند مدیر توانایی هستیم که ضمن اتکا به اصول پایه ارتباط فرهنگ و اهالی فرهنگ باشند که این را در شخصیت آقای صالحی می‌بینم. با توجه به سابقه‌ای که از آقای صالحی می‌شناسیم می‌دانیم که او به حوزه فرهنگ اشراف کامل دارد.

نماینده مردم تهران ادامه داد: عرصه فرهنگ جز با گفت‌وگو تعامل و مدارا پیش نمی‌رود. در این سال‌ها تجربیات گوناگونی داشتیم و سرانجام به این نتیجه رسیدیم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید محل تعامل، گفت‌وگو و اعتدال باشد فردی را می‌خواهیم که رابط و واسط اهالی حوزه و فرهنگ باشد تا به تعالی فرهنگ مورد نظر ما کمک کند.

او تاکید کرد: دشمنان نظام در پی جدایی انداختن بین جمهوریت و اسلامیت و دین و زندگی هستند و به همین دلیل بیش ازپیش نیازمند فردی مثل دکتر صالحی هستیم که روابط منحصر به فردی با اهالی فرهنگ و علما دارد و می‌تواند پل رابطی میان علما و اصحاب فرهنگ و هنر باشد برای مدیریت فرهنگی فردی را می‌خواهیم که ضمن پایبندی به اصول و نفوذ کلام اعتدال و مدارا را رعایت کند.

ذوالقدر گریزی به دوره مسئولیت صالحی در معاونت فرهنگی زد و گفت: آقای صالحی در معاونت فرهنگی نشان داد می‌تواند نقش واسط حوزه و فرهنگ را در چند سطح مختلف ایفا کند. همچنین نگاه او به بخش خصوصی و تعامل و همکاری سازنده با این بخش نشان از فراست و مهارت مدیریتی است که می‌تواند از ظرفیت‌ها برای پیشبرد توسعه فرهنگی بهره‌مند شود. در برنامه آقای صالحی مبنا ارزش‌های انسانی است که شاخصه اصلی توسعه پایدار است.

این نماینده مجلس ادامه داد: علاوه بر اینها در برنامه آقای صالحی شاهد نگاه کلی‌نگر و نه جزئی نگر هستیم که نشان می‌دهد می‌تواند مدیریت فرهنگی را در سطح کلان اداره کند. انسان به عنوان محور فرهنگ و تمدن شناخته می‌شود و این توجه در برنامه ارائه شده آقای صالحی دیده می‌شود. او در برنامه‌اش فرهنگ اعتدالی و تعاملی را مدنظر دارد و همچنین با نظارت جامع بر بخش خصوصی از تمام ظرفیت‌ها استفاده می‌کند.

او در پایان با تاکید بر اینکه صالحی شخصیت غیرسیاسی و غیرجناحی است که تنها دغدغه فرهنگ را دارد و راهبرد تعامل و گفت‌وگو را پیش می‌گیرد، اظهار کرد: روابط خوب وزیر پیشنهادی با هر دو طیف حوزه و اهالی فرهنگ می‌تواند یک مدیریت فرهنگی متوازن را رقم بزند امیدوارم با رای حداکثری شما نمایندگان شاهد حضور سیدعباس صالحی بر کرسی خدمتگزاری فرهنگ کشور باشیم و از توانمندی‌های او در عرصه مدیریت فرهنگی استفاده کنیم.

ساعت ۱۱:۴۸

«تکرار می‌کنم» سیدمحمد خاتمی تاثیر زیادی در پیروزی روحانی داشت/چیستی حلال و حرام فرهنگی را معلوم کنید

«تکرار می‌کنم» سیدمحمد خاتمی تاثیر زیادی در پیروزی روحانی داشت/چیستی حلال و حرام فرهنگی را معلوم کنید

نماینده دماوند تاکید کرد: نباید فراموش کنیم که جمله «تکرار می‌کنم» از سوی سیدمحمد خاتمی مطرح شد که زمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود و همین جمله تاثیر زیادی در پیروزی حسن روحانی است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، قاسم میرزایی نیکو مخالف دوم سیدعباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی گفت: ما تازه داشتیم به هوای تازه‌ای که سیدرضا صالحی امیری با خود آورده بود، عادت می‌کردیم که ناگهان با سیدعباس صالحی مواجه شدیم؛ مردی که از شهر مشهد آمده؛ شهر کنسرت ممنوع!

او ادامه داد: ما منتظر هستیم که ببینیم که فرهنگ چه زمانی به اهالی آن سپرده می‌شود و به جای دادن قبر به هنرمندان، به آنها اعتبار و امنیت شغلی می‌دهند و مشخص شود برنامه صالحی در این بخش چیست.

میرزایی نیکو با اشاره به اینکه معرفی کابینه حق رئیس‌جمهور است، گفت: اما نباید فراموش کنیم که جمله «تکرار می‌کنم» از سوی سیدمحمد خاتمی مطرح شد که زمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود و همین جمله تاثیر زیادی در پیروزی حسن روحانی داشت.

او ادامه داد:‌ امروز حسن روحانی به مردمی که به او رای دادند و تفکر ۲۴ میلیونی مدیون است و نباید با رفتارها و انتصابات، سلب اعتماد این تفکر و همچنین جریان اصلاح‌طلبی را به دنبال داشته باشد و به آن ضربه بزند. وزارت ارشاد و مدیریت آن حق مسلم نخبگان فرهنگی و هنری است و باید نخبگان فرهنگی و هنری در مدیریت فرهنگ و هنر سهیم شوند.

میرزایی‌نیکو خطاب به سیدعباس صالحی گفت: برای ما مشخص کنید که دیدگاه شما در حوزه فرهنگ چیست. ربنای شجریان و پخش آن پیش کش، یک بار برای همیشه معلوم کنید که حلال و حرام در حوزه فرهنگ چیست؟

او ادامه داد: پاسداشت سید هنرمند نقاش فرهنگستان هنر و مادر مجسمه مادر که هم اکنون در حبس است را نخواستیم اما بگویید که وزارت ارشاد چه زمانی می‌خواهد از هفت خوان صدور مجوز رها شود.

نماینده دماوند با اشاره به لزوم توجه به جوانان در حوزه فرهنگ گفت: امروز ما دل به کارتن‌های هادی حیدری و مطالب محمد قوچانی بسته‌ایم، شما بگویید برای حمایت از هنرمندان چه کرده‌اید؟ ما هیچ دست خطی از شما در حمایت از کیارستمی و فرهادی نخوانده‌ایم و ندیده‌ایم.

میرزایی نیکو افزود: اینکه آمار کمی تولید و انتشار فیلم و کتاب ارائه می‌شود و بعضا این آمار دست‌کاری نیز می‌شود کافی نیست؛ باید معلوم شود چند کلنل هنوز در وزارت ارشاد خاک می‌خورد.

او ادامه داد: بگویید چه کارهایی کرده‌اید که نسل جوان هنرمند به آن سوی مرزها نرود؟ برای استفاده بهینه از صفحات اجتماعی و فضای مجازی چه برنامه‌ای دارید؟

میرزایی نیکو با اشاره به اینکه ذره‌ای در علاقه دینی و دینمداری سیدعباس صالحی شک ندارد، گفت: به ما بگویید که در کدام یک از کنسرت‌ها و یا جشن‌های فرهنگی هنری و صنفی شرکت کرده‌اید و خط فکری شما چیست؟

او ادامه داد: اگر وزارت ارشاد به دست اهلش نرسد و مشخص نشود چه برنامه‌ای بر اساس تفکر افرادی که به دولت دوازدهم رای داده‌اند در وزارت ارشاد اجرا خواهد شد رای‌هایی که داده شده به مثابه کالا تلقی می‌شود و آش همان آش و کاسه همان کاسه خواهد بود.

ساعت ۱۱:۴۰

موضع صالحی در برابر اقدامات فرای قانون دستگاه‌های موازی فرهنگی مشخص نیست

موضع صالحی در برابر اقدامات فرای قانون دستگاه‌های موازی فرهنگی مشخص نیست

نماینده مردم بروجن با بیان اینکه مشکلات اصلی فرهنگ به دلیل تعدد دستگاه‌های متولی ابعاد مختلفی دارد، اظهار کرد: آقای صالحی در برنامه‌شان مشخص نکردند که چگونه می‌خواهند قانونمداری را با توجه به تعدد دستگاه‌های موازی اجرایی کنند و مشخص نکردند که اگر دستگاهی برخلاف قانون و فرای قانون عمل کرد موضع‌گیری ایشان چیست؟

به گزارش خبرنگار ایلنا، خدیجه ربیعی در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در مخالفت با وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: به عنوان نماینده‌ مردم ایران ضمن تشکر از دکتر روحانی به خاطر معرفی وزرایی که بخش قابل قبولی از آنها توانمند و شایسته هستند، اعلام می‌کنم دکتر صالحی شخصیتی متدین و بزرگوار است که ارتباط خوبی با هر دو بخش فرهنگی و حوزوی و علمای نظام دارد. این مولفه ظرفیت بسیار خوبی برای تصدی مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است آن هم وقتی حساسیت‌ها و سختی کار در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به تعریف متعددی که جامع‌شناسان از فرهنگ ارائه می‌دهند کاملاً مشخص است.

نماینده مردم بروجن افزود: فرهنگ شاخصه اصلی تمدن است به خصوص برای جامعه و نظام اسلامی ایران که این حساسیت‌های فرهنگی را دوچندان می‌کند. به همین دلیل حساسیت مسئولیت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سایر وزارتخانه‌ها بالاتر است. من برنامه ارائه شده آقای صالحی را بررسی کردم و مخالفت من ناشی از آن است که دکتر صالحی با اینکه بسیار خوب به چالش‌ها اشاره کردند اما راهکار نهایی و سازوکار عملیاتی ارائه ندادند.

او با بیان اینکه مشکلات اصلی فرهنگ به دلیل تعدد دستگاه‌های متولی ابعاد مختلفی دارد، اظهار کرد: آقای صالحی در برنامه‌شان مشخص نکردند که چگونه می‌خواهند قانونمداری را با توجه به تعدد دستگاه‌های موازی اجرایی کنند و مشخص نکردند که اگر دستگاهی برخلاف قانون و فرای قانون عمل کرد موضع‌گیری ایشان چیست؟ اگر دستگاه‌های موازی با سیاست وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی همخوان نبودند شما چه خواهید کرد؟

این نماینده مجلس دهم اضافه کرد: در برنامه آقای صالحی همچنین اشاره نشده که برای هم‌افزایی و همگرا کردن و هم‌پوشانی این دستگاه‌های متعدد که بعضا باعث تعدد تصمیم‌گیری‌ها می‌شود چه خواهند کرد. با توجه به ارتباط خوب ایشان با بخش فرهنگی و علمای اعظام باز هم اشاره نکردند که نسبت مفهوم زندگی ایرانی – اسلامی که قرار است در عرصه فرهنگ تجلی یابد چگونه در جامعه عملیاتی و اجرایی می‌شوند.

ربیعی گریزی نیز به مسائل حوزه دیپلماسی فرهنگی زد و گفت: با توجه به اهمیت ارتباطات و تعاملات مناسب در حوزه دیپلماسی فرهنگی به نظر می‌رسد باید توجه بیشتری به دیپلماسی فرهنگی دستکم با کشورهای هم‌زبان و همسایه داشت تا مفاخر فرهنگی کشور ما توسط دیگر کشورها مصادره نشود.

این نماینده مجلس ادامه داد: در برنامه شما در بخش وظایف قانونی وزارتخانه ۴۰ درصد خلاء وجود دارد و در بخش سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و بحث مهمی مثل اقتصاد مقاومتی این خلاء تا ۴۹ درصد می‌رسد. دکتر صالحی در مورد اقتصاد فرهنگ و فرهنگ اقتصاد برنامه عملیاتی شما چیست؟ به عنوان مثال شرکت‌های دانش‌بنیان در پیچ خم دریافت مجوز درگیر می‌شوند و درعرصه‌های فناوری با رویکرد فرهنگی فرصت‌ها از دست می‌رود. شما چه سازوکاری برای حل این مشکل ارائه می‌دهید. در حمایت از مجوزها و شرکت‌های توزیع محتوا و نظارت بر توزیع‌کنندگان فاقد مجوز چه سازوکاری دارید؟

او یادآور شد: سیاست‌های کلی تولید ملی در حمایت از کار و سرمایه داخلی چه جایگاهی در برنامه شما دارد؟ علی‌رغم تاکیدات رهبری در لزوم توجه به بعد فرهنگی در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی شما هیچ برنامه مدونی به عنوان مثال در حوزه مبارزه با مواد مخدر ارائه ندادید در صورتی که مشخص است تاثیرگذار ترین راه برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بسترسازی در حوزه فرهنگ است.

ربیعی مجدد گریزی به خلاءهای موجود در برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارشاد زد و گفت: در شرح وظایف ارشاد و در تطابق با برنامه ششم توسعه ۵۰ درصد خلاء می‌بینیم و ۴۳ درصد خلاء مربوط به برنامه‌ریزی و قانون است آن هم در مقوله‌های مهمی مثل عدالت فرهنگی. دکتر صالحی در خصوص مقوله ترویج و تقویت مفاهیم ارزشمندی مثل جهاد، شهادت، حماسه و دستاوردهای انقلاب و دفاع مقدس هیچ برنامه‌ای ندارید و با توجه به اینکه متولی بخش کتاب و کتابخوانی هستید در برنامه شما اشاره‌های عملیاتی به راهکارهای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی به خصوص در مناطق کمتر توسعه یافته و محروم نشده است. سازوکار عملیاتی شما برای این بخش چیست؟

نماینده مردم بروجن در پایان به نبود برنامه در حوزه هنرهای نمایشی در برنامه وزیر پیشنهادی اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از دغدغه‌ها عدم توجه کافی به هنرهای نمایشی مثل تئاتر و موسیقی و برنامه‌های آیینی است که جنبه‌های مهمی برای جامعه دارد. درخشش جامعه هنری است که فضای جامعه را درخشان می‌کند. از شما اتنظار داریم در توضیحاتی که ارائه می‌دهید دیدگاه‌های خود را در مورد مدیریت فرهنگی و وضعیت فرهنگی به صورت دقیق عنوان کنید.

ساعت ۱۱:۲۵

نحوه و زمان برگزاری جلسه رای‌گیری وزرای پیشنهادی / حضور روحانی در نشست علنی یکشنبه

نحوه و زمان برگزاری جلسه رای‌گیری وزرای پیشنهادی / حضور روحانی در نشست علنی یکشنبه

سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی نحوه و زمان برگزاری رای‌گیری درمورد وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در صحن را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، بهروز نعمتی در حاشیه برگزاری نشست علنی نوبت صبح امروز مجلس شورای اسلامی که به‌منظور ادامه روند بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی برگزار شد، با حضور در جمع خبرنگاران اعلام کرد: باتوجه به این‌که هیات رییسه مجلس تصمیم دارد هرچه مختصرتر و با برنامه دقیق‌تر، بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی را انجام دهد، احتمال کار بررسی صلاحیت دو وزیر به جلسه علنی صبح فردا موکول می‌شود.

سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: پس از سخنرانی رییس‌جمهوری در دفاع از وزرا تا ظهر فردا یکشنبه انجام خواهد شد.

او ادامه داد: برای سهولت کار در ۲ بال شرقی و غربی صحن صندوق‌هایی تعبیه کرده که روی ۶ میز یعنی برای هر ۳ وزیر یک میز قرار می‌گیرند.

عضو شورای مرکزی فراکسیون مستقلین ولایی یادآور شد: تمام تلاش‌مان این است که تا فردا ظهر کار را به نتیجه برسانیم و امیدواریم دولت دوازدهم بتواند از فردا بعدازظهر کار خود را انجام دهد.

او با بیان این‌که کار رای‌گیری در ۴۵ دقیقه انجام خواهد شد، در پاسخ به سوالی درمورد پیش‌بینی خود از میزان رای‌آوری وزرای پیشنهادی گفت: رای نمایندگان مخفی است و قابل پیش‌بینی نیست اما ممکن است برخی وزرا نصاب لازم را به دست نیاوردند و معمولاً احتمال عدم رای‌آوری یکی، دو نفر از وزرای پیشنهادی وجود دارد.

سخنگوی هیات رییسه مجلس خاطرنشان کرد: در صورت عدم رای‌آوری یکی از گزینه‌ها، رییس‌جمهوری ۳ ماه فرصت دارد گزینه بعدی را معرفی کند و بنابر قانون تا آن زمان می‌تواند وزارتخانه را با سرپرست اداره کند اما با توجه به پیچیدگی‌های وزارت علوم، احتمالا تا پیش از ۳ ماه وزیر علوم نیز معلوم می‌شود و آقای روحانی قطعاً گزینه‌های دوم و سوم را نیز درنظر دارد.

نعمتی در پایان با بیان این‌که جلسه امروز در ۲ شیفت و تا ساعت ۱۹ و ۳۰ خواهد بود، گفت: طبیعتاً وقتی روحانی گزینه‌های خود را معرفی کرده، علاقمند است همه وزرای پیشنهادی‌اش رای بیاورد اما مجلس نیز نظر خود را دارد و تا زمانی که به حجت عقلی و شرعی نرسند، رای دادن صحیح نیست.

ساعت ۱۱:۰۰

اولویت من اتمام طرح‌های نیمه تمام است/ سهم ۳دهم درصدی تجارت کالا شایسته کشور نیست

اولویت من اتمام طرح‌های نیمه تمام است/ سهم ۳دهم درصدی تجارت کالا شایسته کشور نیست

محمد شریعتمداری در جلسه امروز مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای دولت دوازدهم در تشریح برنامه‌های خود برای وزارت صنعت، معدن و تجارت و دفاع از آن نطق خود در صحن علنی مجلس ضمن تشکر از نمایندگان مجلس و رئیس مجلس برای برگزاری جلسه رای اعتماد به وزرا گفت: برنامه‌های تقدیمی بنده به مجلس بعد از تحلیل بخش صنعت و معدن بوده است که در این برنامه اهداف مشخص شده و راه‌های رسیدن به این اهداف در کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها تشریح شده است. همانطور که در کمیسیون‌ها هم تاکید کردم کلیه برنامه‌ها مبتنی بر اسناد بالادستی مانند اقتصاد مقاومتی تهیه شده که اقتصاد مقاومتی یک دارو برای بخش صنعت می‌باشد.

وزیر پیشنهادی صنعت و معدن گفت: در نوشتن این برنامه‌ها بهبرنامه‌های رئیس جمهور و خصوصا برنامه ششم توسعه توجه ویژه‌ای شده که از مهمترین تکیه‌گاه‌های نوشتن برنامه بوده است.

او با بیان اینکه ابتدائا لازم است گزارش مختصری از وضع اقتصاد مملکت بگویم،خاطرنشان کرد: سهم ما از کیک جهانی اقتصاد را تولید ناخالص کشور مشخص می‌کندکه موضوع قانع کننده‌ای نیست و اولین هدف ما افزایش این سهم از اقتصاد جهانی است. طبق گزارش بانک بین المللی پول در سال ۲۰۱۶ ایران بعد از ترکیه و عربستان در رتبه ۲۷ قرار دارد که باید با یک رشد افزاینده وضعیت را بهتر کنیم.

شریعتمداری تاکید کرد: بخش صنعت ۲۲.۵ درصد تولید ناخالص و ۳۴ درصد اشتغال را در اختیار د ارد که باید این آمار بهتر شود.

او با اشاره به رشد صنعتی کشور گفت: در سال‌های ۹۱ و ۹۲ رشد منفی ۴.۵ و ۱۰.۵ درصدی را داشته که آثار آن هم اکنون هم در بخش صنعت و معدن مشخص است اما طی سال‌های ۹۳ تاکنون رشد ما در این بخش مثبت ۶.۵ درصد بوده است و به گونه‌ای پیش می‌رویم که مشکلات کشور را جبران کنیم.

او یادآور شد: سهم ایران از ارزش افزوده کمتر از ۳۵ صدم درصد است که باید برای بهبود آن اندیشید در بخش صنعت و معدن ۴۹ هزار طرح نیمه تمام وجود دارد که ۱۱ هزار و ۲۰۰ طرح بالغ بر ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند که اولویت ما اتمام این طرح‌ها است که می‌تواند بالغ بر ۳۶۵ هزار اشتغال مستقیم به وجود آورد.

شریعمتداری تشریح کرد:‌از کل ۸۵ هزار واحد صنعتی ثبت شده ما نزدیک به ۸۱ هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط هستند که اهمیت واحدهای کوچک و متوسط را از این آمار می‌توان فهمید و برنامه دقیقی برای این بخش باید ارائه داد که من در برنا مه‌های خود به آ‌ن اشاره کردم.

وزیر پیشنهادی صنعت و معدن با اشاره به بخش معدن گفت: ما در این بخش ظرفیت‌های شناخته شده و شناخته نشده بسیاری داریم. از مجموعه ۹ هزار پروانه صادر در این بخش بیش از ۵ هزار مورد فعال هستند که کمتر از ۱۰ مورد از آنها معادن بزرگ هستند و ما بقی جزو معادن کوچک شمرده می‌شوند که احتیاج به کمک دارند. آنها از حیث فناوری و صنایع کناردستی دچار ضعف هستند که باید برای حل این مشکلات اقدام موثری صورت بگیرد.

او با اشاره به بازار تجارت جهانی گفت: سهم ما از تجارت کالا سه دهم درصد می‌باشد که شایسته کشور نیست. بخش‌هایی مانند فولاد خام، سیمان، مس و خودروی کشاورزی جزو صنایع پیشران می‌باشد که باید به آنها توجه شود و آنها را توسعه دهیم اما از آنجایی که بخش عمده‌ای از اینها متکی به منابع طبیعی هستند رعایت مسائل زیست محیطی را نیز باید مدنظر داشته باشیم.

ساعت ۱۰:۴۸

بازرگانی نیاز به معماری سازمانی دارد/ همه اعضای کمیسیون صنایع به اتفاق حامی شریعتمداری هستند

بازرگانی نیاز به معماری سازمانی دارد/ همه اعضای کمیسیون صنایع به اتفاق حامی شریعتمداری هستند

نماینده پیرانشهر تاکید کرد: بازرگانی نیاز به معماری سازمانی دارد که با توجه به توان شریعتمداری و با رای اعتماد به او می‌توانیم شاهد این موفقیت‌ها باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رسول خضری که در صحن علنی امروز به عنوان نماینده موافق با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت سخن می‌گفت، اظهار داشت: وزارت صنعت حوزه مهم تولید و اشتغال‌زایی کشور است که مشکل آن در داخل این وزارتخانه نیست بلکه خارج از آن است. ما باید با توجه به رفع مشکل صادرات، جذب سرمایه‌گذاری خارجی، حل مشکل مالیاتی و سیاست‌های شفاف بانکی همچنین حمایت بانک‌ها از صنایع این مشکلات را رفع کنیم.

او با اشاره به حضور شریعتمداری در معاونت اجرایی رئیس‌جمهور و توانمندی او خاطرنشان کرد: کمیسیون صنایع همگی به اتفاق حامی شریعتمداری هستند. بنابراین بنده مصمم شدم که دفاع قاطعی از ایشان داشته باشم.

نماینده پیرانشهر با اشاره به رتبه ۱۲۰ ایران در تجارت جهانی تصریح کرد: این رتبه اصلا خوب نیست که انتظار می‌رود با حضور آقای شریعتمداری رفع شود. همچنین رشد صنعت در سال ۹۵، شش و نیم درصد بوده و رتبه تجارت ایران منفی دو و نیم بوده است که اینها ارقام خوبی نیستند.

خضری خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر ۸۴ هزار شرکت صنعتی داریم که از این تعداد ۸۱ هزار شرکت کوچک و متوسط هستند که عمده اشتغال نیز مربوط به آنها است اما با ۱۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند. بنابراین انتظار می‌رود با حضور شریعتمداری این بخش متحول شود.

او با تاکید بر لزوم حمایت مجلس از تیم اقتصادی خاطرنشان کرد: باید در حوزه خارجی از این تیم حمایت شود که با رای بالا به ظریف می‌توانیم در حوزه تجارت خارجی موفق عمل کنیم. همچنین رای بالا به رحمانی‌فضلی می‌تواند تیم اقتصادی کشور را ارتقاء دهد. چناچه کرباسیان و شریعتمداری در اقتصاد و تجارت یکپارچه عمل کنند می‌توانند برنامه‌های مدون را پیاده کنند و در راستای تولید و صادرات بیشتر گام‌های موثری برداریم.

خضری با تاکید بر لزوم بهبود محیط کسب و کار و جذب سرمایه‌گذاری تصریح کرد: عدم پرداخت وام به صنایع و سود بالا معوقات بانکی بیشترین فرصت را از صنعت گرفته‌ است.

این نماینده مجلس ادامه داد:‌ شریعتمداری به اجرای واحدهای راکد و همچنین توسعه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، توریسم‌درمانی و همچنین آزاد شدن نرخ ارز، توسعه صادرات غیرنفتی پایبند است. ضمن اینکه بازرگانی نیاز به معماری سازمانی دارد که با توجه به توان ایشان و با رای اعتماد به او می‌توانیم شاهد این موفقیت‌ها باشیم.

ساعت ۱۰:۳۵

لاهوتی: تدبیری بیاندیشید نمایندگان در جریان فهرست اموال وزرا قرار بگیرند/ لاریجانی: مسئولان باید فهرست اموالشان را به رئیس قوه قضائیه بدهند

لاهوتی: تدبیری بیاندیشید نمایندگان در جریان فهرست اموال وزرا قرار بگیرند/ لاریجانی: مسئولان باید فهرست اموالشان را به رئیس قوه قضائیه بدهند

نماینده مردم لنگرود خواستار در جریان قرار گرفتن نمایندگان مجلس از لیست اموال وزرا شد و گفت: هم اکنون اعداد و ارقامی در فضای مجازی مطرح می‌شود که به نظر غیرواقعی می‌رسد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا مهرداد لاهوتی در جریان نشست علنی مجلس شورای اسلامی با استناد به اصل ۱۴۲ قانون اساسی اعلام کرد بنا بر این اصل قانون اساسی دارایی رهبر انقلاب، رئیس جمهوری ، معاونان رئیس جمهوری، وزرا، همسران و فرزندانشان پس از اتمام مسئولیت توسط قوه قضائیه مورد رسیدگی قرار می‌گیرد که بر خلاف حق افزایش نیافته باشد.

او گفت: در حالی که این بحث بسیار جدی است اعداد و ارقامی درباره اموال برخی وزرا عنوان می‌شود که معتقدم اعدادی غیرواقعی است.

سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی تاکید کرد: اصل ۱۴۲ قانون اساسی به این معنا نیست که ما نمایندگان مجلس محرم نباشیم بنابراین خواهشم این است که تدبیری اندیشیده شود تا در جریان بررسی‌های قوه قضائیه قرار بگیریم.

او خطاب به رئیس مجلس گفت: هم اکنون اعداد و ارقامی در فضای مجازی مطرح می‌شود که به نظر غیرواقعی می‌رسد بنابراین خواهشم از جنابعالی این است که اگر امکان آن وجود دارد تدبیری بیاندیشید که نمایندگان نیز در جریان فهرست اموال وزرا قرار بگیرند.

علی لاریجانی در پاسخ به تذکر این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه پیش از این چند مرتبه در این باره پاسخ داده است تصریح کرد: بنا بر قانون اساسی که به آن مسلط هستید، آنچه الزام آور است این است که مسئولان باید فهرست اموالشان را به رئیس قوه قضائیه بدهند و ایشان بررسی کنند که بر خلاف حق افزایش نیافته باشد.

او گفت: برخی از وزرایی که هم اکنون معرفی شده‌اند، سابقه وزارت داشتند که می‌توانیم در این رابطه از قوه قضائیه سوال کنیم و بعضی دیگر نیز در ابتدای کار هستند و سابقه‌ای از آنها ثبت نشده است که بخواهیم پیگیری کنیم.

لاریجانی در پایان تصریح کرد: آنچه در کانال‌های تلگرامی مطرح می‌شود، در سایر امور نیز وجود دارد. شما باید بین خود و خدایتان قضاوت کنید و قرار نیست به خاطر این کانال‌ها تصمیم‌گیری کنیم. بنابراین موضوع را بررسی کنید و به آن میزان که لازم است من پیگیری کنم انجام خواهم داد.

ساعت ۱۰:۲۵

می‌ترسیم مسئولیت‌های سیاسی گذشته شریعتمداری وقت او را بگیرید

می‌ترسیم مسئولیت‌های سیاسی گذشته شریعتمداری وقت او را بگیرید

نمایده مردم زابل گفت: می‌ترسیم درگیری‌های شما با مسئولیت‌های سیاسی قبل وقت شما را بگیرید، ما این هراس را داریم که تحت فشار بودن شما توسط افراد سیاسی در انتصاب نیروها، موجب شود تا شما دچار انحراف شوید و دولت در رفع بیکاری و فقر و ایجاد اشتغال باز بمانید.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، احمدعلی کیخا صبح امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و در جریان رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی در مخالفت با محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: تلاش آقای روحانی در اتخاذ رویکرد اعتدال و برای حاکمیت قانون، خردگرایی و تدبیر موجب شده است تا این دولت بتواند فرزندان امام و رهبری را زیر یک سقف جمع کند و مانع از شکاف بیشتر در میان نیروهای انقلاب شود.

مشکل اصلی کشور فقر و بیکاری است

او ادامه داد: کار ما به اینجا ختم نمی‌شود بلکه ما نمایندگان باید از طی درست مسیر از سوی دولتمردان مراقبت کنیم و نگذاریم راهی که آیت‌الله هاشمی به عنوان معمار اندیشه‌های اعتدالی آن را پایه‌گذاری کرده است، به شکست منجر شود.

نمایده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس خطاب به شریعتمداری اظهار داشت: شما رئیس ستاد آقای روحانی بودید و این مسئله منجر به حمایت از رئیس‌جمهور از شما، ارتباط با بخش‌های مختلف، ایجاد رابطه قوی با سایر وزرا می‌شود ولی این مسئله خود اولین آسیب است چراکهمشکل اصلی کشور فقر و بیکاری است و وزارت صنعت، معدن و تجارت یک دستگاه تخصصی است که باید بیشترین نقش را در این باره ایفا کند.

در دوران نعمت‌زاده در امور بازرگانی و تجاری غفلت شد

کیخا با بیان اینکه می‌ترسیممسئولیت‌های سیاسی قبلی شماوقت‌تانرا بگیرید، تصریح کرد: بیم این مسئله وجود داردکه تحت فشار نیروهای سیاسیشمادر انتصاب نیروها، موجب شود تا شما دچار انحراف شوید و دولت در رفع بیکاری و فقر و ایجاد اشتغال باز بماند.

او افزود: آقای نعمت‌زاده به خاطر تخصصی که در مدیریت صنعتی داشتند، در زمان ایشان به امور بازرگانی و تجارت کمتر توجه شد؛ هم‌اینک این نگرانی در مورد شما هم وجود دارد که تخصص شما در امور بازرگانی موجب عدم توجه به امور صنعتی و معدنی شود و در رسیدن به اهداف کشور غفلت کنیم.

وظیفه همه عمل به قانون است

کیخا با اشاره به مسئولیت پیشین شریعتمداری به عنوان معاون اجرایی رئیس‌جمهور تصریح کرد: شما در حوزه مسئولیت قبلی‌تان به عنوان معاون اجرایی کشور در حوزه واردات محصولات کشاورزی ورود کردید در حالی که تصمیم‌گیری در حوزه وزارت جهاد کشارزوی بود و موجب اختلاف در تنظیم بازار شد. اگر این مسئله صحت داشته باشد، این تصمیم برخلاف روح قانون‌گرایی موجود در دولت و تصمیم آقای روحانی است.

این نماینده مخالف شریعتمداری با بیان اینکه وظیفه همه عمل به قانون است، خاطرنشان کرد: اگر افراد در جایگاه قانونی خود عمل می‌کردند و حرف می‌زدند، بخش عمده‌ای از مشکلات مردم رفع می‌شد. وجود این روحیه در شما دخالت در امور دیگر دستگاه‌ها مانند وزارت کشاورزی را متحمل می‌سازد و به بخش کشاورزی صدمه می‌زند.

مانع طرح‌هایی شوید که موجب تخریب محیط زیست می‌شود

کیخا اضافه کرد: شما حق دارید اگر نظری دارید در قالب لایحه دولت پیشنهادات خود را با اقناع کارشناسی نمایندگان تصویب کنید ولی تا تصویب قانون جدید، همه باید به قانون پایبند باشند.

او با بیان اینکه موضع شما در خصوص مسائل زیست‌محیطی در توسعه صنعتی کشور مشخص نیست، ابراز داشت: با توجه به تاکید رئیس‌جمهور در شتاب بخشیدن به توسعه صنعتی کشور و برنامه شما، آیا ما شاهد عقب‌گرد در مسائل زیست‌محیطی خواهیم بود؟ مواضع شما باید در این حوزه روشن باشد و مانع از طرح‌هایی شود که موحب تخریب زیست محیطی مناطق می‌شود. بخشی از مشکلات کشور به دلیل انجام پروژه‌هایی که بیش از ظرفیت کشور و آن منطقه بوده و محیط زیست را به خاطر آن تخریب شده است.

خبری از توسعه کشور با این طرح‌ها نیست

نمایده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس با بیان اینکه امروز تجارت آب مجازی یکی از الگوهای توسعه کشور است، عنوان کرد: در برنامه‌های شما ردپایی از الگوهای نوین عملی در سال‌های پیشرو دیده نمی‌شود و اگر قرار باشد پاشنه بر همان روال قبلی باشد و بچرخد، خبری از توسعه کشور نیست. از یک طرف همه می‌گویند بحران آب در کشور وجود دارد و کشور با بحرانی جدی در این حوزه روبه‌رو است ولی کمتر در این باره در رابطه با جهت‌گیری صنعتی کشور دیده می‌شود.

کیخا با بیان اینکه رویکرد شما در توسعه تجارت با کشورهای همسایه روشن نیست، یادآور شد: ما چند سال قبل به پاکستان سفری کردیم. در آنجا سخنان و حرف دل طرف مقابل به صراحت این بود که نگاه شما به تجارت با غرب است و کمتر تمایل به ما دارید و می‌گفتند کالاهای ما از شرق کشور به ایران نمی‌آید بلکه به دوبی می‌رود و از دوبی به ترکیه می‌رود و سپس وارد ایران می‌شود.

اولویت شما باید تجارت با کشورهای همسایه باشد

او با یادآوری اینکه طرف پاکستانی می‌گفت ما کالاهای ایرانی را در بازار خود نمی‌بینیم، بیان کرد: بدون همسایه‌هایی توسعه‌یافته کشور ما توسعه را نخواهد دید. کشورهای همسایه نیز باید از توسعه و مزایای ما بهره‌مند شوند. اولویت شما باید تجارت با کشورهای همسایه باشد. واردات منابع خام از کشورهای همسایه نیز می‌تواند به ما کمک کند.

این نماینده مخالف شریعتمداری درخصوص برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در رابطه با توسعه صنایع خودروسازی گفت: معیار ما پس از انقلاب اسلامی درخصوص صنایع خودروسازی ایجاد اشتغال در کشور بوده است و به بهانه تولید خودرو ملی، این بخش به شدت مورد حمایت قرار گرفته است اما ما به این هدف نرسیدیم اما قبل از دستیابی به این اهداف، به مردم هزینه‌های زیادی را وارد کردیم.

مردم تا کی هزینهسیاست ناکارامد را در صنایع خودروسازی می‌دهند

کیخا ادامه داد: کشته شدن مردم به خاطر کیفیت پایین خودروها، مشکلات زیست‌محیطی، هزینه مصرفی سوخت بالا، محروم کردن مردم از خودروهای ایمن و با کیفیت و ده‌ها قلم هزینه ملموس و غیر ملموس هزینه این سیاست بدون هدفمند بوده است. سوال این است که تا چه زمانی این سیاست ادامه می‌یابد و مردم تا کی هزینه این سیاست ناکارامد را می‌دهند؟ استرالیا پس از صد نقش‌آفرینی در این حوزه به این جمع‌بندی رسیده است که صنایع خودروسازی خود را تعطیل کند چراکه با توجه به بازار جهانی باید آن را تعطیل و هزینه مصرفی آن را صرف بخش‌های دیگر بکند.

او با بیان اینکه استراتژی شما در توسعه صنعتی و تجاری در مناطق محروم مشخص نیست، اظهار داشت: آیا حرکت در همان مسیر گذشته است؟ اگر پاسخ مثبت است، فاتحه مناطق محروم خوانده است. بخشی‌نگری و قالب بودن نگاه‌های منطقه‌ای در نگاه مدیران کشور هم در دولت و هم در مجلس موجب عدم توازن در توسعه کشور شده است. در برخی از مناطق، این صنایع به جای آنکه نعمت باشند به نقبت تبدیل شده است و باید برای رفع مشکلات زیست محیطی و آب آنها هزینه‌های زیادی پرداخت شود اما در برخی از مناطق دریغ از یک واحد صنعتی و تجاری.

سرانه مصرف روزانه مردم استان سیستان و بلوچستان روزانه۱۵ لیتر آب شرب است

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اضافه کرد: با چنین نگاه‌های بخشی و منطقه‌ای هر فردی که دستی در کار داشته است، در مناطقی که ظرفیت وجود ندارد، انواع مناطق آزاد و ویژه تجاری را راه انداخته و در برخی از مناطق مانند زابل، اینچه‌برون و مرند دریغ از یک منطقه آزاد و ویژه تجاری.

کیخا خطاب به روحانی تصریح کرد: سرانه مصرف روزانه مردم استان سیستان و بلوچستان روزانه ۱۵ لیتر آب شرب است و این در حالی است که بیشترین رای داده شده به شما از سوی مردم همین است. این برخورد شایسته مردم استان سیستان و بلوچستان نیست. شما نسبت به این وضعیت مسئول هستید و باید با آن برخورد کنید. می‌ترسم غفلت از آنها هزینه‌های غیر قابل جبرانی را برای کشور به وجود آورد.

پس از چهار دهه فاقد استراتژی هستیم

او با اشاره به ضرورت انجام آمایش منطقه‌ای خاطرنشان کرد: اینکه پس از چهار دهه فاقد استراتژی هستیم، قابل قبول برای کارشناسان نیست. مقام معظم رهبری در گفت‌وگوی نوروزی گفتند این مشکلات را به پای نظام نگذارید بلکه مشکل مدیران است. لازم است یادآوری کنیم که کشور کره جنوبی مسیر توسعه خود را با ما شروع کرد و برخی از مدیران و مهندسان کره‌ای به ایران می‌آمدند تا کار را از ما یاد بگیرند ولی آنها جزو ۲۰ کشور توسعه یافته در کشور هستند ولی ما هنوز به اهداف خود نرسیده‌ایم.

ساعت ۱۰:۱۴

شریعتمداری متخصص و انقلابی مورد اعتماد نظام و رهبری است

شریعتمدار متخصص و انقلابی مورد اعتماد نظام و رهبری است/ برای برون رفت از شرایط فعلی نیازمند مدیری با تجربه و کارآزموده هستیم

نماینده مردم نهاوند با اشاره به قابلیت‌های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: شریعتمداری در دوره قبل موفق شد ۵۹۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کند و در شرایط فعلی با توجه به سند برنامه ششم که عنوان ایجاد یک میلیون فرصت شغلی وجود دارد، او می‌تواند به عنوان بخش پیشران در اقتصاد توفیقاتی را به دست آورد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، حسن بهرام‌نیا صبح امروز در جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم در موافقت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه نباید انتظار معجزه داشت گفت: علم با تدبیر نو، جهانی تازه می‌سازد و رویاها را واقعی می‌کند. ساختن دنیایی نو و پیشتاز معجزه نمی‌خواهد و تنها با دانش، نوآوری و مدیران با تجربه و متخصص می‌توان به آن دست یافت.

نماینده مردم نهاوند افزود: رای اعتماد شما عزیزان به کابینه دولت دوازدهم می‌ تواند در راستای چشم‌انداز ۲۰ ساله و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و کاهش اتکا اقتصاد به نفت و کاهش رکود و بیکاری و افزایش رشد اقتصادی و مبارزه با فساد به دولت کمک کند.

او افزود: یکی از شاخصه‌های فردی آقای شریعتمداری تخصص، تدین، تجربه و انقلابی بودن ایشان است که مورد اعتماد نظام و رهبری هستند.

بهرام‌نیا گفت: سوابق و مسئولیت‌های متفاوت ایشان از بدو انقلاب تاکنون و نیز مسئولیت نظارت و حسابرسی به نهاد رهبری و اینکه در دو دولت وزیر کارآمدی بودند نشان می‌دهد که قابلیت حضور در وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت را دارند.

نماینده مردم نهاوند گفت: اینکه برخی عنوان می‌کنند آقای شریعتمداری برنامه‌ای برای وزارت صنعت ندارد و یا اینکه این برنامه‌ها چقدر می‌تواند پشتوانه اجرایی داشته باشد جای سوال است زیرا ایشان در دوره اولی که به وزارت صنعت راه پیدا کردند با ۱۹۹ رای و در دوره دوم با ۲۱۵ رای به این سمت رسیدند.

او افزود: موضوعی که مهم است بحث توجه به معادن و صادرات مواد معدنی است.

او گفت: زنجیره معادن از تولید، سرمایه‌گذاری تا اشتغال مهم بوده و برای برون‌رفت از شرایط کنونی نیاز به مدیری باتجربه، کارآمد و کارآزموده است.

بهرام‌نیا خاطرنشان کرد: حمایت از بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری خارجی و دادن تسهیلات و امنیت برای سرمایه‌گذاری و اشتغال مهم است. ایشان در دوره قبل موفق شد ۵۹۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کند و در شرایط فعلی با توجه به سند برنامه ششم که عنوان ایجاد یک میلیون فرصت شغلی وجود دارد، آقای شریعتمداری می‌تواند به عنوان بخش پیشران در اقتصاد توفیقاتی را به دست آورد.

او گفت: حمایت از تولید داخلی و رونق بازارهای کشور، ارتقای کمی و کیفی تولیدات و رقابت‌پذیری در اقتصاد بازارهای جهانی و حمایت از صادرات با فناوری و نوآوری‌های روز حائز اهمیت است.

نماینده مردم نهاوند اظهار کرد: در حال حاضر ۶۸ نوع مواد معدنی با ۶۰ میلیارد تن ذخایر معدنی در کشور وجود دارد که باید این ظرفیت بالقوه بالفعل شود. فعال کردن بخش معدن با ارزش افزودده می‌تواند چرخه اقتصاد ملی را تا سه برابر ارزش افزوده اکنونی ارتقاء دهد و ما از آقای شریعتمداری انتظار داریم تا درخصوص توجه به معادن در مناطق محروم کوتاهی نکند.

ساعت ۱۰:۰۳

شریعتمداریتنها وزیری است که اهداف خود را به صورت کمی ارائه کرده است

شریعتمداری به اقتصاد مقاومتی اعتقاد راسخ دارد/ او تنها وزیری است که اهداف خود را به صورت کمی ارائه کرده است

نماینده مردم اراک با تاکید براینکه وزیر پیشنهادی صنعت و معدن تنها وزیر است که اهداف خود را به صورت کمی ارائه کرده است، گفت: آقای شریعتمداری به اقتصاد مقاومتی اعتقاد داشته و توجه خاصی به سرمایه‌گذاری خارجی و استفاده از کنسرسیوم‌های خارجی دارد.

به گزارش ایلنا، سید مهدیمقدسی در نطق خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی صنعت و معدن گفت: کمیسیون صنعت و معدن متفق القول از آقای شریعتمداری دفاع می‌کند. ایشان به اقتصاد مقاومتی اعتقاد دارد و توجه خاصی به سرمایه‌گذاری خارجی و استفاده از کنسرسیوم‌های خارجی دارد. همچنین به اقتصاد دریا و برنامه ششم اعتقاد راسخی دارد.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه کمیسیون صنعت و معدن با وزیر پیشنهادی صنعت و قول‌هایی که شریعتمداری داده است، خاطرنشان کرد: قرار شده است که آقای شریعتمداری به این بخش و رفع موانع تولید و کسب و کار و همچنین به جوان‌گرایی و استفاده از زنان توجه خاصی کند. ایشان تنها وزیری بودند که اهداف خود را به صورت کمی ارائه دادند اما باید از تلاش‌های آقای نعمت‌زاده نیز تشکر کرد.

او افزود: اگر رئیس جمهور مرا به عنوان وزیر معرفی می‌‌کرد من برنامه ششم را سرلوحه خود قرار می‌دادم. نمایندگان از وزیر صنعت انتظار تحول عظیمی را دارند. ما در انتخابات از آقای روحانی حمایت کردیم و الان هم طبق وظیفه شرعی خود به وزرا رای می‌دهیم اما در آینده مو به موی برنامه آنها را مطالبه می‌کنیم زیرا ما نمایندگان مردم هستیم و باید حافظ حق آنها باشیم. امیدوارم وزیر پیشنهادی همچون گذشته روسفید و موفق باشد.

ساعت ۹:۴۷

شریعتمداری با جریان‌های مختلف سیاسی ارتباط مناسبی دارد/ ترجیح او منافع ملی خواهد بود

شریعتمداری با جریان‌های مختلف سیاسی ارتباط مناسبی دارد/ ترجیح او منافع ملی خواهد بود

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی ابراهیمی نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت تجمیع شده از چهار وزارتخانه است که برخواسته از سیاست‌های اصل ۴۴ برنامه توسعه و اقتصاد مقاومتی است.

او افزود: در حال حاضر ۲۲.۵ درصد سهم تولید ناخالص ملی مربوط به وزارت صنعت است و ۷ میلیون نفر در این حوزه اشتغال دارند که حاکی از اهمیت حوزه اشتغال است.

ابراهیمی تصریح کرد: شریعتمداری اهل کار، تجربه و با درایت بوده و رهروی ولایت و فردی محبوب است و خدمات او بر کسی پوشیده نیست.

او با اشاره به فعالیت‌های شریعتمداری طی دوران گذشته تصریح کرد: او در دولت کارگزاران قائم مقام وزیر بازرگانی، عضو هیات امنای ستاد اجرایی فرمان امام، نماینده ایران در WTO، ۸ سال وزیر بازرگانی در دولت اصلاحات و معاونت اجرایی رئیس جمهور را در کارنامه خود دارد و از جمله خصوصیات اخلاقی و عملکردی او این است که با جریانات سیاسی ارتباط مناسبی دارد که شرایط خوبی را برای فعالیت در حوزه وزارت صنعت فراهم می‌کند. ضمن اینکه در حوزه بازرگانی و اقتصادی باتجربه است و با به کارگیری افراد شایسته در حوزه صنعت در جهت اهداف تعیین شده و اقتصاد مقاومتی موفق خواهد بود.

نماینده شازند با اشاره به اینکه شریعتمداری در زمینه دخالت تشکل‌ها و صنوف بازار در فعالیت‌های اقتصادی پیش‌قدم بوده است، تاکید کرد: او مورد تایید اصناف و اتحادیه‌ها است که این خود زمینه‌ساز ایجاد اشتغال در حوزه تولید ملی می‌شود و همچنین در زمینه رقابت‌پذیری و کیفی‌سازی رعایت استاندارد ملی در بخش اساسی داشته است.

ابراهیمی یادآور شد: شریعتمداری روحیه کار با افراد خبره را دارد و اهالی فن در حوزه صنعت نسبت به وزارت او ابراز تمایل کرده‌اند، به طوری که زمانی که در سمت معاونت اجرایی حضور داشت با توجه به برقراری ارتباط با ایرانیان خارج از کشور زمینه حضور و سرمایه‌گذاری در ایران را فراهم کرد.

این نماینده مجلس همچنین گفت: او به اقتصاد مقاومتی و سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و همچنین کاهش سهم دولت، بهبود فضای کسب و کار، جلوگیری از خام‌فروشی، رعایت مباحث زیست‌محیطی، جلوگیری از فساد و پیگیری الحاق به سازمان تجارت جهانی و نیز صادرات غیر نفتی و توسعه اشتغال پایدار توجه دارد.

او تاکید کرد: ۷۰ درصد برنامه‌های شریعتمداری با وظایف قانونی و بالادستی منطق بوده و ۳۰ درصد آن نیز همسو است.

نماینده شازند خطاب به شریعتمداری اظهار داشت:‌ شما در وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت در دولت دوازدهم با مشکلات زیادی که براساس سیاست‌های اشتباه گذشته بوده، مواجه خواهید بود که باید در جهت رفع آنها گام بردارید. باید شاخص‌های بین‌المللی در حوزه اقتصاد کشور ارتقاء یابد که از جمله آنها اینکه شاخص کسب و کار ایران در سطح جهان ۱۲۰، رقابت‌پذیری ۷۶ بوده که ارقام مناسبی نیستند. همچنین سهم ۳ درصدی ایران در تجارت جهانی زیبنده نیست که باید اتفاقات خوبی در این زمینه رخ دهد.

ابراهیمی بیان کرد: واردات بی‌رویه و قاچاق عرصه را تنگ کرده است که باید با نگرش اقتصاد صادرات‌محور این رویه را تغییر دهیم. همچنین تاکنون خصوصی‌سازی‌ها واقعی نبوده و بعضاً به شبه‌دولتی‌ها و یا تامین اجتماعی واگذار شده و اگر به اشخاص هم واگذاری‌ صورت گرفته باشد با رانت بوده است.

او با اشاره به استقرار نامناسب برخی صنایع از جمله فولاد مبارکه ذوب‌آهن اصفهان، پالایشگاه و پتروشیمی شازند، تصریح کرد: بسیاری از صنایع و پالایشگاه‌ها متناسب با ظرفیت‌های تامین آب و یا همسو با سیاست‌های زیست محیطی نبوده‌اند که باید این رویه تغییر کند. همچنین باید به خودروسازی ورود جدی داشته باشیم. اگر تولید خودرو فقط جهت تامین نیاز بازار داخلی باشد هیچ‌گاه کیفیت‌ها مناسب نخواهد شد. بلکه باید تولید جهت ورود به بازار جهانی باشد تا مردم مجبور به تحمل این وضعیت خودروها نباشند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه یکی از راهکارهای کاهش وابستگی به نفت توجه به صادرات‌محور شدن است خاطرنشان کرد: امیدوارم آقای شریعتمداری در این زمینه و همچنین تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گام‌های اساسی بردارند.

او تصریح کرد: بنده با مرور کارنامه و درایتی که از آقای شریعتمداری سراغ دارم می‌دانم که ترجیح ایشان به منافع ملی خواهد بود بنابراین با وزارت ایشان موافق هستم و استدعا دارم با رای بالا به او فرصت رشد و تحول در حوزه صنعت فراهم شود.

ساعت ۹:۳۵

رایزن‌های اقتصادی از اتاق‌های اصناف، بازرگانی و تعاون انتخاب شوند

رایزن‌های اقتصادی از اتاق‌های اصناف، بازرگانی و تعاون انتخاب شوند/ چه کسی باید به فکر تولیدکنندگان مظلوم باشد؟

شهباز حسن‌پور بیگلری نماینده مردم سیرجان و بردسیر نماینده مخالف وزیر پیشنهادی وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت در کابینه دولت دوازدهم صبح امروز در جلسه بررسی صلاحیت‌ وزرا در مجلس اظهار داشت: مخالفت بنده از نوع سیاسی و جناحی و حزبی نیست و تنها در راستای مجلس پرسشگر و دولت پاسخگو است.

او افزود: روی سخن من با آقای جهانگیری است که بهتر از هر کسی با حوزه صنعت، معدن و تجارت آشنایی دارد و از ایشان انتظار می‌رفت تیم اقتصادی‌ را به مجلس معرفی کند که هماهنگ‌تر از تیم کنونی باشد.

حسن‌پور ادامه داد: با توجه به برنامه‌هایی که ارائه شد، قرار بود ایران در سال ۱۴۰۴ به اوج ترقی و پیشرفت دست یابد و رتبه اول منطقه را به دست آورد. آیا اکنون ایران با توجه به شرایط کنونی می‌تواند به جایگاه برتر منطقه برسد.

این نماینده مجلس ادامه داد: موضوع بعدی بحث اقتصاد مقاومتی است که تنها نسخه نجات ایران اسلامی محسوب می‌شود. برای ایجاد یک میلیون شغل در کشور هماهنگی دولت و مجلس و عزم ملی راهگشا است. ضمن آنکه سایر دستگاه‌ها از دستگاه قضا تا نیروهای مسلح برای اجرای فرمان امام باید هماهنگ شوند.

او افزود: اولین وزارتخانه‌ای که باید به میدان بیاید، وزرات صنعت، معدن و تجارت است تا بتواند وضعیت اسف‌بار بازار را کنترل کند.

حسن‌پور با اشاره به تعطیلی ده‌ها هزار مغازه گفت: چراغ این مغازه‌ها امروز خاموش شده این در حالی است که اگر کارمندی در کشور حقوق عقب‌مانده داشته باشد، این موضوع را در بوق می‌کند.

او گفت: موضوع امروز ما بحث واردات بی‌رویه نیست. مشکل اصلی بحث صادرات است و اینکه باید مشخص شود برای صادرات و نقدینگی در بازار چه اقداماتی انجام می شود. هیچ تسهیلات ویژه‌ای به اصناف کشور که تولیدکنندگان واقعی هستند داده نمی‌شود. ضمن آنکه یارانه تولید و جایزه صادراتی نیز بسیار کمرنگ شده است.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر ادامه داد: از یارانه تولید ریالی به تولیدکنندگان پرداخت نشده و چه کسی باید به فکر تولیدکنندگان مظلوم باشد.

او گفت: بدترین شرایط در بخش اصناف تولیدی-توزیعی کشور است که مجبور به پرداخت مالیات هستند.

این نماینده مجلس با اشاره به جایگزینی درآمدهای نفتی گفت: در بخش معدن اتفاقی رخ نداد. این در حالی است که با رونق بخشی به این حوزه می‌توان نرخ بیکاری ۲۵ درصدی را کاهش داد.

او گفت: معادن بزرگ در اختیار دولت هستند که خلاف اصل ۱۴۴ قانون اساسی است. معادن خصولتی‌اند و مردم جایگاهی به عنوان سرمایه نظام در آن ندارند. امروز ۲۰۰ معدن تعطیل شده در کشور داریم. این درحالی است که اگر در بخش واردات ماشین‌آلات سنگین تسهیلاتی به وجود می‌آمد و مجوزها به جای زمان طولانی در زمان کوتاه‌تری ارائه می شد مشکل معادن حل می‌شد.

نماینده بردسیرافزود: آقای شریعتمداری باید به صورت شفاف بیان کند چه تصمیماتی برای معدن اتخاذ خواهند کرد.

حسن‌پور ادامه داد: در حوزه رایزنی‌های اقتصادی هیچ سازوکار مناسبی وجود ندارد و استراتژی مشخصی نیست. این در حالی است که انتصاب رایزن‌ها باید به اتاق‌های اصناف، بازرگانی و تعاون واگذار شوند.

او گفت: بنده در یکی از سفرهایم به خارج از کشور متوجه شدند که این رایزن اقتصادی نه تنها با شرکت‌های بزرگ این کشور ارتباطی برقرار نکرده بلکه تنها راه مدرسه فرزند خود و مسیر سفارت را می‌داند و ۱۰ اقتصاددان برتر این کشور را نمی‌شناسد و جای تاسف دارد.

حسن‌پور با اشاره به کمبود آب در کشور گفت: ۷.۵ میلیون تن فولاد روی زمین مانده و باید در خصوص آب تدبیری درست اندیشیده شود. انسجام و هماهنگی بین وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، کار، رفاه و جهاد کشاورزی و وزارت اقتصاد باعث خواهد شد تا مشکل اشتغال در کشور حل شود.

او افزود: همچنین در خصوص شهرک‌های صنعتی باید گفت هم اکنون ۲۰ درصد از واحدهای شهرک‌های صنعتی فعالند و قیمت زمین در این شهرک‌ها به حدی بالا است که کسی توانایی خرید آن را ندارد. این در حالی است که باید زمین به صورت رایگان در اختیار فعالین اقتصادی قرار گیرد تا بتوانند خدمات خود را ارائه دهند.

ساعت ۹:۰۰

ابطحی:‌ درباره معرفی سرپرستوزرات علومشورای نگهبان استفساریه بدهد/ لاریجانی: عدم معرفی هیات وزیران به طور کامل یک استثنا است

ابطحی:‌ درباره امکان معرفی سرپرست برای وزرات علوم از شورای نگهبان استفساریه دریافت کنید/ لاریجانی: عدم معرفی هیات وزیران به طور کامل یک استثنا است

محمدجواد ابطحی در جریان نشست علنی امروز مجلس در اخطاری با استناد به اصل ۸۷ قانون اساسی خطاب به رئیس مجلس گفت: صحبت‌های جناب عالی درباره اینکه دولت می‌تواند در شرایط اضطرار به جای معرفی وزیر سرپرست معرفی کند، قابل تامل است.

او با استناد به اصل ۱۳۵ قانون اساسی تاکید کرد: آنچه ذیل این اصل در مورد اینکه رئیس جمهوری می‌تواند برای وزارتخانه‌ای سرپرست معرفی کند، مطرح می‌شود مربوط به زمانی است که کابینه تشکیل شده باشد چرا که در این اصل آمده رئیس جمهوری می‌تواند به جای وزرایی که استیضاح شده یا مجلس به آنها رای اعتماد نداده، سرپرست معرفی کند.

این نماینده اصولگرای خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی همچنین با استناد به مواد ۲۰۴ و ۲۰۶ آیین نامه داخلی مجلس گفت: این مواد تاکید بر هیات وزیران دارد و همچنین در اصل ۱۳۷ قانون اساسی نیز که مربوط به مسئولیت مشترک هیات وزیران است بر این مساله تاکید شده و علاوه بر این باید در نظر بگیریم هنگامی که قرار است به وزیر آموزش و پرورش رای بدهیم طبیعتا باید ترکیب کابینه را در نظر داشته باشیم و هنگامی که وزیر علوم معرفی نشده، چگونه می‌توانیم به وزیر آموزش و پرورش رای بدهیم.

عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس خاطرنشان کرد: رئیس جمهوری باید هیات وزیران را معرفی می‌کرد. ممکن بود حین معرفی یک نفر فوت کند یا تصادف کند که البته این استثنا است و نباید استثنا را قاعده قرار داد.

ابطحی خطاب به رئیس مجلس گفت: با این حساب راه و چاره این است که اگر جنابعالی بر نظرتان اصرار دارید لازم است استفساریه فوری از شورای نگهبان دریافت شود.

او همچنین به انتشار برخی حواشی در مورد وزیر پیشنهادی مخابرات در رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: این افتخار است که کسی سرباز گمنام امام زمان باشد.

علی لاریجانی در واکنش به این تذکر اعلام کرد: درباره اینکه می‌گویید عدم معرفی هیات وزیران به طور کامل یک استثنا است باید بگویم که کاملا درست است اما باید ببینیم اگر این استثنا رخ داد چه کنیم.

او با اشاره به نطق رئیس جمهوری در روز نخست بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی یادآور شد: آقای روحانی گفته‌اند که شب قبل وزیری که انتخاب کردیم، استفعا داد. این استثنا است. همه وزرا که استعفا نمی‌دهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: سوال این است که نصاب «هیات وزیران» در قانون اساسی چیست. در قانون اساسی بر لزوم تشکیل «مجلس شورای اسلامی» تاکید شده است آیا منظور تمامی ۲۹۰ نماینده است یا اینکه نصابی وجود دارد. اگر در ترکیب هیات وزیران یک نفر غایب بود نمی‌توان به آ‌ن «هیات وزیران» اطلاق کرد. علی القاعده می‌توانیم بپذیریم.

لاریجانی در عین حال تصریح کرد: البته من مخالف نظر شما نیستم و حتی می‌توان از شورای نگهبان نیز سوال کرد اما فی الحال باید خودمان تصمیم بگیریم.

ساعت ۹:۰۰

۱۹ میلیون نفر در بد مسکنی مطلق زندگی می‌کنند/ جلوی شهرفروشی در ایران را گرفتیم

 ۱۹ میلیون نفر در بد مسکنی مطلق زندگی می‌کنند/ جلوی شهرفروشی در ایران را گرفتیم

عباس آخوندی صبح امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و در جریان رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم، در تشریح برنامه‌های خود برای وزارت راه و شهرسازی و دفاع از آن، با تبریک سالروز ورود آزادگان به کشور و تشکر از مجلس برای رسیدگی به صلاحیت وزرا طی روزهای گذشته گفت: از ۱۳۲ نماینده‌ای که برای دفاع از من ثبت نام کرده و کسانی که از من دفاع کرد‌ه‌اند و همچنین کسانی که در مخالفت با من رنج نقد را به جان خریدند، تشکر می‌کنم.

او با بیان اینکه برنامه وزرا همان برنامه پنج ساله ششم است که در مجلس به تصویب رسیده و وزرا باید برای اجرای آن برنامه داشته باشند، اظهار داشت: با توجه به مسائل مطرح شده در حوزه مسکن ابتدا در این باره سخن می‌گویم. بخش مسکن دست‌کاری‌شده‌ترین بخش در اقتصاد ملی ایران است. تعداد خانوار موجود در ایران، حدود ۲۴ میلیون و ۱۹۰ هزار مسکن است و ما حدود تعداد ۲۵ میلیون و ۴۰۰ هزار خانه داریم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ادامه داد: بیشتر از خانوار در کشور، خانه داریم ولی این آمارها نشاندهنده وضع مسکن خوب است؟ قطعا خوب نیست.

آخوندی با بیان اینکه آمار سال ۹۵ نشان می‌دهد دو میلیون و ۵۸۷ هزار خانه داریم که ظرف پنج ساله کشور دو میلیون خانه خالی در کشور افزوده شده است، تصریح کرد: دو میلون و ۱۰۰ هزار خانه به عنوان خانه دوم در کشور وجود دارد. مجموع این خانه‌های خالی و خانه‌های دوم نشان می‌دهد حدود ۴۷۰ میلیارد دلار ثروت کشور در قالب خانه‌های خالی و خانه‌های دوم اتلاف شده است. این وضعیت بازار دست‌کاری‌شده مسکن در ایران است.

او افزود: در سال ۹۲ نسبت به سال ۸۴ قیمت زمین در تهران ۹ برابر افزایش یافته و قیمت آپارتمان نیز شش برابر شده است در حالی که شعار دولت قبل حذف قیمت زمین از آپارتمان بود. ۱۹ میلیون نفر در بد مسکنی مطلق زندگی می‌کنند.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با اشاره به تراکم‌فروشی و خانه‌سازی انبوه در منطقه ۲۲ تهران خاطرنشان کرد: عید نوروز با آقای جهانگیری در حال رفتن به سمت کرج بودیم. به ایشان خانه‌سازی‌ها و آپارتمان‌سازی‌های دو طرف بزرگراه همت و منطقه ۲۲ را نشان دادم. تمام خانه‌ها خالی است و به تعداد خانه‌های خالی در حال افزوده شدن است.

آخوندی با بیان اینکه ۳۱ هزار خانه خالی در تهران وجود دارد، ابراز داشت: وجود این میزان از خانه در کشور، اتلاف منافع مالی است. قطبی شدن شهر نسبت به شمال و جنوب شهر بیش از ۱۲ برابر شده است. آیا این قطبی شدن همان عدالت اجتماعی است که ما در انقلاب و جمهوری اسلامی به دنبال آن بودیم؟‌

او با بیان اینکه بانک مسکن برای یارانه‌های مسکن بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان ادعای مطالبه از دولت کرده است، عنوان کرد: ما باید برای خروج از این وضعیت کاری می‌کردیم. این وضعیتی است که من در سال ۹۲ مسئولیت این وزارتخانه را برعهده گرفتم. آیا این اتفاق تصادفی است یا نتیجه سوداگری و فساد بازار ساختمان در ایران است؟

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در پاسخ به این انتقاد که برای جلوگیری از برج‌سازی چه کردید؟ یادآور شد: برای جلوگیری از برج‌سازی، جلوی شهرفروشی در ایران را گرفتیم. ما جلوی مجوزفروشی و تراکم‌فروشی را در ایران را گرفتیم. هم‌اینک تورم مسکن از تورم عمومی کشور هم پایین‌تر است. اگر قیمت زمین رشد نکرده است، به خاطر آن است که جلوی فساد را گرفتیم. وزارت راه و شهرسازی در مقابل شهرفروشی در ایران ایستاد.

او ادامه داد: وضعیت مسکن در این شرایط امکان پذیر نبود. اینکه همزمان با تورم ۵۰ درصدی در این حوزه ، شهرفروشی، بحث خانه اولی‌ها، بافت‌های فرسوده و ... رشد مسکن ادامه پیدا کند.

او تاکید کرد: آیا در این شرایط تداوم رشد افتخارآمیز است؟ بنده هیچ تمایلی ندارم در این افتخار نقشی داشته باشم.

آخوندی با اشاره به چهار گروه که در حوزه مسکن مشکل دارند اظهار د اشت: معتقدم اصلی‌ترین مخاطبان مسکن خانه اولی‌ها، حاشیه‌نشین ها با جمعیت ۱۱ میلیون نفر، بافت فسروده با جمعیت ۸ میلیون نفر و گروه‌های کم درآمد هستند. حال اینکه آیا مسکن مهر توانست پاسخ این چهار گروه را بدهد.

وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم با تاکید بر این پاسخ نیاز مسکن در بافت فرسوده در پرند و پردیس نبود، ادامه داد: آیا مسکن مهر توانست مساله خانه اولی‌ها، بافت فرسوده و حاشیه نشینی را حل کند؟

او افزود: آیا ادامه پروژه مسکن مهر که هزینه ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی برای دولت داشت منطقی است؟ آیا می‌خواهیم این پروژه ادا مه پیدا کند؟

آخوندی تاکید کرد: بنده در چهار سال گذشته در سخت‌ترین شرایط قرار گرفتم و متعهد بودم که خانه به خانه تعهدات دولت قبل را انجام دهم و در این سال‌ها ۹۰۰ هزار واحد مسکونی با تکمیل تمام امکانات روبنایی و زیربنایی به متقاضیان تحویل داده‌ام.

او گفت: این در حالی بود که همین نماینده‌های مجلس برای تحویل ناقص مسکن مهر در دولت قبل اعتراض داشتند اما تمام تلاش بنده این بود که واحدها را به صورت کامل تحویل دهم.

وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم تاکید کرد: من هم می‌توانستم وزیر محبوب باشم و هر روز یک بار می‌توانستم در مراسم افتتاح مسکن مهر حضور داشته باشم اما این کار را نکردم و معروف شدم به وزیری که با مسکن مهر بی‌مهری می‌کند.

او تاکید کرد: اما در این شرایط تمام واحدها را در بهترین وضعیت ممکن تحویل داده‌ام و باقی واحدها را هم با همین روند به متقاضیان تحویل می‌دهم.

آخوندی ادامه داد: از تمام فرصت‌های تبلیغاتی که وجود داشت استفاده نکردم به خاطر اینکه نشان دهم نباید پروژه مسکن مهر ادامه داشته باشد حال آیا شما وزیری می‌خواهید که به این وضعیت موجود ادامه دهد و محبوب باشد؟

وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم برای وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه معتقدم در حوزه مسکن نیاز به اصلاحات ساختاری وجود دارد ادامه داد: از پشت همین تریبون بارها مقامات و مسئولین گفته‌اند که کشورمان چقدر با مشکلات ساختاری مواجه است و این مشکلات باید حل شود و من هم در همین سمت قرار گرفته‌ام.

آخوندی افزود: باید به سمت اصلاح بافت فرسوده، حل حاشیه نشینی و رفع مشکل خانه اولی‌ها برویم. بنابراین نیاز به وزرایی داریم که از خودشان بگذرند . بنده برای اصلاح ساختار حوزه مسکن نترسیدم و جلوی سوداگران و شهرفروشان از هیچ کسی نترسیدم.

او ادامه داد: در این مسیر هزاران تهمت به بنده زدند و در جلسه استیضاح من مدعی شدند که مالک ۱۲۰ شرکت هستم. آیا تهمتی از این بزرگتر وجود دارد؟ هیچ یک ازاین تهمت‌ها که به من زدند صحت نداشت و این موضوعات در مراجع قضایی مطرح شد و حتی یک مورد هم به اثبات نرسید.

آخوندی با بیان اینکه می‌خواهم شهرفروشی را متوقف کنم و مشکلات حاشیه نشینی و بافت فرسوده را حل کنم اظهار داشت: تاکنون دو هزار و ۷۰۰ محله بدمسکن شناسایی شده است و برای رفع مشکلات این محله‌ها ۱۰ برنامه ۱۰ ساله تدوین کرده‌ایم و هر سال ۲۷۰ محله را احیا می‌کنیم. باید توجه داشته باشیم مساله هر محله با محله دیگر متفاوت است و نمی‌توانیم یک نسخه برای رفع مشکلات تمام محله‌های بافت فرسوده داشته باشیم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت دوازدهم با اشاره به اظهارات رئیس جمهوری درباره بافت فرسوده گفت: بسیار خوشحالم که رئیس جمهوری درباره بافت فرسوده صحبت می‌کند و این می‌تواند پشتوانه دولت بعد باشد.

او با اشاره به مسئله پس‌انداز، بیان کرد: بیش از ۴هزارو ۵۰۰ میلیون تومان در بافت‌های فرسوده و حاشیه‌ای تجهیز منابع کردم. تاثیرات هشت درصدی بدون اینکه از دولت تقاضای یک ریال یارانه کرده باشم صورت گرفته‌ است. آیا خوب است که یارانه را به گونه‌ای استفاده کنیم تا ۱۰ سال دیگر دولت به بخش مسکن بدهکار باشد؟ باید به دنبال راهکارهای درازمدت برویم و تمام بحث من تمرکز در بخش مسکن بافت‌های حاشیه‌ای است.

او افزود: خوشبختانه نمایندگان در برنامه ششم بافت فرسوده مسکن را در نظر گرفتند و برای آن ردیف تعیین کردیم. من وقتی آمدم در زمینه بافت فرسوده ۳۷ میلیارد تومان اعتبار در کل کشور بود و معتقدم مسئله مسکن را نمی‌توان در بیابان‌ها حل کرد و باید در درون بافت مسئله مسکن حل شود.

آخوندی در رابطه با مسکن اجتماعی گفت: در این بحث به دنبال این هستیم که افراد کم ‌درآمد در کجا قرار دارند که یا زیر نظر کمیته امداد امام، بهزیستی و یا سازمان تامین اجتماعی بنیاد مسکن هستند. ما بنیاد مسکن و حساب ۱۰۰حضرت امام را مدنظر قرار دادیم تا سالی صدهزار مسکن اجتماعی را تولید کنیم و دولت زمینه تسهیلات و امکانات می‌دهد و این در هیات وزیران و برنامه ششم به تصویب رسید و با توجه به حصول هزاران تعهدی که در بخش مسکن مهر بود، متعهد شدیم همزمان با مسکن مهر بتوان این دو پروژه را انجام داد و خوشبختانه اکنون انجام شده است.

آخوندی ادامه داد: با توجه به بحث حمل و نقل در ایران، ۲۱۷ هزار کیلومتر راه روستایی آزاد‌راه داریم که کل ریل فرعی و اصلی کشور ۱۳ هزار کیلومتر است. در سال گذشته حدود ۴۲۸ میلیون تن بار جابجا شده است که ۴۰ میلیون تن برعهده ریل بوده است و در سال گذشته رکورد حمل و نقل ریلی زده شده است که نسبت به سال ۹۲ سی درصد رشد داشته‌ایم.

وزیر پیشنهادی راه وشهرسازی اظهار داشت: سالانه ۷۰۰ میلیون سفر از حاشیه به تهران صورت می‌گیرد که ۲ درصد برعهده ریل است و ما در برنامه ششم مکلفیم که ۳۰ درصد بار به حمل و نقل بر روی ریل گذاشته شود. یعنی ۴۰ میلیون تن حمل و نقل ریلی در ۱۴۰۰ باید به ۲۰۰ میلیون تن برسد که بیش از ۶ درصد رشد داشته باشد. که اگر مجلس به کمک دولت بیاید این مسئله حتماً محقق خواهد شد.

او ادامه داد: کل میانگین توسعه خطوط ریلی قبل از این دوره سالانه ۱۸۰ کیلومتر بوده که امیدواریم ۱۸۰۰ کیلومتر خط ریلی را مورد بهر‌ه‌برداری قرار دهیم که یک اتفاق بزرگ در صنعت حمل و نقل ریلی است که هیچ گاه چنین اتفاقی در صنعت نیفتاده است.

آخوندی در رابطه با چگونگی انجام این مسئله گفت: از طریق تامین مالی بین‌المللی این کار را انجام خواهیم داد. درمدت تصدی‌ در وزارت راه و شهرسازی قطار تهران – اصفهان، از طریق تامین مالی بین‌المللی و قطار تهران- مشهد به مبلغ ۲ میلیارد دلار از طریق چینی‌ها تامین مالی شد و برای اولین بار از هندی‌ها برای توسعه چابهار تامین اعتبارگرفته شد و برای خط چابهار به سمت اصفهان و قطار زابل- بیرجند- مشهد با هندی‌ها در حال مذاکره هستیم و خط آهن اصفهان به اهواز با کره‌ای‌ها بیش از ۳.۵ میلیارد پیشنهاد گرفتم.

او افزود: به برکت استفاده از برجام بیشترین وزارتخانه‌ای که استفاده کرد وزارت راه و شهرسازی بود و استفاده از منابع بخش خصوصی از جمله مواردی است که در آن فعالیت داشته‌ایم. میزان آزادراه‌ها در حال حاضر ۲هزار و ۲۳۰ کیلومتر است که به ۵ هزار کیلومتر می‌رسد وباید ۳ هزار کیلومتر آزادراه جدید بسازیم.

آخوندی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: شما بهتر می‌دانید وضع بودجه چگونه است اما وزارتخانه‌ای که من در آن بودم تنها وزارتخانه‌ای بود که از بودجه بین‌المللی استفاده کرد. ما با بخش خصوصی نیز تعاملات خوبی داشتیم.

او در ادامه افزود: بخش خصوصی در سال ۲۸ هزار میلیارد تومان قرارداد با ما امضا کرد که وضعیت موجود را بهبود بخشیدیم. همچنین ۱۳ هزار میلیارد تومان دیگر نیز در هیات وزیران نیز به تصویب رسیده که مجموع این دو تا ۴۵ درصد بودجه وزارتخانه را تشکیل می‌دهد.

وزیر راه، مسکن و شهرسازی پیشنهادی برای دولت دوازدهم اعلام کرد: ۶۰ هزار میلیارد تومان توافق دیگر صورت گرفته است. تاکنون زیرساخت‌ها برای ایران در بخش جاده و ریل بوده اما ما این امر را به بخش‌های دیگر گسترش دادیم.

او با اشاره به اقدامات انجام شده در وزارت راه، مسکن و شهرسازی بیان کرد: فرودگاه شیراز با سرمایه‌گذاری ۲۸۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی حال و روز خوبی دارد. در ترمینال سلام فرودگاه بین‌المللی امام خمینی ما ۵۵ میلیارد تومان با بخش خصوصی قرارداد داریم.

او ادامه داد: همکاران ما به بخش بنادر اشاره کردند. باید بگویم ۴۲۰ میلیون دلار توسط بخش‌های غیر دولتی در بنادر سرمایه‌گذاری شده که ظرفیت این بنادر را از ۲.۵ به ۸.۵ افزایش داده است. این کار بزرگی است که در طی این چهار سال انجام شده است.

آخوندی ادامه داد: توسعه حمل و نقل ریلی بسیار گسترش پیدا کرده است. در چند ماه آینده ما راه نقاب به اسفراین را بهره‌برداری خواهیم کرد.

او در ادامه خاطرنشان کرد: صندوق توسعه ملی یکی از بخش‌هایی است که ما در آن ورود کرده‌ایم و می‌خواهیم در بخش حمل و نقل از آن استفاده کنیم. شما به من اجازه دادید که کارهای خوبی را انجام دهم. مثلاً یک ایستگاه فقط محل پیاده شدن و سوار شدن مسافرین بود اما در حال حاضر مرکز توسعه شهری شده است.

وزیر راه، مسکن وشهرسازی پیشنهادی دولت دوازدهم گفت: می‌دانم در چند روز گذشته پیامک‌هایی به شما زده شده که از من در مورد نظام مهندسی سوال کنید. بر کسی پوشیده نیست که نظام مهندسی ما به طور جامع نوشته شده و من نیز یکی از توسعه‌دهندگان اصلی آن بود. بحث این است که ما در نظام مهندسی امضافروش هستیم. حال باید بررسی کنیم چگونه می‌خواهیم جلوی امضا فروشی را بگیریم.

او خاطرنشان کرد: مالک خودش باید مهندس ناظر را انتخاب کنند و مهندسان باید خودشان محور اجرای کار باشند. یقین بدانید در بحث نظام مهندسی ما مشکلات را حل و فصل خواهیم کرد.

آخوندی درباره اقدامات وزارتخانه متبوعش در استفاده از جوانگرایی گفت: این وزارتخانه بیش از ۶۵ هزار کارمند دارد که ۲ هزار نفر آنها مدیران کل هستند. قصد ما این است که نسل آینده‌‌ای از مدیران را کادرسازی کنیم و تربیت کنیم.

او در ادامه تشریح کرد: تمام مهندسان زیر ۴۰ سال شناسایی کردیم و با یک کنکور داخلی قطعا خواهیم توانست بهترین مدیران را انتخاب کنیم تا وزارت راه، مسکن و شهرسازی به نتایج مطلوبی دست یابد.

ساعت ۸:۴۶

طرح‌ ساماندهی ۱۱ هزار هکتار بافت‌ فرسوده در دوره وزارت آخوندی انجام شد

طرح‌ ساماندهی ۱۱ هزار هکتار بافت‌ فرسوده در دوره وزارت آخوندی انجام شد

نماینده سنندج گفت: این در حالی است که تعداد زیادی پروژه نوسازی راه‌های کشور و همچنین ۱۱هزار هکتار ساماندهی به بخش بافت‌های فرسوده از جمله طرح‌هایی است که در زمان وزارت ایشان انجام شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید احسن علوی نماینده سنندج در مجلس شورای اسلامی که به عنوان یکی از نمایندگان موافق عباس آخوندی وزیر پیشنهاد راه و شهرسازی در صحن مجلس حاضر شده بود، گفت: وقتی معدل یک وزیر را می‌گیریم به این نتیجه می‌رسیم که آیا او توانسته در محاسبات خود به خوبی عمل کند یا نه. آخوندی یکی از وزرایی است که توانست به صورت متنوع فعالیت و برنامه ‌های خود را پیش ببرد.

او ادامه داد: این درحالی است که تنها ۳۰ درصد از بودجه به این وزارتخانه تخصیص داده شده بود. در زمان وزارت عباس آخوندی بر وزرات راه و شهرسازی ۲۵ پروژه ریلی، ۴۰ پروژه جاده‌ای و ۱۰ پروژه فرودگاهی انجام شده است.

این نماینده مجلس افزود: این در حالی است که تعداد زیادی پروژه نوسازی راه‌های کشور و همچنین ۱۱هزار هکتار ساماندهی به بخش بافت‌های فرسوده از جمله طرح‌هایی است که در زمان وزارت ایشان انجام شده است.

علوی با اشاره به هزینه انجام شده گفت: صدهزار میلیارد هزینه‌ای است که برای این پروژه‌ها صرف شده است. توانمندسازی، فرصت‌طلبی، باهوشی از جمله خصوصیت‌های وزیر راه و شهرسازی دولت تدبیر و امید است.

او در پایان خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم با استفاده از عباس آخوندی در وزارتخانه راه و شهرسازی آیندگان را از بهره‌مندی حمل و نقل کشور بهره‌مند کنیم.

ساعت ۸:۴۰

برخی می‌گویند بهتر است چند نفر از وزرا رای نیاورند تا حرمت مجلس حفظ شود

نمایندگان از انتخاب وزرای شجاع نهراسند/ برخی می‌گویند بهتر است چند نفر از وزرا رای نیاورند تا حرمت مجلس حفظ شود

به گزارش خبرنگار ایلنا، جهان‌بخش محبی‌نیا نماینده شاهین‌دژ، تکاب و میاندوآب در مجلس شورای اسلامی که به عنوان موافق با گزینه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی سخن می‌گفت، اظهار داشت: در حال حاضر اداره امور عمومی کشور از سه عارضه کلان رنج می‌برد که تا به آنها نپردازیم، اوضاع بهتر نمی‌شود.

او افزود: یکی از پیامدهای این عوارض این است که منابع ملی تخصیص بهینه پیدا نمی‌کند و حلقه معیوب به وجود می‌آید که این وصله‌ای ناجور است که به نظام، دولت و پارلمان‌ها می‌چسبد.

محبی‌نیا تصریح کرد: ما هنوز سیاست‌گذاری و نگاه راهبردی برای بخش کلان کشور نداریم بنابراین در بسیاری از زمینه‌ها موفقیت حاصل نمی‌شود.

او با بیان اینکه ما به وزرایی نیاز داریم که مبانی استراتژیک داشته باشند، تاکید کرد: دیگر عارضه‌ای که اکنون کشور مبتلابه آن است اینکه ما کشور را بخشی و جزیره‌ای اداره می‌کنیم و در دولت و مجلس دنبال توسعه نیستیم، بلکه توسعه‌طلب هستیم؛ مثلا نمایندگان می‌گویند همه بودجه به حوزه انتخابیه بنده اختصاص یابد و یا بعضا وزرا به دنبال اختصاص بودجه به وزارتخانه خودشان هستند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ما در کشور بر اساس سیاست‌گذاری عمومی حرکت می‌کنیم، خاطرنشان کرد: وقتی اولویت اول، حمل و نقل ریلی است بنابراین همه وزرا باید به فکر اجرایی شدن آن باشند.

او ادامه داد: مثلا ما فرودگاه را به دولت تحمیل می‌کنیم و تکمیل نشده تحویل داده می‌شود، ساختمان می‌سازیم سه ماه بعد خراب می‌شود؛ اینها به این دلیل است که فرودگاه یا ساختمان توسعه‌طلبانه اجرا شده و منطق توسعه ندارد بنابراین حلقه معیوب به وجود می‌آید.

محبی‌نیا تاکید کرد: ما امروز وزیری می‌خواهیم که شجاع باشد و از نمایندگان می‌خواهیم که از انتخاب وزرایی که با شجاعت کار کنند نهراسند. بنده به آقای زنگنه گفتم که از تجربیات خود جهت جبران عقب‌ماندگی‌ها استفاده کنید به آقای شریعتمداری گفتم که صنعت کشور مرده خودت را برای نجات آن فدا کن.

او اظهار داشت: عارضه سوم که اقتصاد کشور به آن دچار شده این است این است که سطح تصمیم‌گیری‌ها هیجانی و احساسی متوقف مانده است و بعضی مواقع شیپورها به خاطر خدا نواخته نمی‌شود مثلا می‌گویند بهتر است چند نفر از وزرا رای نیاورند تا حرمت مجلس حفظ شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: ما باید عملکرد آقای آخوندی را بررسی کنیم اگر وزیری است که در حد اجرای طرح‌های راه و حمل و نقل و مسکن است، واجب است که به او رای بدهیم اما اگر بخواهیم بگوییم که به خاطر فراکسیون به او رای می‌دهیم صحیح نیست.

محبی‌نیا یادآور شد: اگر چارچوب‌های کاری وزیر پیشنهادی را بررسی کردیم و دریافتیم که به درد انقلاب می‌خورد و به او رای ندهیم، نمی‌توانیم جواب خدا را بدهیم.

او تاکید کرد: آخوندی شجاعت لازم را برای اداره وزارتخانه دارد و می‌تواند طرح‌ها و برنامه‌هایی را اجرایی کند. آخوندی برای حمل و نقل و مسکن و اجرایی شدن تصمیمات دولت از خود کارآیی نشان داده است.

این نماینده مجلس تصریح کرد: یکی از کارهای اساسی او شکستن حبس شبکه ریلی است که رهبری به آن تاکید کرده و در برنامه ششم توسعه نیز آ‌مده است. ما نمی‌خواهیم در داخل مرزهای ایران محبوس شویم. نمی‌خواهیم که سایه جهان بر ایران باشد ما به دنبال این هستیم که سایه ایران بر جهان گسترده شود.

او با اشاره به اینکه حمل و نقل خودرومحور به ریل محور شیفت کرده است، اظهار داشت: ما در سال ۸۴ ، ۲۷ هزار تلفات جاده‌ای داشته‌ایم اما در سال ۹۵ این رقم به ۱۵ هزار و ۹۰۰ رسیده است و این به آن معنا است که مدیریت حیات دارد.

محبی‌نیا در ادامه گفت:‌ اکنون مدیریت حمل و نقل یک پارچه نداریم و قانون نیز این اجازه را نداده است؛ مثلا سیاست های مربوط به مترو قطار و تاکسیرانی شهری زیر نظر شهرداری است بنابراین ما هنوز قانون وزارت راه را ننوشتیم که منجر به عدم اجرای مدیریت یکپارچه شده است.

وی در ادامه به اجرای یکپارچه حمل و نقل در قالب ۱۰ کریدور اشاره و اظهار داشت: یکی از این کریدورها زاگرس است که ۱۰ استان را در بر می‌گیرد و کار بزرگی است که باید اجازه دهیم ادامه یابد چرا که تاثیر شگرفی بر توسعه دارد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: برای اینکه بتوانیم حمل و نقل را به کمک اقتصاد ملی بیاوریم باید خارج از نگاه سلیقه‌ای به آخوندی رای مثبت بدهیم.

ساعت ۸:۲۰

جثه سهمگین رکود همچنان بر بازار مسکن و صنعت ساختمان سایه افکنده است

عملکردی خوبی در بافت فرسوده نداشتیم/جثه سهمگین رکود همچنان بر بازار مسکن و صنعت ساختمان سایه افکنده است به گزارش خبرنگار ایلنا، سکینه الماسی در جریان بررسی صلاحیت وزرا در صحن علنی مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: بنده با اکثریت کابینه معرفی شده موافق هستم و اکثریت کابینه را واجد تخصص و تعهد می‌دانم و مخالفتم با حضور آقای آخوندی در دولت بعد به معنی نادیده گرفتن زحمات ایشان نیست اما طبق سوگندی که یاد کردم باید پاسخگوی مطالبات مردم باشم. موانعی در طول چهار سال گذشته در حوزه راه و شهرسازی مرتفع نشده است که باید به این موضوعات رسیدگی شود.

نماینده مردم عسلویه ادامه داد: از سه عامل موفقیت کشورها و در مسیر توسعه قرار گرفتن آنها بدون شک برخورداری از سیستم ناوگان ریلی، هوایی، دریایی و جاده‌ای است و این حوزه نقش فرابخشی در کشورها دارد.

او افزود: در حال حاضر بخش عمده‌ای از جابجایی بار مسافر از طریق جاده انجام می‌شود و در حالی که سهم جاده در جابجایی مسافران به ۱۶۰ میلیون نفر می‌رسد سهم سایر ناوگان ریلی، دریایی و هوایی کمتر از ۲۰ میلیون نفر است و این نشان می‌دهد که الگوی حمل و نقل باید به طور جدی تغییر کند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه جابجایی جاده‌ای پرخطر و پرهزینه است و تخریب محیط زیست را به دنبال دارد گفت: تلاش برای توسعه کمی و کیفی ناوگان ریلی با این آهنگ رشد منطقی و علمی نیست.

الماسی تاکید کرد: آیا بهتر نیست با توسعه شبکه ریلی به ویژه در بخش مسافر ایمنی را هم ارتقاء داد و وابستگی به حمل و نقل جاده‌ای را کاهش داد.

وی با بیان اینکه سالانه هزاران نفر از بهترین سرمایه‌های کشور در جاده‌ها کشته می‌شوند گفت: به ازای هر یک کشته خسارات مادی و معنوی بسیار زیادی را متحمل می‌شویم آیا وزارت راه و شهرسازی نسبت به تهیه نقشه پراکندگی تراکم جاده‌ای و سوانح جاده‌ای اقدام کرده است؟ آیا ساخت و ساز جاده متناسب با نیاز بوده است و آیا نسبت به نقاط حادثه خیز اقدام شده است؟ آیا توانسته‌ایم تا با کاهش تصادفات سهم جاده در بروز تصادفات را هم کاهش دهیم؟

الماسی همچنین با اشاره به رکود مسکن اظهار داشت: درپایان دولت دهم به دلیل اتخاذ سیاست‌های نادرست مسکن قابل رکود شد و همچنان پس از گذشت چهار سال جثه سهمگین رکود همچنان بر بازار مسکن و صنعت ساختمان سایه افکنده است و سیاست‌های دولت یازدهم هم نتوانسته گره‌ای از این مشکل باز کند.

او تاکید کرد: البته مشکلات حوزه مسکن تابع متغیرهای دیگری است حال که در این شرایط سخت گذار وزارت راه و شهرسازی به توانمندی‌های نظام مهندسی با ۴۹۰ هزار متخصص تکیه کرده یا اینکه در کمیسیون زیربنایی دولت با وجود مخالفت‌های پی در پی به تغییر آیین‌نامه مقررات کنترل ساختمان پرداخت که با اصل ۱۴۴ قانون اساسی و قانون شهرداری در تضاد است. شاید در جواب بفهمید که در این موضوع به توافق رسیده‌اید اما پایبند به تعهدات خود نبوده‌اید.

این نماینده مجلس افزود: طبق قانون جوانان حق برخورداری از مسکن را دارند اما در اجرای این قانون به خوبی عمل نکرده‌اید. هرچند که در اجرای این قانون نباید دولت دخالت مستقیم بر ساخت و تحویل مسکن داشته باشد اما می‌تواند در این موضع سیاستگذاری کند.

نماینده مردم عسلویه تاکید کرد: امروز این نگرانی در مردم ایجاد شده است که دولت یازدهم فاقد نظام مدون در حوزه مسکن است و سخنان رئیس جمهوری هم اینگونه بر می‌آید که اختلاف نظرهای جدی در این حوزه وجود دارد. شما باید به صورت مشخص درباره سیاست‌های دولت دوازدهم در حوزه مسکن سخن بگویید چرا که جوانان منتظر اجرای سیاست‌های شما هستند.

الماسی با اشاره به زلزله خیز بودن ایران گفت: تاکنون زلزله جان‌های زیادی را در کشور ما ستانده است آیا راهکاری برای مقابله با زلزله به جز مقاوم‌سازی و اصولی‌سازی وجود دارد. معتقدم در بافت فرسوده به هیچ عنوان خوب عمل نکرده‌ایم هرچند که اجرای سیاست‌ها در این حوزه نیازمند هماهنگی‌های فرابخشی است.

او همچنین درباره عدم توسعه بندر بوشهر اظهار داشت: در حالی که این بندر کوتاه‌ترین فاصله را با مرکز کشور دارد و بزرگترین پایانه‌های نفتی در آنجا واقع است هیچ اقدامی در این باره صورت نگرفته است.

الماسی افزود: پروژه خط آهن بوشهر هم که ا ز ۱۰ سال پیش شروع شده است تاکنون اقدامی برای آن انجام نشده و یک خط از توسعه این پروژه در برنامه کاری شما وجود ندارد. اتوبان بوشهر به شیراز و اتوبان دیر به بوشهر هم همین سرنوشت را دارد.

او تاکید کرد: طبق گفته موافقان شما دو بار استیضاح شما هرچند ممکن است دلایل سیاسی داشته باشد اما ضعف‌هایی هم در مدیریت شما در وزارت راه و شهرساز وجود داشته از جمله بدهی بالا به پیمانکاران، ضعف در ورود تکنولوژی‌های جدید، ضعف در استفاده از ظرفیت بنادر کشور که اینها بخشی از نقاط ضعف دولت شما بوده است.

نماینده مردم عسلویه گفت: البته باید از سیاست‌های شما در استفاده از ظرفیت بانوان هم تشکر کرد و اینکه از توانایی‌های یک زن برای مدیریت ایرلاین ملی کشور استفاده کردید جای تقدیر و تحسین دارد.

ساعت ۸:۱۵

رای‌گیری نهایی درباره وزرای پیشنهادی یکشنبه صبح انجام می‌شود

رای‌گیری نهایی درباره وزرای پیشنهادی یکشنبه صبح انجام می‌شود

اکبر رنجبرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با اشاره به ادامه روند بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم از احتمال برگزاری جلسه رای‌گیری در جریان نشست علنی روز یکشنبه خبر داد و گفت: باتوجه به تعداد وزرایی که هنوز مورد بررسی قرار نگرفتند، امروز امکان اتمام کار و انجام رای‌گیری وجود ندارد.

او تاکید کرد: بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی باقی مانده حدود ۱۳ ساعت زمان نیاز دارد و این درحالی است که تا پایان نوبت علنی بعدازظهر حدود ۱۰ ساعت وقت داریم.

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: بر این اساس به احتمال قریب به یقیین امروز امکان رای‌گیری نهایی درباره وزرای پیشنهادی میسر نخواهد شد و در نتیجه این مهم در جلسه علنی صبح روز یکشنبه انجام و به اتمام می‌رسد.

ساعت ۸:۱۰

نظر موافق و مخالف اعضای فراکسیون امید درباره هریک از وزرا دریافت شد

نظر موافق و مخالف اعضای فراکسیون امید درباره هریک از وزرا دریافت شد/ نظر اجماعی فراکسیون پیش‌از رای‌گیری اعلام می‌شود

بهرام پارسایی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا با اشاره به برگزاری نشست صبح امروز فراکسیون امید اعلام کرد: جلسه مجمع عمومی این فراکسیون از ساعت ۶ صبح با حضور بیش از ۹۰ نفر از اعضا تشکیل شد.

او گفت: در جلسه امروز کمیته‌های مختلف بررسی سوابق و کارنامه وزرای پیشنهادی گزارشی درباره بررسی صلاحیت وزرا ارائه کردند. پس از آن دکتر عارف به عنوان رئیس فراکسیون نیز دقایقی به بیان نکاتی در مورد این گزارش‌ها پرداخت و اعضا نیز دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود را مطرح کردند.

سخنگوی فراکسیون امید همچنین از سازوکار تعیین شده برای دریافت نظر اعضای فراکسیون در خصوص وزرای پیشنهادی خبر داد و گفت: در ادامه جلسه فرم‌هایی با اسامی ۱۷ وزیر در اختیار اعضای فراکسیون قرار گرفت و نظر موافقان و مخالفان هریک از وزرا دریافت شد.

پارسایی در پایان خاطرنشان کرد: قرار است پیش از رای‌گیری در صحن نتیجه نهایی جمع‌بندی و نظر اجماعی اعضای فراکسیون به اطلاع اعضا برسد.

ساعت ۸:۰۰
آغاز چهارمین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم

آغاز چهارمین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، چهارمین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در صحن علنی مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

در سه جلسه گذشته برنامه‌ های وزرای آموزش و پرورش ، وزیر ارتباطات و اطلاعات، وزرات اطلاعات ، وزرات اقتصاد و دارایی مسعود ، وزارت امور خارجه ، وزارت بهداشت ، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت جهاد کشاورزی ، وزرات دادگستری سید علیرضا ، وزارت دفاع بررسی شد و پس از صحبت‌ های موافقان و مخالفان وزیر راه و شهرسازی امروز نوبت عباس آخوندی است که از برنامه‌ های خود دفاع کند.

منبع: ایلنا 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24