Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

سهامداران و فعالان بورسی طعم تلخ تغییرات دولت در سال ٨۴ را هنوز زیر زیان خود احساس می کنند و تمایلی به تغییر دولت ندارند. ترس از تکرار رویدادهای سال ٨۴ در بورس موجب شده که با وجود عدم کارنامه درخشان روحانی در بورس اما اهالی بازار سرمایه به سمت او گرایش پیدا کنند و طرفدار اعتدال، منطق و تداوم برجام باشند.

بورسی ها به چه کسی رای می دهند؟

بورس24 ؛ از انقلاب تا کنون بورس ایران دوره های مختلفی را پشت سر گذاشته که در هر یک از این دوره ها رویدادها و تحولات گوناگونی رخ داده است. دوره اول از سال 1358 تا 1367 بود که از مهمترین رخدادهای بورسی این دوره می توان به تصویب لایحه قانونی اداره امور بانک ها اشاره کرد که به موجب آن 36 بانک تجاری و تخصصی در قالب 9 بانک شامل 6 بانک تجاری و 3 بانک تخصصی ادغام و ملی شدند. همین اتفاق برای شرکت های بیمه ای نیز رخ داد. تصویب قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران توسط سازمان صنایع ملی ایران اتفاق مهم دیگر این دوره بود. به دنبال ملی شدن بانک ها، بیمه و صنایع کشور بسیاری از بنگاه های اقتصادی که در بورس پذیرفته شده بودند از آن خارج شدند.

دوره دوم از سال 1368 تا 1384 بود که پس از پایان جنگ و شروع دوره سازندگی زمینه های لازم برای احیای دوباره بورس مهیا شد. توجه سیاست گذاران اقتصادی کشور به بورس رشد قابل توجه تعداد شرکت های پذیرفته شده و افزایش حجم فعالیت بورس را به دنبال داشت.

دوره سوم از سال 1384 تا 1392 بود که در ابتدای این دوره قانون جدید بازار سرمایه مصوب شد. در این دوره بحران اقتصادی و تحریم ها گریبانگیر کشور بود و تورم به طور چشمگیری افزایش یافت. در سال 1384 بورس در حدود یک سال به کما رفت و شاخص بورس از حدود 12800 به حدود 9500 افول کرد.

با توجه به دیدگاه های متفاوت احزاب مختلف، تغییر دولت در کشور ما همواره هزینه هایی را در بر داشته که بورس به عنوان دماسنج اقتصاد اولین جایی است که پیامدهای این هزینه ها را نشان می دهد.

با توجه به اینکه در سال های گذشته تحریم ها اصلی ترین عامل بازدارنده رشد اقتصادی در کشور بوده از سال 1392 تا کنون با روی کار آمدن دولت آقای روحانی تمرکز اصلی دولت برطرف کردن این موانع بود. با وجود عقاید گوناگون در کشور در خصوص انرژی هسته ای دولت روحانی عزم خود را جزم کرد تا بزرگ ترین مانع پیشرفت کشور یعنی تحریم ها را از میان بردارد و این امر بجز اثبات صلح آمیز بودن انرژی هسته ای به جهان میسر نبود.

در طول 4 سال گذشته شاید بورس بازدهی قابل توجهی که در دوره دولت های نهم و دهم تجربه کرده بود را به سهامداران نداد اما تمام سعی دولت در جهت برطرف کردن موانع و مشکلاتی بود که صنعت و تولید ایران برای تهیه مواد اولیه و فروش خارجی محصولات با آن دست به گریبان بود.

سیاست های انبساطی دولت پیشین در دوره روحانی جای خود را به سیاست های انقباضی داد تا تورم بالای 40 درصدی تک رقمی شود.

از سال 92 تا کنون همه صنایع داخلی و از جمله شرکت های بورسی که در سال های قبل کابوسی به نام تحریم گریبانشان را گرفته بود چشم امید به از میان برداشتن این تحریم ها داشتند تا یکبار دیگر بتوانند با فروش های صادراتی برای کشور ارزآوری داشته باشند.

اگر چه تاثیرات مثبت سند برجام هنوز بر بخشی از صنایع مانند ساختمان هویدا نشده اما نمی توان رویدادهای مثبت در سایر حوزه ها را نادیده گرفت. از جمله اثرات برجام در حوزه اقتصاد می توان به قراردادهای دارویی ایران با اروپا، افزایش فروش نفت در بازارهای جهانی، ورود ناوگان های مسافرتی، انعقاد تفاهم در حوزه آب و برق با هیات های خارجی، بهبود وضعیت تامین قطعات مورد نیاز در صنعت خودروسازی و افزایش عرضه های صادراتی شرکت های ایرانی در رینگ بین المللی بورس انرژی اشاره کرد.

موارد یاد شده تنها نمونه های کوچکی است از دستاوردی بزرگ که اثرات آن در آینده بیشتر نمایان خواهد شد. در این مرحله برجام مانند خودرویی است که در ابتدای حرکت سرعت کمی دارد و هر چه جلوتر برود حرکت آن سریع تر و روان تر خواهد شد.

در روزهای اخیر بسیاری از فعالان حوزه اقتصاد حمایت علنی خود را از آقای روحانی به طور رسمی اعلام کرده اند. پایگاه خبری بورس24 نیز در نظر سنجی خود از اهالی بازار سرمایه پرسیده چه کسی را به عنوان رییس جمهور دولت دوازدهم انتخاب خواهند کرد؟

حدود 8000 نفر در این نظر سنجی شرکت کرده اند که 73 درصد از آنها به حسن روحانی رای داده اند. سید ابراهیم رییسی با اختلاف زیادی پس از روحانی دومین کاندیدای انتخابی است. 24 درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی احتمال می دهند اهالی بازار سرمایه رییسی را به عنوان رییس جمهور آینده انتخاب کنند.

با وجود اینکه در 4 سال اخیر بورس ایران بازدهی های چند صد درصدی که در دولت قبلی بدست آورده بود را تجربه نکرده اما به نظر می رسد اهالی بازار سرمایه پی به ارزش های اقدامات دولت روحانی و راهکارهای زیربنایی او برده اند و تمایل دارند 4 سال دیگر به روحانی زمان دهند تا نتایج بیشتری از دستاوردهای دولت یازدهم را بدست آورند.

به نظر می رسد در این مقطع زمانی سهامداران و فعالان بورسی طعم تلخ تغییرات دولت در سال 84 را هنوز زیر زیان خود احساس می کنند و تمایلی به تغییر دولت ندارند. ترس از تکرار رویدادهای سال 84 در بورس موجب شده که با وجود عدم کارنامه درخشان روحانی در بورس اما اهالی بازار سرمایه به سمت او گرایش پیدا کنند و طرفدار اعتدال، منطق و تداوم برجام باشند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24