Bourse24 Ads 236

با توجه به شرایط کنونی بازار و نبود نقدینگی در آن به نظر می رسد که عرضه های اولیه شرکت های وابسته و پوسته ای، جذابیتی برای خرید در بازار ایجاد نکرده است. به نوعی همه مشکوک هستند که پس از عرضه سهم ریزش کند و فقط نقدینگی از بازار گرفته شود. در نهایت هم ارزش بازار افزایشی نداشته باشد.

حقیقی ها چرا برکت نمی خرند؟

حمید اعرابی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص عرضه اولیه سهام برکت و دلایل عدم اقبال به این سهم در روز عرضه اولیه به خبرنگار بورس24 گفت: بنده به شخصه برنامه ای برای خرید این سهم ندارم ولی نمی‌توانم به سایرین اجبار داشته باشم که نخرید. هر شخصی بر اساس تحلیل خود و شرایط موجود می تواند تصمیم گیری نماید.

وی در خصوص دلیل نخریدن سهم "برکت" گفت: حدود 90 درصد درآمد این صنعت از شرکت سرمایه گذاری البرز است که به نظر می رسد در بازاری که هیچ گونه نقدینگی وجود ندارد؛ ضرب العجلی برای عرضه نیست تا سهمی وارد بازار شود که هیچ ارزش افزوده ای برای بازار ما ایجاد نمی کند.

او گفت: به نظر می رسد که خود سرمایه گذاری البرز(بالبر) کفایت می کند و نیازی ندارد که سرمایه گذاری جدیدی وارد بازار نماییم. این شرکت پوسته ای از سرمایه گذاری البرز است و متاسفانه پوسته وارد بازار کردن چیز جالبی نیست. گرچه ما شرکت به این شکل زیاد در بازار داریم. مثلا شرکت همراه اول و مخابرات اینگونه هستند. بالاخره ارزش مارکت یکی از این شرکت ها باید در شاخص موثر باشد که اینگونه نیست.

اعرابی گفت: شرکت مخابرات بدون همراه که معنی ندارد و یا غدیر و پارسان و زاگرس از این نوع هستند. اگر سهم جدیدی بود که صنعت جدید وارد بازار می شد، مشکلی وجود نداشت اما در وضعیت کنونی بازار که نقدینگی بسیار بد است ورود شرکت های اینچنین مشکل ساز است. در نهایت هم نقدینگی را از بازار می گیرد و هیچ تاثیری در بازار نخواهد داشت.

«اخزاء» و عرضه اولیه دو عامل خروج نقدینگی

کامیار فراهانی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص خرید سهام برکت طی روز جاری و ایجاد مشکلاتی در بازار با خرید این سهم گفت: طی چند ماه گذشته شاهد خروج نقدینگی از بازار سرمایه بوده ایم. شرکت های زیر مجموعه و وابسته به صندوق بازنشستگی و بیمه های تامین اجتماعی برای تامین نقدینگی جهت انجام امور جاری خود، اقدام به فروش سهم نازل می کنند.

وی ادامه داد: انشار اوراق خزانه دولتی «اخزاء» با نرخ سود بالا به روند خروج نقدینگی در بازار کمک می کند. با این شرایط که نقدینگی در حال کاهش است و تعادلی بین عضه و تقاضا وجود ندارد به نظر می رسد که سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر باید برای حفظ نقدینگی تلاش نماید.

او گفت: اما چیزی که دیده می شود خلاف این است و علاوه بر اینکه نقدینگی رد بازار متعادل نشده ، بلکه شاهد عرضه های مختلفی هم هستیم. در نتیجه عرضه اولیه ها در شرایط کنونی بازار چندان مناسب نیست و به جای تمرکز بر «اخزاء» و عرضه اولیه باید توجهات و اقدامات بر معاملات بورس و ایجاد رونق در بازار بیش از پیش شود.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 240


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24