Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

تعداد نهادهای مالی و شرکت های خدمات مالی که در کشورهایی با اقتصادهای بزرگ نسبت به ارائه تحلیل اقدام می کنند بسیار زیاد است. بنابراین همپوشانی این تحلیل ها منجر به یک نگاه عمیق به وضعیت بنیادی شرکت ها می شود. اما در بورس ایران، شرکت های مشاور سرمایه گذاری اندک بوده و تعداد تحلیلگران بنیادی آنها نیز بسیار بسیار محدود است.

تاثیر دستورالعمل های جدید بورسی؛ مثبت یا منفی؟

سازمان بورس و اوراق بهادار با آغاز سال 96 برنامه هایی را به منظور بهبود کیفی و کمی بازار ارایه کرده است. در روزهای اخیر سه گام اول برای نیل به این هدف به بازار اعلام شد. یکی از آنها مبنی بر تغییر در شکل و فرم گزارش های مالی شرکت هاست. به این معنی که با حذف پیش بینی سود هر سهم، گزارش های تحلیل از سوی مدیریت شرکت ها ارایه شود. دستورالعمل دوم در جهت کاهش نقش اجرایی سازمان در زمینه انتشار اطلاعات و تغییراتی در سایت TSETMC بوده و سومین تغییر مشاهده 5 مظنه خرید و فروش به جای 3 مظنه برای کاربران آنلاین می باشد.

شاید به نظر برسد اجرایی شدن هر یک از این برنامه ها می تواند به حرفه ای تر شدن بازار بورس ایران کمک شایانی نماید اما برخی از فعالان و کارشناسان حرفه ای بازار نسبت به بخشی از این قوانین انتقاداتی دارند.

ولید هلالات کارشناس بازار سرمایه درباره تغییر در نحوه انتشار گزارش های مالی به بورس24 گفت: تغییر نحوه انتشار گزارش های مالی با حذف پیش بینی سود هر سهم و ارایه گزارش تحلیلی مدیریتی شرکت ها قطعا به بهتر شدن روند معاملات کمکی نخواهد کرد. حذف پیش بینی سود و زیان چندین اثر خواهد داشت. اول اینکه کار تحلیل سهام را مشکل تر می کند چون یک مبنا جهت تحلیل وجود ندارد و تحلیل شرکت ها تنها توسط تحلیلگران بسیار خبره امکان پذیر خواهد بود و تعدد تحلیل ها را نسبت به وضعیت فعلی کاهش می دهد.

او اضافه کرد: دوم اینکه سازمان بورس هم اکنون پس از هر رشد قیمتی درخواست شفاف سازی می دهد و شرکت ها اعلام می کنند که تغییر در سود شرکت نسبت به پیش بینی اتفاق افتاده یا خیر! زمانی که این پیش بینی ها حذف شود عملا از شرکت ها نمی توان درخواست شفاف سازی کرد و باید منتظر گزارش های فصلی ماند که اگر بخواهیم مثبت اندیش باشیم باید بگوییم حداقل بحث توقف نمادها در این بین حل می شود.

وی افزود: در این مورد خاص، اگر بخواهیم از کشورهای غربی و پیشرفته الگو بگیریم کاملا اشتباه است! تعداد نهادهای مالی و شرکت های خدمات مالی که در کشورهایی با اقتصادهای بزرگ نسبت به ارائه تحلیل اقدام می کنند بسیار زیاد است. بنابراین همپوشانی این تحلیل ها منجر به یک نگاه عمیق به وضعیت بنیادی شرکت ها می شود. اما در بورس ایران، شرکت های مشاور سرمایه گذاری اندک بوده و تعداد تحلیلگران بنیادی آنها نیز بسیار بسیار محدود است. بنابراین حذف پیش بینی درآمد از نظام گزارش دهی، شرایط را مبهم تر خواهد کرد و این اقدام مثبتی نیست.

در ادامه نظر هلالات را درباره کاهش نقش اجرایی سازمان در زمینه انتشار اطلاعات و تغییر در سایت TSETMC پرسیدیم. وی ابراز داشت: سازمان بورس یک نهاد ناظر است اما با توجه به کمبود های موجود در قانون، قوه قهریه لازم را جهت برخورد با متخلفان ندارد.

او افزود: در بسیاری از موارد پیش آمده که اشخاص حقیقی و حقوقی در فیلتر نظارتی سازمان بورس به عنوان متخلف شناخته شده اند اما به دلیل نبود ابزار تنبیهی، عملا سازمان برخورد متناسبی با جرائم نداشته است.

این کارشناس بازار درخصوص یکی دیگر از اقدامات اخیر سازمان مبنی بر افزایش سفارش های خرید و فروش قابل مشاهده برای کاربران آنلاین سهام از 3 به 5 اظهار داشت: در بسیاری از بازارهای مالی، اساسا خریدار و فروشنده امکان مشاهده درخواست های دیگران را ندارند. به عبارت دیگر بهترین مظنه دیده می شود اما اینکه چه حجم درخواستی برای آن وجود دارد یا درخواست های بعدی با چه قیمت و چه حجمی در سیستم حضور دارند دیده نمی شود.

او تصریح کرد: در بورس ایران، معامله گران در ایستگاه معاملاتی می توانند تمامی درخواست ها را مشاهده کنند اما معامله گران عادی تنها 5 درخواست آخر را مشاهده می کنند. با توجه به اینکه معامله گران در ایستگاه معاملاتی تمامی درخواست ها را می بینند، برای رسیدن به شرایط منصفانه بهتر است که این امکان برای تمام معامله گران مهیا باشد بنابراین افزایش تعداد آن منطقی و اقدامی مثبت است.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24