Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

«چگونگی خرید و فروش سهام، تحلیل بنیادین ، امواج الیوت، الفبای بازار سرمایه ، خودآموز بورس و ده ها کتاب دیگر در بیش از دو دهه گذشته سعی کرده بازار سرمایه ایران را معرفی کند و ساز و کار فعالیت در آن را توضیح دهد حال آن که بورسی که ما اکنون در آن فعالیت می کنیم قدمتی ۵٠ ساله دارد،اما آیا کسی می داند که بورسی که این روزها بین المللی شدن را جز برنامه های خود دارد ۴۵ سال پیش بین المللی شده بوده،کسی آیا واقعا از تاریخ بورس ما چیزی می داند؟

بورس ۵٠ سال پیش / چه کسی از نیم قرن گذشته بازار سرمایه ما خبر دارد!؟

بورس24 : «چگونگی خرید و فروش سهام، تحلیل بنیادین ، امواج الیوت، الفبای بازار سرمایه ، خودآموز بورس و ده ها کتاب دیگر در بیش از دو دهه گذشته سعی کرده بازار سرمایه ایران را معرفی کند و ساز و کار فعالیت در آن را توضیح دهد حال آن که بورسی که ما اکنون در آن فعالیت می کنیم قدمتی 50 ساله دارد،اما آیا کسی می داند که بورسی که این روزها بین المللی شدن را جز برنامه های خود دارد 45 سال پیش بین المللی شده بوده،کسی آیا واقعا از تاریخ بورس ما چیزی می داند؟

شاید بتوان یکی از کامل ترین کتب تاریخی نگارش شده درباره تاریخ بازار سرمایه را کتابی دانست که به اهتمام شهلا کشاورز نژاد و دکتر علی سعیدی تالیف شده است. کتابی پر از بریده جراید از سال های 1315 تا 1367 که جزئیات مستند از تمام آنچه را که هر مخاطبی در خصوص تاریخ بورس نیاز دارد ،ارائه می دهد.

بازار سرمایه ایران پیش از انقلاب چه بود و چه ابزارهایی در آن مورد استفاده قرار می گرفت. بورس سهام از چه زمانی فعالیت خود را آغاز کرد و با چه سازوکاری و چرا؟از چه زمانی رسما دولت اقداماتی را برای تاسیس بورس آغاز کرد؟ هیئت موسس سازمان بورس با چه شرایطی تشکیل شد و آغاز به کار کرد؟ بورس برای اولین بار با چه سرمایه ای تاسیس شد و چه مشکلات ثبتی پیش روی ایجاد این شرکت وجود داشت؟ دامنه فعالیت این بازار، ابزارهای بکار گرفته شده در این بخش مالی و جایگاه آن در جهان و رابطه بورس با کشورهای دیگر همگی سوالاتی است که در کتاب «تاریخ بازار سرمایه ایران» به تفصیل شرح داده شده است. این کتاب بازه تاریخی 1315 تا 1367 را مورد بررسی قرارداده است.

«تاریخ بازار سرمایه ایران» در زمره کتاب هایی است که تمام اطلاعات منتشر شده در روزنامه ها و دستورالعمل های مرتبط با ایجاد بورس را از سال 1315 تا 1367 گردآوری کرده است و جز به جز اتفاقات منتشر شده در خصوص بورس را به رشته تحریر درآورده است.

این کتاب موضوع را از اولین باری که مردم اصفهان به واسطه وجود کارخانجات نساجی به فکر راه اندازی بورس افتادند تا سال 1337که پیشنهاد تاسیس بورس مطرح شد و خلل های ثبتی موجود در راستای ثبت شرکت بورس و جلسات شواری عالی اقتصادی در حضور محمد رضا شاه پهلوی و مشکلاتی از این قبیل را به تفصیل بررسی کرده است.

در این کتاب حتی متن روزنامه ها که در مورد اعزام کارشناس به اروپا برای تربیت کارشناس بورس منتشر شده بود نیز اشاره شده است.

«تاریخ بازار سرمایه ایران» به این موضوع اشاره دارد که نهایتا پس از گذشت 28 سال از زمان آغاز طراحی اولیه قانون ، متن لایحه قانون بورس اوراق بهادار در فرودین 1343 توسط حسنعلی منصور به مجلس شورای ملی ارائه شد.

همچنین علت و زمان تاسیس کمیته حسابداران خبره نیز در این کتاب بررسی شده است.

فصول دیگر کتاب به دوران پس از تاسیس بورس و تصویب قوانین آن، تنوع اوراق بهادار معامله شده در بورس تهران، راهکار مدیران وقت برای حل مشکل کمبود عرضه و تقاضا، ساعات معاملات بورس و موارد دیگر می پردازد. در این بخش از کتاب به میزان کارمزد دریافتی در بورس در آن دوران، انتشار اقساطی اوراق قرضه شرکت های پذیرفته شده در بورس و ... نیز پرداخته شده است.

«تاریخ بازار سرمایه ایران» مشتمل بر سه فصل است که تمام اتفاقات و رخداد های تاسیس شکل گیری و توسعه بازار سرمایه ایران را تا سال 67 مورد بررسی قرار داده است.

«تاریخ بازار سرمایه ایران» را می توان جزو کتاب های خاص و کم نظیر در بررسی تاریخی این بخش اقتصادی دانست که تمام اطلاعات لازم و تمام آنچه را که در خصوص تاسیس بورس، عملکرد بورس و اتفاقات رخ داده در آن به تفصیل و با ذکر منابع به مخاطب ارائه شده است.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24