Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

از تاثیرات مثبت افزایش دامنه نوسان می توان به سرعت رشدبازدهی سهام اشاره کرد. به این معنی که سهام پرپتانسیل در مدت زمان کمتری به بازدهی مورد انتظار سهامدار خواهند رسید اما از سوی دیگر ممکن است افراد ریسک گریز از بازار دوری کنند.

مزایا و معایت افزایش دامنه نوسان بورس و فرابورس

زمزمه هایی در بازار شنیده می شود که ممکن است دامنه نوسان بازار سرمایه به 10 درصد افزایش یابد. در صورت درست بودن این خبر و قطعیت آن چه تاثیرات مثبت و منفی به همراه خواهد داشت؟

مجید محمد علی زاده آرانی کارشناس بورس در گفتگو با خبرنگار بورس24 درباره افزایش دامنه نوسان در بازار سرمایه گفت: افزایش دامنه نوسان مانند شمشیر دولبه است که می تواند در کنار آثار مثبت تاثیرات منفی را نیز به همراه داشته باشد.

وی افزود: از تاثیرات مثبت افزایش دامنه نوسان می توان به سرعت رشدبازدهی سهام اشاره کرد. به این معنی که سهام پرپتانسیل در مدت زمان کمتری به بازدهی مورد انتظار سهامدار خواهند رسید. از بین رفتن صف های خرید و فروش یکی دیگر از مزیت های افزایش دامنه نوسان می باشد. در این صورت صف های خرید و فروش با سرعت بیشتری جمع خواهند شد و شاهد صف های چندانی نخواهیم بود. همچنین افزایش دامنه نوسان می تواند به نقدشوندگی سهام نیز کمک نماید.

او درباره معایب افزایش دامنه نوسان گفت: اما رشد دامنه نوسان می تواند به افزایش هیجانات بازار دامن بزند. در این شرایط ممکن است سهامداران تصمیمات هیجانی بیشتری را اتخاذ کنند و سهام از روند طبیعی خود خارج شود. هرچند که دامنه نوسان خود ابزاری جهت جلوگیری از هیجانات و کنترل نوسانات قیمت می باشد.

وی در ادامه در خصوص معایب بالا بردن دامنه نوسان تصریح کرد: افزایش دامنه نوسان می تواند منجر به عدم کشف ارزش ذاتی سهام نیز گردد و ناکارایی بازار را به دنبال داشته باشد. دستکاری در قیمت و سفته بازی در قیمت سهام شرکت های با سرمایه کم از دیگر معایب افزایش دامنه نوسان است که فرصت طلبان می توانند با سرمایه کم قیمت سهام شرکت های کوچک را دستکاری نمایند.

این کارشناس بورس در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش دامنه نوسان در بازار پایه احتمالا رونق بازار بورس و فرابورس را به این بازار انتقال خواهد داد با اشاره به ریسک پذیری سهامداران ابراز داشت: اگر سهامداران ریسک پذیری بالایی داشته باشند فرقی نمی کند که در کدام بازار سرمایه گذاری نمایند اما از سوی دیگر ممکن است افراد ریسک گریز از بازار دوری کنند.

وی افزود: در حال حاضر دامنه نوسان در بازار پایه 10 درصدی است و سرمایه گذاران در این بازار بر اساس بیانیه ریسکی که سازمان بورس اعلام کرده فعالیت می کنند. چنانچه قرار باشد دامنه نوسان در بازار بورس و فرابورس نیز افزایش یابد طبیعتا سرمایه گذاران با پذیرش ریسک سرمایه گذاری نسبت به فعالیت در این بازارها اقدام خواهند کرد.

محمدعلی زاده درباره این موضوع که چقدر این احتمال وجود دارد که دامنه نوسان در بازار بورس و فرابورس نیز مانند برخی از نمادهای بازار پایه به مثبت و منفی 10 درصد افزایش یابد اظهار داشت: افزایش یکباره دامنه نوسان بورس و فرابورس به 10 درصد منطقی به نظر نمی رسد. پیش بینی می شود اگر سازمان در نظر داشته باشد تا دامنه نوسان سهام بورسی و فرابورسی را افزایش دهد به صورت مرحله ای و به مرور زمان این کار را انجام دهد. بعید است عوامل اجرایی سازمان نیز تمایلی به افزایش یکباره دامنه نوسان داشته باشند. زیرا در صورتی که دامنه نوسان 10 درصدی شود قیمت سهام در طول یک روز ممکن است 20 درصد نوسان مثبت و منفی را تحمل نماید و این برای سهامداران ریسک گریز قابل تحمل نخواهد بود. البته افزایش دامنه نوسان همواره موافقان و مخالفان خاص خودش را با دلایل و توجیهات لازم به دنبال دارد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24