Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

صنعت کاشی و سرامیک این روزها در تنگنای شدیدی گرفتار شده که برای برون رفت از این مخمصه،باید حمایت های جدی از این صنعت صورت بگیرد...

درباره آسیب جدی رکود بازار مسکن بر صنعت کاشی و سرامیک

بورس24 : صنعت کاشی و سرامیک این روزها در تنگنای شدیدی گرفتار شده که برای برون رفت از این مخمصه، باید حمایت های جدی از این صنعت صورت بگیرد.

رکود مسکن ، یک صنعت پولساز دیگر را نابود کرد/ عزیز زاده: امکان حضور در بازارهای بزرگ جهان را نداریم

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان صنعت کاشی و سرامیک به عنوان یکی از حوزه های فعالیتی پولساز در جهان مطرح است.

قاعدتا رونقِ فعالیت و گردش مالی مطلوب در چنین عرصه ای، به شدت به صنعت ساختمان وابسته است و هرگونه رکود و نارسایی در این بخش، متعاقبا فعالیت های مرتبط با این صنعت (کاشی و سرامیک) را نیز تحت الشعاع قرار خواهد داد.

در چنین شرایطی، ورود به عرصه‌های جهانی و توجه به امر صادرات، راهکاری است که می تواند مُتِضَمِنِ بقا و استمرار فعالیت در این بخش محسوب شود و حصول این امر نیز مستلزم ارتقای کیفی محصولات تولیدی می باشد، زیرا کیفی سازی تولیدات از مولفه‌ هایی به شمار می رود که در تسخیر بازارهای فرامرزی و فرامنطقه ای نقش بسزایی ایفا می کند.

با همه این اوصاف، برخی از مشکلات و نارسایی‌ ها در حوزه مذکور، باعث شده فعالان این عرصه نتوانند آن‌چنان که باید نقش مثبت و سازنده ای را در بازارهای جهانی ایفا کنند.

در ذیل این گزارش، تلاش می شود در گفت و گو با کارشناسان،صاحب نظران و فعالان این عرصه، راهکارهای خروج و عبور از بحران و مخمصه موجود در این بخش مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

از تجهیزاتی که به روز نیستند تا وابستگی شدید به ادوات خارجی

روزبه کاشانی، یکی از فعالان حوزه تولید کاشی و سرامیک در گفت و گو با خبرنگار مسکن، با اشاره به وجود مشکلاتی عدیده و جدی در مسیر فعالیت عرصه تولید کاشی و سرامیک در کشور، اظهار داشت: یکی از چالش های اساسی ما در این حوزه به رکود حاکم بر بازار مسکن معطوف می شود که به تبع رونق را از فعالیت در این عرصه سلب کرده است.

وی افزود: مشکلات نقدینگی از دیگر چالش هایی است که روند تولید و فعالیت در حوزه کاشی و سرامیک را تحت الشعاع قرار داده و در شرایطی که کمبود نقدینگی بر فعالیت های این بخش سایه افکنده، تولید کنندگان نیز به ناچار علاوه بر کاهش ظرفیت های تولید، تلاش می کنند هزینه های مربوطه را به حداقل ممکن کاهش دهند.

کاشانی عنوان کرد: برای حصول این امر (کاهش هزینه ها) ،گرایش به مواد اولیه کم کیفیت، تشدید می شود و قاعدتاً در چنین شرایطی کیفیت محصولات نیز با اُفت و تنزل مواجه خواهد شد.

این فعال حوزه تولید کاشی و سرامیک گفت: تردیدی وجود ندارد در شرایطی که کیفیت محصولات کاهش می یابد، عرصه برای رقابت در بازارهای جهانی نیز محدود می شود و به عبارتی، فرصت ها و ظرفیت های اقتصادی در بازارهای جهانی و نقش آفرینی فعالان این عرصه (در ایران) تحت الشعاع قرار می گیرد.

کاشانی گفت: یکی از کانون های اصلی صادرات کاشی و سرامیک ایرانی کشور عراق است اما متأسفانه تحرکات تروریست‌ها و گروه تکفیری موسوم به داعش، باعث تحمیل خساراتی جدی در عرصه عمرانی این کشور شده و عملاً تقاضا برای واردات کاشی و سرامیک تولیدی ایران به این منطقه نیز در مقایسه با گذشته با اُفتی جدی مواجه شده است.

ضرورت نقش آفرینی صنعت کاشی و سرامیک ایران در بازار هند، پاکستان و آلمان احساس می شود

مصطفی کاظم نژن، یکی دیگر از فعالان عرصه تولید کاشی و سرامیک در گفت و گو با خبرنگار مسکن، با اشاره به وابستگی صادرات ایران به کشور عراق گفت: اگر چه در نگاه اول این موضوع موفقیت آمیز به نظر می رسد اما در معادلات اقتصادی وابستگی شدید در امر صادرات به یک کشور خاص چندان خوشایند نخواهد بود، زیرا در صورت تغییر معادلات، عملاً آسیب و خساراتی جدی به حوزه فعالیتی این صنعت وارد خواهد شد.

وی افزود: البته این به معنای خروج از بازار هدفِ کشوری همچون عراق نیست، بلکه منطق حکم می کند با ارتقای کیفی محصولات و افزایش ظرفیت های تولیدی، بازارهای دیگری در جهان نیز مد نظر قرار گیرد و به عبارتی منطق حکم می کند تمامی تخم مرغ‌ های خود را در سبد یک کشور قرار ندهیم.

کاظم نژن عنوان کرد: بر اساس برخی گزارش ها و تحقیقات و ارزیابی‌های انجام شده، بازار کشورهای هند، پاکستان و آلمان، مقصدی مطلوب و سودآور برای کاشی و سرامیک ایرانی به شمار می رود، اما حصول هر گونه موفقیت و توفیق در این عرصه، مستلزم پیش نیازهایی است که عمده آن به رفع پیچیدگی‌ ها و موانع موجود در بروکراسی مرتبط با صادرات و افزایش و تقویت کیفیت تولید باز می گردد.

لزوم نوسازی و به روز رسانی ادوات و تجهیزات صنعت کاشی و سرامیک

کاظم نژن یکی دیگر از چالش های موجودِ پیشِ روی صنعت کاشی و سرامیک را در قدیمی بودن تکنولوژیِ تجهیزات و ادوات فعال در این حوزه عنوان می کند.

وی می گوید: قطعا در صورت به روزرسانی تجهیزات موجود و استفاده از فناوری های نوین، علاوه بر کاهش هزینه های تولید، شاهد ارتقای کیفی محصولات نیز خواهیم بود.

این فعال حوزه تولید کاشی و سرامیک عنوان کرد: می طلبد به جای واردات میوه و برخی محصولات و تولیداتی که مشابه داخلی آن به وفور یافت می شود، از فضای ایجاد شده در دوران پسابرجام برای واردات تجهیزات و ادواتی بهره گیری شود که به صنعت و تولیدات داخلی کشور کمک کند.

نظر متفاوت رئیس انجمن تولید کنندگان کاشی در خصوص کیفیت تولیدات کاشی و سرامیک

علیرغم طرح برخی نظرات در خصوص لزوم ارتقای کیفیت کاشی و سرامیک ایرانی، بهنام عزیز زاده، رئیس انجمن تولید کنندگان کاشی و سرامیک در گفت و گو با رسانه ها عنوان داشت: صنعت کاشی و سرامیک از لحاظ تکنولوژیک، فاصله ای با بهترین‌های دنیا ندارد و این صنعت به دلیل وارداتی بودن تکنولوژی، هم در کیفیت و هم در قیمت با بهترین های کاشی و سرامیک دنیا برابری می کند.

وی می افزاید: آنچه که باعث بروز نارسایی در عرصه صادارت کاشی و سرامیک شده، به وجود برخی موانع معطوف می‌شود که برای عبور از آن به امید حصول دستاوردها و آثار دوران پسابرجام هستیم زیرا توان تولید، قیمت رقابتی و تکنولوژی لازم برای صادرات وجود دارد، اما مشکل اصلی فروش است و در حال حاضر امکان ورود به بازارهای باثبات و بزرگ برای ما وجود ندارد.

از ارزش افزوده مطلوب کاشی و سرامیک تا تقاضای محدود

مسعود رضامند، یکی از کارشناسان حوزه بازار و فعالان فروش و توزیع کاشی و سرامیک در گفت و گو با خبرنگار مسکن، با اشاره به برخورداری تجهیزات و ادوات تولید کاشی و سرامیک ایرانی از فناوری های روز دنیا گفت: برخلاف نظر برخی از فعالان این عرصه، به اعتقاد بنده، از حیث تکنولوژی، دستگاه های فعال در کشور به روز هستند و در صورت قدیمی بودن برخی تجهیزات در پاره ای از مراکز تولیدی نباید این موضوع را به کلیه فعالیت‌های مرتبط با این عرصه تعمیم داد.

وی افزود: از حیث اقتصادی نیز ارزش افزوده کاشی و سرامیک،بسیار مطلوب و قابل توجه است و با در نظر گرفتن رقم و عدد 40 درصدی به عنوان قیمت تمام شده،به روشنی به میزان سود آوری فعالیت ها در این حوزه پی خواهیم بُرد. 

رضامند عنوان کرد: مشکل عمده ما در این بخش به غلبه عرضه بر تقاضا باز می گردد و به تعبیری باید گفت، فعالیت در بازار کاشی و سرامیک سود مطلوب و قابل توجهی دارد، اما ضریب تقاضا در بازار مطلوب و رضایت بخش نیست و به تبع در شرایط رکود بازار، نمی توان به گردش مالی فعالیت در این عرصه امیدوار بود.

این کارشناس بازار و فعال در عرضه فروش و توزیع کاشی و سرامیک در خاتمه یادآور شد: امیدواریم با مرتفع شدن رکود و انسداد در بازار مسکن، وضعیت اقتصادی حاکم بر این صنعت نیز متحول شود که در صورت حصول این امر،قطعا اشتغالزایی شایسته تری در این عرصه ایجاد خواهد شد و به تبع با ایجاد فرصت های شغلی هر چه بیشتر و افزایش ظرفیت های تولیدی شاهد کسب موفقیت های هر چه بیشتری در این بخش خواهیم بود.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24