Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در این جلسه به ازای هر سهم ۲۰ تومان سود نقدی تقسیم شد، در حالی که سود تحقق یافته ٢۵ تومان بود.شرکت با احتساب انباشته ۶٨ تومان سود قابل تقسیم داشت....

مجمع پرخبر دارویی پرطرفدار

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت دارویی لقمان صبح امروز در تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بورس24 ، در این جلسه افزایش سرمایه شرکت از محل آورده نقدی و‌ مطالبات سهامداران تصویب شد.این افزایش سرمایه دو‌ مرحله ای است و هر‌ مرحله آن ۱۰۰ درصد خواهد بود و در پی آن سرمایه دلقما از ۲۲۵ میلیارد ریال به ۶۷۵ میلیارد ریال خواهد رسید.

مرحله دوم نیز در اختیار هیئت مدیره قرار گرفت، چرا که شرکت دو خط داروهای تزریقی و آمپول را امسال به بهره برداری خواهد رساند.

در این جلسه به ازای هر سهم ۲۰ تومان سود نقدی تقسیم شد، در حالی که سود تحقق یافته 25 تومان بود.شرکت با احتساب انباشته 68 تومان سود قابل تقسیم داشت.

در مجمع دارویی لقمان اعلام شد که خط غیر آنتی بیوتیک که در سال گذشته به بهره برداری رسید، سهم زیادی از فروش را به خود اختصاص نداده و این فروش در سال ۹۶ بیشتر خواهد شد‌.حال آن که شرکت در نظر دارد تا به افزایش صادرات اقدام کند.

افزون بر این اعلام شد : علت این که سودآوری شرکت طی سه سال اخیر کاهش داشته به افزایش قیمت مواد اولیه و ممنوع بودن واردات همان مواد اولیه برای حمایت از تولید داخلی مربوط است. علاوه بر آن قیمت محصولات متناسب با مواد اولیه تغییر نکرده، همچنین سایر هزینه ها از جمله دستمزد، سرباز و... رشد داشته است.علت هزینه مالی بالای شرکت به زنجیره تامین صنعت دارو مربوط است. هزینه های مالی شرکت از ۷۱ میلیارد ریال در سال ۹۴ به ۸۶ میلیارد رسیده است. شرکت به نقدینگی نیاز دارد و باید از تسهیلات با نرخ بالای ۲۱ درصد استفاده کند.

خسرو داوری مدیرعامل دلقما در مورد فروش بلوک پخش فردوس توضیج داد:این موضوع به لقمان و یا سهامدار عمده مربوط نیست، ما باید تائیدیه جامعه الصادق را بگیریم. این که این شرکت پخش سودآوری مدنظر را برای ما ندارد درست بوده و در زمان مقرر تصمیم گیری خواهد شد.

او گفت : شرکت ترکیب فروش خود را به سایر شرکت های پخش تسری خواهد داد.به گفته وی ، وام توسعه صادرات بازپرداخت ارزی و تبدیل به ریال خواهد داشت.

خبر تکمیلی:

جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت دارویی و بهداشتی لقمان با حضور 84.60 درصد سهامداران، اعضای هیئت مدیره، نماینده سازمان بورس و بازرس قانونی تشکیل شد.

در ابتدای جلسه خسرو داوری مدیرعامل شرکت گزارش هیئت مدیره را قرائت کرد و گفت: گروه دارویی لقمان با سابقه بیش از نیم قرن در صنعت داروی کشور توانسته با موفقیت به فعالیت خود ادامه دهد. این شرکت نیز همانند سایر شرکت های دارویی تحت تاثیر ریسک های مربوطه قرار دارد. مساله مهمی که در سال 93 نظام سلامت کشور را مورد تاثیر قرار داد اجرای طرح تحول سلامت بود که هدف اصلی طرح بهبود خدمات درمانی و کاهش هزینه های پرداختی نوسط بیماران عنوان شده است. مسلما این موضوع به چگونگی چرخه نقدینگی شرکت های دارویی تاثیر می گذارد.

وی ادامه داد: گروه دارویی لقمان در سال گذشته توانست خط تولید داروهای غیر آنتی بیوتیک ها را راه اندازی کند. اما این طرح تقریبا در نیمه دوم سال رونق گرفت و به همین دلیل فروش زیادی از قبل آن را شاهد نبودیم. مطمئنا در سال جاری میزان این فروش بیشتر از ناحیه تولیدات این خط خواهد شد.

وی تاکید کرد: ضمن این که دو خط تولید داروهای تزریقی و آمپول نیز در حال ساخت بوده و در سال 96 به بهره برداری خواهد رسید. همچنین در نظر داریم تا در بخش داروهای آرایشی نیز شروع به فعالیت کنیم. شرکت در نظر دارد تا در سال 96 با توسعه صادرات و کشف بازارهای هدف به افزایش سهم فروش صادراتی در بودجه خود اقدام کند. ضمن اینکه تولیدات جدید شرکت نیز به زودی روانه بازار خواهد شد.

در ادامه یاوری در پاسخ به سوال سهامداران در خصوص کاهش سوداوری شرکت در سال های اخیر گفت: شرکت در سال های گذشته رشد فروش خوبی داشته اما سوداوری شرکت با عدم رشد رو به رو بوده است، این موضوع به رشد قیمت مواد اولیه از جمله آموکسی سیلین مربوط است. این ماده جزو پرمصرف ترین مواد اولیه شرکت لقمان محسوب می شود. در چند سال اخیر قیمت داخلی این محصول حدود یک و نیم برابر شده و این در حالی است که ما در گذشته آموکسی سیلین را از طریق واردات و با قیمت کمتر وارد می کردیم. این موضوع در خصوص سایر مواد اولیه نیز وجود دارد یعنی ما با رشد قیمتی زیادی مواجه بودیم و از طرفی قیمت محصولات را نتوانستیم به اندازه بهای تمام شده افزایش دهیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیز به علت حمایت از تولید داخل وارادات این ماده با تعرفه بسیار بالا و ممنوع شده است. از طرف دیگر هر ساله ما با رشد سایر هزینه ها از جمله هزینه های حقوق و سربار مواجه هستیم.

وی در پاسخ به سوال سهامداران درباره دلیل هزینه های مالی بالای این شرکت تصریح کرد: شرکت های فعال در صنعت دارو به  علت زنجیره تامین طولانی آن ها است، ضمن اینکه به علت دوره وصول مطالبات طولانی، به ناچار از تسهیلات بانکی استفاده می کنند، این تسهیلات نیز با توجه به شرایط بانک ها با نرخ ها بالای 20 درصد تسویه می شوند. از طرفی نیز با طرح تحول سلامت دوره وصول مطالبات شرکت های دارویی بالا رفت. که در نتیجه شاهد افزایش هزینه های مالی شرکت ها از جمله لقمان بودیم.

مدیرعامل شرکت دارویی لقمان درباره فروش بلوک پخش فردوس به سهامداران گفت: ما بلوک 19 درصدی این شرکت را داریم. لقمان با مشکل فروش در این شرکت مواجه است و در نظر داشتیم تا این دارایی را به فروش برسانیم اما معامله صورت نگرفت، اینکه آیا بار دیگر تصمیم به فروش این بلوک گرفته خواهد شد، مشخص نیست.

علیرضا ظهره وند رئیس مجمع در این خصوص عنوان کرد: این موضوع باید مورد تایید سهامدار عمده یعنی جامعه الامام صادق باشد، اینکه شرکت لقمان با مشکل هزینه های مالی رو به رو بوده  و با فروش این بلوک می تواند برخی از هزینه های خود را جبران کند، درست است، اما باید اجازه دهیم که در این خصوص سهامدار عمده تصمیم بگیرد. مسلما بهترین تصمیم در مورد پخش فردوس اتخاذ خواهد شد.

در ادامه جلسه گزارش حسابرس توسط محمدرضا نادریان بازرس مربوطه قرائت شد و اظهار نظر مقبول نسبت به صورت های مالی ارائه شد.

در ادامه جلسه یاوری در پاسخ به سوال سهامداران درباره تولیدات جدید شرکت گفت: تولیدات جدید شرکت نیز در سال 96 روانه بازار خواهد شد و شرکت دارویی لقمان روزهای خوبی را در پیش دارد.

ظهره وند درباره چگونگی تسویه وام بانک توسعه صادرات عنوان کرد: برای این موضوع جلسات زیادی گذاشته شده و مطابق با قانون با آن برخورد خواهد شد، این وام باید به صورت ارزی و سپس تبدیل به ریال تسویه شود.

در پایان این جلسه به ازای هر سهم 20 تومان سود بین سهامداران تقسیم شد.

لازم به ذکر است که سود هر سهم با احتساب سود انباشته 68 تومان می باشد.

پس از این مجمع، مجمع عمومی فوق العاده شرکت برای افزایش سرمایه تشکیل شد.

در این جلسه مصوب شد تا شرکت دارویی لقمان اقدام به افزایش سرمایه در دو مرحله و از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران نماید. سرمایه شرکت در مرحله اول با افزایش 100 درصدی از 225 به 450 میلیارد ریال خواهد رسید.

در مرحله دوم نیز که در اختیار هیئت مدیره قرار گرفت سرمایه شرکت به اندازه 675 میلیارد ریال رشد خواهد داشت.

ظهره وند تاکید کرد: مرحله اول این افزایش سرمایه طی سه یا 4 ماه آینده عملی خواهد شد و مرحله دوم نیز بدون فوت وقت اجرایی می شود.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24