Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

مدیر عامل فولاد آلیاژی ایران از دو برابر شدن ظرفیت صادرات فولاد تا مرز ١٠٠ میلون تن خبر داد.

افزایش ظرفیت صادرات فولاد تا مرز ١٠٠ میلیون تن به گزارشخبرگزاری صدا و سیما؛ محمد ابراهیم قدیریان ضمن تشریح ماهیت فولاد در سه رده ی کربنی، میکرو آلیاژ و آلیاژی اظهار داشت : عمده تولیدات متعلق به طبقه ی سوم است و در این حوزه نیز دارای طبقات کم آلیاژ و پرآلیاژ هستیم و تولید عمده ی فولاد آلیاژی ایران در بخش معمولی جای می گیرد.
وی مصرف فولاد آلیاژی در کشور را حدود 600 هزار تن در سال براورد کرد و افزود: نیمی از این میزان در داخل کشور تولید می شود؛ در حالی که ظرفیت بیشتری در
حوزه تولید این محصول در داخل کشور وجود دارد؛ اما با حضور چین در بازار فولاد جهانی وضعیت این محصول به شدت غیر متعادل شده است.
قدیریان تاثیر گذاری مخرب چین بر بازار فولاد جهان را سیل آسا توصیف کرد و ادامه داد: این گرفتاری بین المللی است و چین با تولید 800 میلیون تن فولاد در سال بازیگر اصلی تولید کننده فولاد دنیا است و در قیمت گذاری ها تاثیر گذاری شگرفی دارد؛ ما نیز باید با این شریط منطبق شویم و در فرایند فعلی به رقابت جهانی بپردازیم.
مدیر عامل فولاد آلیاژی ایران جهت گیری اقتصاد ملی را نیازمند توجه بیشتر تولید گران به سمت صادرات محوری بیان کرد و گفت : صنایع ما به صورت سنتی برای تولید داخل طراحی شده اند؛ از طرفی اقتصاد کشورمان در طول تاریخ دولتی بوده است و تولید نیز توسط شرکت های دولتی دنبال می شد و بر تامین نیازهای داخل متمرکز بوده است و کمتر به صادرات توجه شده است.
قدیریان با اعلام اینکه تولید کنندگان داخلی قادر به تامین همه نیازهای داخلی بر پایه صرفه اقتصادی نیستند، خاطرنشان کرد : برخی محصولات فولادی بسیار کوچک و دارای ارزش افزوده بسیار بالا هستند که ساختِ آن برای تولید کننده داخلی صرفه اقتصادی ندارد. این محصولات نیازمند دانش و تجربه خاصی هستند که در صنایع هوا فضا مورد استفاده قرار می گیرند.
وی قاچاق محصولات فولادی را بسیار اندک دانست و گفت: حجم و وزن فولاد به گونه ای نیست که قاچاق پذیر باشد؛ از منظر حمل و نقل نیز مقرون به صرفه نیست. از طرفی نگرانی اصلی مبنی بر دقت نظر بیشتر در امر واردات است و در این حوزه در تلاش هستیم این عرصه را بهتر مدیریت کنیم تا مجوزهای بی رویه صادر نشود.
قدیریان اجتناب از واردات را موجب افزایش سطح تولید فولاد در کشور دانست و افزود: امکان تولید تمامی انواع فولاد مورد نیاز صنعت را دارا نیستیم و واردات بخشی از این محصولات از سایر کشورها اجتناب نا پذیر است.
مدیر عامل فولاد آلیاژی ایران لزوم ایجاد ارزش افزوده بالاتر در صنعت فولاد را متذکر شد و گفت: مراتب کیفیت فولاد کشور باید ارتقا یابد تا بازارهای دیگر را نیز از آنِ خود کند و در حوزه رقابت پذیری، بازارهای گذشته را در اختیار داشته باشد. بخش خصوصی نیز در حال ورود به تولیدات با تسهیلات بیشتر است و این صنعتِ دولتی گرفتاری ها خاص خود را دارد.
قدیریان با اشاره به افزایش دانش فنی حوزه فولاد، به وضعیت مناسب سرمایه گذاری در این بخش تاکید کرد و افزود : بخش خصوصی می تواند با قیمت پایین تری وارد این عرضه شود. همچنین در حوزه فولادهای ساختمانی و غیر آلیاژی برای رشد متناسب و جذب بازار نباید ظرفیت تولیدی بلا استفاده بماند و طبیعتا در بسیاری فولاد سازی ها گرایش به سمت تولید فولاد غیر آلیاژی اتفاق افتاده است.
وی با بیان اینکه امروز به تولید 80 در صدی فولاد آلیاژی دست یافته ایم، گفت: بخشی از این فولاد ، مهندسی است و تولید فولاد ساختمانی نزدیک به صفر است؛ چراکه جهت گیری ها به سمت ایجاد ارزش افزوده بالاتر است. بخش خصوصی وارد عرصه تولید فولاد کربنی و ساختمانی شده است که مزیت نسبی بالاتری در اختیار دارد؛ ما نیز باید به سمت تولید فولادهای تمیز و فوق تمیز برای صنایع خاص حرکت کنیم.
قدیریان هدف گذاری این صنعت را ناظر بر بازارهای داخلی و خارجی دانست و تصریح کرد : در قالب بودجه سالانه 50 هزار تن صادرات در نظر گرفته شده بود و هم اینک به این رقم رسیده ایم و اگر مشکلات تعطیلی شب عید وجود نداشت، امکان صادرات بیشتر فراهم می آمد. در بازارهای داخلی نیز به تحقق بودجه پیش بینی شده دست یافته ایم.
این فعال در صنعت فولاد کشور از دو برابر شدن ظرفیت صادرات فولاد تا مرز 100 میلون تن خبر داد و تاکید کرد با توجه به اطلاعات کسب شده از بازار به نظر می رسد این جهت گیری محقق شود.
در ادامه محمد فاطمیان، کارشناس امور صنایع معدنی ضمن برقراری ارتباط تلفنی با رادیو اقتصاد ، تولید فولاد در دنیا را به عنوان یکی از شاخصه های توسعه یافتگی کشورها برشمرد و افزود: تولید فولادِ تمیز و فوق تمیز به فولادهای آلیاژی ورود می یابد و کشورهای توسعه یافته باید به سمت تولید انبوه فولادهای آلیاژی میل پیدا کنند.
وی به وابستگی به سایر مدل ها در حوزه نیازمندی به فولادها تمیز و فوق تمیز اشاره کرد و گفت: تفاوت و تنوع و نیز ویژگی های مکانیکی این آلیاژها بسیار متنوع است و تفاوت نوع فرایند تولید، عددی تصاعدی را در گرید تولید آلیاژها به دست می دهد... تولید کنندگان داخلی باید در جلسات کمیته فنی و تبادل نظر شرکت نمایند تا بهره وری و راندمان در صنایع پایین دستی فولاد کشور افزایش یابد.
فاطمیان با انتقاد از واردات آن دسته از محصولات فولاد که امکان تولید در داخل کشور را دارد، تصریح کرد : واردات زمانی مدیریت خواهد شد و با تعرفه متفاوت کنترل می شود که در داخل کشور نیز انحصاری شود. در دنیا نیز میانگین تولید زنجیره فولاد 10 تا 15 درصد به فولادهای آلیاژی اختصاص می یابد که در کشورمان تنها 2 درصد است.
وی تغییر مسیر این صنعت به سمت تولید محصولات ساختمانی را به یک فاجعه تشبیه کرد و ادامه داد: با همکاری تولید کنندگان صنعت فولاد جهت گری فعلی صحیح است اما همچنان به نقطه مورد نظر دست نیافته ایم و تلاش برای دستیابی به این اهداف باید بیشتر مورد نظر قرار گیرد.
فاطمیان رقابت پذیری محصولات را رکن اول صادرات دانست و افزود : محصول در درجه اول باید دارای کیفیتی باشد که تقاضا را تحریک کند؛ کیفیت یک ادعا نیست و باید توسط زنجیره مصرف کننده و متقاضیان ذی نفع و بر مبنای استانداردها تایید شود و همزمان با تحقق این موارد کیفیت به سطح حداقلی برسد.
وی ماندگاری و توسعه بازار را مورد دیگر دانست و گفت : حجم و تنوع محصول مورد نیاز بازار نیز باید در نظر گرفته شود. 90 درصد محصولات آلیاژی دارای استفاده های خاص هستند و با کاهش و افزایش سفارش گذاری، به عددی با صرفه اقتصادی دست نمی یابیم و در این صورت، قیمت تمام شده در شرکت های بزرگ پایین خواهد بود و شرکت های کوچک قادر به ورود به تولید اینگونه محصولات نیستند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24