Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

معامله ای که در ادریبهشت امسال سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات را به قبضه مدیریتی فولاد مبارکه اصفهان در آورده بود ، در آستانه ابطال قرار گرفته است...

جدال «تامین اجتماعی» و «فولاد مبارکه» بر سر مالکیت بزرگترین هلدینگ معدنی بازار سهام

بورس24 : «چهار ستون معامله» ای بررسی می شود که در 19اردیبهشت ماه سال جاری انجام شده و طی آن بانک رفاه به وکالت از صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد به دلیل بدهی اقدام به عرضه بیش از 4 میلیارد و 993 میلیون و 413 هزار سهم "ومعادن" به ارزش پایه 635 میلیارد تومان نموده است.

این در حالی است که  «صندوق کارکنان فولاد» وابسته به مجموعه تامین اجتماعی به عنوان شاکی در پرونده "ومعادن"، از عدم سلامت معامله خبر می‌دهد، اما  ستون دیگر این معامله یعنی «بورس » تاکنون به مشکلی بابت خرید و فروش این سهم برخورد نکرده است و صحت معامله را تایید نموده، حال ستون سوم یعنی «فولاد مبارکه» بلاتکلیف مانده که بالاخره چه کنیم؟کار را شروع کنیم یا منتظر بمانیم؟ از قراری ، ستون چهارم  «بانک رفاه کارگران»  به عنوان فروشنده نیز هیچ مشکلی بر سر راه خود نمی بیند.همه این رخداد ها در شرایطی انجام می شود که بر اساس اخبار موثق اخیرا دادگاه رای به توقف استقرار هیات مدیره انتصابی جدید در بزرگترین هلدینگ معدنی بورس داده است.

بانک رفاه: معامله قانونی بود...

عباس  کشوری، رئیس اداره سرمایه گذاری بانک رفاه در خصوص انجام معامله بلوک ۱۶.۱ درصدی سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات به خبرنگار بورس24 گفت: این معامله وجاهت قانونی دارد و از طریق بورس انجام شده  و اگر بخواهد این معامله فسخ شود  دیگر به هیچ معامله ای در بورس نمی توان اعتماد کرد.

وی افزود: در هر حال صندوق هم  شکایت خود را انجام می دهد. در کل، بانک مطالباتی از صندوق داشته و سهام  "ومعادن" در وثیقه بوده و بانک این سهم را در بورس و در عرضه ای آزاد فروخته است. بانک مطالباتی داشته که «علی رغم پیگیری های مکرر و  مراجعات حضوری » جهت تعیین تکلیف این تسهیلات  با اعمال نظر به دریافت پاسخ و در راستای جلوگیری از تضییع حقوق ذی نفعان بانک در چهار چوب مقررات سازمان  بورس اوراق بهادار و مکاتبات شرکت سپرده گذاری اوراق بهادار و تسویه وجوه  واگذاری سهام در وثیقه  بانک، انجام شده است.

کشوری در پاسخ به این سوال که آیا در این خصوص صحبتهای اولیه و یا تبانی صورت گرفته است؟ گفت:، هر کسی می توانسته وارد معامله شود و سهام "ومعادن"  را خریداری نماید. ما با کسی تبانی نکردیم و در مزایده هر کسی می تواند وارد شود.

کشوری گفت: این معامله به دلیل صحیح بودن ، برگردانده نمی شود.زمانی که بانک رفاه برنامه واگذاری را در دستور کار داشته همچنان وکالت "ومعادن" در اختیار بوده است.  اگر وکالتی نداشتیم اساسا فروشی انجام  نمی شد.

بورس : فقط، حکم قضایی ورق را برمی گرداند                                                                                                                                

علی صحرایی، معاون شرکت بورس هم در این باره به خبرنگار بورس24 گفت: این موضوع را  هیات داوری بررسی می کند . زمانی معامله برگردانده می شود که حکم قضایی ابلاغ گردد در غیر این صورت معامله قبل همچنان قطعی است.

به گفته وی ، این اختلاف نظر بین صندوق کارکنان فولاد و بانک است و ارتباطی به بورس ندارد. وثیقه این معامله در شرکت سپرده گذاری پذیرفته می شود  پس،  با قطعیت در این نهاد، معامله در بورس انجام شده است.

صحرایی گفت: به هر حال اگر شکایتی از سوی صندوق فولاد وجود داشته باشد در این صورت باید پیگیری آن از طریق مراجع قضایی انجام شود و ارتباطی به بورس ندارد. ولی در هر حال ممکن است که فولاد مبارکه هم در این مورد اظهاراتی داشته باشد و حتی پس از  دریافت حکم قضایی شکایت نماید چراکه خریدار بوده و در این مورد پول پرداخت کرده است.

صندوق: دو دلیل برای ابطال معامله داریم

اکبر نوروزی ، مدیر عامل صندوق کارکنان فولاد نیز در خصوص صحت و یا عدم صحت انجام این معامله به خبرنگار بورس24 توضیح داد: حدود 1میلیاردو 400میلیون سهم از سهام  "ومعادن" را صندوق به عنوان ودیعه و امانت بابت 400میلیون تومان وام  برای حقوق بازنشستگان به وثیقه گذاشته بود.با توجه به  مشکلات صندوق این وام معوق شده ولی  این وثیقه امانی و وکالت عادی و بلاعزل نبوده است.  صندوق یک هفته قبل از این معامله در محضر رسما این وکالت را ابطال کرده است و بانک رفاه وکالتی نداشته و خود دفترخانه ابطال این وکالت را به بانک رفاه اعلام کرده است.

به گفته وی ، بانک، علی رغم این که وکالت اش ابطال شده بوده سهام را عرضه کرده است.  بنابراین  بانک مسئولیتی در قبال فروش آن نداشته است.

نوروزی ادامه داد: همچنین طبق قانون ثبت و قانون حمایت از تولید « ماده 34 اصلاحیه قانون ثبت مصوب سال 84 ، اشاره می‌کند که کلیه معاملات رهنی، شرطی  وثیقه دین  طی  انجام تعهدات  به ضمانت طلبکار برای بانک، صرفا برای صدور اجرائیه، می تواند توسط دفتر خانه تنظیم کننده سند، درخواست کند» بنابر این هر گونه توافق بر خلاف مفاد ماده فوق الذکر غیر قانونی و محکوم به بطلان می باشد. اگر بانک سند رهنی را به اجرا  بگذارد باید از طریق «اجرائیات ثبت» این کار را انجام دهد و  نمی تواند خودش مستقیما این کار را انجام دهد.

مدیر عامل صندوق کارکنان فولاد ادامه داد: در نتیجه در حین انجام این معامله دو تخلف صورت گرفته، اولین تخلف به دلیل ابطال وکالت بانک قبل از انجام معامله  و دوم این که حتی اگر ابطال نشده بود رویه اجرای وثیقه ها از طریق «اجرائیات ثبت» انجام می‌شود  نه به صورت مستقیم.

وی گفت: در این بین حق و حقوق صندوق ضایع شده است و  قیمت سهامی که در بازار 1200میلیارد تومان بوده با 700میلیارد تومان فروخته شده است.  یعنی  500میلیارد تومان از حق و حقوق صندوق ضایع شده است. صندوق،  هم در هیات داوری  بورس و دادگاه شکایت مطرح کرده  و دادگاه هم جلوی هر گونه تغییر و تحولی را گرفته و حکم بر توقف عملیات داده است. 

این مقام مسئول در صندوق کارکنان فولاد گفت: معتقدیم با توجه به مسائل قانونی این معامله ابطال خواهد شد و سهام برمی گردد.  طبق رای دادگاه نیز فعلا ثبت صورت جلسه متوقف شده تا بررسی های لازم انجام شود.

وی در پاسخ به این سوال که تکلیف خریدار سهم چیست؟ گفت: بورس باید بررسی می کرد که این بانک برای معامله وکالت داشته یا خیر و یا وکالت معتبر بوده یا خیر؟  فولاد مبارکه نیز باید از صحت این موضوع مطلع می شد و باید بررسی بیشتری را انجام می داد. در نهایت هم فولاد مبارکه متضرر نمی شود و پول آن پس داده می شود.

وی در ادامه گفت : در مورد هیات مدیره "ومعادن " هم ، هیات مدیره جدید تا به ثبت قانونی نرسیده هیات مدیره قدیم می تواند به کار خود ادامه دهد. فولاد مبارکه هیات مدیره خود را معرفی کرده ولی هنوز صورت جلسه امضا نشده است.

فولاد: این مشکل بانک و صندوق است

بهرام سبحانی  ،مدیر عامل فولاد مبارکه نیز  در  خصوص معامله انجام شده و سهم فولاد از این معامله به بورس24 گفت:  معامله به طور کامل انجام شده و مشکلی از این بابت وجود ندارد ، بورس هم این معامله را پذیرفته و قطعی شده است.

وی افزود:  این اختلاف بین صندوق کارکنان فولاد و  بانک رفاه است و مشکلات داخلی محسوب می شود و  به نوعی ارتباطی به فولاد ندارد. چرا که ما به عنوان خریدار ، سهام را خریداری کرده ایم.

وی گفت: از نظر ما هیات مدیره مشکلی ندارد  ما هیات مدیره را معرفی کرده ایم و منتظر هیات مدیره صندوق هستیم از نظر ما هیات میدره می تواند کار خود را انجام دهد.بالاخره شرکت چندمیلیاردی که نمی تواند بدون مدیریت اداره شود. بورس باید این مشکل را حل کند و در هر حال به نظر نمی رسد که معامله از نظر قانونی مشکلی داشته باشد.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24