Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

نهمین دوره بین المللی بازار سرمایه اسلامی امروز برگزار شد.

شاپور محمدی: تلاش می کنیم انتشار اوراق خزانه به بازار آسیب نزند

به گزارش بورس24 ؛ شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نهمین دوره بین المللی بازار سرمایه اسلامی گفت: با تصویب قانون بازار سرمایه در سال ٨٤ ساختار بازار سرمایه ایران تغییر اساسی داشت، تشکیل کمیته فقهی تخصصی بورس در ٨٦ عملیاتی شد و از آن زمان نقش موثری در توسعه ابزار های مالی اسلامی داشته است.

وی ادامه داد: این کمیته ٨ عضو دارد، ٥ فقیه صاحب نظر در بازار سرمایه، ١ متخصص بازار مالی، یک حقوق دان آشنا به بازار سرمایه و یک اقتصاددان آشنا به بازار سرمایه. این کمیته تا کنون ١٤٥ جلسه برگزار کرده و ٥٠ ابزار، نهاد مالی و قرار داد مالی را مورد بررسی قرار داده است.

محمدی گفت: در بازار سرمایه ایران اوراق متفاوتی منتشر می شود که مورد تایید کمیته فقهی می باشد، از جمله اوراق مشارکت، اوراق اجاره، اوراق سلف موازی، رهنی، استثنا و ... . از ازمان شروع انتشار ابزار های مالی اسلامی١٤.٥ میلیارد دلار منتشر شده است و مانده این اوراق در سال ٢٠١٧حدود٩.٨ میلیارد دلار بوده است که سهم اسناد خزانه اسلامی از این میزان ٢.٢ میلیارد دلار بوده است. میزان رشد ابزارهای مالی از سال٩٤ به ٩٥ قریب به ١٠٠ درصد بوده است و این ابزار ها می تواند در جهت تامین مالی پروژه های دولتی و خصوصی مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیته فقهی بورس در بخش دیگری از کنفرانس به شرح انواع مختلف ابزارمالی اسلامی پرداخت و گفت: ابزار های مختلف مالی در کمیته فقهی مورد بررسی قرا می گیرد و انواع مختلفی از آن مورد تایید و استفاده قرار گرفته است، از جمله اوراق اجاره که یکی از پرکاربردترین موارد این ابزار اوراق صکوک است، اوراق اجاره،اوراق استصناع، اوراق مرابحه، اوراق قرض الحسنه،اوراق منفعت، اوراق سلف موازی استاندارد، اوراق بهاداربا پشتوانه تسهیلات رهنی، اوراق خزانه اسلامی و پذیره نویسی اوراق بهادار به صرف یا به کسر.

در حاشیه این مراسم، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص برنامه این سازمان در خصوص انتشار اوراق خزانه در سال جاری به بورس٢٤ گفت: متولی انتشار بانک مرکزی است و بورس در حدی که قانون بودجه الزام کرده باشد اقدام به انتشار اوراق می نماید. اما در تلاشیم تا عرضه این اوراق تنظیم شود تا به بازار آسیبی نرسد.

محمدی در جمع خبرنگاران در حاشیه  نهمین دوره بین المللی بازار سرمایه گفت: در حال حاضر میزان انتشار اوراق در بازار سرمایه به ١٤.٥ میلیارد دلار رسیده است. مهمانان خارجی ما در این کنفرانس دستاوردهای خوبی دارند ، در کشور های غیر اسلامی هم ابزار های اسلامی رواج دارد و در نظام مالی آنها استفاده می شود.

وی ادامه داد: مهمانانی داریم که از کشورهای غیر اسلامی هستند، مثل چین، آلمان و ... اما به استفاده از این ابزار علاقه مندند و این ابزار قابلیت ترویج در این کشورها را دارند، از آنجا که این تامین مالی ها در پروژه های مشترک استفاده می کنند از این طریق ریسک سرمایه گذاری را کاهش می دهد، به این دلیل که ساختار این اوراق مانند اوراق قرضه نیست که منابع را هر امری که خواستنز مورد استفاده قرار دهند، در ابزارهای اسلامی اوراق با هدفی خاص مورد استفاده قرار می گیرد و به این دلیل ریسک کاهش می یابد.

وی در خصوص اوراق منفعت هم گفت: این اوراق پروسه های مربوط به کمیته فقهی را سپری کرده و مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24