Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

مسئولان معتقدند اگر هر مشترک برق، روزانه به اندازه خاموش کردن یک لامپ ۱۰۰ وات به مدت یک ساعت در مصرف برق خود صرفه‌جویی کند، کمک شایانی به اقتصاد کشور خواهد کرد.

لامپ اضافی خاموش

به گزارش بورس24 ؛ با شروع فصل تابستان استفاده از سیستم های سرمایشی موجب شد تا انتقال پیک بار شبکه از ساعات اولیه شب به ساعات میانی روز برسد و همین امر، عاملی شد تا شاهد رکورد شکنی‌های متعدد در خصوص مصرف برق باشیم.

براساس گزارش منتشرشده از سوی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در خصوص بررسی وضعیت مصرف برق در جهان طی سال ۲۰۰۷ میلادی، ایران با مصرف بیش از ۱۴۵ میلیارد کیلووات ساعت به عنوان بیست و یکمین کشور در میان ۲۱۱ کشور شناخته شده است.

مطلب فوق موجی از نگرانی‌ها را به دنبال داشت و همواره مردم و فعالان این صنعت را با این سؤال مواجه کرد که در صورت عدم کنترل میزان مصرف برق، چه عواقب سویی گریبانگیر مردم خواهد شد؟

این موضوع زمانی منجر به افزایش اضطراب میان مردم می‌شود که بخش اعظمی از این میزان مربوط به حوزه صنعت می‌شود به گونه‌ای که چندی پیش محمد خالدی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی عنوان کرد: هم اکنون شاهد یک پارادوکس در حوزه برق کشور هستیم به گونه‌ای که احیاء صنایع و مصرف برق بالای آنان از یک سو باعث پیشرفت کشور و از سویی دیگر منجر به بروز مشکلاتی در این بخش از جمله عدم تأمین برق مورد نیاز کشور شده است.

وی همچنین افزود: میزان مصرف انرژی الکتریکی همواره یکی از شاخص‌های میزان توسعه یافتگی هر کشوری محسوب می‌شود، لذا چگونگی مصرف صحیح آن باید در دستور کار مسئولان ذی ربط قرار گیرد.

از سویی دیگر حمید چیت چیان در در آئین افتتاح طرح‌های فوق توزیع و انتقال برق تهران عنوان کرد: تعامل سازنده‌ای میان وزارت نیرو با دو حوزه صنعت و کشاورزی صورت گرفت و سرمایه گذاری برای بخش پیک سایی و مدیریت مصرف صورت گرفت و این امر سبب شد تا بسیاری از مشکلات این حوزه ، مرتفع شود.

وی ادامه داد: در صورتیکه این اقدامات صورت نمی‌گرفت، پیک بار امسال معادل ۵۵ هزار و ۳۶۴ مگاوات نبوده و شاهد پیک بار ۶۰ هزار مگاواتی بودیم، این بدان معناست که در سال توانستیم ۴۵۰۰ مگاوات پیک سایی انجام دهیم.

در این میان هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان اینکه رشد بیش از ٥ درصد مصرف برق در هیچ کجای دنیا سابقه ندارد، افزود: کشور‌های توسعه یافته صنعتی اقداماتی در خصوص کاهش پیک بار مصرف انجام داده اند، درحالیکه در ایران همچنان شاهد روند صعودی این امر هستیم.

به گفته وی حداکثر پیک بار مصرف ما در سال گذشته ۵۲ هزار مگاوات بوده در حالی که این میزان در سال جاری ۵۵ هزار مگاوات بوده است و این در حالی است که پیک بار مصرف در دو کشور آذربایجان و ارمنستان به ترتیب ۳ هزار و ۷۰۰ و هزار و ۸۰۰ مگاوات است.

مصرف انرژی بخش اداری باید 10 درصد کاهش یابد

محمودرضا حقی فام معاون هماهنگی توزیع توانیر در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی در پاسخ به این سؤال که تا کنون چه اقداماتی در خصوص کنترل پیک مصرف برق انجام شده ، گفت: امسال هم بسته‌های مدیریت مصرف برای بخش‌های عمومی، صنعتی و کشاورزی طبق سال گذشته ابلاغ شد، اما بخش صنعتی به یک اشباعی در مدیریت مصرف رسیده اند، ضمن اینکه بخش خانگی ظرفیت بهتری برای کاهش مصرف دارد.

وی با اشاره به یک مدیریت نظام‌مند برای کنترل بار مصرفی گفت: مصارف متنوع کشور در بخش‌های کشاورزی، مسکونی و تجاری کنترل می‌شود و به منظور کاهش مصرف در بخش کشاورزی، کنتور‌های طرح سهام را نصب کرده و معمولاً در طول روز ۴ ساعت از آنها کمک می‌گیریم و در بخش صنعتی مکانیزیم طراحی شده تا به محض نزدیک شدن به پیک مصرف و بروز مشکل در تأمین برق، اطلاع داده می‌شود تا مصرف خود را کاهش دهند و از این طریق ۳ هزار ۸۰۰ مگاوات در سال جاری کاهش مصرف صورت گرفت.

حقی فام با بیان اینکه در بخش اداری نیز توصیه‌هایی برای کاهش مصرف صورت گرفته، گفت: طبق مصوبه هیئت دولت مصرف انرژی بخش اداری باید تا سقف ۱۰ درصد کاهش یابد و بخش نامه‌هایی در این خصوص ابلاغ شده و برنامه ریزی برای کنترل سیستم‌های اداری برای مصرف صورت خواهد پذیرفت.

وی با بیان اینکه تکنولوژی خاصی برای کنترل میزان مصرف مشترکین خانگی نداریم، افزود: با وجود اینکه قرار بر این است تا ظرف دو ماه آینده از تکنولوژی جدیدی جهت کنترل میزان مصرف برق مشترکین خانگی رونمایی کنیم اما هنوز متأسفانه شاهد تکنولوژی خاصی در این حوزه نیستیم، همچنین در صورت مصرف بالای برق مشترکین خانگی در زمان پیک بار، آنها مشمول نرخ بالای برق می‌شوند.

معاون هماهنگی توزیع توانیر با اشاره به اقدامات انجام شده در دو حوزه صنعت و کشاورزی عنوان کرد: از سال گذشته مجموع امتیازاتی به ۲ حوزه صنعت و کشاورزی اعطا شد که این میزان رقمی معادل ۱۵۰ میلیارد تومان بود و امسال نیز قرار است این رقم به ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش یابد.

حقی فام در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر فرسودگی شبکه‌های توزیع یکی از مشکلات جدی ما محسوب می‌شود، لذا این فرسودگی تا چه میزان می‌تواند بر افزایش تلفات تأثیر گذارد و چه اقداماتی باید برای رفع آن انجام شود، افزود: فرسودگی این شبکه‌ها منجر به ایجاد خاموشی و در بسیاری از موارد تلفات شبکه را افزایش خواهد داد که هر دو مورد مضرات زیادی را برای ما به ارمغان خواهد آورد.

وی با بیان اینکه ۳۰ درصد شبکه توزیع برق کشور فرسوده است، افزود: استهلاک در سرمایه فیزیکی امری بدیهی بوده و طبیعی است که به مرور زمان این سرمایه تحت تأثیر عوامل طبیعی و انسانی قرار گرفته و دچار استهلاک می‌شود بنابراین به منظور بازسازی این شبکه می‌بایستی منابع مالی را صرف این امر کرد و وجود تجهیزات کهنه در این بخش نشان از سرمایه اندک ما دارد.

معاون هماهنگی توزیع توانیرادامه داد: تزریق نقدینگی برای حوزه استهلاک می‌بایستی رقمی معادل ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان باشد که ما از سال گذشته توانستیم ۴۰ درصد آن را محقق کرده و امید است به زودی مابقی آن را تأمین اعتبار کنیم.

وی تصریح کرد: عقب ماندگی‌هایی در این حوزه احساس می‌شود و باید هر چه سریعتر اقاماتی در جهت به روز آوری شبکه فرسوده و صرف هزینه‌های گذاف با همت بخش خصوصی انجام پذیرد، همچنین شایان ذکر است که از سال گذشته حدود ۴۰ درصد منابع سالیانه را تأمین کرده ایم.

حقی فام در خواست خود از مردم را اینگونه عنوان کرد و گفت: درصورتیکه مشترکین خانگی بتوانند ۱۰ درصد مصرف خود را مدیریت کنند، می توان شاهد نتایج خوبی برای این صنعت بود یعنی هر خانواده‌ای با خاموش کردن یک لامپ ۵۰ واتی می‌تواند کمک شایانی به اقتصاد کشور کند.

معاون هماهنگی توزیع توانیر افزود: مردم می‌توانند از طریق دور کُند قرار دادن کولر‌های آبی و کولر‌های گازی روی ۲۵ درجه و عدم استفاده از وسایل پر مصرف مانند لباسشویی در ساعات غیر اوج بار، گام‌های مؤثری در جهت کاهش میزان مصرف برق بردارند.

وی در پایان با بیان اینکه زمان اوج بار مصرف از ساعات ۸ الی ۱۱ شب است، بیان کرد: انتظار می‌رود تا مشترکین در این ساعات استفاده از وسایل پرمصرف را فراموش کنند و مصرف آن را به ساعاتی قبل از آن موکول کنند.

این روزها از واقعی شدن قیمت برق و احتمالا افزایش قریب الوقوع آن صحبت به میان آمده اما نکته حائز اهمیت این است که آیا با افزایش قیمت برق مشکلات تأمین و توزیع آن حل خواهد شد و با توجه به اینکه ایران یکی از پر مصرف ترین کشورها در حوزه انرژی است آیا برنامه ریزی دقیق و مطمئنی برای کاهش مصرف طراحی و در دستور کار قرار گرفته است؟

با عنایت به مشکلات شبکه توزیع و زیر ساخت های آن و همچنین ظرفیت محدود تولید برق در کشور، صرفه جویی و مدیریت مصرف باید یکی از اولویت های وزارتخانه و مردم باشد و منابع مالی برای ایجاد زیر ساخت ها به‌ویژه در برخی از استان ها مانند سیستان و بلوچستان و خوزستان که با مشکلات عدیده مواجه اند، تأمین شود .

منبع: باشگاه خبرنگاران

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24