Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به خبرنگار بورس ٢۴ توضیح داد که ما دیشب به اهالی بازار سرمایه خبر خوشی را درباره حذف مالیات معاملات زیان ده اعلام کردیم اما متاسفانه برداشت های غلطی از این خبر صورت گرفت...

شائبه مالیات گیری مضاعف از خرید و فروش سهام قویا تکذیب شد

بورس24 : روز گذشته جشنواره بورس و رسانه با خبرهای با اهمیتی از سوی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار همراه بود.

شاپور محمدی در جمع اهالی رسانه خبر داد که سازمان بورس کاهش مالیات نیم درصدی نقل و انتقال سهام را دنبال می کند.خبر مهم تر او این بود که احتمالا با هماهنگی و موافقت سازمان امور مالیاتی نیم درصد مالیات برای معاملاتی که زیان به همراه دارد حذف می شود.

این اظهارات برداشت های غلطی را در فضای مجازی به همراه داشت و این که با حذف مالیات معاملات زیان ده سازمان امور مالیاتی از معاملات سود ده 25 درصد مالیات دریافت خواهد کرد!

در پی ایجاد این شائبه ها خبرنگار بورس24 دقایقی پیش از رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار موضوع را پرس و جو کرد.

شاپور محمدی به خبرنگار بورس24 توضیح داد: ما معتقدیم که از معاملات دارای زیان در بورس نباید مالیاتی گرفته شود و مالیات فقط باید از معاملات دارای سود دریافت شده و صرفا همان نیم درصد باشد.

وی گفت: وقتی به دنبال کاهش مالیات هستیم ، طرح برخی شبهات درباره دریافت مالیات سنگین از معاملات سود ده خیلی عجیب به نظر می رسد.

او گفت:نهاد ناظر به دنبال کاهش هزینه های معاملات در بازار سهام است.مالیات هم سهم بزرگی در هزینه های معاملات در بورس دارد و از این رو به دنبال کاهش یا حذف مالیات از معاملات دارای زیان هستیم.ما معتقدیم کسی که با حقوق خود سهم خریده یک بار مالیات خود را پرداخت کرده است و اساسا نباید موقع خرید سهام باز هم از او مالیات گرفت.

محمدی شائبه افزایش مالیات معاملات سود ده را قویا تکذیب کرد و گفت:مالیات در بورس تنها از نقل و انتقال سهام دریافت می شود و ما به دنبال حذف این مالیات از معاملات دارای زیان هستیم و مالیات معاملات سود ده احتمالا همان نیم درصد باقی خواهد ماند!

عرف بین الملل چگونه است؟

محسن خدابخش مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در این خصوص به سنا، گفت: شایعاتی که از شب گذشته در برخی گروه ها و کانال ها درمورد دریافت 25 درصد مالیات از سهامدارانی که سود کسب می کنند، منتشر شده، اشتباه محض است و قویاً تکذیب می شود. هدف سازمان اساساً مخالف این شایعات است. سازمان به دنبال این است که افرادی که در معاملات ضرر می کنند معاف از پرداخت مالیات باشند.

وی با بیان اینکه از 1.55 درصد هزینه معاملات سهام،  نیم درصد آن متعلق به مالیات مقطوع نقل و انتقال سهام است، اظهار داشت: سازمان بورس این مالیات را برای معاملات زیان ده زیاد می داند و به دنبال رایزنی با سازمان امور مالیاتی برای حذف این بخش از قانون است اما این معافیت به معنای این نیست که سازمان بورس یا سازمان امور مالیاتی به دنبال این هستند که از افرادی که سود کسب می کنند مالیات بیشتری به جبران این اقدام گرفته شود.

وی در ادامه افزود: قانون صراحت دارد که مالیات فروش سهام، مالیات مقطوع است. بنابراین پیگیری ها به گونه ای نیست که اقدامی خلاف مصالح و مناسبات بازار سرمایه انجام گیرد و همه این صحبت ها و شایعات چاقویی است که دست خود سهامداران را زخم می زند.

خدابخش با تأکید بر اینکه تمام تلاش سازمان بورس و اوراق بهادار حذف نیم درصد مالیات مقطوع از معاملات زیان ده است، گفت: در حال حاضر مالیات بر معاملات سهام در زمان فروش به میزان 0.5 درصد ارزش معامله، از سهامداران چه سود چه زیان شناسایی کرده باشند، گرفته می شود. در حالی که در هیچ جای دنیا از معامله ای که تبدیل به زیان شود مالیات گرفته نمی شود و سازمان بورس نیز در حال رایزنی برای حذف مالیات از معاملات منجر به زیان و کاهش مالیات 0.5 درصد در زمان فروش است.

وی با بیان اینکه در عرف بین الملل هم در بازارهای سرمایه مالیات فقط از شرکت ها و قبل از تقسیم سود گرفته می شود، تصریح کرد: در حال حاضر نیز در ایران این مالیات 25 درصد قبل از تقسیم سود بین سهامداران از سود شرکت کسر می شود. بنابراین سهامداران مالیات سهامداری خود را از طریق شرکت ها و به طور غیر مستقیم به ماخذ 25 درصد پرداخت می کنند.

خدابخش ادامه داد: بنابراین کسر مالیات از معاملات سهام یک مالیات مضاعف بوده که سازمان بورس مدت هاست به دنبال حذف این مالیات و کاهش هزینه معاملات در بازار سرمایه است.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24