Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

مسکن صنعتی است که سرمایه گذاری بانک ها در آن منجر شد تا به صورت افسار گسیخته ای به ناگاه رشد کند و پس از فروکش کردن تب حاکم بر مسکن و بوجود آمدن شرایط رکودی فعلی بخش زیادی از سرمایه های بانک ها در این بخش فریز شده است. بنابراین در این شرایط که بطور موقت رشد قیمت و افزایش تقاضا برای مسکن را افزایش می دهند، بانک ها در نقش تنظیم کننده طرف عرضه ورود می کنند و دارایی های مازاد خود را به پول تبدیل می کنند و این دارایی های راکد به چرخه عملیات بانک داری منتقل می شود این موضوع به معنی تنظیم نقدینگی برای بانک ها و مولد شدن دارایی های آنهاست.

کلید قفل رکود، آزاد شدن دارایی های راکد بانک هاست

رکود، موضوعی نگران کننده است که مشکلات زیادی را در طول چند سال گذشته برای اقتصاد بوجود آورده است. احتمالا یکی از اصلی ترین دغدغه های تیم اقتصادی دولت جدید هم موضوع رکود خواهد بود. تیم اقتصادی دولت یازدهم در اقدامی تصمیم گرفت تا یک بار موضوع موسسات مالی غیر مجاز را حل کند و دست به یک جراحی سنگین اقتصادی زد، کاری که مشکلات زیادی را برای تیم اقتصادی دولت ایجاد کرد اما این اقدام قطعا نتایج مثبتی را به همراه خواهد داشت.

مهدی ساسانی از تحلیل گران و فعالان بازار سرمایه در گفت و گو با بورس24 تحلیل خود از برنامه آتی احتمالی دولت جدید را اینطور توضیح داد: مشکل اصلی که تیم اقتصادی دولت با آن درگیرند رکود و نرخ بالای سود بانکی است. یکی از راهکارهای محتمل که تیم اقتصادی کابینه دولت دوازدهم به احتمال زیاد در دستور کار قرار خواهد داد نرخ دلار است.

وی گفت: دولت ها معمولا از راهکارهای مساوی برای خروج از بحران ها استفاده نمی کنند. در این برهه از زمان می توان راهکار دولت را استفاده از پتانسیل نرخ ارز در حل مشکل دانست. بنابراین احتمالا باید منتظر باشیم تا وزیر جدید اقتصاد دولت دوازدهم قیمت جدیدی برای دلار در نظر بگیرد. طبیعتا رشد قیمت دلار منجر به رشد قیمتی موقت در اکثر کالا ها می شود. رشد قیمت ها عموما در ایران منجر به بالا رفتن تب خرید و افزایش تقاضاست، مساله ای که بازار مسکن هم از آن منتفع می شود.

ساسانی ادامه داد:مسکن صنعتی است که سرمایه گذاری بانک ها در آن منجر شد تا به صورت افسار گسیخته ای به ناگاه رشد کند و پس از فروکش کردن تب حاکم بر مسکن و بوجود آمدن شرایط رکودی فعلی بخش زیادی از سرمایه های بانک ها در این بخش فریز شده است. بنابراین در این شرایط که بطور موقت رشد قیمت و افزایش تقاضا برای مسکن را افزایش می دهند، بانک ها در نقش تنظیم کننده طرف عرضه ورود می کنند و دارایی های مازاد خود را به پول تبدیل می کنند و این دارایی های راکد به چرخه عملیات بانک داری منتقل می شود این موضوع به معنی تنظیم نقدینگی برای بانک ها و مولد شدن دارایی های آنهاست.

وی گفت: از این طریق دولت به یکی دیگر از اهداف خود نیز دست می یابد، کم کردن نرخ سود بانکی موضوعی که انتقادهای زیادی را به سمت دولت روانه کرده و بخش صنعت هم از بابت آن به دلیل کاهش سرمایه گذاری آسیب دیده است. با آزاد شدن دارایی های راکد بانک ها طبیعتا نقدینگی قابل توجهی برای بانک ها فراهم می شود نتیجتا بانک ها نیازی ندارند تا هزینه بالایی برای جذب نقدینگی پرداخت کنند و طبیعتا نرخ سود بانکی نیز بدون نگرانی از خروج سپرده ها کاهش می یابد. با این روش سپرده های آزاد شده در بخش های دیگر تزریق می شود.

ساسانی ادامه داد:دولت یازدهم موضوع تک نرخی شدن ارز را دنبال می کرد و به دلیل آماده نبودن زیر ساخت های لازم و بار تورمی آن تاکنون به اجرای این طرح جامه عمل نپوشانده که این اقدام منجر می شود دولت قیمت دلار را در محدوده ٤٢٠٠ کنترل کند و اقدامات لازم را برای تک نرخی شدن ارز نیز عملیاتی کند. این روند منجر خواهد شد تا هم بازار مسکن از رکود خارج شود، هم به دلیل عرضه بانک ها قیمت مسکن رشد غیر منطقی نداشته باشد، مشکل نقدینگی بانک ها حل شود، استارت اولیه تک نرخی شدن ارز زده شود و در نهایت نقدینگی به سمت سایر بخش های اقتصاد گسیل شود طرحی که ظرف ٢ تا ٣ سال منجر به اصلاح وضعیت فعلی خواهد شد، اما دولت باید تدبیری بیندیشد تا در مرحله اول یعنی رشد قیمت دلار تمام دستاوردهای ضد تورمی اش یک شبه از بین نرود و بخش های مختلف اقتصاد آمادگی این شوک را داشته باشند، باید دید گزینه اقتصادی دولت کیست.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24