Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

برای نخستین بار در تاریخ کشور سرمایه گذاران خارجی وارد بورس می شوند. شرکت سبدگردان نو ویرا که حدود یک هفته است مجوز فعالیت خود را از سازمان بورس دریافت کرده به منظور ورود سرمایه های خارجی در بورس اوراق بهادار ایران فعالیت خود را کلید زده است.سرمایه گذاران و سهامداران سبد نو ویرا از کشورهای حوزه اتحادیه اروپا هستند که از میان آن ها می توان به سهامداران استونیایی و سوئدی اشاره کرد...

پای سرمایه گذار خارجی به صنعت سبدگردانی باز شد/اعلام موجودیت نخستین شرکت سبدگردانی ایرانی-اروپایی در بازار سرمایه

بورس24 : تعاملات بین المللی ایران برای نشان دادن صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای موجب شد تا چهره دیگری از کشور ما در جوامع خارجی به نمایش گذاشته شود. افزون بر این مرتفع شدن تحریم ها را می توان مهمترین دستاورد برجام دانست. اگر چه تحرک دوباره مناسبات اقتصادی ایران با جهان در بخش های گوناگون به زمان زیادی نیاز دارد اما در همین مدت نسبتا کوتاه پسابرجام نیز شاهد موفقیت های زیادی در این خصوص بودیم.

به رغم این که برخی از منتقدان دولت بی توجه به نتایج تحریم ها بر اقتصاد کشور نسبت به بی اثر بودن برجام در حوزه اقتصاد ادعا دارند اما نمی توان این موضوع را نادیده گرفت که چرخه اقتصاد کشور که با تحریم ها قفل شده بود حالا با از بین رفتن آن شرایط مناسبی برای پویا شدن اقتصاد کشور پیدا کرده است.

در سال های اخیر سرمایه گذاران خارجی بارها تمایل خود را برای فعالیت در حوزه های مختلف اقتصادی و صنعتی کشور اعلام کرده بودند اما به دلیل تحریم های اعمال شده برای این منظور ممنوعیت هایی داشتند. با تلاش هایی که دولت روحانی در زمینه فعالیت های هسته ای و مذاکرات متعدد با کشورهای خارجی انجام داده حالا نخستین جرقه های پسابرجام در بورس نیز مشاهده می شود.

برای نخستین بار در تاریخ کشور سرمایه گذاران خارجی وارد بورس می شوند. شرکت سبدگردان نو ویرا که حدود یک هفته است مجوز فعالیت خود را از سازمان بورس دریافت کرده به منظور ورود سرمایه های خارجی در بورس اوراق بهادار ایران فعالیت خود را کلید زده است.

محمد مهرزاد رییس هیات مدیره و یکی از موسسین شرکت سبدگردان نو ویراست. وی یکی از خوشنام ترین و معتبرترین فعالان بازار سرمایه ایران از لحاظ تخصصی است. او در رشته فیزیک از دانشگاه تبریز فارغ التحصیل شده و بیش از 40 سال سابقه مدیریتی در شرکت هایی مانند سرمایه گذاری بانک ملی و پتروشیمی شازند دارد.

نایب رییس هیات مدیره شرکت سبدگردان نو ویرا «آرله مولدر» است که دارای بیش از 20 سال سابقه مدیریتی در اتحادیه اروپا و شرکت های خصوصی سرمایه گذاری در این اتحادیه می باشد.

مدیر عامل و عضو هیات مدیره این شرکت سبدگردان نادر بوالحسنی است که دارای تحصیلات کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بازرگانی است که سوابق اجرایی و مدیریتی در بازار سرمایه ایران در شرکت هایی مانند سرمایه گذاری سایپا و هلدینگ توسعه اعتماد مبین دارد.

محمد مهرزاد رییس هیات مدیره درباره سبدگردان نو ویرا ابراز داشت: حدود یک هفته است که مجوز این سبد دریافت شده است. پیش از آن فعالیت این شرکت سبدگردان به صورت کم رنگ بود اما پس از بررسی های انجام شده توسط سازمان بورس و تشکیل جلسات متعدد و انجام مصاحبه های مختلف تمامی امور خاص این امر انجام شد و در نهایت سازمان با فعالیت رسمی سبدگردان نو ویرا موافقت نمود.

وی افزود: سرمایه گذاران و سهامداران سبد نو ویرا از کشورهای حوزه اتحادیه اروپا هستند که از میان آن ها می توان به سهامداران استونیایی و سوئدی اشاره کرد.

او ادامه داد: این سرمایه گذاران در نقاط دیگر دنیا نیز در حال فعالیت هستند. سایر افرادی که با ما همکاری می کنند نیز قبلا تحت نام های دیگری به فعالیت های سرمایه گذاری مشغول بوند و به دانش فنی و تکنولوژی حوزه یورو تسلط کامل دارند.

جزئیات تاسیس نخستین سبدگردان ایرانی-خارجی کشور

نادر بوالحسنی مدیر عامل و عضو هیات مدیره شرکت سبدگردانی نو ویرا هم در گفت و گو با بورس24 گفت: مجوز فعالیت سبد نو ویرا از 19 اردیبهشت ماه از طرف سازمان بورس صادر شده اما از حدود 5 تا 6 ماه قبل ما مقدمات کار را آغاز کرده بودیم.

وی درباره هدف از ایجاد این شرکت سبدگردان ابراز داشت: با توجه به این که سبد نو ویرا سبدگردان و سرمایه گذار اروپایی دارد هدف از ایجاد آن ورود منابع جدید مالی از خارج از کشور می باشد. ما موفق شدیم علاوه بر سبد مجوز صندوق نیز دریافت کنیم که در همین خصوص مذاکرات اولیه ای با یکی دو بانک انجام گرفته است.

او درباره مشکلات و دشواری هایی که در این راه وجود داشت گفت: در شرایط پسابرجام دیدگاه های سرمایه گذاران خارجی نسبت به سرمایه گذاری در ایران بهبود یافت اما پس از پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا جریان روابط خارجی کمی تضعیف شد و این مساله کار را نسبت به قبل کمی سخت تر کرده اما روابط بانکی همچنان پابرجاست.

بوالحسنی با اشاره به حضور اولین سرمایه گذار خارجی در این سبد تصریح کرد: در حال حاضر امور مربوط به افتتاح حساب اولین سبد خارجی در شرکت ما در جریان است و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

وی در خصوص برنامه های سبد نو ویرا اذعان داشت: قطعا برنامه ما سرمایه گذاری در بازار سرمایه است و بخش عمده سرمایه به همین منظور اختصاص خواهد یافت و احتمالا بخشی نیز برای اوراق در نظر گرفته خواهد شد.

او با اعلام دیدگاه مثبت خود در باره بازار سرمایه گفت: قطعا هر دولتی که برای 4 سال آینده بر سر کار بیاید برای خروج از رکود اقتصادی فعلی تا حدی تورم را افزایش خواهد داد. بنابراین دیدگاه ما درباره شرکت های بورسی و بازار بورس مثبت است.

مدیر عامل شرکت سبدگردانی نو ویرا با تاکید بر این که بخش عمده سرمایه این سبد وارد بازار سهام خواهد شد ادامه داد: اختصاص بخش عمده سرمایه سبد به خرید سهام بازار سرمایه قطعی است اما این که سرمایه سبد را در چه صنایعی وارد نماییم وابستگی زیادی به تغییر دولت دارد.اما اگر برنامه های دولت آینده افزایش جدی تورم و رشد نرخ ارز باشد قطعا به سراغ صنایعی می رویم که یا صادرات محور هستند یا این که محصولی دارند که با ارز خارجی محاسبه می شود.

وی افزود: به طور کلی سیاست ما برای سرمایه گذاری در بازار سهام انتخاب شرکت هایی است که فاندامنتال قوی دارند. شرکت هایی که سودهای مستمر و با کیفیت داشته باشند نه این که با هیجان و ریسک بالا افزایش قیمت هایی را تجربه کنند که دلیل آن ویژگی های بنیادی نیست.

او با اشاره به حمایت سازمان بورس از تشکیل این سبد ابراز داشت: در حال حاضر دریافت مجوز ایجاد سبد کار ساده ای نیست اما سازمان به دلیل ماهیت سبد نو ویرا که اساس آن مشارکت با سرمایه گذاران خارجی است با صدور مجوز موافقت کرده است.

بوالحسنی درباره سرمایه این سبد گفت: فعلا 20 میلیارد ریال به صورت قطعی واریز شده است. افزون بر این ما موفق شدیم مجوز مشاور عرضه را نیز دریافت کنیم که به این منظور نیز 5000 میلیون ریال دیگر نیز به سرمایه شرکت افزوده شده است.

او با اشاره به استراتژی های دولت آینده در خصوص برجام گفت: تصمیمی که گرفته شده از طرف نظام جمهوری اسلامی ایران بوده و حتی با تغییر دولت فعلی نیز تغییری نخواهد کرد. شاید تغییر دولت و عدم موفقیت دولت فعلی در انتخابات پیش رو باعث شود تا از نظر زمانی دستاوردهای برجام کمی با تاخیر محقق شود اما به طور کلی این روند رو به جلو خواهد بود و اتفاق مهمی که منجر به عدم دستیابی و تحقق اهداف برجام شود رخ نخواهد داد.

وی در ادامه به سرمایه گذاران خارجی که تاکنون در این سبد مشارکت کرده اند اشاره کرد و گفت: مذاکراتی که تا کنون با کشورهای خارجی برای سرمایه گذاری در ایران صورت گرفته نشان می دهد آنها بررسی های زیادی در این باره انجام داده اند و تمایل زیادی برای این منظور دارند. در حال حاضر سرمایه گذارانی که مشارکت آن ها در سبد نو ویرا قطعی شده از کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستند.

بوالحسنی افزود: آن ها تحقیقات کامل و گسترده ای در مورد مسایل برجام و شرایط سرمایه گذاری در ایران انجام داده اند و درباره تصمیم خودشان کاملا به یقین رسیده اند. از نظر آن ها ایران کشوری است که پتانسیل های زیادی برای رشد دارد.

او در ادامه به تفاوت سبد نو ویرا با سایر سبدهای سرمایه گذاری اشاره کرد و گفت: عملکرد سبدهایی که تا کنون در ایران وجود داشت به این صورت بود که منابع و نقدینگی داخل کشور در این چرخه وارد می شد اما مهمترین ویژگی سبد نو ویرا که آن را از سایر سبدها متمایز می کند ورود FRESH MONY یا نقدینگی جدید در بازار سهام و به طور کلی در چرخه اقتصاد کشور است.

وی در پایان با معرفی ساختار کلی این سبد افزود: شرکت سبدگردان نو ویرا تنها شرکت سبدگردان با سهامدار خارجی با تجربه در ایران است که میانگین تجریه مدیران ارشد نو ویرا در بازار سرمایه به حدود 15 سال می رسد.

مهم‌ترین تفاوت شرکت‌های سبدگردان با سایر نهادهای مالیِ اداره‌کننده وجوه مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک این است که این شرکت‌ها بیش از محصول‌محور بودن مشتری‌محور هستند. بدین معنی که در شرکت‌های سبدگردان ابتدا با ارزیابی ظرفیت ریسک‌پذیری و اهداف هر مشتری، نیازهای سرمایه‌گذاری وی مشخص و سپس اقدام به تشکیل سبد اختصاصی برای وی می‌گردد. حال آن که سایر شرکت‌ها به تمام مشتریان محصول یکسانی را ارائه می‌دهند و این رویکرد پاسخگوی میزان ریسک پذیری و سلایق سرمایه گذار نخواهد بود.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24