Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس اوراق بهادار تهران به عنوان دماسنج اقتصادی کشور همواره بازتاب مناسبی از رویدادهای جهانی و اتفاقات اقتصادی داخلی را به نمایش می گذارد. در کشور ما ریاست جمهوری با تعیین کابینه و مشخص کردن دولت نقش مهمی را در سیاست های کلان اقتصادی بر عهده دارد. سیاست هایی که از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون تغییرات زیادی را شاهد بوده است.

بیشترین بازدهی بورس در دوران کدام رییس جمهور اتفاق افتاد؟

عظیم ثابت از کارشناسان خبره و فعالان قدیمی بازار سرمایه در گفتگو با بورس24 درباره اینکه بیشترین رشد بورس در دوره کدام رییس جمهور اتفاق افتاده گفت: به طور کلی بورس اوراق بهادار در کشور ما بعد از انقلاب از سال 68 و زمان ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی راه اندازی شد. در این دوره زیرساخت های لازم مهیا نبود و عده کمی بورس را می شناختند. طبیعی است که در چنین شرایطی نمی توان انتظار رشد چندانی را از بورس داشت.

وی افزود: در این دوره فضای بورسی محدود بود و همین امر موجب به وجود آمدن حباب هایی در بازار می شد که هر یک از این حباب ها بنابر دلایلی تخلیه می شدند. بعد از جنگ با توجه به رشد اقتصادی کشور که تاثیر بسیار زیادی بر بازار سرمایه داشت در سال های 74 و 75 بورس با رونق خوبی همراه بود.

او با اشاره به دوران اصلاحات ابراز داشت: زمانی که رئیس جمهور دولت اصلاحات کار خود را آغاز کرد شاخص های اقتصادی منفی بودند و در نتیجه بورس اوراق بهادار نیز واکنش منفی نشان داد. بنابراین بازار در سالهای 75 و بخشی از 76 شرایط مناسبی را تجربه نکرد اما رفته رفته شرایط بهبود یافت.

دوران طلایی بورس

ثابت اضافه کرد: در این زمان به تدریج با برقراری ثبات اقتصادی و کنترل تورم وضعیت بورس مطلوبتر شد. اما بدون شک بیشترین رشد بورس در زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد اتفاق افتاد.

این فعال قدیمی بازار افزود: تجربه نشان داده که معمولا در دوره های اول ریاست جمهوری در کشور ما بازار آنچنان که باید از برنامه های اقتصادی دولت استقبال نمی کند و معمولا دوره های دوم آنها نتیجه مطلوبتری را برایشان به همراه داشته است.

وی در ادامه به عوامل رشد قابل توجه بورس در دوره احمدی نژاد اشاره کرد: در دوره دوم ریاست جمهوری احمدی نژاد با توجه به حکمفرما شدن عوامل مهمی همچون بهبود قانون بازار سرمایه،‌ خصوصی سازی،‌ تغییر در محاسبات شاخص کل و گسترده شدن بازار، بورس با روزهای خوبی به کار خود ادامه داد.

او پس از برشمردن مهمترین عوامل رشد بورس در دوره ریاست جمهوری قبلی اظهار داشت: قانون بازار سرمایه در زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد دستخوش تغییرات مثبتی شد و در این دوره قوانین جدید در بازار به تصویب رسید که زمینه را برای بهبود وضعیت بورس و بسترسازی های مناسب فراهم کرد.

ثابت افزود: در این دوره خصوصی سازی انجام شد. شرکت های بزرگ زیادی از گروه های مختلفی همچون معدنی ها، فلزی، پالایشی و سایر شرکت ها وارد بورس شدند و عرضه اولیه های بسیار زیادی انجام گرفت. همچنین در این دوره تعریف جدید از شاخص کل صورت گرفت به طوریکه به جای شاخص قیمت، شاخص قیمت بازده نقدی جایگزین شد که موجب اثرگذاری سود نقدی شرکتها در شاخص کل شد.

این کارشناس خبره بازار با اشاره به تصدی گری دبیرکل ها و روسای بورس در دوره های مختلف گفت: به طور قطع دوره آقای صالح آبادی با توجه به کارهایی که صورت گرفت و ابزارهای گوناگونی که به بازار افزوده شد و همچنین بازارهای های دیگری به نام های فرابورس، بورس انرژی و بورس کالا راه اندازی شد بهترین دوره بود که مجموعه این عوامل در کنار تورم و رشد قیمت دلار دست به دست هم داد تا زمان ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد به پربازده ترین دوران مبدل شود.

وی با اشاره به دولت روحانی گفت: با توجه به اینکه روحانی یک دوره ریاست جمهوری داشته بنابراین مقایسه زمان او با افرادی که دو دوره رییس جمهور بودند کار چندان جالبی نیست اما در طول کمتر از 4 سال ریاست جمهوری آقای روحانی با توجه به حرکات مثبتی که درباره مذاکرات هسته ای شکل گرفت بازار با رونق مطلوبی همراه شد و شاخص کل در سال 92 از حدود 56-57 هزار بازدهی خوبی داشت. اما پس از آن انتظارات اولیه توافقات هسته ای کاهش یافت و بازار نیز در دو سال گذشته شرایط بدی را تجربه کرد.

ثابت افزود: البته در شرایط فعلی نیز بازار نسبت به زمان تحویل دولت به روحانی از بازدهی برخوردار است. زمان آغاز به کار دولت آقای روحانی شاخص بورس در حدود 57 هزار بود و حالا شاخص در محدوده 79 هزار ایستاده است. با وجود اینکه در ابتدای دوره ریاست جمهوری روحانی بورس رشد بیشتری را تجربه کرد و پس از آن عواملی همچون کمرنگ شدن تاثیرات توافق هسته ای و رکود اقتصادی موجب نامطلوب شدن وضعیت بازار شد اما بازار امروز نسبت به آن زمان حدود 40 درصد بازدهی دارد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24