مدیرعامل مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران با انتقاد از عملکرد کشتیرانیهای داخلی از ارسال برنامه استراتژیک ۱۶۰ صفحهای ساخت کشتی به رئیسجمهور خبر داد و با تاکید بر توان ساخت کشتیهای مگاسایز در یارد ایزوایکو،گفت:ما کرهایها را کشتیساز کردیم.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، نگاهی به تاریخ کشتیسازی ایران و کرهجنوبی حاکی از آن است که هر دو کشور تقریبا به طور همزمان وارد این صنعت اشتغالزا شدند. اما امروز کرهایها یکی از کشورهای پیشرو و برتر در این عرصه هستند اما صنایع کشتیسازی کشورمان یک روند کُند را در این بخش طی کردهاند که بی شک یکی از دلایل اصلی آن عملکرد بهرهبرداران داخلی حوزه دریا بوده است.
حدود 15 سال پیش قرارداد ساخت 5 فروند کشتی اقیانوس پیما و دو فروند نفتکش بین مدیران وقت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و مدیران شرکت ملی نفتکش با مدیران وقت مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحال ایران (ایزوایکو) امضا میشود. در ادامه به دلایلی از جمله کمتجربگی ایزوایکو، کمبود منابع مالی و... کشتیرانی قرارداد 2 فروند از کشتیهای خود را فسخ میکند.
ساخت سه فروند دیگر نیز هر چند با تاخیرات پیاپی اما سرانجام به پایان میرسد که آخرین آنها یعنی ایران-کاشان چندی پیش تحویل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران شد. از دو فروند نفتکش شرکت ملی نفتکش نیز یکی یعنی "ایران-فهیم" به پیشرفت 90 درصدی رسیده و دیگری "ایران-فلق" هنوز در نقطه صفر ساخت قرار دارد.
رهاورد 15 ساله ورود کشورمان به بازار ساخت کشتیهای اقیانوسپیما به اینجا ختم شده که هماکنون بزرگترین مجتمع کشتیسازی خاورمیانه پس از ساخت و تحویل کشتیهای 2200 TEU به کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از مرحله ساخت کشتیهای 100 هزار تنی عبور کرده و توانایی طراحی و ساخت کشتیهای غول پیکر VLCC را به دست آورده و آنرا به اطلاع کشتیرانیهای داخلی رسانده است.
اما در عین حال خبرهایی از مذاکره بهرهبرداران داخلی با خارجیها برای سفارش خرید کشتیهای مذکور از سوی رسانههای بعضا غربی منتشر میشود.
در جدیدترین نمونه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با هیوندای کره جنوبی قرارداد ساخت کشتیها مگاپروژه و تعدادی شناور 49 هزار تنی را امضا کرده است.
توانایی ساخت شناورهای 300 هزار تنی را داریم
در حالی هنوز جوهر امضا قرارداد خرید کشتی از هیوندای خشک نشده که دیروز حمید رضاییان مدیرعامل ایزایکو با چشمانی گریان از بی توجهی به توانمندیهای داخلی در حوزه ساخت شناور گلایه کرد.
وی در نشست خبری در این باره گفت: فکر میکنم با تحقق برنامه های ایزوایکو تا پایان سال و مدیریت و رفع موانع، قطعا فضای اشتغال ما چند برابر امروز خواهد شد و ما توانایی ساخت کشتیها مگاسایز را داریم.
وی ساخت سکوی 18 پارس جنوبی و به گازرسانی آن طی 62 روز و شکستن رکورد شرکتهای قدر خارجی در این زمینه را یکی از دستاوردهای مهم ایزوایکو اعلام کرد و با بیان اینکه در حوزه اجرای پروژهها (EPC) در بخش C حرف برای گفتن داریم،اظهار کرد: سکوی 17 بی پارس جنوبی را ساختهایم که هماکنون در حال حرکت به مسیر نقطه صفر مرزی ایران و قطر برای نصب است.
رضاییان یادآور شد: در حوزه دانش بنیان روند پروژههای ساختمانی نیازمندیها را در حال مدیریت کردن هستیم. در این حوزه از بین از 4000 اختراع کشور،اختراع ایزوایکو جزو 100 طرح برتر انتخاب شد و به عنوان طرح برتر در مسابقات جهانی سئول حضور یافت که به مقام دوم دنیا رسیدند.
وی با اشاره به اینکه در این بخش همچنین طرحی محرمانه را پیگیری میکنیم، گفت: در کشتیسازی معضلات ایزوایکو مدیریت شده و منتظریم ببینیم وضعیت بازار چگونه خواهد شد.
مدیرعامل ایزوایکو در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر این که پس از ساخت کشتی اقیانوس پیما هماکنون شما توانایی ساخت کشتیها تا چه سایزی را دارید، گفت: ایزوایکو آمادگی دارد در هر سایزی از کشتی را برای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بسازد در این راستا در حال تدوین یک برنامه 7 ساله (2017 تا 2025 میلادی) هستیم که در آن9 هدف استراتژیک بیرون آمد و از میان آنها سه هدف را دنبال کردیم.
تکمیل پروژهها با دست خالی
مدیرعامل ایزوایکو با بیان اینکه طی 5 سال اخیر بدهیهای خود را تسویه و 14 پروژه البته به جز یک پروژه را با دست خالی تعیین تکلیف کرده و به اتمام رساندهایم.
رضاییان در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر اینکه گویا یک پروژهای که تعیین تکلیف نشده نفتکش سفارش شده شرکت ملی نفتکش باشد، گفت:بله، این پروژه متاسفانه به دلایلی همچنان بلاتکلیف مانده است و نفتکش وارد مباحث حقوقی این طرح شده است.
وی همچنین با بیان اینکه درآمد ما در 5 سال گذشته تقریبا 5 برابر شده است، تاکید کرد: در برنامه استراتژیک در نظر داریم ایزوایکو را به شرکت برتر در کشتیسازی تبدیل کنیم به گونه ای که میتوانیم شناورها را درهر سطحی بسازیم چراکه دانش، توان، نیروی انسانی و زیرساخت کامل را برای این کار در اختیار داریم.
وی در ادامه با یادآوری اینکه در موضوع کشتیهای اقیانوس پیما و نفتکش کارفرماها در پرداخت پیش پرداختها خوب عمل نکردهاند و اگر به موقع این کار را انجام میدادند میتوانستیم در مدت زمان کوتاهتری سفارشها را تحویل دهیم، افزود:سفارش کشتیرانی را در شرایطی به اتمام رساندیم که چیزی نداشتیم.
اعتمادی به کشتیسازان داخلی نیست
مدیرعامل مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران با بیان اینکه "متاسفانه اعتمادی به کشتیسازان داخلی نیست" تصریح کرد: هماکنون به نقطهای رسیدهایم که میتوانیم کاملا با کشتیسازان خارجی رقابت کنیم و هیچ مشکلی در حوزه زمان، قیمت و دانش نداریم. طی 5 سال اخیر ایزوایکو پروژههای خود را به اتمام رسانده است اما چرا شرکتهای کشتیران داخلی به ما سفارش ندادهاند.
کشتیرانیهای ایرانی کرهایها را کشتیساز کردند
رضاییان نقبی هم به وضعیت کشتیسازان کرهای زد که امروز صبح قرارداد ساخت کشتیرانی با آنها امضا شد. وی با بیان اینکه صنعت کشتیسازی کره اساس خود را از صنعت کشتیسازی ایران گرفت، گفت: یکی از مدیران کرهای میگفت که اولین کشتی را که ساختیم، اسکراپ (اوراق) کردیم.
وی با بیان اینکهکشتی ایران-اراک به عنوان اولین تولید ایران در حوزه کشتی اقیانوس پیما در حال حاضر به هامبورگ تردد دارد از بر روی زمین ماندن توان اجرایی کشتیسازان داخلی انتقاد کرد و افزود: برنامه استراتژیک 160 صفحهای در خصوص توانمندیهای ساخت کشتی در حال نهایی شدن است که به زودی در اختیار رئیسجمهوری قرار میگیرد.
حاضریم هر تعهدی را به کشتیرانی بدهیم
وی اظهار کرد:در اوج تحریم و نبود منابع مالی کشتیسازی را به نقطه قابل قبولی رساندهایم که نشان میدهد فکری پشت این موضوع بوده بوده است. به عنوان نمونه تعمیرات شناورهای 80 هزار تنی 35 روز انجام میشد که امروز به 12 روز کاهش یافته است.
مدیر عامل ایزوایکو حاضریم به کشتیرانیهای داخلی هر تعهدی را بدهیم، گفت: سفارش ساخت کشتی را با همان شرایطی که به خارجیها میدهند به ما بدهند، توانایی آنرا داریم که سفارشها را در زمان برابر با خارجیها، قیمت و کیفیت برابر بسازیم.
رضاییان با بیان اینکه کشتیسازی امروز کشتیسازی دیروز نیست، یادآور شد: نمیدانم ایراد کار کجاست که کشتیرانیهای داخلی به خارجیها سفارش میدهند این کار رسانههاست که باید آنرا پیگیری کنند.
وی با تاکید بر اینکه خودباوری خوبی در حوزه ساخت کشتی به وجود آمده است، گفت:با عمانیها وعراقی ها برای ساخت کشتی مذاکرهاتی داشته و آینده روشنی داریم اما در خانه نیازمند حمایت هستیم.
وی همچنین از مذاکره با 15 شرکت برای ایجاد در شهرک صنایع دریایی با هدف تکمیل زنجیره تولید در حوزه کشتیسازی خبر داد.
به گزارش تسنیم در نشست دیروز مدیرعامل ایزوایکو با اصحاب رسانه، رضاییان چندین بار احساساتی شد و نتوانست به پاسخ خبرنگاران پاسخ دهد.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.