Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

​صنعت کارگزاری با توجه به رکودی که در گذشه در بازار حاکم بوده است به دلیل جلب مشتریان بیشتر و توسعه بازار خود اقدام به پیشنهاداتی وسوسه انگیز برای سهامدار می نماید؛ پیشنهاداتی که در صورت عدم برخورد و جدی گرفته نشدن ممکن است صنعت کارگزاری را به سمت و سویی ببرد که صنعت بانکداری با آن دست به گریبان است.

اعتبارات کارگزاری ها زیر ذره بین سازمان بورس

«طی هماهنگی با یکی از بزرگترین کارگزاری های مطرح کشور، مقرر شد با انتقال پورتفو به کارگزاری مربوطه از بدو ورود تا ۵۰% ارزش پورتفو تسهیلات دراختیار قرار گیرد. بدون تسویه ماهیانه سود تسهیلات بسیار اندک, در صورت گردش بالا تسهیلات بهتری نیز تخصیص خواهد یافت ازجمله دراختیار قرار دادن معامله گر اختصاصی امکان کاهش سود تسهیلات برابر با صفر، امکان تخصیص اعتبار تا ۱۰۰% پورتفو به صورت آنلاین».

این یکی از تبلیغات وسوسه برانگیز یکی از کارگزاری هاست که اخیرا در گروه ها و کانال های تلگرامی بورس دست به دست می چرخد. بخش هایی از این تبلیغات خلاف قانون است و به زعم دبیر کل کانون کارگزاران ریسک صنعت کارگزاری را بالا می برد و سازمان بورس با این تخلفات برخورد می کند.

سید روح اله میر صانعی دبیر کل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در خصوص دستور العمل های اعتباری و پیشنهادات جدید برخی کارگزاران به بورس24 گفت: دستور العمل اعتباری محدودیت هایی را برای اعطای اعتبار به مشتریان برای کارگزاران گذاشته است. برای مثال، نسبت 60به 40 باید رعایت شود.یعنی 40 درصد ارزش سهمی که قرار است خریداری شود را مشتری باید تامین کند و 60 درصد مابقی را کارگزار می تواند اعتبار دهد. یا دسور العمل دیگری که بیان می کند میزان اعتبارات نباید از 10 درصد حقوق صاحبان سهام شرکت های کارگزاری بیشتر باشد.

وی گفت: کارگزاران باید این محدودیت ها و دستور العمل های اعتباری را رعایت کنند. اخیرا سازمان به جد در حال رصد این تخلفات از دستور العمل اعتباری است و هر کارگزاری ای این محدودیت ها را رعایت نکند با برخورد جدی سازمان مواجه خواهد شد. کارگزاران لازم است تا این محدودیت ها را رعایت کنند و این امر به دلیل مدیریت ریسک داخل کارگزاری هاست. این موارد حداقل محدودیت هاست و برای مدیریت ریسک این محدودیت ها باید رعایت شود چرا که ریسک صنعت کارگزاری نباید افزایش یابد. افزایش این ریسک به منزله انتقال ریسک به مشتریان یا سایر کارگزاران است. یک کارگزار اگر از این محل تخلفاتی رانجام دهد به نوعی ریسک صنعت و مشتریان را افزایش می دهد. هم کارگزاران باید محدودیت ها را جدی بگیرند و هم سرمایه گذاران متوجه باشند و در شرکت های پر ریسک اقدام به معامله نکنند.

میر صانعی ادامه داد: سازمان بورس این امکان را دارد تا در سامانه ای که دارد در لحظه موارد عدم رعایت نسبت ها را کنترل کند. سازمان می تواند مانده بدهکاری مشتریان را نزد کارگزار و ضمانت نامه هایی که آن مشتری نزد کارگزار در قالب سهم دارد را کنترل کند. بنابراین می تواند رصد کند که این نسبت 60 به 40 چه زمانی نقض شده است . سازمان بورس روی نظارت بر کنترل ریسک صنعت کارگزاری جدی است و هر کارگزاری که عدول کند سریعا به کمیته رسیدگی به تخلفات سازمان ارجاع می شود و از سطح پایین برخورد یعنی تذکر اداری و تا محرومیت از معامله و جریمه نقدی و برخوردهای تلفیقی بسته به میزان و تعدد تخلفات، ضمانت های اجرایی مختلفی دیده شده و قابل اجراست که تمام این موارد در راستای کنترل ریسک صنعت است.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24