Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

مراسم افتتاحیه سامانه بازارگردانی الگوریتمی در بورس و فرابورس برگزار شد.

برگزاری مراسم افتتاحیه سامانه بازارگردانی الگوریتمی در بورس و فرابورس

به گزارش خبرنگار بورس24 ؛ در این مراسم حدادی مدیرعامل تامین سرمایه امید گفت: شرکت تامین سرمایه امید در راستای راه اندازی سیستم معاملاتی است که در ابتدا بر روی اوراق بهادار خواهد بود و سپس بر روی بازار سهام نیز خواهد بود. این سیستم فعلا بر روی اوراق سایپا و گل گهر اجرایی خواهد شد.

همچنین دهقان نماینده IT سازمان بورس گفت: فعالان حوزه بازارگردانی می توانند قوی تر وارد شوند. لزوم کسب مجوز بازارگردانی خودکار برداشته شده و بازارگردان ها راحت تر می توانند فعالیت کنند. برنامه بعدی سازمان حضور بازارگردان های حرفه ای در بازار سهام است که به زودی اجرایی خواهد شد.

در ادامه، مهرداد فرح آبادی رئیس اداره بازرسی بر نهادهای مالی سازمان بورس گفت: ما تا به اکنون بازارگردان جدی در بازار نداشتیم، در آینده ای نزدیک امکان سرمایه گذاری در اوراقی که بازار ثانویه نداشته باشد، وجود ندارد.

خبر تکمیلی...

مراسم افتتاحیه سامانه بازارگردانی الگوریتمی در بورس و فرابورس در تامین سرمایه امید برگزار شد.

در ابتدای این جلسه حبیب رضا حدادی مدیرعامل تامین سرمایه امید گفت: تامین سرمایه امید در نظر دارد تا معاملات بازارگردانی در بورس و فرابورس را راه اندازی کند. با توجه به شعاری که شرکت تامین سرمایه امید در نوآوری بازار سرمایه دارد، جا داشت تا مکانیزم جامعی برای بازارگردانی در بازارهای بورس و فرابورس ارائه دهیم. شرکت امید در حال حاضر با سرمایه 400 میلیارد تومانی بزرگترین تامین سرمایه کشور است که در آستانه 500 میلیاردی شدن بوده و در عرصه نوآوری نیز گام بر می دارد. سیستم سامانه بازارگردانی الگوریتمی در بورس و فرابورس از اواخر سال 94 برنامه ریزی در جهت راه اندازی آن شد. بررسی های میدانی نیز صورت گرفت و در اواخر خرداد ماه 95 با کارشناسانی از موسسه آیکو جلسه ای گذاشته شد و این موضوع مهم عملیاتی شد. با استفاده از این سیستم ما بازارگردانی اوراق گل گهر و سایپا را انجام خواهیم داد. قرار ما استفاده از دانش انسانی در راستای تحلیل و ایجاد استراتژی و طراحی مدل های معاملاتی است. خطاهای سیستم معاملاتی باید کم شود. واگذاری سامانه معاملات به ماشین در راستای نقدشوندگی و کم کردن خطا بوده که امید به عنوان اولین شرکت تامین سرمایه در بورس این عملیات را اجرایی خواهد کرد.

در ادامه پویان فر مدیرعامل شرکت آیکو در خصوص این نرم افزار و راه اندازی سیستم معاملات الگوریتمی عنوان کرد: بازار سرمایه باید در راستای رسالت خودش گام بردارد. کارایی بازار باید بالاتر رود و این موضوع در همین راستا است. بازار باید نسبت به اخبار سریعتر عکس العمل نشان دهد. عکس العملی که در همان زمان انتشار خبر صورت گیرد. بهترین کارکرد این سیستم ها از دیدگاه سرمایه گذار و شرکت های سرمایه گذاری به عنوان یک ابزار برای تصمیم گیری سریع است، تصمیم هایی که ناشی از اتکا به سیستم های قوی باشد که در نهایت منجر به افزایش بازدهی در پرتفوی این گونه موسسات می شود. سامانه معاملاتی که بیشتر متکی بر معاملات الگوریتمی باشد دو هدف را دنبال می کند یک نگهداری پرتفولیو و دو عملیات بازارگردانی. خیلی از افراد بازار معاملات الگوریتمی را با سایر تحلیل ها یکی می دانند اما سه تفاوت عمده در این خصوص وجود دارد یک زمان دریافت داده تا ارسال اردر و دریافت فیدبک از آن، دو تستی که در اثر معاملات دیده می شود و سه طراحی و تدوین استراتژی که با توجه به قیمت ها و وقایع بتواند سیگنال تولید کند نسخه دوم این سیستم تا آخر هفته در تامین سرمایه امید راه اندازی خواهد شد. ضمن اینکه ما خواهان اصلاح در سیستم OMS در سازمان بورس و شیوه های دستیابی به آن هستیم.

در ادامه علی صحرایی معاون بورس اوراق بهادار بیان داشت: دیدگاه سازمان در مورد بازارگردانی به روش الگوریتمی بسیار مناسب بوده و این موضوع جزو نواوری های بازار سرمایه محسوب می شود. بازار بورس از چنین موضوعاتی استقبال می کند. معاملات بازارگردانی تا به الان به طور حرفه ای شکل نگرفته و هر نوع بازارگردانی ای تا کنون بوده بیشتر بر مبنای بازارسازی صورت گرفته است. چنین موضوعاتی باعث اطمینان بخشی به سهامدار جزء در راستای نقدشوندگی خواهد بود. پشتیبانی IT نیز خواهد بود.

پس از آن مازیار فرخی معاون سرمایه گذاری و دارایی های تامین سرمایه امید گفت: این سامانه الگوریتمی در حال حاضر بر روی اوراق راه اندازی شده و در آینده بر روی سهام نیز راه اندازی خواهد شد.

دهقان مسئول بخش IT سازمان بورس در خصوص این سیستم بازارگردانی عنوان کرد: در حوزه اصلاح سیستم بازارگردانی در سازمان برنامه ریزی های زیادی شده  و این راه ادامه خواهد داشت. کسب مجوز بازارگردانی خودکار برداشته شده و دیگر لازم نیست برای این موضوع مجوزی از طرف نهادها گرفته شود. کار دیگری که در حوزه بازارگردانی صورت گرفته ارائه API از طریق مدیریت نیز صورت خواهد گرفت تا از مباحث تخفیف های کارمزدی استفاده کنیم. همکاری ها از طرف سازمان بورس وجود داشته و برنامه بعدی بازارگردانی سهام است.

مهرداد فرح آبادی رئیس اداره بازرسی بر نهادهای مالی تصریح کرد: در گذشته مکانزم بازارگردانی داشتیم اما تا کنون بازارگردانی به طور جدی نداشتیم. فضای فعالیت بازارگردانی را باید جدی گرفت. صندوق های سرمایه گذاری اکثر منابع خود را در اوراق با درامد ثابت دارند. در آینده ای نزدیک امکان سرمایه گذاری در اوراقی که بازار ثانویه نداشته باشند نیز وجود ندارد. بازارگردان ها باید به درستی سیستم قیمت گذاری را ارائه دهند.

در ادامه سید ابراهیم عنایت مدیرعامل کارگزاری بانک سپه تاکید کرد: بازار ما نباید با بازارهای کارای جهانی مقایسه شود. در این بازارهای ما توقف کوتاه مدت نماد را هم شاهد نیستیم. بازار سرمایه ایران از تحلیل تکنیکال رنج می برد. معاملاتی که بر پایه این تحلیل صورت می گیرد بازار را خراب کرده، ما به بازار پویا نیاز داریم. حمایت از سهامدار خرد با توقف طولانی مدت نماد در تضاد است.

در ادامه سیستم معاملات بازارگردانی الگوریتمی توسط مسئولین شرکت آیکو و مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امید راه اندازی شد.

در ادامه صادق تاجیک از مسئولین شرکت آیکو در خصوص این سیستم در پاسخ به سوال حضار گفت: دامنه مظنه این سیستم سه در نظر گرفته شده این سیستم برای نهادها و موسسات راه اندازی می شود و برای اینکه توسط اشخاص حقیقی نیز مورد استفاده قرار گیرد نیاز به فرهنگ سازی زیاد دارد.

پویان فر تاکید کرد: این چنین سامانه معاملاتی ای معمولا به افراد حقیقی داده نمی شود و در اختیار سرمایه گذاران نهادی است. این موضوع در کشورهای پیشرفته هم موضوعیت ندارد. 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24