Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

نیما امینیان مدیر عامل موسسه تحقیق و توسعه صنعت احداث و انرژی در خصوص پروژه های نیمه تمام دولتی به بورس ٢۴ گفت: در اسفند ماه ٩۵ کنفرانسی برگزار شد که شخصیت های دولتی و بخش خصوصی مانند آقای جهانگیری، عبدالعلی زاده و دیگران در آن حضور داشتند و در آن پیرامون طرح های نیمه تمام دولتی مواردی مطرح شد. از سال های قبل و دولت های قبل پروژه های متعددی تعریف شده است و در دوران های مختلف به جای آن که این پروژه ها تکمیل شود پروژه های جدید تعریف شده است و به نوعی تعداد زیادی پروژه نیمه تمام تلنبار شده است...

پروژه های نیمه تمام با این اقدام کاربردی جان می گیرند...

بررسی های خبرنگار بورس24 حکایت از روی زمین ماندن بیش از 500هزار میلیارد تومان پروژه به دلیل کمبود نقدینگی دارد که دولت باید از ظرفیت بخش خصوصی برای اجرای آن ها استفاده کند.

نیما امینیان مدیر عامل موسسه تحقیق و توسعه صنعت احداث و انرژی در خصوص پروژه های نیمه تمام دولتی به بورس24 گفت: در اسفند ماه 95 کنفرانسی برگزار شد که شخصیت های دولتی و بخش خصوصی مانند آقای جهانگیری، عبدالعلی زاده و دیگران در آن حضور داشتند و در آن پیرامون طرح های نیمه تمام دولتی مواردی مطرح شد. از سال های قبل و دولت های قبل پروژه های متعددی تعریف شده است و در دوران های مختلف به جای آن که این پروژه ها تکمیل شود پروژه های جدید تعریف شده است و به نوعی تعداد زیادی پروژه نیمه تمام تلنبار شده است.

تکمیل پروژه ها از 100میلیون تا 6هزار میلیارد نیاز به اعتبار دارد

وی گفت: در تمام حوزه ها از جمله نفت و گاز و پتروشیمی تا صنایع کوچک تر پروژه به صورت نیمه تمام وجود دارد. در برخی موارد پروژه ها نیاز به اعتبار 100 میلیون تومانی برای تکمیل شدن دارد تا پروژه هایی که اعتبارات 6 هزار میلیارد تومانی برای تکمیل شدن نیاز دارند.این پروژه ها نیاز به سامان دهی دارد و می توان برای تکمیل آن ها از ظرفیت و تخصص بخش خصوصی استفاده کرد.

دولت ها ناگزیر به تکمیل پروژه های نیه تمام هستند

امینیان دبیر اجرایی ششمین کنفرانس صنعت احداث وانرژی کشور در خصوص این کنفرانس گفت: این کنفرانس با حضور خاص افراد دولتی و شرکت های خصوصی برگزار شد. به اذعان بسیاری از شرکت کنندگان بسیار تخصصی و خاص بوده است و در پنل های مالی و اجرایی موضوعات مورد بحث و بررسی قرار گرفت.با توجه به حجم پروزه های نیمه تمام هر دولتی ناگزیر است مسیر تکمیل پروژه های نیمه تمام را طی کند و صورت مساله به این شکل است که دولت یا پول اجرای این پروژه ها را ندارد، یا اگر داشته باشد هم سیاست این نیست که دولت بخواهد خود این پروژه ها را اجرا کند و این پروژه ها باید به بخش خصوصی منتقل شود.

500هزار میلیارد تومان پروژه نیمه کاره روی زمین مانده است

وی در خصوص رقم پروژه های نیمه تمام گفت: اعداد متفاوتی از پروژه های نیمه تمام وجود دارد که ارقام 500 هزار میلیارد و 700 هزار میلیارد تومان بیش از سایر اعداد بیان می شود. دولت باید مسیر اجرای این پروژه ها را به سمتی ببرد که بخش خصوصی درگیر شود و بخش خصوصی هم در حوزه اجرا و هم در حوزه سرمایه گذاری ورود کند. این موضوع نسل جدیدی از واگذاری پروژه ها در کشوراست چیزی که در همه جا با این شکل اجرا می شود.

اصلاح فرهنگ و قانون اجرای پروژه باید عملیاتی شود

مدیر عامل موسسه تحقیق و توسعه صنعت احداث و انرژی با بیان این که باید در راستای فرهنگ سازی نحوه واگذاری پروژه ها اقداماتی صورت پذیرد،تاکید کرد:باید فرهنگ سازی شود تا شرکت های بزرگ و هر شرکت دیگری اگر قرار است پروژه را اجرا کنند برای فاینانس هم باید فکر کنند و برنامه داشته باشند و نحوه اجرای پروژه ها به صورت EPCF تغییر کند یعنی علاوه بر طراحی و اجرا فاینانس هم در آن لحاظ شود. نوع اجرا باید تغییر کند و با مشاوره کارشناسان بخش مالی در حوزه فاینانس هم وارد شویم، از روال پیمانکاری صرف خارج شویم و به روالی که گفته شد قانون باید تغییر کند. برگزاری و مناقصه صرف در این بازه زمانی پاسخگو نیست.

وی در خصوص اصلاح قوانین گفت: در برخی موارد شاهد هستیم هرشخصی که سرمایه اجرای پروژه را در اختیار داشت وارد فاز عقد قرارداد و اجرا می شد و سپس دانش فنی مورد نظر قرار می گرفت که این نحوه صحیحی نیست . به این فکر افتادیم که قانون باید در این حوزه تغییر کند و در سه ویرایش اقدام به ارائه قوانین جدید و اصلاحی شد. بیشترین زحمت ارائه این موارد جدید را نیز مهندس انصاری از پیمانکاران بزرگ کشور و  نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران بر عهده گرفتند.دو ویرایش اصلاح قانون به شورای اقتصاد رفته و مصوب شده و ویرایش هم شده که صریحا اشاره به لیاقت پیمانکار برای اجرای پروژه دارد.این موضوع به زودی مورد تایید قرار خواهد گرفت که پیشتر به عنوان قانون نبوده است.

کار باید به کاردان برسد

امینیان گفت: قانون باید اصلاح شود که کار به کاردان برسد و نهایتا اگر پروژه 600میلیاردی است باید کسی باشد که رتبه یک آن حوزه را از سازمان مدیریت داشته باشد و حداقل سه کار مشابه انجام داده باشد تا با مشکلات اجرای پروژه ها روبرو نباشیم. این اصلاح قانون با حضور یک شخص از سازمان برنامه در کنفرانس اجرا شد.

پروژه ها در حال اجراست

وی در خصوص نوع اجرای پروژه های نیمه تمام گفت: روال به این شکل است که سازمان برنامه به زیر مجموعه ها در کل کشور اعلام می کند که پروژه های نیمه تمام را اعلام کنند و سیستم کنترل این موضوع باید مشخص شود و سازمان برنامه پروژه ها را روی سایت می گذارد و هرکس بخواهد می تواند اعلام کند برای اجرای پروژه اقدام نماید. نحوه واگذاری پروژه ها باید اصلاح شود. پروژه های متفاوتی اجرا شده است البته تمام این پروژه ها از طریق بخش خصوصی اجرایی نمی شود و بخش های خصولتی هم در این راستا ورود پیدا کرده اند.

وی در پایان گفت:مهمترین دستاورد کنفرانس اخیر و متعاقب آن تصمیم گیری های انجام شده این بود که پروژه های نیمه تمام به غول های پیمانکاری ایران سپرده شود.

خبرنگار بورس24 کسب اطلاع کرده شرکت های بزرگی همچون کیسون ، استراتوس و جهان پارس به همراه تعداد زیادی دیگر از شرکت ها در لیست واگذاری پروژه های نیمه تمام جهت تکمیل هستند.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24