Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

اگر افزایش سرمایه سرمایه از محل فروش دارایی ها انجام ‌شود به نوعی مانند آورده نقدی خواهد بود. اما اگر از محل سود انباشته افزایش سرمایه انجام شود با وجود اینکه سرمایه و سرمایه پایه را افزایش می دهد اما جریان نقد عملیاتی برای بانک ها ایجاد نمی کند.

کارشناس ارشد بازار تشریح کرد؛ افزایش سرمایه چگونه به کمک بانک ها می رود؟

افزایش سرمایه برای همه بانک ها چه دولتی و چه خصوصی از هر محلی که غیر از منابع نقدی باشد روی جریان نقد عملیاتی و در نتیجه عملیات بانک داری و در نتیجه سود آوری از محل عملیات بانک داری برای سهامداران بازده ایجاد نمی کند و فقط ساختار سرمایه بانک ها را اصلاح می کند. این موضوع به بانک هایی که وضعیت صورت صورت و زیان و ترازنامه خوبی ندارند کمک می کند تا اصلاح ساختار سرمایه داشته باشند. این در حالی است که طبق گفته پژوهشکده پولی و بانکی، بانک مرکزی برنامه ویژه‌ای برای اصلاح حداقل سرمایه بانک‌ها در نظر گرفته که به زودی ابلاغ می‌شود.

بهزاد گلکار، کارشناس ارشد بازار سرمایه در خصوص افزایش سرمایه بانک ها که پژوهشکده پولی و بانکی میزان آن را مشخص کرده است، به خبرنگار بورس24 گفت: با توجه به افزایش سرمایه مزبور نسبتهای مالی بانک ها تغییر پیدا می کند و این موجب بهبود نسبت سرمایه خواهد شد و حجم اعتبارات روی سرمایه گذاری افزایش می یابد. در نتیجه قدرت اعطای تسهیلات و اعتبارات بانک‌ها را افزایش می دهد.

وی افزود: اما بالا خره باید دید که این افزایش سرمایه از چه محلی اعمال می شود. اگر بخواهند از محل آورده نقدی سهامداران افزایش سرمایه بدهند در بانکهای دولتی ، دولت باید این میزان را پرداخت کند. اگر در سیستم بانکی سهامداران دولتی و غیر دولتی به جز منابع مالی به اشکال دیگری افزایش سرمایه بدهند این افزایش سرمایه به جریان وجوه نقد عملیاتی بانک ها کمک نمی کند.

وی ادامه داد: هر افزایش سرمایه ای غیر از منابع نقدی موجب می شود که سرمایه و سرمایه پایه بانک ها افزایش یابد و توانایی سپرده گیری بانک ها بیشتر می شود. ولی توانایی سپرده گیری بیشتر، جریان وجوه نقدی بانک ها را تحت تاثیر قرار نمی دهد.

گلکار گفت: بانک های خصوصی هم با توجه به بالا بودن نرخ سپرده بالا و عدم‌اعطای تسهیلات بانکی نمی توانند با سرمایه بیشتر سود بیشتری بسازند و بازدهی برای خود قایل شوند و می توانند ساختار سود و زیان خود را اصلاح نمایند. اگر افزایش سرمایه بانک ها از محل تجدید ارزیابی دارایی ها باشد که بانک ها به تازگی تجدید ارزیابی داشته اند. اما به دلیل اینکه باید به سمت نظام بانکداری با استاندارد Ifrs بروند این‌تجدید ارزیابی ها باید انجام‌ شود ولی این نوع افزایش سرمایه برای بانک ها سود ساز نیست.

سرمایه گذاری بدون بازده؟

وی گفت: اگر هم افزایش سرمایه سرمایه از محل فروش دارایی ها انجام ‌شود به نوعی مانند آورده نقدی خواهد بود. اما اگر از محل سود انباشته افزایش سرمایه انجام شود با وجود اینکه سرمایه و سرمایه پایه را افزایش می دهد اما جریان نقد عملیاتی برای بانک ها ایجاد نمی کند. در نتیجه اگر بانک ها افزایش سرمایه می دهند یا باید از محل منابع نقد و یا از محل فروش بخشی از دارایی های بانک انجام شود ( که اگر همه بانک ها بخواهند دارایی بفروشند در اقتصاد قیمت دارایی ها را کاهش خواهند داد). لذا در اقتصادی که نرخ بازده اقتصادی رشدی نداشته ممکن است این سوال را ایجاد کند که آیا سهامداران حاضرند پول خود را در جایی ببرند که بازدهی ندارد؟

این کارشناس ارشد بازار گفت: موضوع دیگر این است که افزایش سرمایه برای همه بانک ها چه دولتی و چه خصوصی از هر محلی که غیر از منابع نقدی باشد روی جریان نقد عملیاتی و در نتیجه عملیات بانک داری و در نتیجه سود آوری از محل عملیات بانک داری برای سهامداران بازده ایجاد نمی کند و فقط ساختار سرمایه بانک ها را اصلاح می کند. این موضوع به بانک هایی که وضعیت صورت صورت و زیان و ترازنامه خوبی ندارند کمک می کند تا اصلاح ساختار سرمایه داشته باشند.

وی با بیان اینکه افزایش سرمایه یکی از راه حل های اصلاح ساختار است گفت: برای اصلاح اقتصادی بانک های کشور بانک ها باید ادغام شوند که تعداد بانک ها کاهش یابد. همچنین بانک ها باید تخصصی باشند و از بانک داری خرد فاصله بگیرند. سیستم تامین سرمایه ها از شرکت خارج و به سمت بانکها حرکت کند. باید تامین سرمایه ها نیز در بانک ها ادغام شوند تا توان سیستم پولی را از محل بازار سرمایه بتوانند افزایش دهند. همچنین بانک ها باید به دنبال سهامدار خارجی باشند که البته این سهامداران باید بانک های خارجی باشند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24