فولاد مبارکه از ابتدای بهرهبرداری تاکنون حدود ٩٠ میلیون تن انواع محصولات فولادی تخت را به بازار عرضه کرده، که از این مقدار حدود ٨٢ درصد در اختیار بازار داخلی و تولیدکنندگان و صنایع پایین دستی قرار گرفته است.
به گزارش روابط عمومی فولاد مبارکه، معاون فروش شرکت فولادمبارکه با بیان اینکه تامین نیاز داخلی به عنوان رسالت اصلی فولاد مبارکه مورد توجه بوده و در آینده نیز خواهد بود، اظهار کرد: با توجه به اینکه تامین ضرورتهای تکنولوژیکی و اجرای طرحهای توسعه فولاد مبارکه در راستای اهداف سند چشم انداز و توسعه اشتغال در سطح کشور نیازمند دسترسی به منابع مالی فراوان و اخذ تسهیلات ارزی بدون بهره است، حضور فولادمبارکه در بازارهای صادراتی به عنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر برای این شرکت و حتی صنعت فولاد کشور مطرح است.
محمود اکبری ادامه داد: فولاد مبارکه طی سنوات گذشته از طریق ارز حاصل از صادرات و اعتبار جهانی اخذ شده توانسته با تامین منابع مالی خارجی ارزان قیمت، ضمن توسعه کیفی و کمی و برآورده سازی نیاز صنایع کشور به انواع ورقهای فولادی، ظرفیت تولید خود را از ٤.٢ میلیون تن، به ١٠.٢ میلیون تن افزایش دهد که این امر علاوه بر تاثیر مستقیم بر رشد اقتصادی کشور باعث ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم حدود٤٠٠ هزار نفر شده است.
وی تصریح کرد: نرخ رشد تولید فولاد مبارکه در منطقه بالاترین نرخ رشد کمی است که با تکیه بر توان داخل و مدیریت صحیح منابع در ایجاد توازن میان عرضه در بازار داخل و صادرات حاصل و سبب شده است تا تولید فولاد کشور طی سالهای اخیر به رغم تحریمهای بین المللی و رکود حاکم، به روند رو به رشد خود شتاب بخشیده و در جایگاه چهاردهم جهانی بالاتر از بسیاری از کشورهای توسعه یافته قرار گیرد.
معاون فروش شرکت فولادمبارکه افزود: اگر مقایسهای بین نرخ هزینه تسهیلات اخذ شده از محل سرمایههای خارجی در مقایسه با اخذ تسهیلات از منابع داخلی صورت پذیرد مشخص میشود که هزینههای توسعه که از محل ارزکالای صادراتی تامین شده، بیش از ٢٠ درصد مقرون به صرفهتر از اخذ تسهیلات داخلی است، که امکان افزایش ظرفیت تولید فولاد را برای فولاد مبارکه و صنعت کشور ایجاد کرده وگرنه ظرفیت این شرکت هم در همان تناژ اولیه باقی مانده بود.
اکبری گفت: تجربه بالای فولاد مبارکه در امر صادرات و استمرار حضور در این بازار سبب شد تا بتواند محصولات خود را در این بازار با سطح قیمتی بالاتر از چین و سایر رقبای منطقهای نظیر CIS به فروش برساند و هیچ گاه اختلاف قیمت آن با قیمتهای بازار داخلی فاحش نبوده است.
وی اضافه کرد: اختلاف قیمت فروش داخلی و صادراتی محصولات فولادی در تمامی دنیا امری بدیهی است. به طور نمونه چین که بزرگترین صادرکننده محصولات جهانی فولاد است ورقهای صادراتی خود را ارزانتر از بازار داخلی به فروش می رساند و حتی برای صادرات از جایزه تا ١٧ درصد هم برخوردار می شود و شرکتهای روسی نیز محصول خود را ١٠٠ دلار بیشتر از قیمت صادراتی در بازار داخلی خود به فروش می رسانند. علاوه بر آنکه مقایسه قیمت های داخلی با صادراتی به دلیل ثبات نرخ ارز طی چند سال گذشته و افزایش هزینههای تولید در داخل قیاس مناسبی نیست، هرچند این روزها شرایط کاملامتفاوت شده و نرخهای جهانی با نرخهای داخلی نزدیک و بعضا برابر است و در برخی از محصولات هم نرخ جهانی بالاتر از نرخهای داخلی است.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.