قیمت فروش محصولات سیمانی در سال ٩۶ تقریبا در حدود قیمت های سال ٩۵ است و تغییر محسوسی نداشته است.
نرخ فروش محصولات سیمانی یکی از بحث برانگیزترین موضوعات سال های اخیر بوده زیرا شرکت های این گروه برای اینکه سهم فروش خود را حفظ کرده و سرپا بمانند مجبور به ارایه تخفیفاتی شدند و سعی کردند رفته رفته در دادن تخفیف ها گوی سبقت را از دیگری بربایند. حفظ بازار فروش از طریق کاهش قیمتها تا جایی پیش رفت که رقابتی منفی در بین شرکتهای تولیدکننده شکل گرفت. اما اسفند ماه سال گذشته انجمن حمایت از تولیدکنندگان سیمان به همراه شرکتهای این گروه تصمیماتی را مصوب کردند که بر اساس آن شرکتهای سیمانی از سال جاری ضمن حذف تخفیف های فروش، رفته رفته نسبت به افزایش چند درصدی بهای فروش محصولاتشان نیز اقدام نمایند. اما به نظر می رسد وضعیت بازار سیمان هنوز برای اعمال چنین مصوباتی مساعد نیست.
تخفیف ها کماکان ادامه دارد
علیرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بورس24 از عدم حذف تخفیف های فروش شرکتهای سیمانی در سال 96 خبر داد و گفت: با توجه به اینکه فروردین ماه سختی بود شرکتها در این ماه فروش خود را بر اساس همان تخفیف های قبلی ادامه دادند اما از ابتدای اردیبهشت ماه میزان تخفیف ها کاهش پیدا کرد و امیدوار هستیم که پس از ماه مبارک رمضان شاهد حذف کامل این تخفیف ها باشیم. اما تخفیف های فروش قطع نشده و رقابت منفی شرکت های تولید کننده بر سر فروش محصولاتشان کماکان ادامه دارد.
وی در برابر این پرسش که کدام شرکتها محصولات خود را با نرخ های بالاتر می فروشند تصریح کرد: قیمت فروش محصولات سیمانی بر اساس عرضه و تقاضا در هر منطقه متفاوت است. اینکه برخی از شرکتها می توانند فروش های مناسبتری را انجام دهند بستگی به نوع سیمان و شرایط مکانی و جغرافیایی آنها دارد. اما همه آنها سقف مشخصی دارند که نمی توانند بالاتر از آن محصولات خود را به فروش برسانند.
او افزود: به طور کلی قیمت فروش محصولات سیمانی در سال 96 تقریبا در حدود قیمت های سال 95 است و تغییر محسوسی نداشته است.
در پی افزایش حجم صادرات
شیخان درخصوص وضعیت کنونی صادرات سیمان به کشور عراق اظهار داشت: در حال حاضر صادرات کلینکر و سیمان به کشور عراق چندان رضایت بخش نیست اما اخیرا صحبت هایی شده که با توجه به رفع مشکلات موصل و بازسازی این شهر بتوانیم میزان صادرات به عراق را افزایش دهیم.
وی ادامه داد: از دیگر برنامه هایی که برای صنعت سیمان در نظر داریم افزایش 20 تا 30 درصدی صادرات به کشور افغانستان است. همچنین با سازمان توسعه و تجارت مذاکراتی برای دریافت یارانه حمل درخصوص صادرات به افریقا در حال انجام است. افزون بر این برنامه هایی برای صادرات به کشور سریلانکا وجود دارد که امیدوار هستیم محقق شود.
او درباره اینکه آیا برنامه ای برای صادرات محصولات سیمانی به کشورهای اروپایی نیز وجود دارد یا خیر گفت: در حال حاضر محصولات سیمانی کشورمان به 20 کشور دنیا صادر می شود. بیشتر از آنکه به دنبال افزایش تعداد بازارهای هدف باشیم تمرکز ما بر این است که حجم صادرات خود را افزایش دهیم.
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به اینکه قیمت محصولات سیمانی صادراتی به کشور عراق متفاوت است تصریح کرد: قیمت های صادراتی تقریبا با قیمت های فروش داخلی محصولات تطابق دارد و تفاوت چندانی با نرخ های داخلی ندارد.
بورس کالا ابزاری مناسب برای فروش محصولات
در پایان از شیخان پرسیدیم که چرا شرکتهای سیمانی از بورس کالا به منظور فروش و صادرات محصولات خود بهره نمی برند؟ وی گفت: سعی ما بر این است که از رینگ صادراتی بورس کالا برای فروش های صادراتی محصولات سیمانی استفاده کنیم و در این راستا تلاش هایی نیز صورت گرفته اما هنوز این موضوع چندان برای وزارت صنعت و معدن جا نیفتاده و باید تلاش های بیشتری برای این منظور صورت گیرد. امیدوار هستیم در سال جاری به این هدف دست پیدا کنیم.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.