Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در شرایطی که اغلب سرمایه گذاران در سهم های بنیادی در زیان قرار دارند و عملا در سال ٩۶ چیزی به ارزش دارایی های آن ها اضافه نشده ، حضور چشمگیر سفته بازان در بازارپایه فرابورس برای آن ها سودهای بیش از ٢٠٠ درصدی در برخی نمادها در کمتر از سه ماه رقم زده است...

سودهای نجومی در پایه فرابورس / دست سهامداران بنیادی خالی است اما سفته بازان نه!

بورس24 -سحر خوشحال :برخی از فعالان بازار سرمایه سال 96 را (("فردوس" نوسان گیران)) نامیده اند. نوروز 96 هم سپری شد، ولی از سود خبری نبود. هنوز دید و بازدید های عید تمام نشده بود که نمایشگاه بورس آغاز شد و پس از چهار روزی به کار خود پایان داد و باز هم خبری از سود نبود.پس از آن تب زود هنگام انتخابات (از اواخر فروردین ماه جاری) به اوج رسید و بازار در بهار به خواب زمستانی فرو رفت و الان با ورود به ماه رمضان خواب بورس عمیق تر هم شده است.

اما در همین مدت که اغلب بازار در استراحت به سر می بردند و نظاره گر کاهش ارزش دارایی هایشان بر روی تابلوی بورس بودند ، نوسان گیران از آب گل آلود ماهی های خوبی گرفتند و غلبه حضور نوسان گیران در بورس یعنی این که بازار فقر نقدینگی دارد و بس. اما، این پدیده درکنار تحولات اخیر از ابتدای سال 96 معنا پیدا کرده است. در ابتدای سال جاری، اغلب شرکت‌های بورسی اولین پیش‌بینی‌های سود سال 96 را با تعدیلات مثبت نسبت به بودجه گذشته خود، روانه کدال کرده‌اند. این موضوع می‌توانست تا حدودی فعالان بازار را به آینده سهام خوشبین کند و باعث ایجاد فضایی مثبت در بورس شود، اما در این میان ملاحظاتی وجود داشته که مانع از اقبال سهامداران به خرید سهام شده است. این ملاحظات زمانی رنگ و بوی جدی تری گرفت که به انتخابات ریاست جمهوری نزدیک ترشد. احتمال افت قیمت ها پس از انتخابات و تغییر سیاست کاندیدای احتمالی ، موجب شد بازار برای بار دیگر به اغما برود. حال پس از گذشت 12 روز از انتخابات ریاست جمهوری، بازار همچنان بدون تحرکات مثبت به راه خود ادامه می دهد و این احتمال می رود که بازار در انتظار سیاست های اقتصادی دولت دوازدهم و احتمالا کابینه جدید و وزیر اقتصاد آینده است.

صنایع در بستر انتخاباتی

از زمان آغاز هیاهوی انتخابات، بازار بورس نیز شاهد تغییرات مثبت و منفی بوده است. این در حالی بود که شاخص روز یکشنبه 10 اردیبهشت ماه با افزایش 29 واحدی به رقم 79 هزار و 785 واحد دست یافت. بانک ملت با 43 واحد، پالایش نفت بندر عباس با 32 واحد و فولاد خوزستان با 27 واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس داشتند که به نوعی اولین تحرکات مثبت بانکی ها از این روز آغاز شد.

در روز شنبه 16 اردیبهشت ماه نیز شاخص بورس با کاهش 271 واحدی به رقم 79 هزار و 697 واحد دست یافت. در این روز گروه مپنا با 54 واحد، سرمایه گذاری غدیر با 27 واحد و پتروشیمی با 21 واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس داشتند که روز شنبه اصلاح موقت قیمت‌ها در گروه‌های پیشرو بیشتر اتفاق افتاد.

این تغییرات قیمتی و افت و خیز شاخص در بستر انتخابات ادامه داشت و هر روز شاهد کاهش 36 واحدی، افزایش 83واحدی و ... در این بازار بودیم. در روز پایانی قبل از انتخابات ریاست جمهوری نیز شاخص به رقم 80 هزار و 344 واحد دست یافت. به نوعی این نشان می دهد که طی 18روز شاخص از کانال 79هزار به 80هزار صعود کرد. روز شنبه 30 اردیبهشت ماه 96 با افزایش 733 واحدی به رقم 81 هزار دست یافت که هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با 144 واحد در راس سهام تاثیرگذار بر شاخص بود.این نشان می دهد که بازار پس از انتخابات با تحرک مثبتی به سمت 81 هزار واحد نیزخیز برداشته است.

رنگ و بوی مجامع در فضای بازار پیچید

اما حالا که تب انتخابات فروکش کرده است، با نزدیک شدن به فصل مجامع شرکت ها متناسب با تقسیم سود و اخبار مثبت و منفی شان ، سهام شرکت ها با اقبال و یا عدم اقبال مواجه شدند.چهارشنبه سوم خرداد شاخص با افزایش 21 واحدی روی رقم 81 هزار واحد ایستاد. همچنین در روز گذشته شاخص بورس با کاهش 96درصدی به کانال 80هزار واحد رسیده است.

شاخص ثابت ماند، صعود شرکت ها ادامه دارد

با شروع فصل مجامع و همچنین آغاز ماه رمضان (که هر ساله بازار بورس را تحت تاثیر قرار می دهد) برخی از شرکت ها از ابتدای سال روند مثبت داشتند و همچنان این روند را ادامه داده اند. فولاد افزا سپاهان(فرابورس –پایه)، تابان نیرو سپاهان(فرابورس –پایه)، آرین توسکا(فرابورس –پایه)، قند تربت جام(قند تربت جام)، سموم علف کش(فرابورس-پایه)، توسعه بازرگانی آهن و فولاد میلاد(فرابورس –پایه)، کشتیرانی آریا(فرابورس –پایه)، مرآت پولاد(فرابورس –پایه)، رهشاد سپاهان(فرابورس-پایه) ،کارتن مشهد( بورس )،فولاد کاویان(فرابورس-پایه)،فارسیت درود(فرابورس–پایه)، سر.کارکنان صنعت برق زنجان و قزوین(فرابورس–پایه)، صنعتی بهپاک( فرابورس )، پلاستیران(فرابورس-پایه)، شهد( بورس )، اشتاد ایران(فرابورس-پایه)، پتروشیمی جهرم(فرابورس-پایه) و بیمه رازی(فرابورس-پایه) تاکنون بازدهی از 100تا 238درصد داشته اند که بیش از 90درصد این شرکت ها مربوط به بازار پایه بوده اند.

نمودار زیر ((از ابتدای سال 96 تا کنون ))نشان می دهد شرکت های بازار پایه فرابورس نسبت به سایر شرکت های بازار سرمایه بازدهی بالا تری در سال 96 داشته اند.

حال سوال اینجاست که چرا در میان تمام شرکت های بورسی و فرابورسی فقط شرکت های بازار پایه در این مدت بازدهی بالای 100درصد داشته اند و روند مثبتی را در پیش دارند؟ در حالی که سازمان بورس مسئولیتی در قبال بازار پایه توافقی ندارد و اساسا این شرکت ها پذیرش نشده اند.

مبینا بنی اسدی، مدیر روابط عمومی فرابورس در مورد رشد بالای شرکت های بازار پایه فرابورس به خبرنگار بورس24 گفت: این شرکت ها پذیرش نشده اند اما زمانی که بازدهی سهمی بالا باشد این به منزله تقبل ریسک بالای سهم است.

وی افزود: ما طبق قانون موظفیم این شرکت ها را در بازار پایه داشته باشیم. این درحالی است که برخی از این شرکت ها اخراجی بورس هستند و ممکن است روی این سهام سفته بازی هم انجام بشود . سرمایه گذاران باید بدانند که این شرکت ها پذیرش نشده اند و نمی توان به راحتی وارد سهام آن ها شد چرا که ریسک این شرکت ها بالاست.

بنی اسدی عنوان کرد: این شرکت ها در مورد شفافیت دسته بندی می شوند و در بازارهای ((الف و ب و ج)) قرار دارند که به ترتیب از شفافیت کمتری برخوردارند. به طور مثال شرکت های بازار پایه (ج) اساسا نه گزارشی می دهند و نه طبق مقررات بازار سرمایه عمل می کنند یعنی اطلاعاتی از این شرکت ها در دسترس نیست.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24