محصولاتی که هم اکنون توسط شرکت های بیمه عرضه می شوند، عموماً بیمه نامه هایی هستند که بر اساس مقررات فعلی طراحی شده و میراثی است از دوره دولتی بودن صنعت بیمه و متاسفانه تغییرات چندانی در تنوع محصولات رخ نداده است...
مجید صفدری مدیرعامل بیمه ما در گفت و گو با ویژهنامه افق یبمه گفته است : صنعت بیمه چاره ای جز توسعه ندارد.این گفت و گو را در ادامه بخوانید:
بازار بیمه در ایران را از دیدگاه رقابت چگونه ارزیابی میکنید؟
رقابت در بازار بیمه ایران هم اکنون جدالی است در اقیانوس قرمز که تمام شرکت های بیمه بر سر فروش محصولاتی مشابه، با یکدیگر به نحوی غیر منطقی رقابت می نمایند. این رقابت شرایطی را پدید آورده است که شرکت
های بیمه برای بدست آوردن سهم بیشتر از بازار مسائل فنی و مدیریت ریسک را زیر پاگذاشته و نرخ هایی را ارائه می دهند که در نهایت منافع بیمه ای برای آنها در بر نخواهد داشت. در این معرکه صرفاً نمایندگان
هستند که از منافع مناسبی برخوردار می شوند زیرا از یک سو شرکتهای بیمه از منافع خود برای فروش محصولات بیمه ای به هر قیمت چشم پوشی نموده و از سوی دیگر هنگام مواجه بیمه گذار و زیان دیده با خسارت،
بیمه گران نمی توانند حقوق بیمه گذاران را به موقع و منصفانه پرداخت نمایند.
2- فضای کسبوکار در صنعت بیمه ایران از دیدگاه شما چگونه است و مهمترین موانع و محدودیتها در این زمینه کدامند؟
فضای کسب و کار بیمه با توجه به نوع رقابتی که در جریان است به گونه ای است که بازیگران اصلی آن شامل شرکت های بیمه گر ، برای حیات خود مجبورند به نوعی رفتار نمایند که با اصول یک کسب و کار سودآور فاصله
دارد. عوامل بیرونی شرایطی را بر بیمه گران حاکم نموده است که نمی توانند برای بخش بزرگی از بازار خود مدیریت ریسک فنی و منطقی را اعمال نمایند و مجبور هستند با پیروی از مقررات وضع شده، محصولاتی را عرضه
نمایند که از منافع بیمه ای سرشاری برخوردار نیست. اصولاً کسب و کارها از عوامل دور و نزدیک خود متاثر می شوند و بر اساس میزان تاثیرات آنها برنامه ریزی می نمایند تا در انتها بتوانند هدف دایر شدن یک
فعالیت تجاری را که افزایش ثروت سهامداران و انتفاع جامعه ذینفعان است، تامین نمایند، ولی در کسب و کار بیمه عوامل دور و حتی نزدیک این صنعت به گونه ای است که سرنوشت بعضی از شاخه های کسب و کار این صنعت
مانند رشته اتومبیل و درمان از قبل تعیین شده و شرکت های بیمه چاره ای جز قبول آن ندارند. بیمه گران برای حیات خود و شبکه نمایندگی مجبور به فعالیت در این دو حوزه هستند و می بایست شرایط ایجاد شده برای
آنراپذیرا باشند.
3- آیا بازار بیمه در ایران را بازاری آزاد ارزیابی میکنید؟
مفهوم بازار آزاد از چند منظر قابل بررسی است. اولین موضوع آزادی در ورود و خروج به این بازار است که باتوجه به مقررات خاص دایر نمودن شرکت های بیمه و حتی دفاتر نمایندگی و سخت گیریهای اخیر اعمال
شده از سوی مقام ناظر، عملاً ورود آزادانه به این بازار میسر نیست. آزادی بازار از منظر ارائه نرخ ها و عدم حاکمیت تعرفه های دولتی نوع دیگری از مفهوم بازار آزاد است که متاسفانه در بخش عمده بازار بیمه
در رشته شخص ثالث اتومبیل صدق نمی نماید. بر این اساس بازار بیمه کشور بازاری آزاد محسوب نمی شود.
4- تنوع محصولات بیمهای در بازار بیمه ایران در چه وضعیتی قرار دارد؟ نوآوری در بازار بیمه ایران چه جایگاهی دارد؟
محصولاتی که هم اکنون توسط شرکت های بیمه عرضه میشوند، عموماً بیمه نامه هایی هستند که بر اساس مقررات فعلی طراحی شده و میراثی است از دوره دولتی بودن صنعت بیمه و متاسفانه تغییرات چندانی در تنوع محصولات
رخ نداده است. البته در بعضی از رشته های بیمه ای مانند بیمه های زندگی در ده سال اخیر وبا عنایت به استقبال مردم نسبت به این رشته که از پتانسیل مناسبی برخوردار است، می توان نوعی تنوع مشاهده نمود، ولی
آنچه مسلم است عرضه هر محصولی ارتباط مستقیم با تقاضا و کشش آن دارد، متاسفانه به خاطر شرایط اقتصادی کشور و عدم توسعه یافتگی فرهنگ بیمه ای در نزد مردم و فعالان اقتصادی، شرایط متنوع شدن محصولات بیمه ای
فراهم نشده است و اکثر طرح های نوین شرکت های بیمه با استقبال خوبی مواجه نشده است.
5- میزان رقابتپذیری شرکتهای بیمه ایرانی را در چه حدی ارزیابی میکنید؟
درجه رقابت پذیری در بین بیمه گران در حد بالایی است و دلیل اصلی آن هم مشابه بودن همه محصولات بیمه ای و شرایط یکسان آن است. هنگامی که محصولاتی مشابه در یک بازار با تقاضای کم عرضه شود طبیعی است که شدت
رقابت افزایش خواهد یافت.
6- بازار بیمه ایران علاوه بر نهادهای موجود به کدام نهادها نیاز دارد و خلاء وجود دارد؟
به نظر بنده حضور مراجع حرفه ای و تقویت سندیکای بیمه گران و هدایت آن به مسیر مناسب و صحیح می تواند به بازار بیمه کمک کند. ظهور انجمن های حرفه ای مخصوص صنعت بیمه در موضوعات مختلف مانند اکچوئری،
حسابداری و حسابرسی و کارشناسان حقوقی می تواند منجر به ایجاد فضایی گردد که شرکت های بیمه با آگاهی بیشتر در مسیر خود قدم بردارند.
7- در مجموع ارزیابی شما از وضعیت بازار بیمه ایران در آینده دور و نزدیک در خصوص آزادی و رقابت، فضای کسبوکار، نوآوری و تنوع محصولات بیمهای و نهادهای فعال چگونه است؟
در مورد وضعیت بازار بیمه باید عرض نمایم که بازار پر پتانسیلی است و قطعاً با توجه به برنامه های کلی کشور و نظام، صنعت بیمه چاره ای جز توسعه ندارد، لذا این توسعه فرصتی است برای فعالان اقتصادی تا در
این کسب و کار سرمایه گذاری نمایند و یا سرمایه گذاری قبلی خود را افزایش دهند. در خصوص آزادی رقابت همانطور که عرض کردم شرایط مناسب نیست و باید شرکت های بیمه در استراتژی های خود تجدید نظر نموده و مقام
ناظر و دولت نیز در مورد بهبود این وضعیت اقدام موثری نمایند. در مورد نوآوری و تنوع محصولات که وظیفه اصلی بیمه گران است نیازمند مقدماتی است که در صورت عدم تحقق آنها این اتفاق رخ نخواهد داد، از جمله
افزایش دانش و مهارت و نخبه پروری در صنعت بیمه و تغییر فرهنگ مصرف محصولات بیمه ای در بین مردم و فعالان اقتصادی و از همه مهم تر عدم دخالت دولت در تعیین دستوری نرخ حق بیمه.
8- در راستای بهبود فضای کسب و کار و رقابتی شدن بازار بیمه چه توصیههایی برای ارتقای همکاریهای بینالملل در حوزههای اتکایی و تبادل خدمات بیمهای دارید؟
توسعه همکاری بین المللی در حوزه اتکایی و تبادل خدمات بیمه ای نیازمند تغییر ساختار شرکت ها و رتبه بندی آن از طریق سازمان های بین المللی است. بازار بیمه کشور همواره یکی از بازارهای خوب بیمه برای بیمه
گران اتکایی بوده و تصور می کنم در طول سال های تحریم این بیمه گران اتکایی خارجی بوده اند که از بازار بیمه کشور ما محروم شده اند و در نهایت منافع این تحریم در کشور ماندگار شد. البته باید در نظر داشت
که به لطف خداوند متعال اتفاق فاجعه آمیز و خاصی برای کشور و صنایع آن رخ نداد زیرا به واسطه نگهداری ریسک در کشور هرگونه حادثه فاجعه آمیز می توانست لطمه ای سنگین بر پیکر اقتصاد کشود در بر داشته باشد،
لذا مراوده با بیمه گران اتکایی و کسب سهمی از بازار بیمه دنیا برای کشور ضروری است و قطعاً در این داد و ستد بین المللی تجربیات مناسبی برای صنعت بیمه کشور فراهم می شود که منجر به رشد این کسب و کار در
آینده خواهد شد.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.