Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

مهدی ساسانی : بازار پایه را اذیت می کنند.این بازار به خودی خود پتانسیل رشد دارد. نقدینگی در این بازار ورود پیدا کرده است و کماکان شاهد مقاومتی هستیم که نقدینگی به سمت این بازار نرود و با قانون های خلق الساعه و ناگهانی در صدد ایجاد شوک و تنش به این بازار هستند. به نظر من با این اقدامات نمی توانند جلوی جریان نقدینگی را بگیرند و این بازار هنوز هم می تواند رشد کند. بازار پایه هنوز هم توان رشد دارد...

شوک بازار پایه!

برخی فعالان بازار سهام نسبت به اطلاعیه فرابورس مبنی بر مسدود شدن دسترسی معامله گران آنلاین به بازار پایه ب و تغییرات مکرر شرایط این بازار و ایجاد فضای ترس در آن واکنش نشان دادند.

ساسانی : بازار پایه بازهم پتانسیل رشد دارد...

مهدی ساسانی تحلیل گر بازار سرمایه در خصوص الزام امضای بیانیه پذیرش ریسک توسط معامله گران بازار پایه و اطلاعیه ای که امروز از طرف فرابورس منتشر شد گفت:بازار پایه را اذیت می کنند.این بازار به خودی خود پتانسیل رشد دارد. نقدینگی در این بازار ورود پیدا کرده است و کماکان شاهد مقاومتی هستیم که نقدینگی به سمت این بازار نرود و با قانون های خلق الساعه و ناگهانی در صدد ایجاد شوک و تنش به این بازار هستند. به نظر من با این اقدامات نمی توانند جلوی جریان نقدینگی را بگیرند و این بازار هنوز هم می تواند رشد کند. بازار پایه هنوز هم توان رشد دارد.

شکوری راد:وقتی بورس از مسئولیت ها شانه خالی می کند!

محمد شکوری راد معامله گر و کارشناس بازار سرمایه که با خبرنگار بورس24 در خصوص تحولات امروز بازارپایه سخن می گفت،این اقدام را شوک آور خواند و گفت:اساسا فلسفه تشکیل بازار پایه فرابورس این بود که شرکت هایی که شرایط ورود به بازار بورس و فرابورس را ندارند، می توانند از طریق بازار پایه معاملاتشان را انجام دهند و این موضوع عملی شد.اما ما از چندی پیش شاهد ورود قوانین جدید در بازار پایه بودیم که منجر شد شرایط را برای ورود سفته بازان تسهیل تر کند. بازار پایه بازاری است که دامنه نوسان ده درصدی دارد شرکت های فعال در آن نیاز به شفافیت زیادی ندارند، شرایط و ابزارهای معاملات نیز ساده تر است در نتیجه ما باید شاهد کوچ نوسان گیران و سفته بازان به این بازار باشیم و این طبیعی است.

وی بیان داشت: قوانینی برای بازار پایه می گذارند نیاز به بررسی کافی دارد.متاسفانه بررسی کافی برای تغییر شرایط بازار پایه نشده و ما حتی شاهد شرایط تحمیلی به این بازار بوده ایم، نامه و بیانیه منتشر شده شرایط را برای بازار پایه سخت تر کرده است،به گونه ای که فرابورس با این بیانیه عملا مسئولیت را از روی دوش خود بر می دارد و به نوعی رفع مسئولیت از طرف سازمان بورس بوده، که این موضوع نیز اشتباه است. سازمان بورس باید وظیفه نظارت را داشته باشد که این بیانیه این وظیفه را کمرنگ می کند. ما نمی توانیم بازار پایه را به حال خود واگذاریم چرا که محل ورود سفته بازان می شود و افراد معمولا به دنبال عدم شفافیت می روند تا در زمان کمتر بازدهی بیشتری را کسب کنند. دامنه نوسان 10 درصدی منجر به این موضوع می شود. چرا که در طول یک روز به راحتی 10 درصد نصیب معامله گران می شود.

شکوری راد گفت: اگر می خواهیم بازار به سمت تحلیل برود نباید چنین دامنه نوسانی را برای آن ایجاد کنیم. دامنه نوسان منجر به صف های خرید و فروش زیادی می شود که همین موضوع نیز جنبه روانی بازار را بالا می برد. برداشتن دامنه نوسان منجر به شفاف تر شدن بازار و واقعی تر شدن معاملات خواهد شد. شاید در کوتاه مدت اتفاق خوبی نیافتد اما در بلند مدت قطعا به نفع بازار خواهد بود.

محمد شاهینی هم از دیگر تحلیلگران بازار سرمایه در این خصوص گفت: بازار پایه به علت تعیین دامنه نوسان که چندی پیش اتفاق افتاد دچار رشد قیمتی شد. این رشد قیمتی در برخی نمادها شدید و حبابی بود و در نتیجه نیاز به اصلاح داشت.

وی ادامه داد: نامه و بیانیه فرابورس محرکی بر این موضوع بود. این رشد قیمتی نیاز به اصلاح داشت. بیانیه منتشر شده مشابه آن چیزی است که در بازار آتی اتفاق افتاد و می تواند قانونی و مناسب باشد. اما آن چه مهم است موجبات ایجاد این رشد قیمتی با تعیین دامنه نوسان ده درصدی است.البته نوع اطلاع رسانی آن مناسب نبود و در ساعت بازار سبب شوک شد.

گفتنی است،در اطلاعیه امروز فرابورس ایران اعلام شد:کارگزاران باید اقرارنامه و بیانه پذیرش ریسک معاملات سهام و حق تقدم خرید سهام در بازار پایه فرابورس ایران را حداکثر تا تاریخ 31 اردیبهشت 96 به تایید همه مشتریان خود اعم از برخط و غیر برخط برسانند و پس از تکمیل و امضای مشتریان، در سوابق کارگزاری نگهداری کنند؛ ضمن آنکه لازم است در صورت عدم تکمیل «بیانیه پذیرش ریسک معاملات سهام و حق­تقدم خرید سهام در بازار پایه فرابورس ایران» توسط مشتریان برخط تا تاریخ اعلام‌شده، کارگزاران دسترسی مشتریان برخط را تا زمان دریافت بیانیه پذیرش ریسک تکمیل شده، مسدود کنند!

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24