Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

کرباسیان: اقتصاد را به اتاق شیشه ای خواهم برد / تمام تجربه ام را با تعامل به کار خواهم بست از صبح امروز چهارشنبه ۲۵ مرداد دومین روز بررسی ۱۷ وزیر پیشنهادی حسن روحانی برای دولت دوازدهم در مجلس شورای اسلامی آغاز شد و در شیفت اول کاری امروز، یعنی از صبح تا ساعت یک بعد از ظهر، برنامه های وزرای پیشنهادی اطلاعات، اقتصاد، امور خارجه مورد بررسی قرار گرفت و...

اخبار کامل روز دوم بررسی رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی

بورس24 : عزیز اکبریان در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 25 مرداد) مجلس شورای اسلامی، در موافقت با وزیر پیشنهادی اطلاعات درباره عملکرد سربازان گمنام امام زمان (عج) در کشور افزود: وزارت اطلاعات از ارکان امنیتی کشور است که در دوره اخیر مفهوم امنیتی، فیزیکی و روانی با مأموریت این وزارتخانه و آرامش مردم گره خورده است. این وزارتخانه برای مقابله با جریان نفوذ و برقراری امنیت اقدامات مناسبی انجام داده است. رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به عملکرد وزارت اطلاعات در چهار سال گذشته گفت: شناسایی 620 پرونده فساد و 1337 باند مواد مخدر نشان از عملکرد این وزارتخانه دارد.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزارتخانه اطلاعات از افتخارات امنیت کشور است که در کنار اطلاعات سپاه، ارتش، بسیج، نیروی قدس و نیروی انتظامی جزیره امنیتی را برای جمهوری اسلامی ایجاد کرده‌اند؛ شخص وزیر نیز نقش پدری و بزرگی در این وزارتخانه دارند که آقای علوی، عالم مجاهد، توانسته است در طول چهار سال رسالت خود را به خوبی انجام دهد.

وی با اشاره به نظرسنجی‌ها درباره سنجش میزان امنیت در سه سطح فردی، اجتماعی و ملی افزود: خوشبختانه شاخصه امنیتی ارتقا و احساس ناامنی کاهش یافته است؛ از سوی دیگر حمایت از سرمایه‌گذاری از اقدامات مهم این وزارتخانه بوده است، در حقیقت برای مقابله با بیکاری و مبارزه با مواد مخدر امنیت سرمایه‌گذاری باید تحقق پیدا کند.

اکبریان تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی در وزارت اطلاعات را از دیگر اقدامات مناسب این مجموعه در دولت یازدهم دانست و ادامه داد: در راستای تأکیدات مقام معظم رهبری با تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی، امنیت فیزیکی و روانی مناسبی ایجاد شده است، همچنین با معرفی متهمان اقتصادی به مراجع قضایی در کنار حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، گام‌های مثبتی برداشته شد.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی گفت: مفاسد اقتصادی مانند موریانه به جمهوری اسلامی آسیب می‌زند لذا عملکرد این وزارتخانه در مقابله با اختلاس، مفاسد اقتصادی، ارتشا و تبانی در مبادلات دولتی و صیانت از حقوق بیت‌المال تأثیرگذار بوده است. وزارت اطلاعات بیش از 620 فقره پرونده مفاسد کلان تشکیل داده که به کشف بیش از 37 هزار میلیارد تومان از حقوق بیت‌المال منجر شده است.

وی ادامه داد: با مدیریت آقای علوی و تلاش سربازان گمنام امام زمان شناسایی بدهکاران بانکی، مبارزه با قاچاق کالا و ارز و معرفی بیش از 200 پرونده قاچاق کالا و ارز حدود 13.5 هزار میلیارد تومان از افتخارات وزارت اطلاعات است، کشف بیش از 300 تن مواد مخدر سنتی و صنعتی و متلاشی کردن 1337 باند مواد مخدر از اقدامات وزارت اطلاعات بوده؛ این وزارتخانه امروز درمورد مبارزه با مفاسد و در کنار آن حمایت از سرمایه‌گذاری اقداماتی انجام داده است که مسئولان قوه مجریه و قوه قضاییه باید همکاری خوبی با آن داشته باشند تا به برقراری آرامش کمک شود.

اکبریان برقراری آرامش در فضای وزارتخانه اطلاعات را از دیگر اقدامات مناسب دانست و گفت: متأسفانه در دوره قبل بیشتر خدمتگزاران در این وزارتخانه بازنشسته اجباری شدند لذا آقای علوی با تشکیل کمیته خاص افرادی که از سلامت اجتماعی برخوردار بودند و به عنوان سرمایه اجتماعی محسوب می‌شدند مجددا به مجموعه بازگرداند.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: بیش از 120 گروه تروریستی به وسیله عملکرد مناسب وزارت اطلاعات شناسایی شده است؛ در واقع وزارت اطلاعات به وسیله اطلاعات سپاه و نیروی قدس برتری کاملی را در منطقه ایجاد کرده اند به نوعی که هر گروه تروریستی قبل از ورود شناسایی و متلاشی می‌شود. در واقع دشمن باید خارج از مرزها زمین‌گیر شود چرا که در داخل هزینه زیادی را شامل می‌شود. وزارت اطلاعات در این زمینه موفقیت کاملی داشته است.

وی در خصوص شخص وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: در بحث فقهی سابقه حضور در دو دوره نمایندگی خبرگان، چهار دوره نمایندگی مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، رئیس عقیدتی - سیاسی ارتش با حکم رهبری و چهار سال تجربه کاری به عنوان وزیر اطلاعات را در کارنامه خود دارد. وی التزام عملی و اعتقادی به ولایت فقیه و اعتقاد به مردم‌سالاری دینی دارد و معتقد به رویکرد جهادی در این وزارتخانه است.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه علوی عزم جدی برای مبارزه با تروریسم دارد، افزود: جلوگیری از امنیتی شدن پدیده‌های امنیتی از اقدامات مهم این وزارتخانه در چهار سال گذشته بوده است، متأسفانه پیش از این همه چیز امنیتی جلوه داده می‌شد در صورتی که امنیتی نبود اما وزیر پیشنهادی در دوره قبل با این پدیده مبارزه کرد. قبل از آغاز جلسه علنی دقایقی مجلس به صورت غیر علنی جلسه ای با موضوع بررسی وزرای کابینه برگزار کرد.

روز گذشته بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی با سخنان دو ساعته رییس جمهور آغاز شد و در ادامه 9 نماینده مخالف و موافق که برای هر گروه 75 دقیقه وقت اختصاص یافته بود به بیان دیدگاه های خود پرداختند. در آغاز جلسه علنی بعد از ظهر هم که از ساعت 14:30 الی 19:30 برگزار شد آقای جهانگیری معاون اول رییس جمهور از 25 دقیقه دیگر زمان دوساعت و سی دقیقه ای دفاع از وزرای پیشنهادی استفاده کرد و بنابراین رییس جمهور یا معاون وی تنها 5 دقیقه دیگر برای دفاع از وزرا زمان در اختیار دارند.

همچنین در جلسه روز گذشته بحث و بررسی درباره دو وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان نظرات مخالفان و موافقان و وزیران پیشنهادی به پایان رسید و در پایان جلسه دو مخالف وزیر اطلاعات صحبت کردند و ادامه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات هم اکنون در دستور جلسه علنی قرار دارد. موافق وزیر پیشنهادی اطلاعات/ نماینده ارومیه نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه علوی فردی ولایتمدار و تابع رهبر معظم انقلاب است، گفت: ایشان با رفتار عاقلانه در چارچوب نظام مقدس جمهوری اسلامی و شورای عالی امنیت ملی و دولت حرکت می کند.

نادر قاضی پور در نشست علنی امروز (چهار شنبه، 25 مرداد) مجلس شورای اسلامی در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم، در موافقت با سیدمحمود علوی وزیر پیشنهادی اطلاعات، افزود: علوی نگاه فرهنگی به امنیت دارد و این یعنی عقل؛ عاقل کسی است که مشکلات حاد امنیتی را به سیاسی و سیاسی را به اجتماعی و اقتصادی تبدیل و در نهایت در سازمان های مردم نهاد حل می کند اما فرد غیر عاقل یک مشکل کوچک یا بزرگ را سریعا مانند مظلوم دریاچه ارومیه امنیتی و مشکلات فراوانی بر نظام وارد می کند بنابراین علوی با رفتار عاقلانه در چارچوب نظام مقدس جمهوری اسلامی و شورای عالی امنیت ملی و دولت حرکت می کند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت اطلاعات در مقابله با ضدانقلاب عملیات های بسیاری انجام داده است، تصریح کرد: اداره کل اطلاعات آذربایجان غربی تعداد زیادی از سرکرده ها، سرگروه ها و سرمهره های ضدانقلاب را دستگیر کرد و این جای تشکر دارد.

وی ادامه داد: برخورد با عناصر تروریستی و ضدانقلاب، شناسایی و ضربه زدن به 120 گروه تروریستی در شرق، غرب و جنوب، دستگیری هزاران عناصر تروریستی و ضدانقلاب در داخل کشور، استرداد چهار مرزبان گروگان گرفته، آوردن پیکر پاک شهید مظلوم دانایی فر از پاکستان، پایان دادن به تجمعات اعتراضی صوفی ها، کشف چند تن مواد منفجره و مهمات گوشه ای از عملکرد نیروهای خدوم وزارت اطلاعات از شرق به غرب، از جنوب به شمال در داخل بوده است؛ البته عملیات های خارج از کشور محرمانه است و خود وزیر اطلاعات آنها را اعلام کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: وزیر اطلاعات و نیروهای تحت امر ایشان هماهنگی لازم را با تمام نهادهای نظامی، امنیتی، اطلاعاتی و قضایی کشور دارند و به طور خلاصه علوی فردی ولایتمدار و تابع رهبر معظم انقلاب است و این جای سپاس دارد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس خطاب به معاون اول رئیس جمهور، گفت: دولت ها اگر از تمام لحاظ قوی و مستحکم باشند به نفع نظام بوده و تقویت دولت نیز به نفع نظام بوده و بابت تقویت دولت از شما سپاسگزاریم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه عملکرد علوی مصادیق بارز آیه 29 سوره فتح است، تصریح کرد: در برابر کفار سرسخت و شدید و در میان خودی ها مهربان هستند؛ انتظار می رود وزیر اطلاعات مشکلات قاچاق به ویژه مواد مخدر را در کشور حل کند. مخالف وزیر پیشنهادی اطلاعات/ نماینده تهران نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه وزارت اطلاعات نقص ساختاری دارد گفت: وزیر اطلاعات نباید اجازه دخالت به حیطه کاری خود را بدهد.

علی مطهری در نشست علنی صبح امروز (چهارشنبه، 25 مرداد) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی اطلاعات، اظهار داشت: مخالفت بنده با وزیر پیشنهادی اطلاعات، جناب آقای علوی، بیشتر ناشی از نقص ساختاری در حوزه اطلاعات کشور است، یعنی ما نقص ساختاری در حوزه اطلاعات داریم که باعث کاهش نظارت مجلس و تضییع حقوق ملت مصرح در فصل سوم قانون اساسی شده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این مخالفت در واقع دفاع از حقوق مجلس و مردم است، این نقص ساختاری عبارت است از تداخل مسئولیت ها و وظایف نهادهای اطلاعاتی مختلف که به پاسخگو نبودن در برخی امور منجر شده است، به همین جهت نیاز به وزیری داریم که زمینه رفع این نقص را فراهم کند. 

وزیر اطلاعات نباید اجازه دخالت نهادهای دیگر در حیطه کاری وزارت را بدهد

وی گفت: باید وزیری را انتخاب کنیم که به سایر نهادها و سازمان ها اجازه دخالت در حیطه کار وزارت اطلاعات را ندهد، قانون همین را می گوید، اساسا فلسفه تدوین قانون تاسیس وزارت اطلاعات مصوبه 1362 و قانون مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال 1374 ایجاد تمرکز در امور اطلاعاتی کشور بود تا داخل وظایف و مسئولیت ها و از موازی کاری جلوگیری شود و نهاد مسئول واحد به مجلس پاسخگو باشد.

این نماینده مجلس اظهار داشت: طبق این قانون بخش اطلاعات همه نهادها از جمله قوه قضاییه، سپاه پاسداران، ارتش و نیروی انتظامی غیر بخش حفاظت اطلاعات خودشان باید در وزارت اطلاعات متمرکز باشد. تبصره 3 ماده یک قانون تاسیس وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی می گوید هر یک از وزارتخانه ها، موسسات و شرکت های دولتی و نهادها و نیروی های نظامی و انتظامی که در کسب اطلاعات تخصصی خود با مسائل امنیتی برخورد کنند و هر گونه اطلاعاتی را که مورد تقاضای وزارت اطلاعات باشد، موظفند در اختیار وزارت اطلاعات قرار دهند.

وی با تاکید بر اینکه اگر همین یک تبصره اجرا می شد نقص ساختاری به وجود نمی آمد، گفت: اما به مرور زمان برخی نهادها حوزه فعالیت خود را گسترش داده اند و وارد حوزه کاری وزارت اطلاعات شده اند، از ابتدای انقلاب وظایف اطلاعاتی و امنیتی سپاه پاسداران مشخص بوده و علاوه بر حفاظت اطلاعات خود شامل مخالفان مسلح، منافقین، گروه کردها، پژاک و امروز داعش بوده و رصدهای اطلاعاتی سپاه قدس در خارج از کشور نیز وظیفه آن شمرده شده است.

مطهری با تاکید براینکه این رویه درست و پذیرفته شده است، ادامه داد: اما در چند سال اخیر دایره کار این نهاد، البته با انگیزه پاسداری از انقلاب اسلامی وسیع تر شده و به موضوع رسانه ها و مطبوعات و خبرنگاران یا موضوع دانشگاه ها و دانشجویان و نشریه دانشجویی و مانند این ها گسترش پیدا کرده است و به مجلس پاسخگو نیستند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اما آنکه می تواند مورد استیضاح و سوال قرار گیرد، وزارت اطلاعات است، این در حالی است که ما در جمهوری اسلامی مقام یا نهاد غیر پاسخگو نداریم، مقام معظم رهبری در مقابل مجلس خبرگان رهبری و در مقابل مردم پاسخگو هستند، امام علی (ع) می فرماید همانطور که حاکم بر مردم حقوقی دارد، مردم بر حاکم حقوقی دارند، اساسا حق دو طرفه است، تنها کسی که همه بر آن حق دارد و کسی بر آن حق ندارد، خداست که خالق همه موجودات است. 

وزیر اطلاعات در برابر مجلس پاسخگو نیست

وی ادامه داد: مشکل امروز مجلس با وزارت اطلاعات این است که به خاطر وضعیت موجود، وزیر اطلاعات نمی تواند به بسیاری از سوالات ما نمایندگان پاسخ دهد، وقتی از وزیر اطلاعات درباره بازداشت مدیران کانال های تلگرامی در آستانه سال 96 سوال کردیم، ایشان گفت، این کار توسط نهاد دیگری انجام شده است و خود من هم معترض هستم.

این نماینده مجلس اضافه کرد: همینطور زمانی از بازداشت بعضی دانشجویان، خبرنگاران و افرادی که به اتهام جاسوسی بازداشت شده اند سوال کردیم وزیر جوابی نمی دهد و می گوید از حیطه اختیار من خارج است، بنابراین مجلس نمی تواند به وظیفه نظارتی خود در اجرای فصل سوم قانون اساسی درباره حقوق ملت عمل کند.

مطهری تصریح کرد: روشن است که این وضع قابل اصلاح نیست و باید راهی برای حل این معضل پیدا شود، وزیر اطلاعات باید فردی باشد که بتواند این معضل را به کمک مقامات عالی کشور حل و فصل کند، به طوری که متولی اصلی اطلاعات در کشور وزارت اطلاعات باشد و سایر نهادهای اطلاعاتی کار تخصصی خود را انجام دهند.

وی با بیان اینکه تکلیف ما نمایندگان مجلس با وزارت اطلاعات باید روشن باشد گفت: وزیر باید حیطه کاری خود را مشخص کند، نمی شود وزیر در امور مختلف بگوید از دست من خارج است، به این ترتیب بهانه های حقوق بشری نیز به دست دشمنان انقلاب اسلامی داده می شود و آنها از آن برای ایجاد فشار بر جمهوری اسلامی استفاده می کنند.

مطهری افزود: در واقع صحبت من فراتر از وزیر اطلاعات و آقای علوی است و آن حل معضل سیاسی و امنیتی کشور است که در چند سال اخیر آسیب هایی به نظام وارد کرده است.

وی اضافه کرد: نگاه درست علوی به مقوله اطلاعات و تلاششان برای تغییر نگاه بعضی کارکنان این وزارتخانه به مقوله حفظ نظام و رعایت حقوق ملت را درک می کنیم اما این کافی نیست، بلکه وزیر اطلاعات باید به وضع موجود خاتمه دهد و از مجموعه اختیارات و حقوق وزارتخانه صیانت کند و در همه مسائل امنیتی و اطلاعاتی در مقابل مجلس پاسخگو باشد.

مطهری گفت: این امر نیاز به صراحت و صلابت دارد که به فرموده امام علی(ع) کسی می تواند امر خدا را برپا دارد که اهل مصالحه و رودربایستی و ملاحظه کاری نباشد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: علوی در چهارسال گذشته مرد این میدان نبود گرچه قدردان خدمات زیاد ایشان هستیم.

موافق وزیر پیشنهادی اطلاعات / نماینده بروجرد

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی در خصوص بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: کار ارزشمندی که اطلاعات سپاه در خارج از مرزها در حفظ امنیت ملی انجام می دهد در سطح کشور الگوست.

علاءالدین بروجردی در جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات به عنوان نماینده موافق افزود: بدون تردید وزارت اطلاعات یکی از مهم ترین ارگانهای تاثیرگذار در عرصه امنیت ملی است و در همین جا بر خود واجب می دانم که چندین نکته را در خصوص وزارت اطلاعات و وزیر پیشنهادی آن اعلام کنم.

وی ادامه داد : شخص وزیر حجت الاسلام و المسلمین دکتر علوی وزیر پیشنهادی وزارتخانه حساس اطلاعات از ویژگی های لازم برای چنین مسئولیت مهمی برخوردار است، وی دارای صلاحیت تدین، ولایتمداری ، تعامل ، سعه صدر، قاطعیت، حساسیت به موضوع اطلاعات کشور، سرعت و تصمیم گیری به هنگام در مواضع امنیتی کشور در ایشان کاملاً مشهود است و همیشه مسائل مهم را شخصاً و به موقع پیگیری می کنند.

بروجردی افزود: نکته دوم بدنه وزارت اطلاعات است که مجموعه ای به این مهمی مسئولیت خطیری را بر عهده دارد و افراد ولایتمدار، متدین و کارآ در این مجموعه فعالیت می کنند و بنده از نزدیک در شورای امنیت با چند تن از معاونان وزارت اطلاعات ارتباط دارم، هم در حساسیت مسائل و هم در حفظ امنیت کشور بیش از هر ارگان دیگری بر مسائل امنیتی کشور نظارت دارند در واقع فرازی از قرآن در خصوص این ارگان مهم که عالم محضر خداست بعینه مشهود است و دیده می شود.

نماینده بروجرد تصریح کرد : نکته سومی که در خصوص وزارت اطلاعات می توان مطرح کرد ارزیابی عملکرد و برنامه های وزارت اطلاعات و اشراف اطلاعاتی بر امور داخلی و خارجی است که البته کار ارزشمندی که اطلاعات سپاه در خارج از مرزها در حفظ امنیت ملی انجام می دهد در سطح کشور الگوست و دوستان ما بخش مهمی را در این خصوص انجام می دهند و این عین الموضوع است.

وی ادامه داد: شاید شما مطلع نباشید ولی من مطلع هستم که شورای عالی امنیت ملی وجود دارد و در این شورا هر هفته جلسه برگزار می شود و ممکن است اختلاف نظری وجود داشته باشد که این طبیعی است و این طبیعت یک نظام آزاد مانند جمهوری اسلامی است، ولی اینگونه نیست بنده معتقدم نکاتی که در اینجا مطرح شد با واقعیت فاصله دارد و دنیا هم بداند که اگر این اقتدار امروز به نمایش گذاشته می شود در پس پرده یک هماهنگی با محوریت جایگاه والای ولایت وجود دارد و این افتخار ما را بس که در همین تهران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی سازمان های اطلاعاتی مهم دنیا با محوریت امریکا ، میزبان ساواک ، سی آی ای ، موساد و تعداد زیادی از سازمان های اطلاعاتی همه جمع می شدند تا بتوانند به ژاندارم منطقه آن روز کمک کنند.

بروجردی افزود: امروز وزارت اطلاعات و نیروهای اطلاعاتی ما یک تنه در مقابل همه سازمان های اطلاعاتی قدرتمند دنیا می ایستند و ایستاده اند. وی ادامه داد: آنچه امروز در سوریه اتفاق افتاد و در جای جای منطقه نشان دهنده این است که جمهوری اسلامی ایران یک تنه حریف همه قدرت های بزرگ دنیاست و این ویژگی مومنین است که از قدرت عظیمی برخوردارند.

بروجردی گفت: صیانت اطلاعات در ارگان های حساس نظام از طریق حراست ها یک ماموریت بسیار مهمی است که وزارت اطلاعات با موفقیت انجام می دهد.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی افزود: جلوگیری از نفوذ دشمن ، معاونت محترم ضدجاسوسی ، مسئولیت بسیار مهمی را بر عهده دارد و ده ها مورد مشکل وزارت اطلاعات و عزیزان ما در این عرصه این است که بحق سربازان گمنام نام گرفتند. بسیاری از مطالب را نمی توان مطرح کرد اما دوستان بدانند صدها مورد علیه نظام را معاونت ضد جاسوسی رصد و کشف و خنثی می کند.

وی گفت : در این عرصه هم عرصه نفوذ که مورد عنایت مقام معظم رهبری هم قرار دارد بسیار موفق عمل کرده است و وزارت اطلاعات ستادی را تحت عنوان ستاد ویژه مقابله با نفوذ تشکیل داده است.

بروجردی اظهار کرد: هزاران نفری که در معرض جاسوسی دشمن قرار دارند ، عزیزان مطلع هستید و این را همه می دانند که در برخی از ارگان های حساس افرادی را دشمن توانسته بود در همین سفرهایی که انجام می دهند به اصطلاح سمینارها، نفوذ کند؛ وزارت اطلاعات کشف کرد و با دقت، بسیاری از افراد که تعداد آنها به صدها هزار نفر می رسد واکسینه شدند توجیه شدند، توطئه دشمن خنثی شد. بنابراین کشف و شناسایی اقدامات دستگاه های اطلاعاتی بیگانه یک کار ارزشمند دیگر وزارت اطلاعات است که حفظ کرد این نیروهای ارزشمند متخصص ما را که دشمن نتواند آنها را برباید.

وی گفت: نکته چهارم تامین امنیت پایدار است که امروز ما در نظام جمهوری اسلامی ایران به آن مفتخریم و سرمان را بالا می گیریم ، روسای دستگاه های اطلاعاتی کشورهای اروپایی که به تهران می آیند و از وزیر اطلاعات سوال می کنند که شما چه کرده اید؟ او گفت: در این محیطی که پیرامون شما همه بحران است از یک امنیت پایدار برخوردارید و اگر غفلتی صورت گیرد و حمله ای که به مجلس شد برادران غیور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با یک فاصله کوتاه کاری کردند کارستان و این موج اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران است.

نماینده مردم بروجرد گفت : مبارزه بی امان با تروریسم، رصد فضای مجازی و مقابله با تهاجم سایبری و گسترش همکاری و تبادل اطلاعات با کشورهایی است که امروز بیش از 60 کشور می آیند و ارتباط دارند در تبادل اطلاعات با کشور ما و این موضوع در مقابله با تروریسم بسیار تاثیرگذار است، مبارزه با مفاسد اقتصادی و تامین امنیت اقتصادی از دیگر کارهای مهم وزارت اطلاعات محسوب می شود. وزیر پیشنهادی اطلاعات: ثبات و انسجام مدیریتی وزارت اطلاعات در چهار سال گذشته وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: این وزارتخانه در چهار سال گذشته از ثبات، آرامش و انسجام مدیریتی برخوردار بوده است.

آقای سید محمود علوی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با تسلیت شهادت شهید حججی و شهیدان انصاری و پور ابراهیمی، دو شهید مدافع حرم از وزارت اطلاعات افزود: امروز با وزارت اطلاعاتی مواجهیم که عرصه سربازی سربازانی مومن، فداکار، ولایتمدار و دلسوز وحدت و امنیت ملی کشور هستند. وی گفت: در این مدت چهار سالی که بر وزارت اطلاعات گذشت اهتمام به حفظ استقلال وزارتخانه و نبود وابستگی جناحی و کار حرفه ای و کارشناسی جزو محورهای راهبردی بود.

علوی افزود: وزارت اطلاعات در این مدت تلاش کرد کار اطلاعاتی مردم پایه را با مشارکت آحاد ملت و همچنین کار دانش پایه را با تقویت بنیه علمی کارکنان وزارتخانه انجام دهد و هم اکنون چندین هزار نفر در مقطع دکتری و تحصیلات تکمیلی در رشته های مورد نیاز وزارت اطلاعات درحال تحصیل هستند و از علوم و فنون روز دنیا بهره می گیرند.

وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: وزارتخانه در این چهار سال پژوهش پایه و آینده نگرانه و راهبردمحور بوده است که در این مدت راهبرد وزارتخانه تدوین و نسخه ای از آن به محضر مقام معظم رهبری تقدیم شد تا حرکت وزارت اطلاعات برپایه نقشه راه باشد.

وی افزود: وزارت اطلاعات در این مدت به ارتقای تجزیه و تحلیل اطلاعاتی اهتمام ورزیده و تحلیل های عمیقی را در عرصه های مختلف برای مسئولان تصمیم گیر و صاحبان تریبون ارسال داشته است.

علوی گفت: اهتمام وزارتخانه این بوده است و در چهار سال آینده هم اینگونه خواهد بود که کار اطلاعاتی برپایه احکام شرعی و رعایت حلال و حرام الهی و ارزش های اخلاقی و قوانین نظام مقدس جمهوری اسلامی در همه جا از جمله با متهمان باشد و اگر با گلایه بحق ریاست جمهوری مواجه بودیم قطعا از برنامه های ما تلاش در زدودن کوچک ترین لکه نامناسب با نظام در عملکرد وزارتخانه است و امیدواریم گلایه رئیس جمهور را نیز بتوانیم برطرف کنیم.

وزیر اطلاعات دولت یازدهم افزود: در مدت چهار سال وزارت اطلاعات از انضباط مالی و هزینه کرد برنامه ای اعتبارات و بهره وری منابع مالی و شتاب فعالیت های عمرانی و ایجاد اماکن مورد نیاز برای عملکرد بهتر سربازان گمنام برخوردار بودیم.

وی گفت: ثبات مدیریتی و تغییرات در حد ضرورت و آرامش و انسجام در مجموعه مدیریتی وزارت اطلاعات برقرار بوده است و مجموعه معاونان در حرکت هم افزا مسئولیت خود را انجام داده اند و این وزارتخانه کار خود را در همه ابعاد دنبال کرده است و به تعبیر مقام معظم رهبری در بخش هایی از موارد کار خود را خوب و در بخش هایی بسیار خوب انجام داده است و لکن ایشان فرمودند انتظار ما این است که وزارت اطلاعات در همه بخش ها عملکرد عالی داشته باشد.

علوی افزود: همگرایی، همدلی و هماهنگی با جامعه اطلاعاتی در این چهار سال به گونه ای بود که همه اعضای جامعه اطلاعاتی اذعان دارند که چنین هماهنگی در گذشته مسبوق به سابقه نبوده است.

وی گفت: جلسات مرتب و تصمیم گیری ها، کارگروه ها و کمیته های مختلف جامعه اطلاعاتی کار خود را به نحو اثرگذاری دنبال کرده است. برخورد انقباضی با فعالان اقتصادی نداریم وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: تدبیر مسائل اقتصادی و برخورد با مفاسد آن از تاکتیک های وزارت اطلاعات است. آقای علوی در دفاع از برنامه های خود افزود: برنامه ما یک برنامه ذهنی و انتزاعی نیست و این برنامه را که در دوره قبل هم پیش گرفته بودیم با ارتقاء کمی و کیفی دنبال خواهیم کرد.

وی ادامه داد: بحث صلاحیت ها و استعلام صلاحیت ها ساماندهی شده و کمیسیون شورای عالی تعیین صلاحیتها تشکیل شده است تا از حقوق افراد مورد استعلام و عامه مردم در زمینه واگذاری مسئولیتها دفاع شود.

علوی ادامه داد: وزارت اطلاعات در این مدت به مقابله هوشمندانه با جاسوسی دشمنان و نفوذ سرویس های مختلفشان پرداخته ، موارد جاسوسی را شناسایی کرده و جلوی بسیاری از نفوذها و ضربه ها را گرفته است گزارش های مختلفی از این اقدامات را تقدیم مقام معظم رهبری و رئیس جمهور کرده ایم و آنها ما را مورد لطف خود قرار داده اند.
وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: ما به مسئله آموزش در مقابل نفوذ اهتمام ویژه داشته ایم و از دو مسیر حراست ها و معاونت ضد جاسوسی برنامه های آموزشی زیادی برای مدیران گذاشته ایم، آموزش در زمینه تخلیه تلفنی و انواع نفوذ از مواردی است که به مدیران آموزش داده ایم و در 4 سال آینده هم دنبال خواهیم کرد و با وجود این آموزش ها امکان نفوذ تلفنی و دیگر نفوذها بسیار کم شده است.

وی افزود: به آموزش های کلاسیک برای مدیران اکتفا نکرده ایم و به مدد هنر اقدامات قابل توجهی از جمله تولید فیلم روباه در سال 93 جهت ارتقای عمومی انجام داده ایم.

علوی ادامه داد: وزارت اطلاعات در 4 سال گذشته در عرصه اقتصاد کشور بر دو محور امنیت اقتصادی و سلامت اقتصادی حرکت کرده است، برای حل مشکل اشتغال و تحقق اقتصاد مقاومتی باید کشور برای سرمایه گذاری سرمایه گذاران از امنیت برخوردار شود.

وی اضافه کرد : تدبیر مسائل اقتصادی و برخورد با مفاسد آن از جمله تاکتیکهای وزارت اطلاعات است ، ما با مفاسد اقتصادی برخورد کرده ایم، به گونه ای که امنیت اقتصادی کشور مختل نشود و در تحکیم امنیت اقتصادی گام برداشته ایم.

علوی افزود: بر این باور هستیم که فعالان اقتصادی مانند گنجشکان روی سیم هستند و در صورت برخورد انقباضی با یک فعال اقتصادی ، سایر فعالان فرار می کنند و وزارت اطلاعات سعی کرده برخورد این چنینی نداشته باشد، در کنار این برخورد هزارها میلیارد فرار مالیاتی، هزارها میلیارد قاچاق کالا و موارد زیادی از فساد بانکی را با تدبیر شناسایی و حل کردیم. فعالیت های اطلاعاتی را با قدرت بیشتر ادامه خواهیم داد وزیر پیشنهادی اطلاعات با تاکید بر اینکه به فعالیت های اطلاعاتی خود در چهار سال آینده با قدرت بیشتری ادامه خواهیم داد گفت: تلاش خواهیم کرد نظام مقدس جمهوری اسلامی با تلاش های وزارت اطلاعات و سربازان گمنام امام زمان از لوث مفاسد اقتصادی و دیگر موضوعات امنیتی و تروریستی پاک شود.

سید محمود علوی در مراسم رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی و توضیح عملکرد وزرات اطلاعات افزود: با اینکه مسئولیت مستقیمی در امر مبارزه با مواد مخدر نداریم با جدیّت به این امر پرداختیم و با همکاری مستمر و تنگاتنگ با ستاد مبارزه با مواد مخدر توانستیم بسیاری از سرباندهایی را که بالای هزار تن مواد مخدر قاچاق می کردند بازداشت و صدها تن مواد مخدر را ضبط کنیم.

وی ادامه داد: در برابر تهدیدهای امنیتی نیز ضربات پیاپی و کوبنده برحدود 120 تیم تروریستی وارد کردیم و فرصت و مهلت هیچ حرکتی به آنها ندادیم، در این مسیر بسیاری از سرکردگان آنها مانند ابوحبس بلوچی، ابوعایشه کُردی و دیگر سرکردگان آنان به لطف پروردگار از بین رفتند و حدود 3 تن مواد منفجره، هزار قبضه سلاح، هزاران فشنگ، ده ها بمب کنار جاده ای آماده انفجار و ده ها جلیقه انفجاری را کشف و ضبط کردیم و از اقدام تیم های تروریستی با این امکانات جلوگیری کردیم.

وزیر پیشنهادی اطلاعات با بیان اینکه تمام این عملیات ها با هوشمندی و دقت صورت گرفته است، تاکید کرد: در چهار سال ضربه زدن به 120 گروه تروریستی تنها با یک شهید انجام شده است که نشان دهنده مبارزه هوشمندانه سربازان گمنام امام زمان (عج) با جریان های تروریستی است.

علوی افزود: ارتباط با دستگاه ها و تبادل اطلاعات نتایج بسیار درخشانی داشته است که از جمله آن استرداد آقای دولت زاده، استرداد نیک بخت دیپلمات گروگان گرفته در یمن و چهار سرباز گروگان گرفته و موارد بسیار دیگری که دستگاه های اطلاعاتی برای تبادل اطلاعات با وزارت اطلاعات دارای ارزش حرفه ای قابل توجهی هستند.

وی گفت: در این مدت همچنین وزارت اطلاعات تلاش کرده است از اینکه مسائل صنفی، مالی، اقتصادی و اجتماعی به موضوعات امنیتی تبدیل شود و حل آنها برای نظام هزینه زیادی داشته باشد جلوگیری کند و موارد امنیتی را نیز به گونه ای هدایت کرده است که با راهکارهای اجتماعی، صنفی، سیاسی و اقتصادی قابل حل باشند.

علوی افزود: در این مدت زیرساخت های فنی برای اشراف بیشتر اطلاعاتی در حد 300 درصد افزایش توان داشته است و امروز اشراف اطلاعاتی و فنی وزارت اطلاعات بر تحرکات دشمن و هر حرکت ضدامنیتی زبانزد است. تعامل سازنده وزارت اطلاعات با قوای سه گانه در دولت دوازدهم دنبال می شود وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: تعامل سازنده با قوای سه گانه کشور، نخبگان، اشراف صیانتی بر مسئولین و دستگاه های مختلف از جمله اقداماتی بوده که وزارت اطلاعات در این مدت انجام داده و در چهار سال آینده آن را دنبال می کند.

آقای علوی در دفاع از برنامه های خود افزود: این وزارت خانه در عین صیانت از مسئولان و نخبگان کشور و ایجاد امنیت برای فضاهای آموزشی، فعالیت های فرهنگی و اقتصادی در عین حال مراقب بوده که فضا در اینگونه مراکز امنیتی نشود تا با آرامش بتوانند فعالیت های علمی، پژوهشی، اقتصادی و مالی خود را دنبال کنند.

وی افزود: تعامل سازنده با حوزه های علمیه، اساتید و مجموعه های دنیا از جمله فعالیت هایی بوده که وزارت اطلاعات تلاش خود را بکار برده است.

علوی گفت: ضمن تشکر از برادر عزیزم جناب آقای دلخوش که اشاره کردند به یکی دو نکته از کارهای وزارت اطلاعات من در پاسخ وی اشاره می کنم که در حوزه فضای سایبری تقسیم وظایف شده است به طوری که حوزه جرایم عمومی سایبری به نیروی انتظامی واگذار شده که در قالب پلیس فتا این اقدامات انجام می گیرد.

وزیر پیشنهادی اطلاعات افزود: در زمینه جرایم امنیتی در حوزه سایبری این مسئولیت به وزارت اطلاعات واگذار شده که در قالب فضای تبادل اطلاعات قرار دارد و وظیفه خود را انجام می دهد. وی گفت: در حوزه امنیت زیرساخت این مسئولیت برعهده وزارت ارتباطات است که عزیزان این وظیفه را انجام می دهند. آنچه برادر عزیزم جناب آقای دلخوش به آن اشاره کردند از نوع جرایم عمومی یعنی نوع اول است.

وزیر پیشنهادی اطلاعات افزود: در عین حال که این مساله به وزارت اطلاعات مربوط نمی شود به دلیل روابط خوب با همکارانمان مساعدت های لازم با این برادران انجام گرفته است.

علوی گفت: مرتبطانی را که به رادیو گیلان اطلاعات می دادند درخواست کردند و احضار نمودند و تذکرهای لازم به آنها داده شده تا آنجا که در حد زیادی محدود شده اند و بیش از این وزارت اطلاعات وقت خود را نمی تواند از اهداف امنیتی و حساس به مسایل اجتماعی واگذار کند.

وی افزود: در عین حال نیروی انتظامی تاکنون نفرات زیادی از آنها را احضار کرده ضمنا کسانی که از این کانال استفاده می کنند در حد نیم درصد جمعیت استان گیلان هم نیست. این است که من از آقای دلخوش استدعا دارم که به این مساله به طور رسانه ای حساسیت نشان ندهند زیرا بدین وسیله تبلیغ غیرمستقیم برای آن کانال انجام می گیرد.
علوی گفت: اما در مورد برادر عزیزم جناب آقای مطهری که از ارادتمندان همیشگی به وی بوده ام و افتخار شاگردی پدر بزرگوارشان یعنی استاد شهید مرتضی مطهری را داشته ام تشکر می کنم از نکاتی که بیان کرد.

وی افزود: من به این نکته اشاره می کنم که وزارت اطلاعات یک وزارت قانون مدار است و برای اختیارات قانونی هر دستگاهی احترام قائلیم و از اختیارات قانونی خودمان نیز صیانت می کنیم. اختیاراتی که قانون به ما داده از آن استفاده و از دستبرد به آن نیز جلوگیری می کنیم.

وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: آقای مطهری به گونه ای به این مساله واکنش نشان داد که گویا کسی یا نهادی به اختیارات قانونی وزارت اطلاعات تعدی کرده یا دست چپاول به سمت ما دراز شده است، در حالی که چنین نیست.

علوی افزود: حضار می دانند اختیاراتی که به نهادهای مختلف واگذار می شود یا مرجع ولایی دارد یا مرجع قانون گذاری یعنی مجلس شورای اسلامی.

وی گفت: ما برای هر دوی اختیاراتی که از این دو مرجع واگذار می شود احترام قائلیم و به اختیاراتی که از سوی مقام معظم ولایت فقیه واگذار می شود پایبند هستیم و تمکین می کنیم و احترام می گذاریم و برای کاهش اختیارات خود از این مسیر کوچکترین واکنشی نشان نخواهیم داد.

علوی تاکید کرد: اگر مقام معظم رهبری تمام اختیارات وزارت اطلاعات را به نهاد دیگری واگذار کنند، دست ادب و تمکین به سینه می گیریم و آن را می پذیریم، بنابراین ما در اینجا مواجه با تعدی به حوزه قانونی وزارت اطلاعات نبوده ایم و همچنین اختیارات قانونی را که مجلس به نهاد دیگری می دهد در برابر آن دست ادب و تمکین به سینه می گیریم و آن را با دل و جان می پذیریم. حال اگر در این زمینه صلابت و برخورد داخلی با نهادهای دخیل در امنیت باشد ما اهل این نیستیم.

وزیر پیشنهادی اطلاعات افزود: امروز الحمدلله تعاملی که بین ما و دستگاه های اطلاعاتی از جمله برادران هم وزن مان در سپاه حاکم است، به گونه ای است که طی چند نوبت مقام معظم رهبری از این وضعیت احساس مسرت کرده و فرموده بودند از اینکه می شنوند ارتباط خوبی بین وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه حاکم است خوشحالم و ما نیز خوشحالیم که با این همدلی، رهبر عزیزمان را خوشحال کردیم.  

مخالف وزیر پیشنهادی اقتصاد / نماینده مشکین‌ شهر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از عدم ارائه شاخص‌ های کمی در برنامه‌ های وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی انتقاد کرد و گفت: آقای کرباسیان باید توضیح دهد که با چه مکانیزمی می‌ خواهند سطح سرمایه‌ گذاری مردمی را ارتقا دهند.

ولی ملکی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 25 مرداد) مجلس شورای اسلامی، در مخالفت با مسعود کرباسیان وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: صحبت کردن به عنوان مخالف به منزله عدم توانایی کاندیدای وزارت نیست بلکه منظور بنده نقد منصفانه است.

نماینده مردم مشکین‌ شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همه نقد منصفانه و عالمانه را می‌پذیرند به دلیل اینکه به ارتقای عملکرد منجر می‌شود. خدا را شاهد می‌گیریم که از روی حب و بغض نظر نمی دهم و منظورم تهدید، تخریب و باج گیری نیست، از شانس خوب یا بد شماست که اسم بنده به عنوان مخالف اعلام شده است.

وی افزود: پروفسور حسابی اظهار داشتند عبارت "ولش کن" پدر مملکت را درآورده است به دلیل اینکه این عبارت در فرهنگ لغت هیچ کشوری نیز وجود ندارد، متأسفانه گاهی به دلیل دوستی با یک شخص در زمینه بررسی کارها این موضوع عنوان می‌شود که بررسی این بخش را ولش کن.

ملکی با بیان اینکه کرباسیان فردی اخلاق‌مدار است، ادامه داد: با مطالعه برنامه آقای کرباسیان جز نظریه‌پردازی، خبری از برنامه‌های کمی وجود ندارد این در حالی است که باید با عدد و رقم مشخص شود که اهداف برنامه‌های وزارت اقتصاد در 4 سال آینده چیست، البته برای من عجیب است که آقای کرباسیان با حجم بالای کاری که در سال های گذشته توانسته‌ اند این همه تحلیل، تقدیرنامه و مقاله را در کارنامه داشته باشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کرباسیان در4 سال گذشته مسئولیت گمرکات کشور را بر عهده داشتند، بنابراین مطلوب این بود که کارنامه‌ ای از عملکرد خود ارائه و نقاط قوت و ضعف را بیان کنند اما ایشان اشاره‌ ای به عملکرد 4 ساله خود نداشته‌ اند، بنابراین نمایندگان نمی‌ توانند بر اساس نظریه‌ ها، نظر خود را ارائه کنند. او گفت: باید مشخص شود در گمرک میزان قاچاق کالا از بین رفته است؟ در گزارش‌ ها آمده است قاچاق از مبادی رسمی نیز وارد می‌ شود که بیانگر این است کالاهای غیر ضروری وارد کشور می‌شود بنابراین باید ریاست گمرک در این خصوص گزارش ارائه دهد.

ملکی گفت: ریاست مجلس چندی پیش شاخص‌های 18گانه‌ای را در خصوص وضعیت کشور معرفی کردند که چند شاخص مستقیماً مربوط به عملکرد وزارت اقتصاد است، رتبه ایران از لحاظ رشد ناخالص داخلی از بین 24 کشور منطقه رتبه 10 است و در این شاخص رتبه ایران در جهان 111 است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی باید در سال 1404 رتبه اول منطقه را از لحاظ شاخص‌های توسعه داشته باشد این در حالی است که از لحاظ آزادی اقتصادی رتبه ایران در منطقه 22 از 22 است و در جهان رتبه ایران از بین 181 کشور 174 است که بیانگر این است در 4 سال گذشته تغییری وجود نداشته و تنها رتبه ایران از 173 به 174 تبدیل شده است، از لحاظ نرخ تورم نیز رتبه ایران از بین 24 کشور منطقه 19 است و این رتبه در دنیا 158 است که البته بیانگر این است از لحاظ تورم 30 رتبه ارتقا یافته‌ایم اما باید وزیر پیشنهادی اقتصاد بگوید قصد دارد رتبه ایران در پایان مسئولیتش از لحاظ تورم به چه میزان باشد.

ملکی افزود: بنده سابقه کاری در بخش بنگاه داری دارم و با اعداد و بودجه آشنا هستم و رتبه ایران از لحاظ GDP در منطقه از بین 24 کشور 22 است و همچنین رتبه ایران از لحاظ حمایت از سرمایه‌ گذاری خارجی از بین 20 کشور منطقه 19 است و این رتبه در دنیا 120 است.

وی ادامه داد: بنده احساس می‌کنم وزرای پیشنهادی رأی اعتماد کسب خواهند کرد اما این نقدها را برای ثبت در تاریخ می گویم و فردا از وزیر مربوط مطالبه خواهم کرد، رتبه جمهوری اسلامی در خصوص رقابت‌پذیری در اقتصاد 13 از 20 است و در جهان از بین 138 کشور رتبه ایران 76 است و از لحاظ شفافیت سرمایه گذاری رتبه ایران در بین 20 کشور 18 است و در جهان رتبه ایران از 131 کشور رتبه 116 است، یعنی شفافیت کامل وجود ندارد.

او گفت: بنابراین رشد اقتصادی با مشکل رو به رو می‌شود و حتی وزیر اطلاعات نیز گفته است سرمایه‌گذار مانند آهوی رمنده است بنابراین باید از سرمایه‌گذار خارجی حمایت کنیم و آقای کرباسیان نیز باید صریحاً بگوید با چه روشی می‌خواهد سرمایه‌ گذاری مردمی را ارتقا دهد.

ملکی افزود: میزان نقدینگی در کشور بالاست بنابراین باید کرباسیان عنوان کند با چه مکانیزمی می خواهد جذب سرمایه‌گذاری را ارتقا دهد. زمانی که بانک‌های اصلی کشور 18 تا 20 درصد نرخ سود پرداخت می‌ کنند، بنابراین باید دقت کرد که کدام سرمایه‌ گذار حاضر به این است که نقدینگی خود را وارد بخش تولید کند.

وی ادامه داد: آقای طیب‌ نیا در دوره وزارت خود عنوان کردند هیچ‌گونه اشرافی بر مسائل بانک مرکزی ندارند که این صحیح نیست بنابراین شما باید شفاف بگویید که به چه نحوی می خواهید سرمایه گذاری مردمی را بالا ببرید و با چه روشی می‌خواهید نظام بانکی را اصلاح کنید به دلیل اینکه با شعار بخش تولید یا ارتقای ارزش افزوده یا اصلاح ساختار انجام نمی‌شود.

ملکی گفت: باید بر اساس تأکیدات مقام معظم رهبری تلاش کرد که رونق تولید اتفاق بیفتد و اشتغالزایی انجام بگیرد و این موضوع را باید به یاد داشت که مقابله با فساد بانکی تنها با شعار حل نمی‌شود.

وی ادامه داد: سیف توضیحاتی در مورد عملکرد موسسات مالی و اعتباری دادند اما باید توجه داشت که کاسپین و فرشتگان با مجوز بانک مرکزی فعالیت را شروع کرده‌اند بنابراین باید مشخص شود با چه مکانیزمی می‌خواهید با این نوع مشکل مبارزه کنید. منطقی سازی سود بانکی را در نظریه عنوان کرده‌اید اما باید بگویید با چه روش عملیاتی می خواهید نرخ سود بانکی را کاهش دهید، باید با اعداد و شاخص‌های کمی بگویید که نمایندگان بتوانند بر اساس آن در 4 سال آینده اقدامات نظارتی را انجام دهند.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: آقای کرباسیان من بهتر از شما می‌توانم شعار بنویسم اما تیم اقتصادی دولت باید هم قسم شود تا به اهداف خود برسد. مخالف وزیر پیشنهادی اقتصاد / نماینده ارومیه عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: وزیر اقتصاد دولت دوازدهم باید مدار اقتصاد را از زیر چرخ های سیاست خارج کند.

سید هادی بهادری در نشست علنی امروز در مخالفت با وزیر پیشنهادی اقتصاد و امور دارایی با اشاره به وضعیت برخی شاخص های اقتصادی کشور گفت: دولت یازدهم در بخش کسب و کار رتبه 152 را به رتبه 120 رسانده که این رتبه قابل قبول نیست و ایران در بخش آزادی اقتصادی رتبه 155 مباحث مرتبط با کارآفرینی رتبه 85 و در بخش فلاکت اقتصادی هجدهمین کشور دنیا معرفی شده است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آسیب های حوزه اقتصادی عمدتا در 4 بخش مطرح شده است، افزود: این 4 بخش شامل نفت زدگی، رانت زدگی، دولت زدگی و سیاست زدگی است که یکی از انتظاراتی که مجلس از وزیر اقتصادی کابینه دولت دوازدهم دارد این بوده که مدار اقتصاد را از زیر چرخ های سیاست خارج کند که ان شاءالله با تداوم سیاست های اقتصادی مستحکم بتوان شاهد بهبود شاخص های اقتصادی در آینده بود.

وی با اشاره به اینکه برای اقتصاد به تئوری و مدل نیازمند هستیم، ادامه داد: در اقتصادهای مختلف و اقتصادهای نوظهور همانند ترکیه، برزیل، چین و مالزی شاهد این هستیم که عمدتا از تئوری ها و مدل های مشخصی پیروی می کنند که اقتصاد ایران نیز باید بر مدار این مدل های مشخص حرکت کند که با سیاست زدگی دچار بحران نشود و بار دیگر رشد اقتصادی کشور به منفی 6.8 تجربه شود.

بهادری با بیان اینکه کرباسیان باید با یک تیم مشاوره قوی و هماهنگ بسترهای لازم برای جبران ضعف های تئوریک اقتصادی کشور را فراهم کند، یادآور شد: هماهنگی تیم اقتصادی دولت دوازدهم بسیار مهم است که مرکز ثقل آن وزیر اقتصاد است و وزیر اقتصاد از سوی مجلس مورد سوال و استیضاح قرار می گیرد. لذا انتظار مجلس از وزیر اقتصاد این بوده که نقش هماهنگی بین سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی را ایفا کند و با همکاری این دو نهاد بتواند اقتصاد کشور را به شرایط مطلوب تر هدایت کند.

وی افزود: هماهنگی سایر وزارتخانه ها همانند وزارت نفت، کار، راه، نیرو و جهاد از وزیر اقتصاد انتظار می رود که در گذشته این ناهماهنگی ها یکی از دلایل عدم توفیقات اقتصادی کشور بوده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه بحث قاچاق و عدم شفافیت ها یکی از موضوعاتی بوده که انتظار می رود دولت در کابینه دوازدهم بیشتر به آن توجه کند، ادامه داد: اهداف کمی این موضوع برای مجلس مبهم است و در برنامه از لحاظ آمار و ارقام مشخص نشده که قرار است موضوع قاچاق چه میزان کاهش یابد.

وی اظهار کرد: بحث حقوق های نجومی تا حدودی حل و فصل شد اما درخواست مجلس این بوده که در اجازه همکاری مدیران دولتی در هیات های مدیره شرکت ها محدودیت هایی ایجاد شود و به بخش تاسیس پنجره واحد گمرکی بیشتر توجه شود.

بهادری با بیان اینکه وزارت اقتصاد دولت دوازدهم باید به تسهیل صادرات بیشتر توجه کند، افزود: شفافیت گمرکی و مسائلی که در گمرکات باقی مانده و اظهاراتی که در این زمینه صورت می گیرد باید حل و فصل شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از موضوعات دیگر اقتصاد در صحنه بین الملل است، ادامه داد: فضایی که امروز پس از برجام به وجود آمده یک فضای بسیار خوب بوده که بتوان ظرفیت وزیر اقتصاد به عنوان یک وزیر بین المللی مطرح شود و ارتباط تنگاتنگ وزیر اقتصاد با وزیر امور خارجه و دیپلماسی اقتصادی در کابینه آینده از انتظارات مجلس است.

بهادری در خصوص موازنه رکود و تورم یادآور شد: سالیان سال ایران دچار تورم بسیار بالا و رکود کم بود و سیاست های اقتصادی به سمتی حرکت کرد که رکود افزایش یافته و تورم کاهش یافت که این سیاست ها باید با یک روش و مدل سنجیده و صحیح اقتصادی ادامه پیدا کند چرا که برای مردم و بازار بالا و پایین رفتن این سیاست ها محل سوال است.

وی افزود: به نظر می رسد به طور مستمر باید سیاست کاهش نرخ سود بانکی پیگیری شود، چرا که با سود بانکی دو رقمی تولید واقعی در کشور شکل نمی گیرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه با همکاری بانک مرکزی باید موضوع موسسات مالی و اعتباری برای همیشه جمع شود، ادامه داد: هدایت سرمایه های بانک ها به سمت کارهای تولیدی مولد سوق پیدا کند و بانک های مشترک با همسایگان به مرور شکل بگیرد و شعب بانک های خارجی در کشور ایجاد شود.

وی با تاکید بر اینکه عدالت اقتصادی در کشور برای مجلس و نمایندگان بسیار مهم است، تصریح کرد: در استان های مختلف شاهد نابرابری های اقتصادی هستیم و درآمد سرانه استان های مختلف بسیار با یکدیگر متفاوت است، به عنوان مثال استان آذربایجان غربی درآمد سرانه آن 43 درصد از میانگین درآمد سرانه کشور پایین تر است و استان 26 کشور به حساب می آید چرا این کشورها عقب مانده اند.

بهادری با بیان اینکه زمانی که با دلار هفت هزار تومانی در برخی مناطق کشور سرمایه گذاری و کارخانه تاسیس می شد مناطق مرزی با جنگ ها و ناامنی ها درگیر بوده اند، افزود: وزارت اقتصاد باید برای پرکردن این شکاف برنامه داشته باشد تا این شکاف های موجود پر شود و نسبت به مالیاتی که از استان ها اخذ می شود، باید نسبت به درآمد سرانه استان ها باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر وضعیت دارایی و مالیات اخذ شده تناسب زیادی با درآمد سرانه استان ها ندارد.بهادری با بیان اینکه در بحث مناطق آزاد و ویژه به نظارت بیشتری نیاز است، یادآور شد: مجلس به دنبال تسریع در تصویب لایحه ایجاد مناطق آزاد و ویژه است تا مناطق آزاد تصویب شده به سرعت شکل بگیرند.

وی با بیان اینکه نظام تامین مالی کشور دچار آینده فروشی شده، افزود: در حال حاضر منابع سال های آینده هزینه می شود و وزارت اقتصاد باید در این زمینه برنامه شفافی ارائه کند و در بخش اقتصاد مقاومتی باید پروتکل ها و شیوه نامه های آن تدوین شود و از برخوردهای سلیقه ای دوری شود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس دهم با اشاره به اینکه بخش خصوصی از وزارت اقتصاد دولت دوازدهم انتظاراتی دارد، ادامه داد: یکی از انتظارات بخش خصوصی یکسان سازی نرخ ارز بوده و مشکلات مالیاتی فراوانی در واحدها وجود داشته و واحدهای تولیدی گلایه های زیادی از بحث مالیات دارند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در برنامه دولت مطالب خوبی بیان شده اما فاقد اهداف کمی است، تصریح کرد: اگر برنامه به صورت یک نقشه راه 4 ساله با ذکر شاخص ها بیان شود، می توان به راحتی کنترل کرد و کرباسیان به عنوان یکی از مدیران خوش سابقه و خوشنام برای اینکه پس از رأی اعتماد مجلس موفقیت خوبی در کابینه داشته باشد باید این ضعف ها را پوشش داده و با یک تیم هماهنگ وضعیت اقتصادی کشور را بهبود بخشد.

رای مخالف نمایندگان به برگزاری شیفت سوم

نمایندگان با برگزاری شیفت سوم جلسه علنی امروز به منظور بررسی برنامه‌های کابینه دولت دوازدهم مخالفت کردند.

نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 25 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی با برگزاری شیفت سوم جلسه علنی به منظور بررسی برنامه‌های کابینه دولت دوازدهم با 76 رای موافق و 150 رای مخالف از مجموع 261 نماینده حاضر در صحن مخالفت کردند.

دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تا این لحظه 4 وزیر و مخالفان و موافقان آن صحبت کردند و اگر می‌خواهیم فردا (پنج‌شنبه 25 مردادماه) کار بررسی و رای گیری کابینه تمام شود باید امروز بعد از ظهر پس از نماز مغرب نیز 2 ساعت به کار ادامه دهیم که این مهم نیاز به رای‌ گیری دارد.

وی در پی این رای‌گیری گفت: احتمالا این برنامه تا شنبه و یکشنبه به طول خواهد کشید مگر آنکه وزرا و مخالفان و موافقان آن‌ها خلاصه‌تر صحبت کنند. 

موافق وزیر پیشنهادی اقتصاد/ نماینده تهران عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در دفاع از وزیر پیشنهادی وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: در دوران فعالیت آقای کرباسیان بر گمرک قاچاق کالا از 28 میلیارد دلار به 12 میلیارد دلار کاهش یافته است.

فریده اولادقباد در نشست علنی امروز (چهارشنبه 25 مرداد) مجلس شورای اسلامی در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در موافقت با مسعود کرباسیان افزود: قبل از اینکه به عنوان موافق گزینه پیشنهادی وزارت اقتصاد صحبت کنم، تشکر ویژه از دولت یازدهم و وزرای آن که با تلاش های شبانه روزی خود شرایط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور را ارتقا داده اند، دارم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همه ما باید بار دیگر با آرمان های انقلاب و خون شهدا تجدید پیمان کنیم، گفت: جمهوری اسلامی ایران دستاورد خون هزاران شهید و تلاش های جانبازان و اسرای عزیز بوده است.

وی با تاکید بر اینکه وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم باید توجه داشته باشند که هنگام ورود به مجلس از کنار مقبره 7 شهید گمنام عبور می کنند، تصریح کرد: این شهیدان امنیت و آرامش را برای کشور به ارمغان آوردند و ما باید پاسدار خون شهیدان باشیم.

اولادقباد خطاب به وزرای پیشنهادی گفت: باید بدانیم دولت دوازدهم را در چه شرایطی تحویل گرفته اید و رشد اقتصادی و تورم در کشور ما چه جایگاهی داشته است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همانگونه که مستحضرید اقتصاد ایران در طی سال های اخیر با شرایط ویژه ای رو به رو بوده است و دولت دوازدهم در شرایطی شروع به کار می کند که باید از ثمرات سیاست خارجی، تعاملات بین المللی و منافع برجام و همچنین اقدامات اقتصادی که در دولت یازدهم آغاز شده و نتایج آن ثبات اقتصادی، تورم تک رقمی، افزایش سهم درآمدهای مالیاتی بوده است، بهره برداری کند.

وی گفت: رشد اقتصادی کشور ایران در سال 91 منفی 7 درصد بوده، در صورتی که در سال 95 رشد اقتصادی ایران به مثبت 12 درصد رسیده است و از نظر تورم می دانیم که روزگاری تورم به 40 درصد نیز رسید در حالی که در بسیاری از کشورها تورم تک رقمی است.

اولادقباد با بیان اینکه به رغم تلاش های صورت گرفته نتوانسته ایم با توجه به اهداف بالادستی در جایگاه قابل قبولی قرار بگیریم، افزود: دولت دوازدهم باید اصلاحات ساختاری را در دستور کار خود قرار دهد، لذا با توجه به جایگاه وزارت اقتصاد، وزیر مربوط باید علاوه بر برش اقتصادی از مدیریت اجرایی قوی، شجاعت و صراحت مدیریتی برخوردار باشد تا بتواند ضمن انجام اصلاحات جدی در حوزه های مالیات، مخارج و هزینه های دولت، ارتقای وضعیت را رقم بزند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه وزیر اقتصاد علاوه بر اینکه باید دانش اقتصادی داشته باشد، باید بتواند اصلاحات ساختاری را از زوایای متعدد بررسی و اعمال کند، افزود: وزیر اقتصاد باید جرأت تصمیم گیری های قاطع را داشته باشد تا کارها را به صورت عملیاتی و جدی شروع کند.

ترجمه بیش از 16 کتاب اقتصادی نشان از آشنایی کرباسیان با فضای حاکم و معادلات جهانی دارد 

وی با بیان اینکه آقای دکتر کرباسیان از بُعد تحصیلات دانشگاهی دارای مدرک دکتری در رشته مدیریت و برنامه ریزی است، افزود: وی در پیشینه علمی خود تألیف و ترجمه بیش از 16 کتاب اقتصادی را دارد که این نشانی از آشنایی وی با فضای حاکم و معادلات جهانی است.

اولاد قباد با تاکید بر اینکه گزینه پیشنهادی وزارت اقتصاد از سوابق قوی در دانشکده های مدیریت و از ارتباطات گسترده با اقتصاددان های مطرح کشورهای مختلف برخوردار است، تصریح کرد: از نظر اجرایی و تجربیات مدیریتی وی 28 سال سابقه معاونت وزیر در حوزه های صنعت، معدن و تجارت، اقتصاد، نفت و بازرگانی را دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کرباسیان به مدت 4 سال در کسوت معاون وزیر اقتصاد در حوزه گمرک توفیقات خوبی داشته است، افزود: وی علاوه بر کارهای بسیاری که انجام داده است با عضویت در مجامع و شوراها از جمله شورای پول و اعتبار، شورای عالی بانک ها، ستاد تنظیم بازار داخلی، کمیسیون شورای اقتصاد و موارد دیگر از جمله شرکت در نشست های داخلی و خارجی، احاطه خوبی بر حوزه های مختلف دارد.

اولاد قباد ادامه داد: نقطه عطف فعالیت های آقای کرباسیان اتفاقات 4 سال گذشته در گمرک کشور است که با اجرای گمرک نوین و سامانه جامع گمرکی، بخش عمده ای از قاچاق کالا را کاهش داده است.

وی گفت: در دوران فعالیت آقای کرباسیان بر گمرک قاچاق کالا از 28 میلیارد دلار به 12 میلیارد دلار کاهش یافته است.

اولاد قباد افزود: در دوران فعالیت کرباسیان در گمرک، تعاملات این سازمان با کارآفرینان به بالاترین سطح رسیده و سوابق کاری وی در اتاق بازرگانی و ارتباط با صاحبان کسب و کار نیز موجب آگاهی خوبی از موانع پیش روی تولید و تجارت کشور شده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آقای دکتر کرباسیان دارای قدرت تعامل و مدیریت های چند جانبه است که شاهد این مدعا در تجربه موفق وی، تعامل گمرک با بیش از 20 وزارتخانه و سازمان است.

وی با بیان اینکه یکی از ریشه های تحول سیاست های اقتصادی، نبود هماهنگی در میان تصمیم گیران اقتصادی است، گفت: امیدوارم آقای کرباسیان بتواند در یک تعامل و همکاری سازنده با دیگر بخش های اقتصادی به ویژه بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و همچنین سایر وزارتخانه ها از جمله صنعت، معدن و تجارت و وزارت راه بر مشکلات اقتصادی کشور فایق آید.

اولاد قباد ادامه داد: پایبندی آقای کرباسیان به اسناد بالادستی و برنامه های مختلف از جمله برنامه ششم توسعه و سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری از جمله اقتصاد مقاومتی از ویژگی های مثبت دیگر وزیر پیشنهادی اقتصاد است که این موارد در برنامه های وی نیز دیده می شود.

یکی از نکات مثبت آقای کرباسیان انطباق بیش از 48 درصدی برنامه های وی با اسناد بالادستی است

وی افزود: یکی از نکات مثبت آقای کرباسیان انطباق بیش از 48 درصدی برنامه های وی با اسناد بالادستی است که این می تواند از موارد بسیار خوب در برنامه کاری وزیر پیشنهادی اقتصاد باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: در کنار تمام ویژگی های مثبت آقای کرباسیان، مطالبه جدی ما از وی، تلاش در جهت رفع مشکلات ساختاری اقتصاد ایران است که قاعدتاً به علت ریشه دار بودن آنها، قابل حل در 4 سال آینده نخواهد بود، اما مهم ترین مطالبات ما این است که مسائل مرتبط با اصلاح نظام بانکی، اصلاح نظام مالیاتی و اصلاحات مرتبط با تسهیل تجارت و گمرکات صورت بگیرد.

وی ادامه داد: به حداقل رسیدن وابستگی هزینه های جاری به درآمدهای نفتی یکی دیگر از مطالباتی است که می تواند به اقتصاد کشور کمک شایانی کند.

دولت باید به سمت درآمدهای مالیاتی برود تا از حجم وابستگی به درآمدهای نفتی بکاهد 

اولاد قباد با بیان اینکه متناسب با مفاد سیاست های اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه دولت باید به کسب درآمد از محل درآمدهای پایدار اقدام کند، گفت: دولت باید به سمت درآمدهای مالیاتی برود تا از حجم وابستگی به درآمدهای نفتی بکاهد که در این راستا باید اصلاح ساختار مالیاتی را در دستور کار قرار دهد.

وی گفت: به منظور کاهش و تعدیل بار مالیاتی، بخش تولید و مولد کشور باید اصلاح ساختار نرخ های مالیاتی ، گسترش پایه های مالیاتی، بازنگری و اصلاح ساختار معافیت ها و مشوق ها و هدفمندسازی آنها با محوریت حمایت موثر از تولید مورد تاکید قرار بگیرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: از دیگر برنامه های دکتر کرباسیان برای تصدی وزارت اقتصاد که می تواند به رونق اقتصادی منجر شود، مدیریت بدهی های دولت به ویژه مطالبات پیمانکاران است که جدیت در حل این مشکل، شرکت های پیمانکاری را احیا می کند.

وی گفت: شفافیت اطلاعات و قرار گرفتن اقتصاد در اتاق شیشه ای از دیگر برنامه های مثبت آقای کرباسیان برای تصدی وزارت اقتصاد است که می تواند کل اقتصاد کشور را متاثر سازد، زیرا تا شفافیت اقتصادی حال نشود، امنیت اقتصادی به وجود نمی آید و بخش خصوصی قادر به تصمیم گیری در حوزه سرمایه گذاری نخواهد شد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یادآور شد: نقش بازارهای مالی در هدایت منابع مالی به بخش های تولیدی و سهم آن در اشتغالزایی بر کسی پوشیده نیست، از این رو بورس یکی از این بازارهاست که در برنامه های آقای کرباسیان است.

مخالف وزیر پیشنهادی اقتصاد/ نماینده سردشت نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس با بیان اینکه هم اکنون رکود کاری کرده که مردم دلشان برای تورم تنگ شده است، گفت: بحث مؤسسات مالی زبانزد عام و خاص است. 

رسول خضری در نشست علنی امروز(چهارشنبه، 25 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با مسعود کرباسیان وزیر پیشنهادی اقتصادی و امور دارایی،گفت: بحث حوزه اقتصاد جزء مواردی بود که همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده است.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تکرار نامگذاری در طی سال های 95 -96 بنام اقتصاد مقاومتی نشان دهنده توجه ویژه مقام معظم رهبری به این مقوله است، تصریح کرد: من آقای کرباسیان را از سال های خیلی دور می شناسم و ارادت ویژه ای نسبت به ایشان دارم اما یک سری ابهامات و نقدهایی وجود دارد که باید مطرح شود.

وی ادامه داد: هم اکنون رکود در بازار و عرصه کار موجب شده که دل مردم برای تورم تنگ شود یعنی این وضعیت قابل قبول نیست و ما باید درفکر رفع این رکود باشیم.
خضری افزود: بحث مؤسسات مالی هم اکنون زبانزد عام و خاص است ما در سال 90 و 91 که قبل از تشکیل دولت بود یک سری اختلاس های 3 هزار میلیارد دلاری درغرب و شمال کشور اتفاق افتاد در استان آذربایجان غربی و کردستان همچنان بلاتکیف است.

نماینده سردشت در مجلس تصریح کرد: در خصوص پیگیری مطالبات به حق مردم انتظار داریم که کرباسیان به صورت شفاف بفرمایند چقدر می توانند پیگیر این قضیه باشند، البته نهادهای نظارتی پولی کشور خیلی ضعیف عمل کردند و مؤسسات ثامن الحجج، آرمان، فرشتگان، کاسپین و غیره با تابلوی بانک مرکزی و اعتمادی که مردم به نظام بانک مرکزی دارند سپرده می گذارند و متأسفانه سرشان بی کلاه می ماند.

وی ادامه داد: انتظار داریم در بخش سیاست های که بانک مرکزی به صورت انقباضی نگاه می کند به سیاستهای مالی اش در واقع برنامه و بودجه و مجموعه سازمان برنامه و بودجه یک سیاست انبساطی را دنبال کند.

خضری همچنین در زمینه بحث مالیات ها، خاطرنشان کرد: بخشی از سازمان تأمین اجتماعی مخرب کسب و کار شده اند و ما بسیاری از صنایعمان به خاطر مشکلات مالیاتی و ومشکلاتی که با بیمه ها دارند نمی توانند فعالیت کنند و به صراحت بگم تکالیف ادارات اخذ مالیات و مالیات بگیر هنوز مشخص نیست.

وی ادامه داد: یک فرد می آید و مالیات ارزش افزوده را در5 نقطه پرداخت می کند و عملا در واقع این ضرر و زیانش به کسب مردم زده می شود و یکی از موانع بسیار مهم و مخرب در راه اندازی کسب و کار است.

نماینده سردشت افزود: رتبه هایی که مسئولان درباره شاخص های کسب و کار اعلام می کنند نشان می دهد که در فلاکت اقتصادی ما رتبه 18 را داریم، حال به طور حتم بحث اقتصاد و امنیت با یکدیگر گره خورده است و ما ناچاریم حلقه اقتصادی این حوزه را ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: کرباسیان یک فرد عملگرای به تمام معنا بوده و ما انتظار داریم بزرگان مثل ایشان کارهایی را که شاید در طول چندین سال صورت نگرفته انجام دهند و این در حالی است که وزیر پیشنهادی اقتصاد در برنامه هایش به طور شفاف به این موضوع اشاره نکرده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یادآورشد: قطعا در بحث اوضاع مرزی توجه به مرز به عنوان یک ظرفیت بی دلیل و در بحث ساماندهی معیشت کوله بری باید در دستور کار وزارت اقتصاد قرار بگیرد، البته کرباسیان در بحث گمرکات به ویژه مسئله ایکس ریی و دیگر موضوعات اقدامات مناسبی انجام داده، حال وزیر پیشنهادی باید بگوید چقدر در بحث ایجاد مناطق آزاد تجاری صنعتی به مرزنشینان می تواند کمک کند تا شغل پر فلاکت بار کوله بری رفع شود و این در حالی است که امنیت پایدار در گرو پایداری معیشتی مردم است.

موافق وزیر پیشنهادی اقتصاد / نماینده بوشهر نماینده مردم بوشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: کرباسیان با روحیه اخلاق مداری و تعاملات مناسب می تواند ضعف های اقتصادی کشور را برطرف کند. 

عبدالحمید خدری در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 25 مرداد) مجلس شورای اسلامی در بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی در موافقت با ایشان، گفت: رشد اقتصادی و توجه به معیشت جامعه نقش بسزایی در کاهش آسیب های اجتماعی هر جامعه دارد تا آنجا که رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور تاکیدات خاص و مکرری در این زمینه داشته اند از این رو کوشش و تلاش در این راستا تکلیف محسوب می شود.

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برنامه های کرباسیان بیانگر این مطلب است که دغدغه های دلسوزان نظام در مباحث اقتصادی را برطرف می کند، گفت: فراهم سازی شرایط توانمندسازی بخش خصوصی، تسهیل فضای کسب و کار، برون گرایی هوشمندانه و تقویت روابط اقتصادی خارجی به صورت کاملا هدفمند، مشارکت در بهبود و عدالت اجتماعی و ارتقای بهره وری، ایجاد شفافیت در اقتصاد، مشارکت در احیا و اصلاح نظام بانکی و تلاش برای جذب سرمایه گذاری خارجی تنها گوشه ای از برنامه های وزیر پیشنهادی اقتصاد دولت دوازدهم است.

وی با بیان اینکه نقطه عطف تجربیات وزیر پیشنهادی اقتصاد اصلاحات چهار سال گذشته در ساختار گمرک است، تصریح کرد: با ایجاد سامانه گمرک و سیستم آی تی در گمرک تحول جدی ایجاد کردند؛ از ایشان درخواست داریم که این سیستم را در امور مالیاتی و بودجه ای اجرا کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، خطاب به نماینده مخالف وزیر پیشنهادی اقتصاد، افزود: شما که استناد کردید به آمار و ارقام قاچاق در گمرک؛ ای کاش آمار قبل از تصدی کرباسیان را به یاد می آوردید و بعد قضاوت می کردید؛ باید انصاف داشته باشید.

خدری افزود: یک لحظه احساس کردم در جلسه استیضاح وزیر اقتصاد هستم زیرا آماری که شما اعلام کردید مربوط به ایشان نیست.

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی، با یادآوری اینکه سابقه درخشان کرباسیان در نهاد سرمایه گذاری شهرداری ها بیانگر نوع نگاه ایشان به جریان سرمایه گذاری است، ادامه داد: با توجه به اینکه این خلأ در اقتصاد کشور دیده می شود ایشان می تواند کمک شایانی به جریان سرمایه گذاری کند؛ کرباسیان سال های متمادی در وزارتخانه ها و سازمان های مختلف اقتصادی خدمت کرده است و اگر گوشه ای از تجارب ارزشمند خود را در وزارت اقتصاد به کار گیرد به طور قطع موفق خواهد شد.

وی یادآور شد: از ضعف های موجود ستاد اقتصادی دولت ناهمانگ بودن اعضای ستاد است که بی شک روحیه اخلاق مداری و تعاملات خوب کرباسیان می تواند این ضعف ها را برطرف کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: با توجه به اینکه حوزه انتخابیه از جمله بنادر فعال و دارای گمرکات فعال است از نزدیک با کرباسیان آشنا هستم؛ یک مدیر موفق در دنیای بسیار متغیر کنونی در هر سطحی باید دارای دو خصیصه، مدرن و پیچیده بودن باشد و مفهوم مدرن بودن بر کسی پوشیده نیست اما شاید نیاز باشد پیچیده بودن را اندکی تاویل کنم.

خدری ادامه داد: این خصیصه تعیین کننده برمی گردد به قدرت درک و کشف زوایای پنهان پدیده ها و کنترل مناسب بحران ها و به زبان عامیانه زیرک بودن که این دو خصیصه در سطح بسیار عالی در کرباسیان وجود دارد و همچنین به آنها می توان دو ویژگی شخصیتی ایشان یعنی حافظه بسیار قوی و انرژی بسیار بالا را اضافه کرد.

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه سن تقویمی با سن فیزیولوژیکی متفاوت است، تصریح کرد: به جرات می توانم شهادت دهم که کرباسیان را از نظر انرژی و خستگی ناپذیری در سطح یک جوان سی و چند ساله می دانم که مجموعه این ویژگی ها به علاوه قاطعیت در تصمیم گیری از ایشان یک مدیر اجرایی بسیار توانمند ساخته است. وزیر پپشنهادی اقتصاد : تحول اقتصادی در مسیر برنامه ششم وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی گفت: اهداف کمی برنامه های در مسیر برنامه ششم است و سیاست های کلی برنامه ششم که مقام معظم رهبری ابلاغ کردند و اقتصاد مقاومتی در اولویت است.

مسعود کرباسیان در صحن علنی مجلس افزود: رشد 8 درصدی، سپرده گذاری ارزی، ساماندهی ضریب جینی، ارتقای شاخص های کلان و تقویت متغیرهای اقتصادی و نظام تامین مالی هم پیگیری خواهد شد.

وی گفت: همچنان که موافق محترم اشاره کرد معاونت نظارت مجلس درجه انطباق برنامه نامزد پیشنهادی را با برنامه ششم در سطح بالایی تشخیص داده است.

کرباسیان افزود: اگر جایی هم دوستان نماینده به ویژه اعضای محترم کمیسیون هایی که برنامه و بودجه و اقتصادی جایی اشاره کردند که انحرافی وجود دارد به دیده منت حتما باید بررسی شود و متناسب با نظر نمایندگان محترم در قانون برنامه ششم توسعه؛ افزایش رشد اقتصادی میانگین سالانه 8 درصد و تک رقمی شدن بیکاری و رسیدن آن به 8،6 درصد در سال پایانی برنامه و نرخ تورم تک رقمی با نرخ متوسط 8 درصد را هدف گذاری کرده ایم.

وی گفت: مکلف هستیم تمام تلاش خود را انجام دهیم تا چنین اهداف بلند و البته دشواری محقق شود. برای تحقق این ارقام باز بر حسب آنچه برنامه ششم می گوید باید بهره وریسالانه 2،8 واحد درصد رشد کند و رشد سرمایه گذاری هم باید مد نظر باشد اما سوال اینجاست که چگونه؟

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی افزود : خوشبختانه در دولت یازدهم شاخص ها بهبود زیادی یافته اما باید به مراتب در چارچوب برنامه موفق تر عمل شود. چگونه باید به چنین سطحی از رشد سرمایه گذاری و بهره وری برسیم تا اهداف برنامه ششم محقق شود، به نظر من پاسخ این سوال سالها در اسناد فرادستی کشور در سطح سیاست گذاری اقتصادی روشن است.

کرباسیان گفت: سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، اصل 44، سیاست های کلی برنامه ششم توسعه، قانون مالیات های مستقیم، قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار در اختیار ماست، اما چگونه باید اجرایی شود ؟

وی افزود : در متن برنامه پیشنهادی به تفصیل در این باره توضیح داده ام اما بر چهار محور اصلی برنامه ام در اینجا تاکید می کنم.

کرباسیان گفت: نخستین محور مردمی سازی اقتصاد است، برای تحقق آن بهبود محیط کسب و کار و توانمندسازی بخش خصوصی در اولویت قرار دارد. دولت باید از عرصه تصدی گری اقتصاد بیرون رود. به دولتی توانمند و مقتدر نیاز داریم اما برای امور حاکمیتی.

وی افزود: بخش خصوصی و تعاونی باید به تنها متصدی فعالیت اقتصادی تبدیل شود. جلوه دیگری از مردمی سازی اقتصاد اجرای کامل طرح توزیع سهام عدالت است. به زودی مشمولان سهام عدالت از سود بنگاه های واگذار شده بهره مند خواهند شد و برای اصلاح و تکمیل این طرح برنامه دقیقی تدوین شده است که با اجرای آن مشمولان علاوه بر سود از حقوق مالکانه خود نیز بهره مند خواهند شد.

وزیر پیشنهادی اقتصادی و دارایی گفت : شورای رقابت تقویت می شود تا فعالیت های انحصاری را تنظیم کند و مانع تنگ کردن عرصه رقابت برای بنگاه های خصوصی و تعاونی شود. کرباسیان افزود : باید رقابت مثبت را گسترش دهیم تا اقتصادی توانمند داشته باشیم اما مردمی سازی اقتصاد با بهبود ملموس محیط کسب و کار محقق می شود.

وی گفت : دستاوردهای نوین دانش اقتصاد نشان می دهد که بهبود محیط کسب و کار حتی اولویت و اهمیت بیشتری نسبت به واگذاری بنگاه های دولتی دارد. برای بهبود محیط کسب و کار نظام مالیاتی اصلاح و کارآمد می شود.

کرباسیان افزود: فرآیند واردات و صادرات باید با تجمیع خدمات تمام سازمان ها در یک پنجره واحد ، آسان شود.وی گفت: باید حفاظت از حقوق مالکیت کم هزینه و کارآمد شود. مقررات مخل رونق کسب و کار لغو شود، باید تهیه مجوزهای لازم برای شروع کسب و کار تسهیل شود و بکارگیری شورای گفتگو به صورت فعال در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی افزود: این کارها شدنی است. به حقیقت عملی مالیات ارزش افزوده نزدیک شده ایم وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی گفت: برای تحقق برنامه مالیاتی با فرار مالیاتی مبارزه جدی خواهیم کرد.

کرباسیان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با اشاره به سوابق خود از سال 1362 تاکنون افزود: 13 سال است که عضو شورای پول و اعتبار بودم و با مسائل بانکی آشنایی کامل دارم، به همین دلیل متناسب با شرایط کنونی دغدغه های سپرده گذاران را می دانم و تمام تلاش خود را برای برطرف کردن آن انجام خواهم داد.

وی با بیان اینکه چند برنامه عملیاتی آماده در حوزه اقتصاد دارد گفت: برای رونق بخش تولید باید تسهیلات دهی را به بانک ها افزایش دهیم چرا که بازار سرمایه در ایران ظرفیت بالقوه و بالایی دارد که باید تبدیل به بالفعل شود.

وزیر پیشنهادی اقتصاد، عملیاتی شدن توسعه بازارهای سرمایه را با همراهی مجلس ممکن دانست.وی چهارمین برنامه خود را بردن اقتصاد به اتاق شیشه ای اعلام کرد و گفت: انتشار صحیح آمار اقتصادی، شفافیت های مالیاتی برای شرکت های دولتی، اجرای بودجه ریزی و اجرای کامل قوانین مبارزه با پولشویی برای مبارزه با جرایم سازمان یافته به ویژه قاچاق را نیازمندیم.

وزیر پیشنهادی اقتصاد افزود: در صورت اخذ رای اعتماد، تمام تجربه ام را به کار خواهم گرفت و با تعامل با نمایندگان در جهت حل مشکلات معیشتی مردم حرکت خواهم کرد.

کرباسیان در پایان گفت: رای اعتماد شما بار سنگین مسئولیت را روی دوش من می گذارد، شما به دلیل ارتباطی که با مردم دارید از مشکلات اقتصادی آنها آگاهید.

وی افزود: شما خوب می دانید که مشکلات معیشتی مردم چقدر است و می دانید جوان بیکار داشتن یعنی چه، من اگر مشمول اعتماد شما واقع شوم تمام تجربه ام را با تعامل با شما به کار خواهم بست تا به این اعتماد ارزشمند پاسخ دهم و مشکلات معیشتی مردم حل شود.

مخالف وزیر پیشنهادی امور خارجه / نماینده بهار و کبودراهنگ عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: شاهد ضعف مفرط در وزارت امور خارجه به لحاظ ضعف در نظارت و ارائه مسئولیت به سفرا هستیم. 

محمدعلی پورمختار در نشست علنی امروز (چهارشنبه 25 مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در مخالفت با محمدجواد ظریف گفت: ابتدا پیش از اظهارنظر درخصوص عملکرد وزیر امور خارجه باید نسبت به اظهارنظر رئیس جمهور طی دوره گذشته یادآوری کنم که حوزه بانک ها نیازمند ساماندهی و تعیین تکلیف هستند.

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ با اشاره به وجود نقدهای جدی درخصوص عملکرد ضعیف سفارتخانه ها اظهار کرد: باید امور سفارتخانه ها سامان یابد، زیرا کارکرد نسبتاً ضعیفی در دوره گذشته داشته اند و این مهم در کمیسیون اصل 90 طی دوره گذشته براساس گزارش های دریافت شده بررسی شده است.

وی تصریح کرد: شاهد ضعف مفرط در وزارت امور خارجه به لحاظ ضعف در نظارت و ارائه مسئولیت به سفرا هستیم.

پورمختار با اشاره به اینکه وزارت امور خارجه می تواند برخی مشکلات در حوزه اقتصادی را سامان دهد، افزود: اگر در حوزه صادرات و حتی واردات با مشکلاتی مواجه هستیم، می توانیم از ظرفیت امور خارجه برای رفع آنها استفاده کنیم.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس مباحثی مانند حل مشکلات بازاریابی، حل مشکلات تجار و افرادی که مراودات مالی خارجی دارند در گرو تلاش سفرا است، افزود: امروزه مشکلاتی برای برخی واردکنندگان وجود دارد و در این زمینه گلایه های زیادی درخصوص نوع همکاری سفرا داشته اند. به عبارتی دیگر می توان گفت در طول 4 سال گذشته سفارتخانه ها برنامه ای برای رفع مشکلات مذکور نداشته اند.

وی ادامه داد: بر این اساس وابستگان اقتصادی مشخص شده اند اما عملکردشان مشخص نشد و حتی مجبور شدیم در قانون برنامه توسعه ششم، دولت و وزارت امور خارجه را ملزم کنیم که این وابستگان اقتصادی حتما از افراد اقتصادی یا فارغ التحصیلان این حوزه انتخاب شوند.

پورمختار با یادآوری اینکه وزیر پیشنهادی امور خارجه قول راه اندازی معاونت اقتصادی را داده است، اظهار کرد: اما باید اذعان کرد 4 سال گذشته را در حوزه توجه به مسائل اقتصادی از دست داده ایم و می توان این موضوع را یکی از نقاط ضعف در عملکرد وزارتخانه مذکور دانست.

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه سفارتخانه ها در حمایت از اتباع ایرانی عملکرد ضعیفی داشته اند، در این راستا شکایات زیادی از اتباع ایرانی که با مشکل مواجه شده و نیاز به همکاری داشته اند، واصل شده است که مجبور شدیم بر این اساس جلساتی را با آقای قشقاوی برگزار کنیم، حتی در برخی از موارد، حل برخی از مشکلات نیاز به مساعدت داشت که مسئولان در پاسخ عنوان کردند که با کمبود بودجه مواجه بودند، اما چنین دلیلی موجه نیست.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به ضعف دیگر وزارت امور خارجه اظهار کرد: مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در مراسم تنفیذ اشاره کردند که ارتقا و گسترش روابط در سطح وسیعی است، اما ایجاد چنین روابطی توسط چه کسی جز سفرا باید محقق و سامان یابد. سفرا باید اطلاعات واقعی در مقابل اقدامات رسانه ای شبکه های معاند به کشورهای خارجی ارائه دهند و در این زمینه فعالیت بیشتری داشته باشند.

وی تصریح کرد: اگر از بی توجهی سفارتخانه ها و ایرادات این مجموعه ها بگذریم، باید اذعان کرد بیشتر به مسائل مادی که البته در خصوص تعداد معدودی از سفارتخانه ها صدق می کند، توجه می شود و این موضوع واقعیت تلخی است که وجود دارد، مامور رسمی وزارت خارجه به دنبال کارهای خود و راه اندازی کاسبی، تحصیلات و... باشد، لذا چنین رویکرد پذیرفته نیست.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه در 4 سال گذشته شاهد تضعیف شدن روابط مان در برخی از نقاط جهان بوده ایم، افزود: به عنوان مثال در آمریکای لاتین که ظرفیت بسیار خوبی از لحاظ فکری و همراهی سیاسی با کشورمان وجود دارد، دچار تضعیف روابط بوده ایم که از دیگر نقاط ضعف وزارت امور خارجه بوده است. همچنین در کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس و آسیای میانه نیز نیاز به تدبیر قوی تری برای افزایش سطح روابط داریم.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به اینکه وزارت امور خارجه نتوانسته درخصوص اتهامات ضدحقوق بشری برخی کشورها مانند آمریکا و انگلیس، اجماعی را ایجاد کند، بیان کرد: در این راستا نتوانسته برای مقابله با این اقدامات قطع نامه هایی را از سوی مراجع ذی ربط صادر کند.

پورمختار خاطرنشان کرد: هم اکنون در این حوزه شاهدیم قطع نامه های مجمع عمومی سازمان ملل و شورای حقوق بشر علیه کشورمان به طور مکرر صادر می شود، اما مشاهده نشده که وزارت امور خارجه چرایی این قضیه را تحلیل کند و دلیل این موضوع را مشخص کند.

موافق وزیر پیشنهادی امور خارجه / نماینده کازرون نماینده مردم کازرون در مجلس معتقد است تأمین حداکثر منافع ملی کشور در گروی اجماع داخلی در حوزه سیاست خارجی و پرهیز از ترجیح منافع جناحی بر منافع ملی به‌ویژه در سطح رسانه‌ها است. 

حسین رضازاده در جلسه علنی امروز (چهارشنبه، 25 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم در موافقت با معرفی محمدجواد ظریف به عنوان وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: مهم ترین دفاع از عملکرد ظریف نگاه به تفاوت سیاست خارجی فعلی با گذشته است که خود حکایت از دیپلماسی قوی همراه با منطق، اخلاق و ادب ایشان دارد. چرا که روزها و ماه‌ها بحث با نمایندگان کشورهایی که سابقه طولانی در استعمار و خنجر از پشت زدن دارند، کاری بس دشوار و طاقت فرسا بوده که وی با اقتدار از سد آنها گذشت.

نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: استفاده همیشگی از رهنمودهای مقام معظم رهبری در سیاست خارجی را شاهد بودیم که رهبری فرمودند احساس قدرت و نشستن مقابل 6 قدرت جهانی، دفاع از اهداف و تثبیت از حضور و وجود خود به طرف های مقابل و همچنین تدین، شجاعت، ایستادگی و با منطق صحبت کردن، دلسوز، غیور و انقلابی بودن، پرتلاش و زیر بار زور نرفتن، از نقاط قوت ظریف است.

وی افزود: اعتماد مقام معظم رهبری به ظریف بزرگ ترین نعمت الهی برای وی و مهم ترین دلیل برای بنده و نمایندگان برای دفاع از ایشان است و برای اینکه عملکرد وزیر خارجه در دولت یازدهم را بهتر ارزیابی کنیم باید تصویری از وضعیت سیاست خارجی پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم و انتخاب ظریف به عنوان وزیر امور خارجه را ترسیم کنیم.

رضازاده ادامه داد: ارجاع پرونده هسته ای جمهوری اسلامی به شورای امنیت سازمان ملل، اجرای قطعنامه تحریمی شورای امنیت مبتنی بر فصل هفتم منشور سازمان ملل، طرح ابهامات مختلف درباره ابعاد نظامی و اجتماعی پرونده هسته ای، اجماع جهان علیه جمهوری اسلامی و تلاش برای منزوی کردن کشور، معرفی پرونده صلح آمیز هسته ای به عنوان تهدید علیه صلح و امنیت بین المللی، افزایش بی سابقه ایران هراسی، اتحاد قدرت های بزرگ در برابر ایران، تنزل جایگاه بین المللی جمهوری اسلامی وضعیتی بود که در حوزه بین الملل داشتیم که باعث بروز برخی اشکالات شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه به برخی اشکالات که در شاخصه های اقتصادی کشور به خاطر سیاست غلط خارجی در گذشته روی داده بود اشاره کرد و یادآور شد: افزایش شدید نرخ ریسک سرمایه گذاری خارجی، تحریم های شدید در بخش های حیاتی اقتصادی به خصوص نظام بانکی، رشد منفی 6 درصدی، تورم 45 درصدی، کاهش صادرات و افزایش بی رویه کالاهای مصرفی، کاهش شدید درآمدهای نفتی، افول وضعیت کسب و کار به رتبه 145 جهانی از جمله این ایرادات بود.

وی افزود: راهبردهایی برای تغییر بنیادین و بهبود وضعیت های دوجانبه ازسوی وزارت خارجه در دولت یازدهم اتخاذ شد که دیپلماتی کارکشته و حرفه ای این وضعیت را بر عهده گرفت که گفت و گوهای هسته ای و توافق برجام اولین آزمون ظریف بود که با موفقیت و اقتدار پشت سر گذاشت و در کنار آن برد مذاکره هسته ای، اتخاذ رویکرد منطق تعامل و گفت و گوی سازنده با دنیا منجر شد گشایش هایی در روابط خارجی پدید آید.

رضازاده در ادامه به سایر دستاوردهای دستگاه دیپلماسی در دوران صدرات ظریف اشاره و بیان کرد: خروج از فصل هفتم منشور ملل متحد، تثبیت نظام جمهوری اسلامی در فضای بین المللی با عنوان یک کشور اهل تعامل و مسئولیت پذیر، آشکار شدن قدرت دیپلماسی و ابتکار عمل ایران در مقابل قدرت های بزرگ، آزاد شدن میلیاردها دلار از دارایی های بلوکه شدن ایران، رفع بسیاری از تحریم ها در حوزه های کلیدی انرژی، بانکی، مالی و حمل و نقل، باز شدن فضای بین المللی کشور و خارج شدن ایران از انزوای تحمیلی، برهم خوردن اتحاد آمریکا با سایر قدرت های بین المللی در مقابله با ایران، تغییر روند منفی رشد اقتصادی و ارتقای آن به 6 درصد، ایجاد فضای مطلوب جذب سرمایه گذاری خارجی، افزایش تولید و فروش نفت خام و بازپس گیری سهم ایران در بازارهای جهانی از جمله این اقدامات بود.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ادامه داد: وزارت امور خارجه توانست موانع موجود را از جلوی پیشرفت اقتصادی کشور و فضای اقتصادی و همکاری بین المللی بردارد که دستاورد بزرگی برای ظریف است و فضای بین المللی همکاری با ایران قبل از دولت یازدهم هزینه بر بود اما امروز همکاری با ایران یک افتخار و غنیمت برای کشورها است.

وی با بیان اینکه از لحاظ مسائل منطقه ای و بین المللی کشور در شرایط خطیری به سر می برد، عنوان کرد: علیرغم موفقیت های قابل توجه در دستیابی به بسیاری از اهداف طی این 4 سال، چالش ها و موانع بسیاری پیش رو وجود دارد که برخی از این چالش ها عبارت است از: نابسامانی درونی حزبی نظام سیاسی آمریکا و سیاست های مبتنی بر تهدید، تحریم، بازخواهی و مقابله با جمهوری اسلامی، عناد دولت جدید آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه و تلاش برای بی اثر کردن برجام، تلاش این دولت ها برای بازگرداندن فضای ایران هراسی و شیعه هراسی و امنیتی کردن ایران از طریق موضوعات منطقه ای، تنش در روابط با همسایگان جنوبی به دلیل سیاست های مخرب رژیم سعودی که برای غلبه بر این چالش ها کسب حداکثر منافع و امنیت ملی مستلزم هماهنگی در سیاست خارجی و امنیتی کشور و سپردن امور به دست وزیر کاربلد و دیپلمات برجسته ای همچون آقای ظریف است.

رضازاده در ادامه با تأکید بر اینکه تأمین حداکثر منافع ملی کشور در گروی اجماع داخلی در حوزه سیاست خارجی و فرصت ها و چالش ها و پرهیز از ترجیح گاه و بی گاه منافع جناحی بر منافع ملی به ویژه در سطح رسانه ها است، خاطرنشان کرد: پرهیز از سیاست های متفرق و متعارض در حوزه های اقتصادی، پرهیز از اقدامات و سخنان متضاد یا خنثی کننده در موضوع واحد از سوی دستگاه های رسمی، پرهیز از اقدامات تخریبی گروه های خودسر در داخل مثل حمله به سفارتخانه ها از مهم ترین اقداماتی است که باید انجام شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه با یادآوری این مطلب که نخستین زن را به عنوان معاون و سخنگوی وزارت خارجه و حتی سفیر جمهوری اسلامی ازسوی ظریف انتخاب شد، بیان داشت: نخستین سفیر از اقلیت های قومی و مذهبی در وزارت ظریف منصوب شد و وی مصمم است تا ساختارهای قدیمی به جا مانده از دوران گذشته را شکسته و با ایجاد معاونت اقتصادی در راستای رهنمودهای برنامه ششم توسعه رویکرد اقتصادی در دیپلماسی کشور را در کنار رویکرد سیاسی و امنیتی تقویت کند.
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان ساخت: ظریف در هدایت دستگاه دیپلماسی موفق بوده و کسی صالح تر از وی برای ادامه مسیر نمی شناسیم که رأی قاطعی به انتخاب ایشان می دهیم. مخالف وزیر پیشنهادی امور خارجه/ نماینده خمینی شهر

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: من اگر جای آقای روحانی بودم با توجه به حمایت‌های موجود، تیم دیپلماسی و سیاست خارجی خود را تغییر می‌دادم.

سید محمد جواد ابطحی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 25 مرداد) مجلس شورای اسلامی، در مخالفت با محمدجواد ظریف به عنوان وزیر پیشنهادی امور خارجه افزود: اگر سخنان روز گذشته رئیس جمهور نبود امروز به عنوان مخالف وزارت آقای ظریف سخنرانی نمی‌کردم؛ آقای روحانی سخنانی را در دفاع از وزیر امور خارجه و تفاهم برجام بیان کرد که نمی‌توانستم سکوت کنم.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: برنامه‌های آقای ظریف به گونه‌ای بود که به عنوان نماینده ملت در مجلس شورای اسلامی نمی‌توانستم سکوت کنم. وزیر خارجه پیشنهادی برای دولت دوازدهم در نشست کمیسیون اشاره داشتند که باید سیاست خارجی در یک دایره قدرت تصمیم‌گیری لحاظ شود و افراد غیرمسئول در این حوزه اظهارنظر نکنند و حق دخالت نداشته باشند. بنا به گفته ایشان جایگاه وزارت امور خارجه در چرخه سیاست‌سازی، سیاست‌گذاری، اجرای سیاست‌های منسجم و یکپارچه، ایجاد ساز و کار قانونی پیشگیری از مداخله مقامات غیرمسئول در سیاست خارجی دنبال خواهد شد.

وی در ادامه افزود: نکته‌ای که آقای ظریف در پی آن هستند بر همگان روشن است که ایشان به دنبال ایجاد موانع حقوقی، موانع قانونی برای اظهارنظر افراد بوده و تنها برای خود و دیپلمات‌های وزارت امور خارجه حق اظهارنظر داشته باشد؛ این پیام خوبی نیست. مسئله این است که سیاست خارجی موضوعی نیست که تنها در یک وزارتخانه تعیین شود. حساسیت و اهمیت این حوزه از آن روست که امنیت روابط کشور با محیط پیرامونی، اقتصاد، فرهنگ و حتی سیاست داخلی در بخش‌های کلان توسط نهادهای بالادستی و رهبر معظم انقلاب تعیین می‌شود.

ابطحی گفت: به نظر می‌رسد ورود مجلس از بعد نظارتی به برخی پرونده‌های سیاست خارجی و گاه ممانعت از اعمال و اجرای برخی سیاست‌های دولت در حوزه سیاست خارجی در ایده آقای ظریف بی‌تأثیر نبوده است. نمود بارز این موضوع را می‌توان ورود مجلس به بررسی کامل تفاهم برجام، نمایان کردن ایرادات این توافق و مصوبه نمایندگان برای تعارض قانونی آن و جایگاه مجلس است.

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: اگر قرار باشد افراد غیرمسئول در حوزه سیاست خارجی ورود پیدا نکنند و حق اظهارنظر نداشته باشند؛ به جز آقای بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، دیگر نمایندگان نمی‌توانند در این حوزه وارد شوند. ائمه جمعه نیز بر این اساس دیگر حق اظهارنظر درباره سیاست خارجی را نخواهند داشت. امیدوارم برداشت من از سخنان وزیر پیشنهادی امور خارجه اشتباه بوده باشد.

وی در ادامه گفت: تجربیات تاریخی نشان می‌دهد دولت نیازمند همراهی مجلس است. قرارداد قوام- سادچیکف را همگان می‌دانند که اگر مجلس به کمک قوام می‌آمد؛ آن قرارداد اجرا نمی‌شد و آذربایجان از ایران جدا نمی‌شد.ان شاء الله آقای ظریف تصدیق خواهند کرد که برداشت ما اشتباه بوده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به سخنان روز گذشته روحانی در مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس جمهوری بیان داشتند که ایران برجام را نه تهدید علیه کشورهای دیگر و نه تسلیم در برابر کشورهای دیگر بلکه توافقی برد - برد و متوازن می‌دانند. ایشان گفتند که وزیر امور خارجه، ارتباطات را با جهان گشوده‌اند. روحانی مدعی شد که برجام الگوی تحفظ صلح بر جنگ با چندجانبه‌گرایی بوده و برجام موجب حصول اطمینان از فعالیت صلح آمیز هسته‌ای ایران شده است. این کلمات بدین معناست که سند برجام به امضا رسیده تا با اجرای تعهدات توسط ایران در نهایت این اطمینان برای دنیا ایجاد شود که برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی صرفاً صلح آمیز بوده است یعنی ایران حتی از حقوق عادی خود در NPT محروم شده است.

ابطحی در ادامه گفت: مطابق ماده (4) NPT کشورها می‌توانند فعالیت هسته‌ای صلح‌آمیز شامل تحقیق، تولید و استفاده از انرژی هسته‌ای را داشته باشند اما در توافق برجام پذیرفته شد که اجرای برنامه به عنوان معیاری برای صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران تلقی گردد. برخلاف سخنان روحانی، برجام را باید یک مکانیزم کنترل و نظارت بر ایران دانست که متأسفانه توسط تیم وزارت امور خارجه پذیرفته شده است. بر اساس این مکانیزم نظارت است که خط قرمز یکسان گریز هسته‌ای از جانب ا
مریکا به عنوان اعطای اجازه به ایران برای هر یک از فعالیت‌هایش تعیین می‌گردد. آیا آقای روحانی و ظریف این توافق دیپلماسی بر جنگ است؟

وی بیان داشت: بر اساس یکی از احادیث امام صادق (ع) که به نقل از لقمان حکیم بیان می‌کردند، در جلب منفعت بسیار را اندک و در زیان کوچک را بزرگ بشمار. جای تأسف است که دشمن ما به این دستور‌العمل توجه کرده و طوری رفتار می‌کند که به خاطر اعطای چند وعده نسیه متضرر شده‌اند. در این وضعیت برخی دوستان آنچنان شعف و شادی از این قرارداد ابراز کردند که دشمن فهمید می‌تواند قیمت را هر چقدر که می‌خواهد بالا ببرد.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: دونالد ترامپ یک تاجر است؛ چرا به قراردادی متعهد بماند که هر چه امتیاز خواسته به دست آورده است و حالا می‌تواند با نقض آن از همان وعده‌های نسیه شانه خالی کند. آقایان ظریف و روحانی بارها بیان کردید که در صورت نقض برجام ازجانب امریکا اقداماتی انجام خواهید داد اما سوال من این است که امریکا چه کاری باید انجام دهد که شما بپذیرید توافق برجام نقض شده است.

ابطحی تصریح کرد: گفته‌اید که نباید اقدامی انجام دهیم که نقض برجام به هزینه ایران باشد حتی گفتید که این کار هدیه‌ای نیست که ما به ترامپ بدهیم. امریکا و ترامپ هر قدر که بخواهند می‌ توانند تحریم پشت تحریم علیه ایران وضع کنند و مطمئن باشند که ایران به تفاهم برجام وفادار خواهد ماند و ما هیچ اقدام متقابلی انجام نخواهیم داد. آنها وقتی که می‌توانند هر هزینه‌ای را به ایران تحمیل کنند اقدام به گسترش تحریم‌ها خواهند کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: آقای برجام[1] شما را به دیانت، امانت و غیرت توصیف کرده‌اند ما نیز چنین می‌کنیم اما رئیس جمهور در همان بیان گفتند که انتقاد را محترم بشمارید و به منتقدان به دیده دشمن نگاه نکنید. اگر دستاورد برجام همین باشد که ما دیگر به امریکا اعتماد نکنیم بزرگ ترین دستاورد تفاهم برجام بوده است. مومن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود؛ امریکایی‌ها که در کارنامه‌شان 400 قرارداد با سرخپوستان بومی قاره امریکا امضا کرده‌اند همه را نقض کردند. ایالات متحده به کسی وفادار نمی‌ماند و تفاهم برجام را نقض می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری به رغم حمایت صریح از تیم مذاکره کننده هسته‌ای فرمودند که ای کاش آنها عجله نمی‌کردند. آیا تیم مذاکره کننده نمی‌توانست توافقی بهتر از این انجام دهد، بنا به اذعان خودشان بله، می‌توانستند. عجله تیم مذاکره کننده هسته‌ای این بود که هنوز تعهدات آمریکا عملی نشده است. سوئیفت باز شود اما برای واردات شکر، آب معدنی باز شده است. وضعیت پیش آمده به اینجانب به عنوان نماینده مجلس نشان می‌دهد که باید به سیاست خارجی کمک کنم و بگویم مجلس با تمام قوا در اختیار شماست. مصوبه مقابله با اقدامات خصمانه امریکا در مجلس شورای اسلامی حتی یک رأی مخالف هم نداشت.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: دستگاه دیپلماسی که پشتوانه قاطع ملت را در پشت خود دارد باید در مقابل امریکا و دشمنان ایران محکم‌تر بایستد. سیاست دونالد ترامپ این است که تنش و بحران را بالا ببرد، هزینه جنگ را تحمیل کند تا طرف مقابل وادار به مذاکره شود. در بحث کره شمالی شاهد بودیم که ترامپ از یک طرف تهدید کرد اما از طرف دیگر با چینی‌ ها تماس گرفت که راهی برای مذاکره با پیونگ یانگ پیدا کند. در مورد توافق تغییرات اقلیمی پاریس نیز دیدیم که امریکا در ابتدا خارج شد اما سپس اعلام کرد که یک سال در توافق تغییرات اقلیمی باقی خواهد ماند ولی درباره آن با کشورهای دیگر مذاکره خواهد کرد.

ابطحی گفت: امریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. تمام ارکان حکومت جمهوری اسلامی در مقابل امریکا یکپارچه متحد هستند و پشتوانه دستگاه دیپلماسی هستیم. من اگر جای آقای روحانی بودم با توجه به حمایت‌های موجود تیم دیپلماسی و سیاست خارجی خود را تغییر می‌دادم. ظریف تعهداتی داده است که ما قدردان زحمات ایشان هستیم ولی در این موقعیت دولت دوازدهم نیازمند یک تیم دیگر و ادبیات متفاوت در سیاست خارجی است. به قول قوام سیاست را کشتیبانی دیگر آمد؛ در این وضعیت باید کشتیبانی دیگر در سیاست خارجی ایران حضور پیدا کند.

وی بیان داشت: رئیس جمهوری بیش از آنچه به خودشان زحمت دهند باید کار را در سیاست خارجی به دیگران بسپارند. قرآن کریم به عنوان آخرین نسخه نجات بخش الهی راه‌ ها را برای ما گشوده است و در سیاست خارجی نیز نمودهای بارزی دارد. روحانی کافی است کتاب ارزنده استاد علوی در این زمینه را بخوانند. تمام آیات درباره موضع‌ گیری در مقابل دولت‌های خارجی مورد نقد و کنکاش قرار گرفته است.

او گفت: آیات فراوانی داریم که اشاره می‌ کند چگونه قرارداد و تفاهم خارجی امضا کنیم حتی نوع واکنش به نقض قرارداد توسط طرف مقابل با صراحت بیان شده است.

مخالف وزیر پیشنهادی امور خارجه/ نماینده کرمان رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وضعیت دپیلماسی اقتصادی تاکید کرد که برای تغییر ساختار وزارت امور خارجه باید اساسنامه آن تغییر کند.

محمدرضا پور ابراهیمی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 25 مرداد) مجلس شورای اسلامی، در مخالفت با محمدجواد ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه ، اظهار داشت: دیپلماسی اقتصادی یکی از مباحثی که در سال های گذشته در مجلس شورای اسلامی پیگیری کرده ام، این موضوع را قبل از وزارت ظریف در وزارت امور خارجه از آقای صالحی پرسیده ام و تا امروز هنوز شاهد اقدام قابل قبولی دراین زمینه نبوده ایم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: البته بعد از طرح این سوال و ورود آقای لاریجانی شاهد شکل گیری فضای مثبتی برای تغییر در ادبیات جدید وزارت امور خارجه بودیم و دیپلماسی اقتصاد در دستور کار وزارتخانه قرار گرفت.

وی گفت: با این حال اختلاف نظر جدی در زمینه اجرای دیپلماسی اقتصادی و تغییر ساختار بین بنده و دکتر ظریف وجود دارد، زمانی که از وزیر امور خارجه درباره دیپلماسی اقتصادی سوال شد، ظریف قول تغییر در ساختار وزارت خارجه را داد و مطهری که ریاست جلسه را بر عهده داشت برای این منظور فرصت سه ماهه به وزیر داد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه به فیلم آن جلسه علنی دسترسی ندارد تا نشان دهد وزیر امور خارجه چه حرف ها و قول هایی داده است، تصریح کرد: ظریف تاکید داشت که با خلأ جدی در این زمینه موافق است اما دست او در این زمینه بسته است و قرار شد در قوانین و مقررات این موضوعات لحاظ شود، به همین جهت در بررسی برنامه ششم توسعه مجلس تلاش کرد دراین زمینه گامی بردارد اما وزارت خارجه پیشنهادی در برنامه ششم ارائه نکرد.

پورابراهیمی با تاکید براینکه باید اساسنامه وزارت امور خارجه با مفهوم تغییر ادبیات در ساختار تدوین شود، عنوان کرد: مسئله این است که اگر بعد از ظریف، وزیری برای تصدی وزارت امور خارجه انتخاب شود و اعتقادی به دیپلماسی اقتصادی و تغییر ساختارها نداشته باشد، امکان استمرار برنامه های پیشنهادی وجود ندارد و گذشته وزارت خارجه مجدد تکرار خواهد شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی در مجلس شورای اسلامی گفت: مقام معظم رهبری در دیدار هیئت وزیران در سال گذشته عنوان کردند که سفرا از حضور فعالان اقتصادی در خارج از کشور مطلع نیستند، این در حالی است که سفیر کشوری مانند کره وقتی استوارنامه خود را تحویل می دهد اولین جلسه خود را با نمایندگان ال جی در ایران در نظر می گیرد، امروز جنگ ما جنگ اقتصادی است اما سفرای ما در این زمینه هیچ دانشی ندارند.

وی با بیان اینکه موضوع دیپلماسی اقتصادی را دکتر لاریجانی به کمیسیون اقتصادی ارجاع داده است، اظهار داشت: اگر تغییر ساختار در وزارت امور خارجه به مفهوم تغییر در اساسنامه وزارت امور خارجه نباشد برنامه های پیشنهادی ظریف تاثیر بلندمدتی نخواهد داشت.

این نماینده مجلس تاکید کرد: بنابراین اگر اصلاح ساختار به مفهوم اصلاح اساسنامه باشد به ظریف رای می دهم اما اگر چنین نباشد حضور ایشان در وزارت امور خارجه را مناسب نمی دانیم. لاریجانی در پاسخ به تذکر رحیمی: وزرای پیشنهادی باید در زمان تشریح برنامه به سوالات نمایندگان پاسخ دهند رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر نمایندگان سوالاتی را از وزیر پیشنهادی مطرح می کنند، باید به آن سوالات پاسخ داده شود و به‌ جای دیگر حواله داده نشود.

علیرضا رحیمی در نشست علنی صبح امروز (چهارشنبه، 25 مرداد) مجلس شورای اسلامی در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در تذکری با استناد به ماده 206 آیین‌نامه داخلی مجلس ضمن تشکر از مدیریت دکتر لاریجانی و صبر و حوصله همکاران گفت: دیروز در وضعیتی که وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات دفاع می‌کردند اتفاقی افتاد که موجب ناراحتی همکاران شد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: متأسفانه در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی، سوالاتی که نمایندگان از وزرا به صورت کتبی مطرح کردند، نه تنها جواب داده نشد بلکه آقای جهرمی به جواب مکتوب حواله دادند؛ چیزی که هرگز در آیین‌نامه پیش‌بینی نشده است.

عضو مجمع نمایندگان تهران در مجلس خطاب به لاریجانی تصریح کرد: بر اساس ماده 206 آیین نامه داخلی مجلس سوالات نمایندگان در طول مدتی که برنامه دولت مطرح است، از طریق رئیس مجلس به رئیس جمهور یا وزیر مربوط داده خواهد شد، اینکه وزیری در مجلس حضور پیدا کند و تصور وی بر این باشد که به سوال جواب ندهد، اقدامی ضد رأی است و ناراحتی نمایندگان حتما در تصمیم و رأی آنها منعکس خواهد شد.

لاریجانی در پاسخ به تذکر رحیمی گفت: البته آن بحث دیگری است اما تذکر شما تذکر بجایی است؛ اگر نمایندگان سوالاتی را به وزیر پیشنهادی می‌دهند، وزرای پیشنهادی باید به آن سوالات پاسخ دهند و به جای دیگر نباید حواله دهند، این سوال مطرح شده و باید به آن سوال جواب دهند، تذکر شما بسیار بجاست. موافق وزیر پیشنهادی امور خارجه / نماینده تهران عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: وزارت امور خارجه کشورمان توانسته با در اولویت قرار دادن منافع ملی و رعایت مصالح عمومی کشور ، نظام مقدس جمهوری اسلامی را از شرایط پیچیده و بعضاً خطرناک به سلامت خارج سازد.

طیبه سیاوشی شاه عنایتی در نشست علنی امروز (چهارشنبه 25 مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در موافقت با محمدجواد ظریف گفت: در ابتدا لازم می دانم اقدامات و تلاش های کم سابقه و اثربخش دولت یازدهم را مورد تقدیر قرار دهم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اقدامات دولت یازدهم در دستیابی به توافق هسته ای و خروج از قرار گرفتن در ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل قابل تقدیر است، افزود: دولت یازدهم موجب خروج ایران از انزوای بین المللی را فراهم ساخت.

وی با تاکید بر اینکه انزوای ایران در عرصه بین المللی، مشکلات بسیاری را در امور داخلی کشور نیز به وجود آورده بود، تصریح کرد: انزوای ایران در عرصه بین المللی مایه خرسندی منطقه ای و بین المللی بود.

سیاوشی شاه عنایتی ادامه داد: با وجود قرار گرفتن کشورمان در منطقه پرتلاطم خاورمیانه و تحولات عمیق در جهان عرب و محیط پیرامونی جمهوری اسلامی ایران، وزارت امور خارجه با مهار تهدیدات ایجاد شده توانست با حداکثر سازی فرصت پدید آمده برای ایران، توفیقات خوبی را در رابطه با کشور عراق در زمینه تعاملات سیاسی و اقتصادی پیش بگیرد و همچنین روابط بحرانی با کشور عربستان را به خوبی مدیریت کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به گسترش همکاری های سازنده با کشورهای همسایه از جمله ترکیه، گفت: این روابط ایران را تبدیل به یک بازیگر صلح ساز و شریک در حل سیاسی بحران ها در عرصه سیاست منطقه کرده است.

وی ادامه داد: در عرصه بین المللی وزارت امور خارجه به ریاست دکتر ظریف توانست روابط در حال سکون با کشورهای اروپایی را به تحرک تبدیل کرده و با دستیابی به توافق هسته ای، عرصه سیاست بین الملل شاهد حضور فعال ایران در روابط دوجانبه با کشورهای اروپایی باشد.

سیاوشی شاه عنایتی گفت: با وجود چالش های فراوان در عرصه سیاست خارجی به ویژه پس از روی کار آمدن رئیس جمهور جدید آمریکا، وزارت امور خارجه به صدارت دکتر ظریف با به کارگیری توان دیپلماسی خود همچنان در مقابله با عناد دولت جدید آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه، ابتکار عمل را حفظ کرده است.

وی با بیان اینکه مخالفت با توافق هسته ای، وجه مشترک میان کشورهای معاند با جمهوری اسلامی ایران است، افزود: کشورهایی که در جهت بازگرداندن ایران به انزوای بین المللی با طرح مسائلی مانند ایران هراسی و شیعه هراسی، دست به اقدامات تخریبی زدند به رغم فضای سنگین عدم اعتماد و موج فرقه گرایی در بین کشورهای منطقه ، جمهوری اسلامی ایران در سایه تدابیر دستگاه سیاست خارجی توانسته حضور قدرتمندانه خود را به دور از هرگونه تنش و با کاربرد همه ابزارهای دیپلماتیک حفظ کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: وزارت امور خارجه کشورمان به ریاست دکتر ظریف توانسته با در اولویت قرار دادن منافع ملی و رعایت مصالح عمومی کشور ، نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را از شرایط پیچیده و بعضاً خطرناک به سلامت خارج سازد.

وی با اشاره به ائتلاف کشورها به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه کشورمان تصریح کرد: دکتر ظریف توانسته است این ائتلاف را برهم زده و در راستای منافع ملی حرکت کند.

سیاوشی شاه عنایتی ادامه داد: مشی تدبیر و اعتدال به لطف توانایی دکتر ظریف و تیم قدرتمند دستگاه سیاست خارجی کشورمان، گفتمان جدیدی را وارد عرصه بین المللی کرد، مشی و رویکردی که ناشی از خودباوری و اتکا به همه توانمندی های داخلی با هدف دوری کردن از تهدیدات خارجی است تا بدین ترتیب نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به کمک این سربازان فداکار، پویاتر از گذشته، تعاملات سازنده و موثر با جهان خارجی را محقق سازد.

وی با اشاره به تاکید موکد دکتر ظریف در برنامه پیشنهادی خود مبنی بر تقویت طرح دیپلماسی اقتصادی مقاومتی و اقتصادمحور کردن سیاست خارجی گفت: بازطراحی ساختار وزارت امور خارجه ضمن چابک سازی و پاسخگویی به نیازهای جدید از جمله تقویت دیپلماسی اقتصادی نشان از دیدگاه وی نسبت به اوضاع داخلی است.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: دکتر ظریف گفتمان تعامل، گفت وگو و تفاهم را مبتنی بر اصول عزت و مصلحت بنا کرده که معتقد است فرمایشات مقام معظم رهبری است. وی گفت: دکتر ظریف از تقابل یا همکاری بدون قید و شرط فاصله گرفته تا منافع حداکثری نظام مقدس را در بازی برد-برد سیاست خارجی محافظت کند، علاوه بر این ضروری می دانم به یک رویکرد تقدیرآمیز دکتر ظریف درخصوص توجه به مشکلات زیست محیطی موجود و تلاش در راستای حل و فصل این مشکلات در چارچوب سازمان های بین المللی که امیدواریم در دولت دوازدهم نیز پیگیری شود، اشاره کنم.

سیاوشی شاه عنایتی با بیان اینکه دکتر ظریف برای مقابله با تبلیغات منفی دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی در رابطه با حقوق بشر، زنان و اقلیت ها می تواند سفرای موفقی برای نشان دادن چهره واقعی نظام باشند، گفت: در ابتدا بر خود فرض می دانم در مقابل انتظارات ذکر شده نمایندگی های خارج از کشور، به موضوعاتی درخصوص اینکه دیپلمات های ما در قیاس با دیپلمات های همسطح در سطح جهان بسیار پایین است اشار کنم.

وی گفت: حقوق کارمندان وزارت امور خارجه در داخل کشور کمترین حقوق در بین کارکندان دولت بوده که امیدواریم مجلس شورای اسلامی با توجه به انتظاراتی که از دستگاه های مختلف وزارت امور خارجه و به ویژه نمایندگی های ایران در خارج از کشور دارد، به این مورد توجه ویژه داشته باشد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: باید تاکید کنم که رأی بالای نمایندگان به دکتر ظریف تاثیر مهمی در تداوم قاطع سیاست خارجی دولت دوازدهم دارد.

موافق وزیر پیشنهادی امور خارجه / نماینده تبریز

عضو کمیسون اجتماعی مجلس با بیان اینکه آقای ظریف توسط رئیس جمهور به عنوان وزیر امور خارجه دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی معرفی شده است، گفت: ما می خواهیم وزیری انتخاب کنیم که در مقابله با چالش ها تاثیرگذار باشد.

زهرا ساعی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 25 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر امور خارجه اظهار داشت: آقای ظریف نامی آشنا نه تنها برای ایرانیان بلکه جهانیان می باشد که در 4 سال گذشته گام های بلندی برای پیشبرد ایران برداشته اما در این راه ناملایمتی های فراوانی را نیز دیده است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر، اسکو در مجلس شورای اسلامی، گفت: با آغاز مذاکرات هسته ای و شروع رفت و آمدهای سیاسی با کشورهای دیگر راه برای موفقیت مذاکرات و به نتیجه رساندن آن هموار شد.

وی با اشاره به اینکه آقای ظریف با راهبرد مناسب در سیاست خارجی مبتنی بر فضای ایران هراسی و حل و فصل موضوع هسته ای در مذاکرات با 6 قدرت جهانی به توافقی دست یافت که علاوه بر حفظ دستاوردهای هسته ای ایران به بحران ساختگی غرب علیه برنامه صلح آمیز هسته ای پایان داد، اضافه کرد: آقای ظریف یک متخصص حرفه ای است.

ساعی ادامه داد: تلاش هایی نیز در راستای حفظ مصالح کشور توسط آقای ظریف صورت گرفته است که گواه آن سخنان مقام معظم رهبری می باشد که در سخنان خود آقای ظریف و تیم مذاکره کننده را امین، شجاع و باغیرت خواند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه وزارت امور خارجه با هدایت آقای ظریف در 4 سال گذشته در حوزه های مختلف منطقه ای در قالب هیات های دیپلماتیک به کشورهای مختلف جهان سفر کرده است، گفت: در همین راستا هیات هایی نیز از مناطق مختلف به ایران اسلامی سفر کردند که دستاوردهای مثبتی در حوزه های سیاسی و اقتصادی داشته است.

ساعی با اشاره به اینکه به هر حال ظریف توسط رئیس جمهور به عنوان وزیر امور خارجه دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی معرفی شده است، اضافه کرد: ما می خواهیم وزیری را انتخاب کنیم که در مقابله با چالش ها تاثیرگذار باشد.

وی با تاکید بر اینکه وزیر خارجه با رأی اعتماد بالایی انتخاب می شود، بیان کرد: این مسئله باعث می‌شود تا در مذاکرات با پیشبرد اهداف قدرت چانه زنی بیشتری داشته باشد و بتواند حرف خود را به کرسی بنشاند.

این نماینده مجلس گفت: با توجه به اقدامات دولت پرخاشگر آمریکا در مقابله با برجام در ماه های آینده باید مذاکرات بیشتری با طرف های اروپایی، روسی و چینی صورت بگیرد و از طرف دیگر شاهد تحولات در منطقه خود هستیم.

ساعی با بیان اینکه مسئله سوریه بعد از پیروزی های اخیر از حال جنگی خارج و کفه ترازو به سمت مذاکرات سنگین تر شده است و در حوزه خلیج فارس موضوعات عربستان و قطر را پیش رو داریم، گفت: همچنین در عراق تحولاتی در حال وقوع است که همه آن ها باعث اهمیت بیش از پیش حوزه دیپلماتیک کشور می‌شود.

وی ادامه داد: سکان دار دستگاه دیپلماسی باید با بالاترین رأی انتخاب شود که در مذاکرات این مسئله اثرگذار است، نباید از نظر دور بدانیم که آقای ظریف اثر تبلیغاتی فراوانی داشته و دارند که انتظار می رود بتوانند در دوره جدید این ضعف وزارتخانه را برطرف کنند و این مسئولیت را به تنهایی به دوش نکشند.

ساعی اضافه کرد: آقای ظریف در هر مسئولیتی که قرار گرفته اند به کارگیری نیروهای متخصص، بانو و جوان اهمیت داده اند؛ برای ایشان بسیار مهم است ساختار قدیمی و به جا مانده از گذشته را بشکنند و با ایجاد معاونت اقتصادی در راستای اقتصاد مقاومتی رویکرد اقتصادی در دیپلماسی کشور را در کنار رویکرد سیاسی، امنیتی تقویت شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه کسی را با صلاحیت تر از آقای ظریف برای تصدی وزارت امور خارجه نمی شناسم، اظهار داشت: امیدوارم دستگاه دیپلماسی هر چه بهتر و چابک تر به اهداف عالیه خود دست پیدا کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: آقای میرزاده نقل کردند در دیدار 2 ماه گذشته اعضای کمیسیون آموزش مجلس با دومین شخصیت کشور ژاپن در توکیو زمانی که او متوجه می شود آقای روحانی در انتخابات پیروز شده در جلسه رسمی بلند می شود و می گوید برای امنیت منطقه مراقب آقایان روحانی و ظریف باشید.

ظریف: ایران مظهر مردم سالاری دینی است وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: ایران مظهر مردم سالاری دینی است و این از بزرگ ترین ذخایر راهبردی کشور است. محمد جواد ظریف در جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی افزود: خدا را شکر می کنم که بار دیگر توفیق خدمت به این مردم فهیم، شجاع و باوفای ایران را به این بنده حقیر عطا کرده است، مردمی که با چنگ زدن به ریسمان محکم الهی و با ایثار و فداکاری، کار و تلاش، دانش و بینش و با مقاومت و صبوری نظامی باثبات و پیشرفته در منطقه ای ناامن و بی ثبات بنیان نهاده اند و در حالی با مشارکت بیش از 41 میلیون نفر در انتخاباتی آرام و امن برای کشور و سیاست خارجی اقتدار آفریدند که در محیط پیرامونشان گاه برای اداره یک شهر و یا روستا ماه ها کشتار و خونریزی صورت می گیرد.

وی گفت: استقلال، خودباوری، نهراسیدن از قدرت های بزرگ و جانبداری از مظلومان در برابر ستمگران که معنای واقعی دفاع از حقوق بشر است، سیاست خارجی ایران در 4 دهه گذشته را شکل داده و این اصول رمز اقتدار و قدرت کشور ماست.

ظریف گفت: امام بزرگوار این باور عمیق را در مردم ایران نهادینه کرد که ابرقدرتی در جهان جز خداوند باری تعالی وجود ندارد و تمام قدرت های جهان ناگزیرند در برابر اراده ملت ها سر تسلیم فرود آورند.

وی افزود: چارچوب های مصرح در قانون اساسی وظایف و تکالیف وزارت امور خارجه را در پاسداری از استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی کشور به تصویر کشیده است.

وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: مجموعه ای از اسناد کلیدی نظیر سند چشم انداز، سیاست های اقدامی مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه، برنامه های کشور در حوزه سیاست خارجی را مشخص می کند.

وی افزود: فراز راهبردی مقام معظم رهبری بر رعایت عزت، حکمت و مصلحت بر دوگانه اندیشی و ایجاد فاصله بین انقلابی بودن و عقلانی بودن خط بطلان می کشد و روشن می سازد بین حفظ ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی و سیاست رفتار عقلانی رابطه ای منطقی و ماهوی وجود دارد.

ظریف گفت: بی تردید عصر برتری غرب در نظام بین المللی به سر آمده است و جهان وارد عصر پساغربی شده است، در دوران پساغربی سیاست جهانی در چند قدرت بزرگ خلاصه نمی شود و کنش گرا، متعدد و متکثر شده اند و انحصار بازی از دست قدرت های غربی خارج شده و قدرت و ثروت در جهان در حال جا به جایی است.

وی افزود: هرچند عناصر سخت افزاری قدرت کماکان موثرند اما عناصر معنایی قدرت که جمهوری اسلامی ایران است همچنان در این حوزه ید طولایی دارد.

وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: منطقه ما یکی از سخت ترین دوران های خارجی خود را می گذراند و برخی از کنشگران منطقه ای هنوز با پیگیری بازی با حاصل جمع صفر برای خود و دیگران هزینه می تراشند و با اتکای فزاینده به قدرت های فرامنطقه ای، خشونت و افراط بر اعتدال و همکاری پیشی گرفته است.

وی افزود: ایران به لطف الهی و بر اثر چهار دهه مقاومت مردم از ثبات، استحکام و اقتدار کم نظیری برخوردار است.

ظریف گفت : جمهوری اسلامی ایران مظهر مردم سالاری دینی است و این از بزرگ ترین ذخایر راهبردی کشور است و آنچه به قدرت کشور ما قدرت بخشیده است علاوه بر ظرفیت های ذاتی و توان نظامی و صنعتی و علمی ، سامانه معنایی و گفتمانی است که انقلاب اسلامی مردم و مسئولان کشور ما را به خودباوری، باورمند ساخته است.

ایران، امنیت و قدرت اقتصادی اش را از درون خود می گیرد وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: ایران امنیت و قدرت اقتصادی اش را از درون کشور و مردم خود می گیرد و برای امنیت خود به هیچ کشور خارجی متکی نیست.

محمد جواد ظریف در صحن علنی مجلس شورای اسلامی افزود: ایران با لبخند و اخم دیگران، خوشحال و مضطرب نمی شود و به عنوان کشور قدرتمند منطقه ای از مسئولیت منطقه ای خود آگاه و به دنبال منطقه ای امن، قدرتمند، پیشرفته و باثبات است و همکاری منطقه ای را مبنای صلح و ثبات می داند.

وی گفت: به لطف خدا در دولت یازدهم گام های بلند و بعضا تاریخی برداشته شد که مهم ترین آن گذر از تحریم هسته ای در موضوع بهره برداری از فناوری های صلح آمیز هسته ای بوده است.

ظریف افزود: با فضل الهی و هدایت های حکیمانه مقام معظم رهبری و مدیریت شجاعانه رئیس جمهور و با پشتوانه توانمندی های کشور و حمایت های مردم، خطرهای متعددی از فراروی نظام برطرف و موانع ظالمانه برای بالندگی اقتصادی و علمی کشور رفع شد. وی گفت: بهبود معیشت مردم به عنوان هدف اصلی وزارت خارجه محقق و شرایط بین المللی دگرگون شد.

وزیر پیشنهادی امور خارجه افزود: باید بپذیریم که مردم بزرگ ایران تنها نمونه خروج از فصل هفتم منشور ملل متحد را در تاریخ 70 ساله این سازمان با افتخار به نام خود ثبت کردند.

ظریف گفت: در اینجا لازم می دانم از نقش برجسته مجلس شورای اسلامی به ویژه ریاست محترم مجلس در روند مذاکرات و در تصویب برجام و در نظارت بر اجرای برجام که حق مجلس است تشکر کنم.

وی افزود: مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی در مقابله با اقدامات امریکا تصویر مقتدرانه ای از همدلی و هم افزایی قوای سه گانه و تلاش مشترک همه برای دفاع از منافع و مقابله با بدعهدی ها ایجاد کرد.

ظریف گفت: دستاوردهای دولت یازدهم در بحث سیاست خارجی منحصر به مذاکرات هسته ای نبود و حضور نمایندگان عالی 105 کشور در مراسم تحلیف نماد مهم و نمونه بارزی از این گشایش و اقبال جهانی است.

وزیر پیشنهادی امورخارجه افزود: در این مراسم 30 هیئت از اروپا، 27 هیئت از آسیا، 26 هیئت از افریقا و 9 هیئت از قاره امریکا حضور داشتند که در هیچ مراسمی از آغاز انقلاب باشکوه اسلامی تا امروز سابقه نداشته و مجلس، این افتخار را به نام خود ثبت کرده است. تعدد گفتمان ها در کشور؛ عامل قدرت و قوام و تقویت مشروعیت نظام جمهوری اسلامی است. 

وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: سیاست خارجی به جای تحمیل هزینه، در خدمت بهبود شرایط اقتصادی مردم قرار گرفته و به توفیق های فراوانی دست یافته است اعم از عادی شدن فروش نفت با حذف دلالی های پرفساد و بازگشت قانونمند درآمد حاصل، باز شدن مسیر تعاملات بانکی، رفع موانع حمل و نقل دریایی هوایی و ریلی و ورود 11 میلیارد و 800 میلیون دلار سرمایه خارجی در طول دولت یازدهم این عددی که می گویم مبتنی بر آخرین آمار بانک مرکزی است.
ظریف افزود: نباید فراموش کنیم 4 سال پیش کجا بوده ایم لذا برای اهمیت این عدد مقایسه می کنم قبل از تحریم ها سرمایه گذاری خارجی در دولت نهم 3/4 میلیارد دلار و در دولت دهم 3/9 میلیارد دلار بوده است.

وی گفت: افزایش گردشگری ، عقد قراردادهای متعدد اقتصادی و تجاری و توسعه همکاری در حوزه علم و فناوری از جمله حوزه همکاری هسته ای به دست آمده است .
ظریف اضافه کرد : این ها دستاوردهای بزرگ این ملت است و ارتباطی به وزارت خارجه ندارد برادران و خواهران عزیز، دستاوردهای بزرگ ملت قهرمان ایران را کوچک نکنیم.

وی گفت : پیوند با ایرانیان خارج از کشور به رغم کمبودهای مالی از پیش گسترده تر و عمیق تر شد که جلوه ای از آن را در صف های طولانی هموطنان مقیم خارج از کشور برای انتخابات ریاست جمهوری شاهد بودیم که بطلان ادعاهای معاندان نظام را به بهترین وجه ثابت کرد. 

ظریف افزود : البته در 4 سال گذشته با موانعی هم رو به رو بوده ایم هم از درون کشور و هم از بیرون کشور؛ ملاحظات جناحی، شتابزدگی در تحلیل شرایط پیچیده، عدم انضباط در کلام و گفتارهای مربوط به مناسبات خارجی از جمله آنهاست.

وزیر پیشنهادی امور خارجه ادامه داد: آقای ابطحی من آخرین نفری خواهم بود که در این کشور بخواهم در حوزه سیاست خارجی تک صدایی ایجاد کنم حتماً چنین خواسته ای ندارم و نخواهم داشت زیرا تعدد گفتمان ها در کشور را عامل قدرت و قوام و تقویت مشروعیت نظام جمهوری اسلامی ایران می دانم.

وی گفت: ملاحظات جناحی ، شتابزدگی در تجزیه و تحلیل ، عدم انضباط در کلام ، اقدامات موازی و ناهماهنگ در حوزه های گوناگون سیاسی و اقتصادی ، چالش های عمده سیاست خارجی بوده است که باید در دوره جدید البته نه با قوانین بلکه با اقناع، همدلی و هم افزایی برطرف شود.

ظریف افزود : مناطق پیرامونی ایران و رفتار برخی کنشگران منطقه ای مهم ترین چالش خارجی پیش روی سیاست خارجی ماست که البته نه تنها سیاست خارجی ما بلکه منطقه و جهان است.

وی گفت: آنها که نهایت تلاش خود را برای جلوگیری از برجام کرده اند که ان شاءالله به عنوان سند افتخار مقاومت مردم ایران باقی خواهد ماند، اکنون تلاش دارند با همدستی صهیونیست ها فضای شیعه هراسی و ایران هراسی را در منطقه و جهان تشدید کنند و از تغییراتی که در ایالات متحده پیش آمده است، برای تنش و بحران آفرینی بیشتر منطقه ای بهره برداری کنند، گر چه این کشورها و گروه ها مرتکب اشتباه اساسی محاسباتی شده اند اما این واقعیت و چالش ها وظیفه سیاست خارجی است که به سامان رساندن این منطقه را سنگین تر می سازد. ایران ستیزی سکه ای از رونق افتاده است، وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: تحولاتی که در مدیریت سیاسی ایالات متحده آمریکا افتاده و به دنبال آن بازی هایی که از جانب دولتمردان این کشور برضد ایران انجام می گیرد ناشی از توهم و کج فهمی توامان است.

ظریف در دفاع از برنامه پیشنهادی خود افزود: وظیفه سنگین وزارت خارجه در دولت دوازدهم با هم افزایی هوشمندانه سایر نهادها تقویت این باور در نخبگان سیاسی ایالات متحده است که ایران ستیزی ، سکه ای از رونق افتاده است که در بازار جهانی خریدار ندارد.

وی گفت: این مهم از طریق مقاومت در برابر زیاده خواهی ها از یک سو و نیز گسترش همه جانبه روابط سیاسی و اقتصادی با دیگر نقاط جهان از سوی دیگر دست یافتنی است و تاکنون نیز توفیقات بسیار خوبی در این حوزه داشته ایم.

ظریف افزود: دیپلماسی هوشمندانه و هدفمند ما باید با نشان دادن عقلانیت و قانون مندی ایران از یک سو و انتخاب های متنوع کشور از سوی دیگر برای تصمیم گیرندگان ایالات متحده تردیدی باقی نگذارد که تکرار تجربه های شکست خورده قبلی نتیجه ای جز نگرانی افزونتر و انزوای بیشتر در پی ندارد.

وی گفت: برجام حاصل اعتماد به ایالات متحده نیست؛ جمله جمله برجام نشان دهنده بی اعتمادی جدی ما نسبت به آمریکا از نخستین روز مذاکرات تا واپسین لحظات پایان مذاکرات و در مسیر اجرای برجام بوده است.

وزیر پیشنهادی امور خارجه افزود: اجماع و انسجام داخلی، طراحی فراگیر و استفاده هم افزا از تمام توان کشور یعنی توان تمام نهادها و جامعه مدنی ضرورت غیر قابل انکار دستیابی به این هدف است می باید با اجماع و هماهنگی این واقعیت را برای نخبگان سیاسی آمریکا بررسی کنیم که دولت های قبلی آمریکا نیز پس از سال ها تجربه تحریم و تحمیل به میز مذاکره آمدند.

ظریف گفت: اکنون نیز نه تنها آمریکا به عنوان یک جزء برجام نمی تواند تعهدات خود را فراموش کند و با عهدشکنی یک تفاهم بین المللی را نادیده بگیرد، بلکه چنین سیاستی باعث انزوای آمریکا خواهد شد و دست ایران برای اقدامات مهم همان گونه که ریاست جمهوری در سخنرانی دیروزشان اعلام کردند باز است و این اقدامات حتی در قالب برجام هم دیده شده است و این نشانه بی اعتمادی ما در دوران مذاکره به ایالات متحده است.

وی افزود: برای رسیدن به این منظور بهره برداری از دیپلماسی عمومی و روش ها و ابزارهای نوین و کارآمد اطلاع رسانی برای تبیین دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران در ابعاد گفتمانی و معنایی و ارتقای جایگاه ایران در افکار عمومی ضروری است.

ظریف گفت: حمایت همه جانبه از حقوق ایرانیان و کسب حمایت آنها به عنوان مدافعان غیور و توانمند منافع ملی از یک سو و نیز جلب مشارکت ارزشمند آنها برای بازسازی کشور به ویژه استان های پدری و مادری آنها از مهمترین ظرفیت های قدرت معنایی و مادی جمهوری اسلامی ایران است که با تلاش و کوشش و با کمک شما و با بودجه ای که در اختیار ما برای حمایت از ایرانیان خارج از کشور قرار خواهید داد، اقدام خواهیم کرد.

او گفت: مجلس نقش برجسته ای در تقویت قدرت معنایی جمهوری اسلامی دارد وزیر پیشنهادی امور خارجه در ادامه سخنانش گفت: مجلس شورای اسلامی به عنوان نماد مردم سالاری دینی نقش برجسته ای در تقویت قدرت معنایی جمهوری اسلامی دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، ظریف افزود: بهره گیری از دیدگاه ها و راهنمایی های نمایندگان مجلس در کمیسیون های مختلف از یک سو و نقش آفرینی موثر و هوشمندانه نمایندگان در صحنه جهانی از طریق دیپلماسی پارلمانی دو مولفه مهم اقتدار ملی و سیاست خارجی است.

وی گفت: در صورتی که افتخار ادامه خدمت با رای نمایندگان ملت بزرگ ایران را پیدا کنم، با توجه به چالش های موجود دو ابراولویت تقویت روابط با همسایگان و حل و فصل مشکلات منطقه ای و کمک برای دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی و بهبود وضع معیشت مردم را پیگیری خواهم کرد.

ظریف افزود: حل مشکلات منطقه ای و گسترش روابط مطلوب با همسایگان، زمینه های بی ثباتی، تنش و درگیری را در حوزه های پیرامونی کاهش می دهد و بستر مناسبی برای دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی فراهم خواهد کرد.

وی گفت: همسایگان بهترین و مهم ترین شرکای اقتصادی ما هستند و حضور بخش خصوصی در کشورهای همسایه با حمایت دولت ابزاری کارآمد برای تقویت اعتماد متقابل و بهترین ظرفیت برای افزایش تولید و اشتغال داخلی است.

وزیر پیشنهادی امور خارجه افزود: با یاری و همفکری شما نمایندگان سیاست های اعتمادسازی در منطقه را با جدیت دنبال خواهیم کرد و حمایت های لازم برای حضور موثر کارآفرینان داخلی در بازارهای حوزه پیرامونی را فراهم خواهیم ساخت.

ظریف گفت: گسترش شبکه های همکاری های دوجانبه از سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی در منطقه تا اعتمادسازی با همسایگان برای ایجاد محیطی امن و باثبات در منطقه و داخل کشور ضرورتی انکارناپذیر است.

وی افزود: این ضرورت را در برنامه ها و ساختار وزارت خارجه دیده ایم و در این مسیر تلاش برای ایجاد نهادهای منطقه ای به ویژه مجمع گفتگوی منطقه ای در خلیج فارس و ایجاد جبهه واحد منطقه ای در مبارزه با افراط و تروریسم مهم ترین دستور کار سیاست خارجی را شکل می دهد.

ظریف گفت: همکاری با جهان اسلام برای مقابله با صهیونیسم و حمایت از مقاومت و مردم فلسطین و باز گرداندن موضوع فلسطین به عنوان مهم ترین اولویت جهان اسلام رمز اتحاد منطقه ای ما خواهد بود.

وی افزود: در بخش دیپلماسی اقتصادی، راهبرد ملی ما تامین پایدار منافع ملی در محیط ناپایدار منطقه و جهان است و تحقق این امر مهم در وزارت امور خارجه با محور قرار دادن اقتصاد در متن دیپلماسی تبلور می یابد.

وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: دیپلماسی اقتصادمحور نیازمند هماهنگی قانونی و فرهنگی روابط اقتصاد خارجی در وزارت امور خارجه و جهت دادن منافع فعالان اقتصادی، بنگاه ها و دستگاه های دولتی و غیر دولتی اقتصادی در مسیر تامین منافع ملی است.

ظریف افزود: وزارت امور خارجه با تقویت جهت گیری راهبردی اقتصادی در ساختار مرکز و سفارتخانه ها و با ایجاد انگیزه و آموزش های لازم برای مدیران، سفرا و کارشناسان، معاونت جدید اقتصادی و سفارتخانه ها را در جهت تقویت اقتصاد مقاومتی به کار خواهد گرفت.

وی گفت: در این مسیر حمایت از ورود به بازارهای جهانی و منطقه برای صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی، تسهیل تامین مالی و جذب سرمایه، فناوری و گردشگر و ارتقای جایگاه جهانی کشور در اقتصاد دانش بنیان در اولویت کاری ما قرار خواهد داشت.

ظریف افزود: ایجاد زمینه های لازم برای حضور موثر اقتصاد به ویژه بخش خصوصی در زنجیره ارزش جهانی، تامین توسعه روابط اقتصادی با همسایگان، قدرت های نوظهور، تسهیل توافق با کشورهای اروپایی برای مشارکت در پروژه های بزرگ اقتصادی و توجه به ظرفیت های اقتصادی بازارهای جدید برای اطمینان از دستیابی به اهداف بسیار مهم است.

چابک سازی تشکیلات و اصلاح ساختار؛ مهم ترین برنامه اداری وزارت خارجه

وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: چابک سازی تشکیلات و اصلاح ساختار وزارت امور خارجه مهم ترین برنامه اداری من در صورت برخورداری از رای اعتماد نمایندگان مردم خواهد بود. 

محمد جواد ظریف در جریان رای اعتماد نمایندگان به وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در ادامه سخنان خود افزود: تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی یکی از برنامه های مهم وزارت امور خارجه است و در این زمینه با همکاری ما و سازمان امور اداری و استخدامی کشور طرح چابک سازی تشکیلات وزارتخانه و اصلاحات ساختاری در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: افزایش انگیزه کارکنان ، کاهش فاصله مدیران و کارمندان، استقرار نظام شایسته سالاری ، توجه به قومیت ها ، جوانان و زنان در داخل و نمایندگی های وزارت امور خارجه از مبانی تغییرات ساختاری وزارت امور خارجه خواهد بود.

ظریف اتکا به خرد جمعی ، استقبال از نقد سازنده ، همفکری با نخبگان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، راستگویی به مردم و مسئولان و تنظیم مطالبات عمومی بر مبنای واقعیات را راهنمای جهت گیری وزارت امور خارجه دانست و تاکید کرد: انسجام داخلی، مشارکت همگانی سیاسی و مدنی ، رشد اقتصادی و قدرت بازدارندگی از ارکان سیاست های ما خواهد بود.

وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه افزود: باید توانمندی ها و مزیت های کشور شناسایی شود و در صورتی که دوباره از رای اعتماد نمایندگان مردم برخوردار شوم با توکل به خدای متعال، توسل به ائمه و تمسک به بقیه الله الاعظم و پیروی از رهنمودهای مقام معظم رهبری با اعتماد به قدرت مردم از هیچ کوششی در راه تحقق اهداف نظام دریغ نخواهم کرد.

پزشکیان در صحن علنی قرائت کرد: توضیحات علوی درباره رویکرد وزارت اطلاعات در فضای مجازی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی توضیحات وزیر پیشنهادی اطلاعات درباره برخورد با فعالیت ناسالم در فضای مجازی را قرائت کرد.

مسعود پزشکیان در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 25 مرداد) مجلس شورای اسلامی، نامه توضیحات سیدمحمود علوی، وزیر پیشنهادی اطلاعات درباره برخورد با فعالیت ناسالم در فضای مجازی را قرائت کرد که در این نامه به هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی آمده است:

پیرو دفاعیات اینجانب در خصوص فضای مسموم مجازی در استان گیلان، وزارت اطلاعات حسب وظیفه ضمن حمایت از فضای سالم مجازی، با هر گونه فعالیت ناسالم در این فضا با همکاری سایر دستگاه های ذی ربط برخورد خواهد کرد.

نامه 172 نماینده برای قدردانی از طیب‌ نیا عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نامه 172 نفر از نمایندگان به منظور قدردانی از زحمات علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت یازدهم را در صحن علنی مجلس قرائت کرد.

محمد حسین فرهنگی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 25 مرداد) مجلس شورای اسلامی، متن نامه 172 نفر از نمایندگان را به منظور قدردانی از زحمات "علی طیب‌ نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت یازدهم" را قرائت کرد.

متن نامه به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم 

در پایان دوره فعالیت دولت یازدهم، لازم دانستیم از خدمات ارزنده جناب آقای دکتر علی طیب‌ نیا به عنوان جوان‌ ترین عضو کابینه که توانست بالاترین رأی را از مجلس شورای اسلامی کسب نمایند و با هدایت مناسب وزارتخانه مهم و بزرگ امور اقتصادی و دارایی و حضور موثر در عرصه سیاست‌ گذاری اقتصادی، نقش موثری در مدیریت شرایط بحرانی اقتصاد کشور و پیشرفت و بهبود آن ایفا کند، سپاسگزاری و تقدیر کنیم.

امید است تجارت و تخصص ارزنده ایشان در دولت دوازدهم نیز به نحو شایسته مورد استفاده قرار بگیرد. پایان جلسه علنی نوبت صبح مجلس جلسه علنی نوبت صبح امروز مجلس راس ساعت 13 به ریاست مسعود پزشکیان پایان یافت.

جلسه بعدی امروز راس ساعت 14 و 30 دقیقه عصر برای بررسی برنامه وزرای کابینه دوازدهم برگزار می‌ شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24