Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

به رغم امیدواری هایی که در ابتدای سال جاری نسبت به رونق بازار سرمایه وجود داشت، حجم معاملات چنگی به دل نمیزند و سایه سیاه بی پولی در بورس مشهود است.

کارشناسان بازار پاسخ می دهند

به رغم امیدواری هایی که در ابتدای سال جاری نسبت به رونق بازار سرمایه وجود داشت، بازار سهام توان غلبه بر رکود را نداشته و در 11 ماه گذشته، بیش از 20 هزار میلیارد تومان زیان به سهامداران تحمیل کرده است. حجم معاملات چنگی به دل نمیزند و سایه سیاه بی پولی در بورس مشهود است. با این حال در بسیاری از صنایع، شرایط نسبت به قبل بهبود یافته و رگه های خوشبینی قابل مشاهده است. صنایع وابسته به قیمت های جهانی کامودیتی ها، خودروسازان، و سیمانی ها از جمله همین صنایع محسوب می گردند.


بهرنگ اسدی مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری دانایان پارس در گفتگو با بورس24 در خصوص دلیل رکود بازار سرمایه بیان کرد: تا انتشار بودجه های سال 96 و گزارشات 12 ماهه شرکت ها فاصله زمانی زیادی نداریم. اکثر صنایع بورسی خصوصا صنایع بنیادی در دوره 9 ماهه عملکرد مطلوبی داشتند. قیمت کالا ها در بازارهای جهانی نیز روند مساعدی داشته است. ریسک سیستماتیک بازار هم همواره وجود داشته و خواهد داشت و در این مدت این ریسک ها شدت نیافته است. رویداد آزاردهنده ای که منجر به رکود بازار سهام شده، کمبود نقدینگی بازیگران بزرگ بازار می باشد. جریان خالص منابعی که توسط حقوقی های بزرگ به بازار تزریق شده در بسیاری موارد منفی بوده است. صندوق های سرمایه گذاری و نهادهای تشکیل شده هم به بهبود وضعیت کمکی نکرده اند و همین شرایط موجب نگرانی شده است.
اوراق دولتی با نرخ سود بالا، مجالی برای رقابت به بازار سهام نمی دهند و تا وقتی نرخ سود اوراق، بالاتر از منطق تنظیم شود، نمی توان انتظار تغییر مسیر جریان پول و افزایش P/E بازار سهام را داشت. البته چنانچه انتشار اوراق متوقف شده و صندوق تثبیت بازار فعال گردد، رونق و تحرک بازار محتمل خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه در پیش بینی روند قیمت کامودیتی ها و سهم های وابسته به آن اظهار داشت: هر چند پیش بینی وضعیت عرضه و تقاضای جهانی کار چندان راحتی نیست و عوامل متعددی مثل میزان ذخایر جهانی و اعتصاب در معادن بزرگ دنیا، عرضه و تقاضای فلزات اساسی را تحت تاثیر قرار می دهد؛ اما در کوتاه مدت روند قیمتی کامودیتی ها را در بازارهای جهانی، رو به ثبات می دانم. با توجه به رشد اخیر قیمت فلزات جهانی، قیمت سهام گروه های وابسته در بازار تقریبا منطقی می باشد؛ و اگر اجرایی شدن طرح های توسعه و افزایش بهره وری شرکت ها را در نظر بگیریم، گروه فلزات اساسی با خطری مواجه نیست.
وضعیت گروه پتروشیمی، کمی متفاوت می باشد؛ ولی به هر حال این گروه نیز افق روشنی پیش رو داشته و شانس صعود خواهد داشت. بنابراین با کمی تحلیل، می توان گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری از این گروه شناسایی نمود.

منبع خبر: سازمان تحلیلی و خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24