Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بازارگردانی ها با استراتژی حفظ نقدشوندگی سهام و کاهش ریسک معاملات سهامداران انجام می شوند اما قطعاً از دیگر شاخص های مهمی که در بازارگردانی ها مد نظر قرار دارد افزایش جذابیت سهام در بین فعالان بازار است.

اعلام برنامه های بازارگردان وبانک؛ سهمی که با پی بر ای کمتر از ۴، حداکثر سود را در مجامع می دهد

شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی که زیرمجموعه شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی است در ماه های اخیر اقدامات قابل توجهی را در جهت حمایت از سهام «وبانک» انجام داده است.

پژمان شعبان پور مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی (وتوسم) در گفت و گو با بورس24 درباره اهمیت بازارگردانی سهام شرکت ها ابراز داشت: بازارگردانی سهام شرکت ها، بسته به شرایط حاکم بر سهم، می تواند از کارکردهای متفاوتی برخوردار باشد. برای مثال در مقاطعی مشاهده می شود که بازار سرمایه با هیجانات کاذب روبرو است و عده ای نیز در این بین، به وسیله سرمایه های سرگردان و با استفاده از جوسازی های فضای مجازی، اقدام به کنترل قیمتی سهام شرکت ها، به ویژه شرکت های با سرمایه کمتر و یا حجم معاملات پایین می نمایند.

او با اشاره به ضرورت بازارگردانی شرکت ها و به خصوص شرکت های بزرگ تصریح کرد: وجود بازارگردان به مدیریت مؤثر سهم در چنین مواقعی کمک نموده و ضمن حفظ نقدشوندگی و حجم معاملات در سطوح قابل قبول، منافع سهامداران را نیز در بلند مدت تضمین خواهد کرد. در شرکت های بزرگ نیز به دلیل وجود متعدد سهامداران عمده، موقعیت هایی ایجاب می کند که یکی از این سهامداران عمده، اقدام به خرید یا فروش فوری سهام شرکت نماید و بازارگردان در چنین مواقعی، ضمن تسهیل ورود و خروج سهامداران درصدی، جلوی تلاطم های ناشی از عرضه ها و یا تقاضاهای سنگین سهم را خواهد گرفت.

مزیت های بازارگردانی «وبانک» و «وتوسم»

وی در پاسخ به این پرسش که شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی (وتوسم) به منظور حمایت و بازارگردانی سهام شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی (وبانک) چه راهبردی را دنبال می کند،اذعان داشت:در وهله اول باتوجه به حجم و ارزش بالای شرکت، بازارگردانی ها با استراتژی حفظ نقدشوندگی سهام و کاهش ریسک معاملات سهامداران انجام می شوند اما قطعاً از دیگر شاخص های مهمی که در بازارگردانی ها مد نظر قرار دارد افزایش جذابیت سهام در بین فعالان بازار است. به منظور پیاده سازی این راهبرد این دو شرکت از مزیتی برخوردارند که انجام عملیات بازارگردانی آن ها را ساده و کم ریسک تر می کند و آن این که، «وتوسم» اگرچه به عنوان یکی از شرکت های زیرمجموعه «وبانک» مطرح می باشد، اما اندازه این شرکت نسبت به «وبانک» و همچنین سهامداری و مالکیت بالای متقابل این دو شرکت نسبت به هم، استراتژی های حمایتی و بازارگردانی این دو را به یکدیگر گره زده و همین ویژگی سبب هم افزایی و کارآمدی بیشتر بازارگردانی این دو، بر روی سهام یکدیگر شده است. در واقع این مشخصه به هر دو شرکت این امکان را می دهد که در حجم های بالا و با ریسک پایین تر نسبت به حمایت و بازارگردانی سهام یکدیگر اقدام کنند.

به حمایت از «وبانک» ادامه می دهیم

او درباره علل افزایش نقش آفرینی وتوسم از ابتدای سال 96 در خصوص بازارگردانی «وبانک» گفت: یکی از علل مهم فعالیت های بازارگردانی بر روی سهام «وبانک»، برمی گردد به رکودی که همچنان فضای اقتصادی کشور را در برداشته و در چند ماه گذاشته نیز آثار آن در معاملات کم عمق بازار سرمایه بیش از پیش نمایان است. همین مسئله موجب شده است برخی شرکت ها به منظور تأمین نقدینگی مورد نیاز خود، اقدام به عرضه سهام ، به ویژه سهام شرکت هایی کنند که به لحاظ قیمتی از روندهای ملایم و با ثبات تری برخوردارند و کسب بازدهی از آن ها نیازمند صبر و حوصله بیشتری است.

وی افزود: سرمایه گذاری توسعه ملی به منظور جلوگیری از کاهش های مقطعی و غیرمنطقی قیمت سهم «وبانک» نسبت به ارزش ذاتی آن، طی این مدت اقدام به بازارگردانی فعال سهام مزبور نمود و از این طریق توانست ضمن افزایش نقدشوندگی، جذابیت سهام «وبانک» را نیز در نظر فعالان حقیقی بازار ارتقاء دهد. افزون بر اینکه باید توجه داشت در مقطع مورد اشاره، معامله سهام «وبانک» در قیمت هایی زیر ارزش ذاتی در حال انجام بود که خریدها و حمایت های انجام شده توانست سود قابل قبولی را نیز نصیب شرکت کند؛ مؤید این مطلب عملکرد قابل قبول وبانک با تحقق سود خالص 583 ریالی به ازای هر سهم در سال مالی 95 و همچنین تقسیم سود 530 ریالی (معادل 90درصد) این شرکت در مجمع عمومی عادی سالیانه در چند روز گذشته می باشد.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی در خصوص برنامه های آتی شرکت در زمینه حمایت و بازارگردانی بر روی سهام «وبانک» تاکید کرد: در حال حاضر سهام «وبانک» در بازار با نسبت های پایین قیمت به سودآوری (P/E) در حال معامله بوده و بدنه کارشناسی شرکت بر ارزنده بودن سهام «وبانک» به دلیل افق روشن سودآوری زیرمجموعه های مهم آن از جمله شرکت های پتروشیمی شازند، سرمایه گذاری توسعه ملی و گروه صنعتی بارز اعتقاد دارد. به همین دلیل تا زمانی که احساس شود بین ارزش بازاری و ارزش ذاتی سهم شکاف قیمتی محسوسی وجود داشته و یا در حال شکل گیری است، به منظور حفظ ارزش واقعی، حمایت از حقوق سهامداران و البته کسب بازدهی از فرصت های آربیتراژ، حمایت از سهم در دستور کار قرار خواهد داشت و این امر به گونه ای انجام خواهد شد که روند طبیعی معاملات سهم مخدوش نشود.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24