Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بررسی دقیق صفر تا صد این معامله از چیدن جورچینی حرفه ای برای قبضه استراتژیک ترین شرکت سرمایه گذاری بورس حکایت دارد؛شرکتی که رای آن در جابه جایی های قدرت در گروه خودروسازی ایران خودرو و چند شرکت بزرگ دیگر بسیار مهم و کلیدی است.معامله «ونیکی» در حالی روزچهارشنبه هفته جاری طبق مقررات حاکم بر معاملات عمده بورس با پرداخت های نقدی خریدار باید قطعی شود که به نظر می رسد نهاد ناظر بازار سهام لازم است یکبار به طور دقیق همه ابعاد این واگذاری با اهمیت را بررسی کند!

جورچین «ونیکی» ...وقتی ابر و باد ومه وخورشید وفلک در کارند تا ابرسرمایه گذار بورس بدون رقابت فروخته شود!

بورس24 - علیرضا باغانی : در هفته گذشته بلوک 1480 میلیارد تومانی شرکت سرمایه گذاری ملی ایران از سوی بانک تجارت به مزایده گذاشته شد و بدون رقابت در قیمت پایه به یک خریدار واگذار شد.

بانک تجارت در شرایط واگذاری آن اعلام کرده بود که علاوه بر وثیقه کردن بلوک مزبور به مدت 5 سال تا زمان اتمام اقساط آن ، نیاز است500 میلیارد تومان وثیقه اعم از ملک، سهام و سپرده بانکی برای انجام این معامله در اختیار بانک قرار گیرد که سنگین بودن همین وثایق عملا شرایط ورود به معامله را برای خریداران بالقوه دشوار کرده بود. ضمن این که به طور عرفی معمولا در بورس همان سهام واگذار شده به عنوان وثیقه نزد فروشنده قرار می گیرد و تعریف وثایق اضافی هر چند مجاز ولی معمول نیست.خریدار این بلوک می بایست علاوه بر پرداخت 210 میلیارد تومان پیش پرداخت در قالب وجه نقد و سهام شرکت های برتر بورس، طی پنج سال به طور سالیانه 253 میلیارد تومان را به بانک تجارت پرداخت کند.

اما از سوی دیگر، امتیازی برای خریدار در نظر گرفته شده بود از آن حیث که خریدار به محض قطعیت معامله، قادر به دریافت سود سهام پرداخت نشده بانک تجارت از سال های گذشته بود. در حال حاضر در حساب های سرمایه گذاری ملی ایران موسوم به "ونیکی" 153 میلیارد تومان سود پرداختنی به بانک تجارت وجود دارد که پس از انجام این معامله خریدار با پرداخت 105 میلیارد تومان به عنوان وجه نقد و 105 میلیارد تومان در قالب سهام شرکت های بزرگ، صاحب 153 میلیارد تومان سود سهام بانک تجارت می شد و در ازای آن سود مزبور را به صورت اقساطی ظرف دو و نیم سال به بانک تجارت پرداخت می کرد.

در شامگاه روز چهارشنبه 11 اسفند ماه اطلاعیه ای روی سایت رسمی بورس قرار گرفت که بر مبنای آن بانک تجارت، میزان وثایق ملکی، سهام و ضماتنامه را از 500 به 250 میلیارد تومان کاهش داده بود و به جای آن 250 میلیارد تومان سفته از خریدار مورد پذیرش قرار می گرفت. اطلاعیه مزبور که به تایید مدیریت عملیات بازار نقد شرکت بورس رسیده بود، با کمال شگفتی روز بعد از روی سایت رسمی بورس ناگهان محو شد تا با سخت شدن دوباره امکان رقابت برای خریداران به دلیل لزوم تودیع وثایق سنگین، ماجرای این واگذاری ابعاد پیچیده ای به خود بگیرد. نکته جالب این که محو اطلاعیه آن هم 48 ساعت قبل از معامله بدون درج اطلاعیه جدید و تکذیب اطلاعات قبلی صورت پذیرفت. علاوه بر این، نکته مهم تر این است که بر اساس بند 38 آیین نامه شرایط معامله عمده در بورس، هر گونه تغییر شرایط معامله در چنین فاصله زمانی از معامله به منزله انصراف فروشنده تلقی می شود، حال آن که عرضه سهم عملا در روز مقرر انجام شد.

اهمیت این معامله و اتفاقات اخیر سبب شد تا برخی حساسیت ها نسبت به این معامله افزایش یابد. بدین ترتیب بازگشایی نماد معامله عمده این شرکت در روز شنبه گذشته در حالی انجام شد که انتشار اطلاعیه تغییر شرایط معامله و حذف ناگهانی آن عملا متقاضیان بالقوه این بلوک مدیریتی را با سردرگمی زیادی مواجه کرده بود. قبل از انجام معامله شرکت های سرمایه گذاری غدیر، «شستا»، سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران، سرمایه گذاری دانایان پارس، صندوق بازنشستگی کارکنان صدا و سیما ، گروه کروز و یکی از زیر مجموعه های بانک مسکن به عنوان لیست بلند بالای خریدارانی یاد می شدند که تایید صلاحیت شده اند و انتظار می رفت تا رقابت داغی را رقم بزنند. اما شگفتی دوم زمانی ایجاد شد که تنها یک خریدار آن هم با تاخیر زیاد تنها دستور خرید را وارد سیستم کرد و بدون حضور هیچ یک از خریداران بالقوه موفق به خرید این بلوک ارزشمند و کلیدی شد.

به این ترتیب، سه میلیارد و 486 میلیون و 129 هزار و 904 سهم "ونیکی" (معادل 8 /49 درصد) از سهام شرکت سرمایه گذاری ملی ایران به ارزش 826ر14 میلیارد ریال به یک شرکت با مسئولیت محدود تحت عنوان «توسعه معادن جنوب» فروخته شد. در واقع پرتفوی 2000 میلیارد تومانی سرمایه گذاری ملی ایران با دارا بودن حدود 40 شرکت عضو هیات مدیره در شرکت های بورسی در اختیار این خریدار قرار گرفت. گمانه زنی ها از کنترل نهایی یک شخص حقیقی، که در سال های اخیر خریدهای گسترده ای را در زمینه بلوک های مدیریتی (از جمله آلومنیوم المهدی) داشته است، بر شرکت خریدار بلوک «ونیکی» حکایت دارد.شرکت توسعه معادن جنوب همچنین مالکیت بیش از سه درصدی سهام فروشنده بلوک (بانک تجارت) را در اختیار دارد. گفته می شود،برخی متقاضیان بالقوه این بلوک به دلیل اتکا بر تغییر شرایط معامله در روز چهارشنبه بر اساس اطلاعیه رسمی بانک تجارت و سپس حذف ناگهانی آن از حضور در گردونه رقابت بازمانده اند. همچنین شنیده ها حکایت از آن دارد که مجموعه تامین اجتماعی نیز به دلیل بدهی های قبلی به خصوصی سازی در واپسین لحظات از دریافت تایید صلاحیت نهایی و امکان حضور در رقابت بازمانده است. به این ترتیب پرونده واگذاری بلوک مدیریتی بزرگترین شرکت سرمایه گذاری بورس هر چند در فضایی سرد به لحاظ رقابت اما با حواشی مورد اشاره بسته شد تا بانک تجارت نیز با تحقق درآمد مورد پیش بینی از محل واگذاری بلوک در پیش بینی زیان خود (93 ریال به ازای هر سهم)، از زیان دهی بیشتر در سال 95 در امان بماند.

حال آن که بررسی دقیق صفر تا صد این معامله از چیدن جورچینی حرفه ای برای قبضه استراتژیک ترین شرکت سرمایه گذاری بورس حکایت دارد؛شرکتی که رای آن در جابه جایی های قدرت در گروه خودروسازی ایران خودرو و چند شرکت بزرگ دیگر بسیار مهم و کلیدی است.معامله «ونیکی» در حالی روزچهارشنبه هفته جاری طبق مقررات حاکم بر معاملات عمده بورس با پرداخت های نقدی خریدار باید قطعی شود که به نظر می رسد نهاد ناظر بازار سهام لازم است یکبار به طور دقیق همه ابعاد این واگذاری با اهمیت را بررسی کند!

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24