Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

روحانی در حالی در سال ٢٠١٣ موفق به کسب ۵١ درصد آرا شد که مشارکت مردمی در انتخابات آن سال به حدود ٧٣ درصد می رسید، اما اکنون با توجه به افراد واجد شرایط که حدود ۵۶ میلیون نفر تخمین زده شده اند، آرای قابل توجهی برای پیروزی در انتخابات نیاز خواهد داشت...

بلومبرگ و آسوشیتدپرس تحلیل کردند : ایرانیان به اعتدال رای می دهند یا وعده یارانه ۴٠ تا ۶۵ دلاری!؟

بورس24 : بلومبرگ در مقاله ای به بررسی شرایط انتخابات ایران پرداخته و در خصوص میزان مشارکت مردم در انتخابات سال 96 ریاست جمهوری و نتایج آن نظریه هایی را ارائه کرده است.

بلومبرگ مدعی شده است، احتمالا انتخابات سال 96 بیش از هر دوره دیگری به مشارکت وابسته باشد.

مطابق ادعای این رسانه هر چقدر آرای بیشتری در صندوق های انتخاباتی ریخته شود، شانس حزب اعتدال گرا که حسن روحانی نماینده آن هاست، افزایش خواهد یافت.

در این مقاله رقبای روحانی در دو دسته قرار گرفته اند؛ نخست افرادی که نفع قابل توجهی در امضای توافق هسته ای (برجام) با قدرت های جهانی مشاهده نکرده اند و دوم وعده های انتخاباتی رقبای روحانی برای اعطای درآمد نقدی بیشتر به فقرا و افراد کم درآمد که اقشار ضعیف را مخاطب خود قرار داده است.

روحانی در حالی در سال 2013 موفق به کسب 51 درصد آرا شد که مشارکت مردمی در انتخابات آن سال به حدود 73 درصد می رسید، اما اکنون با توجه به افراد واجد شرایط که حدود 56 میلیون نفر تخمین زده شده اند، آرای قابل توجهی برای پیروزی در انتخابات نیاز خواهد داشت.

آسوشیتدپرس هم اوضاع انتخاباتی ایران را تحلیل کرده است. مطابق نمونه برداری این سایت حدود 46 درصد از رای دهندگان پیش از مناظره سوم هنوز رای خود را انتخاب نکرده بودند و این میزان از شک و ابهام می تواند نتایج انتخابات را تا لحظه های پایانی تحت تاثیر قرار دهد.

به ادعای این خبرگزاری اگر چه مشکلات اقتصادی و بیکاری دو عامل اصلی شک و تردیدها مطرح شده است، اما از سوی دیگر عدم ارائه راهکارهای واقعی از سوی نامزد های دیگر، انتخاب رئیس جمهور اصلح را تا قبل از مناظره سوم سخت کرده بود.

آسوشیتد پرس در بخشی از مقاله خود به این موضوع اشاره می کند که اگر چه اقدامات بنیادی صورت گرفته در حوزه اقتصاد الزاما زود بازده نیستند و گاها برای به بار نشستن نیاز به زمان بیشتری دارند اما متقاعد کردن طرفداران پیشین برای رای دادن به نامزد منتخب جریان اعتدال تبدیل به چالشی جدی شده است.

بر اساس این گزارش مشارکت مردمی در سال 2013 در شهر های بزرگ که احزاب اصلاح طلب و اعتدال گرا طرفداران بیشتری دارند در حدود 40 درصد بوده است.این در حالی است که در مناطق محروم، شهرهای کوچک و مذهبی این مشارکت تا حدود 90 درصد گزارش شده است و نباید فراموش کرد که با وجود تحمیل بار سنگین تورم دوباره به دوش اقتصاد، وعده یارانه نقدی 65 دلاری ابراهیم رئیسی دیگر نامزد این دوره و همچنین 40 دلاری محمد باقر قالیباف در مقابل 13 دلار یارانه نقدی کنونی، مشکلات را برای راضی کردن افراد کم درآمد و بیکار به خصوص در شهرهای کوچک برای رای دادن به روحانی بیش از قبل کرده است.

در گراف زیر ترکیب جغرافیایی آرای دوره قبل به تفکیک میزان مشارکت و درصد اختصاص رای به هر یک از کاندیداهای سال 2013 (1392) نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24 - سیاوش صبور

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24