Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

عراق همیشه پذیرای واردات سیمان بوده و همان طور که گفته شد این کشور برای بازسازی های خود نیاز به سیمان دارد و سفیر عراق نیز قول مساعدت و تامین سیمان خود را از ایران به ایران داده است...

صادرات سیمان به عراق از سر گرفته می شود+تحلیل خبر

بورس24 :شرکت های سیمانی در گذشته حجم زیادی از سیمان خود را به عراق صادر می کردند، پس از مسائل داخلی عراق و پیدایش داعش،صادرات به عراق به شدت کاهش یافت و شرکت های سیمانی برای جبران این کاهش فروش به صادرات کلینکر روی آوردند.در حال حاضر صحبت هایی مبنی بر آغاز صادرات سیمان به عراق صورت گرفته است.
مجید خاموردی مدیرعامل سیمان بجنورد که با خبرنگار بورس24 سخن می گفت،در خصوص آغاز مجدد صادرات سیمان به عراق گفت: به تازگی مذاکراتی با سفیر عراق در ایران شده و قرار بر این است که صادرات سیمان به عراق تسهیل شود.
وی ادامه داد: سفیر عراق از طریق مذاکراتی که با هلدینگ سیمان داشته قول داده تا صادرات به عراق را بار دیگر از سر بگیرند. این مذاکرات امیدبخش به نظر می رسد.
وی افزود: در حال حاضر صادرات به مرز جنوب عراق بیشتر کلینکر بوده و صادرات سیمان به این مناطق متوقف است. عراق به علت بازسازی های خود نیاز به سیمان دارد و سفیر عراق در ایران قول داده تا بیشتر نیاز خود را از ایران تامین کند.
خاموردی افزود: در گذشته ما در حدود 14 میلیون تن در سال صادرات داشته ایم که این میزان صادرات شرکت های ایرانی را متاثر می کرد.حال آن که با از سر گرفتن صادرات به سیمان مطمئنا اتفاقات مثبتی خواهد افتاد.
این مقام مسئول عنوان کرد: در حال حاضر به علت مسائلی خاص این میزان صادرات خیلی افت کرد و به نظر صادرات به عراق می تواند بسیار باشد.
وی تاکید کرد: مذاکرات جدی دراین خصوص صورت گرفته و این مذاکرات امیدوار کننده بوده است. صادرات به شمال عراق به قوت خود باقی است و صادرات به جنوب بیشتر کلینکر بوده که این برای شرکت های سیمانی ارزش افزوده بالایی ندارد.
وی گفت: عراق همیشه پذیرای واردات سیمان بوده و همان طور که گفته شد این کشور برای بازسازی های خود نیاز به سیمان دارد و سفیر عراق نیز قول مساعدت و تامین سیمان خود را از ایران به ایران داده است.

بنیادی نگر:

عمده صادرات سیمان به عراق به صورت کلینکر بوده که دارای حاشیه سود و ارزش افزوده پایینتری به نسبت سیمان می باشد از طرف دیگر عدم صادرات مستقیم توسط شرکت ها سیمانی و صادرات با واسطه باعث صادرات ارزان قیمت سیمان حتی در برخی شرکت ها صادرات با نرخ های بسیار پایینتر به نسبت فروش داخلی شده است.

به طوری که، قیمت فرو شسیمان صادراتی ایران به نسبت نرم جهانی به یک سوم رسیده و عمده سودی که باید به جیب سهامداران سیمانی برود به جیب واسطه ها سرازیر می شود.

در چنین شرایطی اقدام برای صادرات مستقیم سیمان و یا حتی کلینکر و عرضه سیمان در رینگ صادراتی بورس کالا اقداماتی برا سامان دادن به وضعیت صادرات این صنعت و توجه بیشتر دولت به این صنعت سیمان و نفع بیشتر شرکت های سیمانی و رشد ارزش قیمت سهام و ارزش بازار این شرکت ها خواهد بود.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24