Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

گفت و گو با سه کارشناس... موج اولیه حرکت مثبت بازار شکل گرفته و بعید است اصلاح بازار عمیق و طولانی باشد. پیش بینی می شود بازار در نهایت چند روز به همین شکل نوسان کند اما انتظار وضعیت منفی شدیدی را از بازار نداریم. در حال حاضر شاخص با سقف حدود ٨١٣٠٠-٨١۴٠٠ واحد درگیر شده که به نظر می رسد توان شکستن این سقف را دارد و بازار یکبار دیگر تارگت های صعودی را دنبال خواهد کرد اما رسیدن به این اهداف کمی به زمان نیاز دارد.

دلیل منفی های روز شنبه چه بود...بازار امروز بر می گردد؟؟

بورس24 : از میانه تیر ماه که بازار روند مثبت را آغاز کرد و شاخص از محدوده 78،600 واحد به کانال 81 هزار واحدی وارد شد تا امروز شاهد بازار پرنشاط و مثبتی بودیم. به طور کلی شاخص کل بورس از ابتدای امسال تاکنون روند صعودی خود را حفظ کرده و در طول بیش از 4 حدود 6.5 درصد بازدهی داشته است. در این مدت بجز اصلاح یکماهه ای که بازار در خرداد ماه متحمل شد روند عمومی بازار مثبت بود. اما روزگذشته در حالی وضعیت عمومی بازار منفی شد که شاید کمتر کسی انتظار آن را داشت که ترمز حرکت بازار در این ایستگاه کشیده شود.

عرضه حقوقی ها در روز چهارشنبه

مسعود علی اکبر کارشناس بازار سرمایه درباره علل منفی بودن بازار شنبه به خبرنگار بورس24 گفت: بخشی از منفی بودن بازار مربوط به کمبود نقدینگی است که در دوره های مختلف کاملا ملموس بود. اما یکی دیگر از دلایل افت قیمت ها در بازار  شنبه ناشی از فشار عرضه های روز چهارشنبه است که توسط حقوقی ها صورت گرفت. با توجه به این که بسیاری از نمادها در روزهای گذشته رشد مناسبی داشتند بسیاری از حقوقی ها به دلیل کمبود نقدینگی سهام خود را در پایانی ترین روز هفته قبل عرضه کردند و همین موضوع سبب شد تا عدم حضور این حقوقی ها در بازار شنبه کاملا نمایان شود.

وی افزود: یکی دیگر از دلایل منفی بودن بازار دیروز به تحریم های جدیدی که بر علیه ایران وضع شده بر می گردد. به نظر می رسد بازار منتظر عکس العمل ایران در برابر این تحریم هاست. از طرفی انتخاب کابینه جدید دولت نیز در تعیین شرایط بازار نقش مهمی خواهد داشت.

او در پاسخ به این پرسش که روند کاهشی بازار چقدر طول می کشد ابراز داشت: با توجه به اینکه گزارش های سه ماهه بیشتر شرکت ها مطلوب بود و بازارهای جهانی وضعیت مناسبی را دنبال می کند پیش بینی می شود روند بلند مدت بازار مثبت باشد و شرایط منفی فعلی بازار چندان طولانی نباشد. قیمت جهانی فلزات و نفت در شرایط مناسبی به سر می برد و پیش بینی شده که این وضعیت تداوم داشته باشد بنابراین شرکت هایی که از این قیمتها منتفع می شوند با چشم انداز مثبتی همراه هستند.

منفی بودن بازار طبیعی تر از مثبت بودن آن است

محرم رزمجویی یکی دیگر از کارشناسان بازار سرمایه در همین باره به بورس24 می گوید: به نظر نمی رسد منفی های روز شنبه بازار علت بخصوصی داشته باشد. در دو هفته ای که گذشت شاهد آن بودیم که یک سری از شرکت هایی که گزارش های سه ماهه مطلوبی داشتند رشد قیمتی را تجربه کردند. عملکرد خوب این شرکت ها و تعدیل هایی که اعلام کردند موجب مثبت شدن بازار شد مانند شرکت های معدنی و فلزی اما انتظار می رفت که مثبت بودن بازار موقتی باشد.

وی تاکید کرد: به نظر نمی رسد در سال 96 شاهد بازاری باشیم که مثبت هایش تداوم چندانی داشته باشد. پیش بینی می شود امسال بازاری کاملا عادی را تجربه کنیم. بنابراین به نظر می رسد منفی های بازار طبیعی تر از مثبت هایش باشد.

این کارشناس بازار تصریح کرد: به جز زمان های خیلی مشخص مانند انتشار گزارش های میان دوره ای یا در زمان انتشار خبرهای سیاسی اقتصادی مثبت، به نظر می رسد روند بازار کاملا عادی ادامه داشته باشد. در صورتی که روند کنونی قیمت های جهانی ادامه یابد می توانیم انتظار داشته باشیم که در هنگام انتشار گزارش های میان دوره ای مانند گزارش های 6 ماهه بازار با موج مثبت دیگری همراه باشد اما در غیر این صورت پیش بینی می شود بازار مانند ماه های ابتدایی امسال به کار خود ادامه دهد.

او افزود: فراموش نکنیم که بجز چند هفته اول سال جاری بازار چندان هم مثبت نبود و روز شنبه را هم می توان به سایر روزهای معمولی بازار 96 افزود. به طور کلی امسال انتظار رشد خاصی را از بازار نداریم و باید منتظر مقاطع زمانی خاص برای رشد بازار باشیم مانند گزارش های میان دوره ای یا انتشار خبرهای مثبت.

رزمجویی درباره روند کوتاه مدت بازار اذعان داشت: به نظر می رسد دست کم تا پایان تابستان امسال روند بازار به همین صورت ادامه داشته باشد و بعید است که تغییرات دولت هم تاثیر چندانی بر بازار داشته باشد. اما در 6 ماهه دوم امسال دلایلی مانند عملیاتی شدن پروژه های عمرانی دولت می تواند بر بازار تاثیرات مثبتی برجای گذارد.

او در پایان تاکید کرد: بنابراین به طور کلی می توان گفت که چشم انداز بازار چندان مثبت نیست مگر اینکه اتفاق خاصی رخ دهد. به عبارتی شاید بهتر باشد بگوییم که در سال جاری منفی بودن بازار طبیعی تر از مثبت بودنش است.

حرکت صعودی بازار آغاز شده/ بازار در حال اصلاح است

در ادامه نظر یک کارشناس تکنیکال را درباره بازار پرسیدیم. علی ابتهاج یکی از تکنیکالیست های با تجربه بازار است. او در این باره به خبرنگار بورس24 گفت: به نظر می رسد حرکت صعودی بازار آغاز شده باشد و این روند های منفی به منظور اصلاح بازار شکل گرفته است.

وی تاکید کرد: موج اولیه حرکت مثبت بازار شکل گرفته و بعید است اصلاح بازار عمیق و طولانی باشد. پیش بینی می شود بازار در نهایت چند روز به همین شکل نوسان کند اما انتظار وضعیت منفی شدیدی را از بازار نداریم. در حال  حاضر شاخص با سقف حدود 81300-81400 واحد درگیر شده که به نظر می رسد توان شکستن این سقف را دارد و بازار یکبار دیگر تارگت های صعودی را دنبال خواهد کرد اما رسیدن به این اهداف کمی به زمان نیاز دارد.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24