Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

مبهم بودن اتفاقاتی که برای کشور قطر پیش آمده و نداشتن چشم انداز درستی از نتیجه آن عامل بسیار مهمی است که وضعیت فعلی بورس را تحت الشعاع خود قرار داده است.

سه دلیل مهم برای رکود این روزهای بورس

بسیاری از گروه های بورسی از جمله خودرو، لاستیک، غذایی و روغنی از نظر وضعیت فروش و سودآوری در سال 95 نسبت به سال 94 رشد قابل توجهی را تجربه کرده اند و پیش بینی ها از ادامه این شرایط در سال 96 حکایت دارد. از طرفی نتیجه انتخابات ریاست جمهوری بارقه های امید را برای بهبود وضعیت بازار سرمایه و خروج از شرایط سالهای اخیر در دل فعالان و سرمایه گذاران روشن کرده است. با وجود فاکتورهای مثبتی که می تواند به رشد بازار بورس کمک شایانی نماید عوامل دیگری بر بازار سایه افکنده که مانع از ترسیم چشم انداز روشنی برای سرمایه گذاران شده است.

بحران قطر

بهزاد گلکار کارشناس اقتصاد و بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس24 درخصوص عمده ترین دلایل رکود فعلی بازار بورس گفت: به طور کلی 3 دلیل اصلی را می توان برای شرایط فعلی بورس نام برد. اولین و مهمترین این دلایل وضعیت منطقه خلیج فارس و بحران قطر می باشد. مبهم بودن اتفاقاتی که برای کشور قطر پیش آمده و نداشتن چشم انداز درستی از نتیجه آن عامل بسیار مهمی است که وضعیت فعلی بورس را تحت الشعاع خود قرار داده است.

وی افزود: با توجه به اینکه ممکن است بحران کشور قطر بر روی شرایط محیطی ایران نیز تاثیرگذار باشد تا حد زیادی تصمیم گیری های فعالان بازار سرمایه را دستخوش بدبینی کرده است.

تحریم ها و حملات تروریستی

او از تصمیمات جدیدی که قرار است به زودی درباره تحریم های ایران گرفته شود به عنوان دومین عامل مهم رکود فعلی بازار بورس یاد کرد و اظهار داشت: قرار است امشب درباره ادامه تحریم های ایران تصمیم گیری شود. این بار علاوه بر موضوعات موشکی بحث تروریست و حمایت ایران از آن نیز مطرح خواهد شد. با توجه به برداشت های اشتباه غرب درباره ایران در خصوص مسایل مربوط به حمایت از تروریست ممکن است تصمیماتی گرفته شود که به اعمال تحریم های جدید و ادامه تحریم های قبلی منجر شود.

وی ادامه داد: با توجه به تصمیم گیری های رییس جمهوری امریکا در دوره ای که روی کار آمده، فعالان بازار سرمایه نگرانی هایی درباره تصمیمات جدید در خصوص تحریم های ایران دارند که اثرات آن را بر بازار سرمایه شاهد هستیم.

گلکار در ادامه به حملات تروریستی روز چهارشنبه هفته قبل اشاره کرد و افزود: اتفاقات تروریستی که چهارشنبه گذشته در کشورمان رخ داد نیز یکی دیگر از عوامل موثر بر بازار سرمایه می باشد. با وجود اینکه نقش این عامل در رکود فعلی بورس بسیار کمرنگ است اما با در نظر گرفتن این موضوع که فعالان بازار سرمایه صاحب سرعت بالایی در تصمیم گیری هستند این عامل را به عنوان متغیری در گوشه ذهنشان قرار داده اند که در تصمیم گیری های آتی آنها تاثیرگذار خواهد بود.

تیم اقتصادی دولت دوازدهم

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: علاوه بر تاثیرات ماه مبارک رمضان بر بازار سرمایه عامل دیگری که اتفاقا نقش بسیار مهمی در رکود کنونی بورس ایفا کرده کابینه دولت دوازدهم می باشد. شایعات زیادی در خصوص رییس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد و به طور کلی تیم اقتصادی دولت دوازدهم وجود دارد که سرمایه گذاران را دچار تردید و نگرانی کرده است. زیرا افرادی که نامشان در این شایعات شنیده می شود در حوزه اقتصادی دارای سابقه نیستند.

او با اشاره به اینکه حقیقی ها بسیار نگران تر از حقوقی ها هستند تصریح کرد: مجموعه عوامل یاد شده دست به دست هم داده تا بازار را دچار کندی و کاهش حجم معاملات نماید. افراد حقیقی فعال در بازار سرمایه با توجه به رکود موجود در بورس و ابهاماتی که در خصوص چشم انداز بازار وجود دارد موجب شده تا با نگرانی بیشتری نسبت به حقوقی ها تصمیم گیری نمایند.

رکود بورس تا چه زمانی ادامه دارد؟ راهکارهای مناسب خروج از رکود چیست؟

در ادامه از گلکار پرسیدیم که رکود فعلی بورس تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. وی گفت: شرایط فعلی بازار سرمایه حداقل تا شهریور و مهر ادامه خواهد یافت زیرا تا آن زمان یکی از متغیرهای اصلی بورس که کابینه دولت دوازدهم می باشد، تعیین تکلیف خواهد شد. با مشخص شدن رییس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد سیاست های کلی پولی و اقتصادی نیز مشخص خواهد شد. این متغیر نقش اساسی در تصمیم گیری فعالان بازار سرمایه ایفا خواهد کرد و وزنی بالایی در این زمینه خواهد داشت.

او درباره سایر عوامل یاد شده اظهار داشت: وضعیت تحریم های ایران همین امشب تعیین تکلیف خواهد شد. باید دید چه تصمیماتی خواهند گرفت و این تصمیمات با برجام چه مناسبت هایی دارد و از طرف دیگر باید دید دولت مردان ما چه تصمیم هایی در این خصوص اتخاذ خواهند کرد. درباره بحران قطر نمی تون چشم انداز مشخصی داشت اما قطعا از نگاه اقتصادی سیاسی باید گفت که موضوع ساده ای نیست و بعید است که به راحتی حل و فصل شود. اما اتفاقات تروریستی اخیر ایران نقش بسیار کمی در تصمیم گیری های فعالان بازار سرمایه دارد زیرا بعید به نظر می رسد که به راحتی قابل تکرار باشد.

گلکار در برابر این پرسش که راهکارهای مناسب برای بهبود اوضاع فعلی بورس چیست ابراز داشت: در شرایط فعلی با توجه به متغیرهایی که بر روی بورس سایه افکنده نمی توان اقداماتی را در زمینه بهبود شرایط کنونی بورس انجام داد. بهترین حالت این است که بورس در همین شرایطی که قرار گرفته وضعیت خود را حفظ نماید.

وی با اشاره به برگزاری مجامع شرکتها افزود: برگزاری مجامع شرکتها و توقف نمادها نیز در روند کنونی بورس تاثیرگذار است. از طرفی بحران سیستم بانکی کشور دچار پیچیدگی های زیادی است که به نظر نمی رسد در کوتاه مدت قابل حل باشد.

او در پایان تاکید کرد: با توجه به عوامل یاد شده به نظر می رسد بازار سرمایه در فصل تابستان دچار گرمازدگی زیادی شود که باید آمادگی آن را داشته باشیم.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24